Mitä kaikkea aloittelija voi neuloa aina oikein tekniikalla?

  • Viestiketjun aloittaja mariehh
  • Ensimmäinen viesti
mariehh
Yläaste villasukka painajaisen jälkeen en ole neulonut mitään, koska se oli niin vaikeaa.
Haluaisin nyt 30-kymppisenä oppia neulomaan. Olen nyt opetellut uudestaan silmukoiden luomisen, ja oikein silmukan neulomisen. Osaan kaventaa neulomalla kaksi silmukkaa yhteen ja päätellä neuleen. Olen saanut valmiiksi ensimmäisen työni: palatossut tilkuista - aina oikein neuleena. Olen super iloinen.

Yritin opetella youtube videon kautta nurjaa silmukkaa, mutta tuntui ettei siinä tule mitään. En saa silmukkaa läpi, se liukuu ja karkaa ja saa taas ärsyyntymiskynnyksen nousemaan kun en onnistu ja niiden tekeminen tuntuu työläältä ja hitaalta. En haluaisi vielä menettää toivoani ja intoani kun alkuun pääsin.

Onko jotain neuletöitä, joita voisin tehdä aina oikein neuleella niinkuin esim. tein nyt nuo pala/tilkkutossut. Haaveena on, että joskus osaisin neuloa sukat: mahdollisimman helpolla tekniikalla, mutta tärkeintä on nyt että saisin sellaista iloa ja tulosta ihan sillä mitä nyt osaan. En halua vielä hampaat irvessä tehdä sellaista mikä tuntuu nyt siltä ettei siitä tule mitään. Nyt toi nurjan silmukan tekeminen tuntui siltä :(

Otan vinkkejä vastaan..saa laittaa linkkejä ohjeisiin. Mitä helpompi sen parempi :)
 
tässä apuja.
Siis nurjan silmukan tekeminen on hankalaa? Eli se missä lanka nostetaan ensin vasemmalle puikolle? Sulla on varmaan joku väärä tekniikka siinä. Ei se ole sen hankalampaa kuin oikeakaan silmukka. Lisään vielä että noita tekniikoita ja tapoja on monenlaisia...

Punomolla on tosi hyviä ohjeita: http://punomo.fi/teeitse/432/tekniikat/neulonta/neulonnan_perustaidot
Myös noita perusjuttuja siellä käsitellään.

Youtubesta löytyy Novitan, Marttojen, Yhteishyvän jne. videoituja perusjuttuja:
https://www.youtube.com/results?search_query=neulonta

Villasukka for dummies: http://nohomewithoutyou.com/2012/12/villasukan-ohje-for-dummies/


Minkäslaisilla puikoilla yrität neuloa? Entäs lanka? Jos jompikumpi on väärä, niin kyllä mullakin tökkisi ja menisi pieleen, vaikka osaankin neuloa jotenkuten.
 
mariehh
Joo. Kyllä. Oon koittanut tehdä nurjaa silmukkaa. En saa sitä jotenkin nostettua ylöspäin. Tai no..välillä saan ja välillä en, mutta ei tule läpi niin usein että mulla menee hermo. :D Sit jos jotain menee pieleen, en osaa korjata, kun en osaa vielä jotenkin lukea niin hyvin sitä työtä että osaisin jälkeenpäin korjata virheitä tai pahasti purkautuneita silmukoita. Ehkä olen jotenkin liian tyhmä, mutta en kaipaa haukkuja siitä. Yritän parastani ja haluan kyllä oppia. Mulla ei ole ketään kuka osaisi neuvoa..yksin kotona koitan opetella.
 
mariehh
Ja olen kyllä vieraillut noilla sivustoilla, mutta kyselen jos jollain olisi heittää selkeästi mulle joku juttu mitä voisin lähteä yrittämään. Yhteihyvän ja punomon ohjeilla tein noi palatossutkin. Mutta en ole löytänyt vielä muita ohjeita mitä voisi tehdä vain aina oikein neulomalla
 
"xxxxx"
Ainaoikein neuleella kaulaiina, huivi, tuubihuivi, patalappu, tyyny/päällinen, rannekkeet/ranteen läämittimet. Jos kaventaa ja/tai lisää silmukoita vaihtoehdot lisääntyy ja monipuolistuu nuttu (vauvalle) (voi yksinkertaisimmillaan tehä myös suorista paloista jolloin lisäyksiä tai kaventaa ei tarvitse, myssy...
 
poropee
Ite en ole oikein neulonut kun pipoja. Toki kivemman saat, jos jaksat kerroksen/pari ährätä joka toisen nurjaksi - ei mene alku rullalle! Mutta sitten vaan oikeella niin kauan, kunnes pipo on tarpeeksi pitkä ja sitten jokaisen puikon ekat silmukat yhteen että kapenee.

Ite ymmärrän kyllä ton nurjakammon! Helpolta se tuntuu kun oppii, mutta sitä ennen ei :D
 
mariehh
Ikinä en oo nähny nurjaa silmukkaa tehtävän tolleen :O
Näyttää hirveen hankalalta noin, miut on opetettu tekeen että lanka otetaan takaa puikolle.

Juuri tällä videon ohjeella koitin opetella. Ja hermot meni. Langan tuominen eteen hidastaa ja kömpelöidyttää hommaa, mutta suurin ongelmani on se etten saa lankaa tulemaan läpi vaan se karkaa siinä kohtaa kun vedän sitä ylöspäin läpi. Oikein silmukassa se ei ole niin vaikeaa koska lanka tuodaan läpi ylhäältä alas..lanka ei putoa puikolta niin helposti, mutta tuossa nurin päin tehtäessä kun lanka pitäisi nostaa ylös päin, silmukka tippuu, enkä saa sitä läpi.

Kiitos muiden vinkeistä. Käyn niitä huomenna läpi kun nyt menossa nukkumaan. Lisää vinkkejä vaan! :)

t-ap
 
Tuo on kamalan vaikea tuo Novitan ohje.

https://www.youtube.com/watch?v=_WbFra1FGag <-- tuossa on toinen tapa mutta tuokin on helpompi jos nostaa sen langan eka siihen puikon etupuolelle. Itse teen juurikin noin "koukkaamalla" langan, enkä kietomalla puikolle niinku Novitan videolla.

//edit. Niin siis meni ihan ohi aiheen koska ethän sää kysyny että miten se tehhään.. :x Osta paksua lankaa ja paksut puikot ja tee kaulahuivi.
 
Viimeksi muokattu:
Vierras
Juuri tällä videon ohjeella koitin opetella. Ja hermot meni. Langan tuominen eteen hidastaa ja kömpelöidyttää hommaa, mutta suurin ongelmani on se etten saa lankaa tulemaan läpi vaan se karkaa siinä kohtaa kun vedän sitä ylöspäin läpi. Oikein silmukassa se ei ole niin vaikeaa koska lanka tuodaan läpi ylhäältä alas..lanka ei putoa puikolta niin helposti, mutta tuossa nurin päin tehtäessä kun lanka pitäisi nostaa ylös päin, silmukka tippuu, enkä saa sitä läpi.

Kiitos muiden vinkeistä. Käyn niitä huomenna läpi kun nyt menossa nukkumaan. Lisää vinkkejä vaan! :)

t-ap
Pidät ehkä liian kireällä sitä lankaa jos se silmukka pyrkii karkuun. Kun alat vetää sitä lankaa silmukan läpi tuo vasen etusormi aivan kiinni työvön jolloin lanka löystyy. Harjoittelemaan vaan. Terveisin toinen täysin nollasta aloittanut tumpelo joka osaa jo tehdä vaikka mitä(käsiala tosin on huono edelleen). Olen nyt opetellut myös virkkaamaan!
 
Vierras
Katsoin nyt nuo videot läpi ja molemmathan on ihan kauheita! Novitan videolla tyyppi auttaa vasemmalla peukulla siinä viimeisessä vaiheessa ettei lanka putoaisi puikolta niinkuin sinulla tuntuu tapahtuvan.
Alemmassa videossa lanka taas kulkee jostain syystä aivan etusormen juuressa kun sen pitäisi olla etusormen kärjen lähellä jolloin pystyt etusormella säätelemään langan kireyttä.

Tuossa vielä yksi video jossa minusta oli selvästi paremmalla tekniikalla näytetty nuo..

https://m.youtube.com/watch?v=hbXIGaXnjsc
 
"xxx"
Tosi paljon löytyy ohjeita ainaoikeaan tai hienompia pelkkää oikeaan perustuvia neuloksia! Mä tein yhtenä jouluna itse lahjat kun aikaa ei ollut paljon. Eli kaikki naiset saivat samalla tekniikalla kaulahuivit - aikaa meni yksi ilta per huivi.

Ostin tosi istot pitkät puikot, koko 10 muistaakseni. Langat olivat puikon 4-5 vaativaa angoralangaa (tms. takkuuntuvaa/takertuvaa lankaa) tai paksua puikkokoon 8-9 lankaa.

Loin parittoman määrän silmukoita, esim 131. neuloin ensin kaksi oikein yhteen, langankierto, ja taas kaksi oikein yhteen. Vaan näitä kahta silmukkaa koko työ. Kun silmukoiden määrä on pariton, on puikon ensimmäinen ja viimeinen aina tuo kaksi oikein yhteen ja jokaisessa välissä on aina langankierto, joka pitää silmukkamäärän samana. Tuloksena oli todella kaunis verkkomainen huivi, josta kaikki lahjan saavat ovat tykänneet ihan hurjasti. Yhdelle jouduin myöhemmin sanomaan, ettei saa enää käyttää huivia kun se on kulunut puhki ihan kamalan näköiseksi....

Koitan katsoa jos löydän tuohon ohjeen.

Ja vaikka et siitä nurjasta kysynytkään, niin minusta tuo Novitan ohje oli tosi huono! Vierras nro 17 laittoi ohjeen joka näyttää samalta kuin jolla itse teen nurjan silmukan - ja mä olen siis ihan himokutoja (noh, ollut ainakin joskus).
 
"xxx"
Ei löytynyt tuota ohjetta jota mainostin. Mutta kokeile ihmeessä vaikka tekemällä testitilkku (esim. 11 silmukkaa). Neulos on oikeasti tosi helppo ja kivan näköinen. Sen verran sanoin väärin tuossa aiemmin, että puikon ensimmäinen silmukka nostetaan neulomatta, sen jälkeen toistuvat koko puikon ajan ensin langankerto ja kaksi silmukkaa oikein yhteen. Puikon viimeinen on aina kaksi silmukkaa oikein yhteen. Käännä työ ja toista sama toisella puolella.
 
"xxx"
Nosta vaan lanka sille puikolle, jolle neulotut silmukat menevät. Ei mitään kiertoja tms. Sen jälkeen neulot eteenpäin ja se ylimääräinen lanka jää puikolle silmukoiden väliin. Seuraavalla kierroksella sitten neulot tuon langankierron samaan tapaan kuin puikolla olevat silmukatkin.
 
vierass
Öhm. Voisiko joku kertoa vielä mikä tuo langankierto on? mitä sillä siis tarkoitetaan
Langankierrossa lanka kiepautetaan puikon ympäri. Seuraavalla kierroksella se voidaan neuloa, jolloin siitä tulee uusi silmukka (pitsineuleisassa käytetään tuota paljon kavennusten seurana) tai sitten se voidaan tiputtaa neulomatta, jolloin saadaan löysempi lenkki.

Minä veikkaan, että ongelmasi nurjien silmukoiden kanssa on liian tiukka neule. Kokeile löysempää käsialaa tai jopa toisen paksuisia puikkoja. Älä kiristä lankaa liikaa. Harjoittele sitä nurjaa ihan pienellä palalla, 10-20 silmukkaa. Sen voi lopuksi vaikka purkaa ja käyttää langan uudestaan.

Tai hanki sitten pyöröpuikot, niin saat tuubin sileää oikein neuletta tai vaikka pipon tehtyä.
 
vieras ..
jos osaat lisätäkin silmukoita, voit tehdä tämmöiset "melkein sukat"

http://teeitse.punomo.fi/cat/neulonta/asusteita_vaatteita/tossut-etuperin-takaperin.pdf

Käspaikan sivuilla on paljon kanssa perusohjeita :)
 

Yhteistyössä