Mitä kaikkea huomioida kun vuokraa asunnon yksityiseltä??

  • Viestiketjun aloittaja "gemma"
  • Ensimmäinen viesti
olilo
Vuokravakuuden määrä, sen maksutapa (vuokravakuustili paras, sossun vakuudet ei käy monelle) maksupäivä ja irtisanomisehdot (onko määräaikainen soppari). Sit voit vaikka näpsiä muutaessasi valokuvat kaikista selvistä "virheistä" asunnossa.
 
Minulla ehtona oli vuokralaiselle että luottotiedot kunnossa, eläimiä saa ottaa kun ilmoittaa mitä sinne tuo + jos eläin jotain tuhoaa niin se korvataan.. Vakuutuksen pistin myös ehdoksi. Kuvat oon ottanu aina ennen kuin vuokralainen muuttaa niin niitä voi sitten vertailla jos jotain sanottavaa on :) Kerran vuodessa on myös lupa käydä asunto tarkastamassa mutta en ole viime vuonnakaan käynyt kun en ole kokenu tarpeelliseksi :)
Kannattaa katsoa ettei sopimus ole mikään käsin kirjoitettu räpellys.. Esim kirjakaupasta saa oikeita sopimuksia joissa on lakipykälät sun muut ylhäällä niin ei voi tulla mitään väärinkäsityksiä kummallekkaan kun sopimuksia tehdään :)
 
höps
Muista että se vuokran antaja saattaa sitten eräänä kauniina päivänä ilmoittaa että laittaa asunnon myyntiin.. Sitten ei muuta kuin vauhdilla uuden kämpän metsästykseen
 
ewfewg4ew
http://www.kuluttajaliitto.fi/?s=241
http://www.asumisenabc.fi/tunne_oikeutesi/vuokrasopimus/index.html
suosittelisin tekemään kuntotarkastus lomakkeen niin sun niskoille ei voi laittaa mahdollisesti jo olemassa olevia vikoja+ ottamaan kuvia niistä vioista jotka löytyy.
kotivakuutus on erittäin hyvä ottaa.
 
sasdf
Alkuperäinen kirjoittaja höps;26794533:
Muista että se vuokran antaja saattaa sitten eräänä kauniina päivänä ilmoittaa että laittaa asunnon myyntiin.. Sitten ei muuta kuin vauhdilla uuden kämpän metsästykseen

Silloin irtisanomisaika on 6kk, eli niin kauan siinä saa vielä asua.
 
"gemma"
Juu ja siis jos nyt on vielä epäselvää niin minä olen (toivottavasti tuleva) vuokralainen, en vuokranantaja... Kotivakuutuksen otan tietysti, luottotiedot on kunnossa ja ei ole lemmikkejä enkä tupakoi...

Voinko avata itse vuokravakuustilin jo nyt vaikkei vuokrasopimusta ole vielä tehty?
 
"Vieras"
Itse olen asunut useammassa yksityiseltä vuokraamassani asunnossa ja olen aina onnistunut saamaan kunnollisen vuokranantajan ja sovitut asiat ovat pitäneet, mutta tiedän, että muunkinlaisia yksityisiä vuokranantajia löytyy.

Itse suosittelen tarkistamaan/tekemään seuraavat asiat:

Kirjallinen vuokrasopimus valmiille vuokrasopimuslomakkeelle (kuten joku jo aiemmin mainitsi, saa tarvittaessa kirjakaupasta)

Ennen sopimuksen laatimista sovitaan vuokran sekä vakuuden suuruus ja niiden maksutapa. Vakuudenosalta usein on käytössä esim. vakuustili tai vuokranantajan pankkitilille maksu, samalla sovitaan myös vakuuden palautuksen ehdot. Nämä kannattaa kirjoittaa myös vuokrasopimukseen, jotta niiistä jää kummallekin osapuolelle kirjallinen todiste. Jos vakuus on 1 kk vuokra, voi sopia myös, että viimeisen kuun vuokraa ei tarvitse vakuussumman osalta maksaa, vaan ainoastaan, jos vuokraa on alkuperäisestä korotettu, korotusosa maksetaan. Itselläni tämä on onnistunut aina, tärkeää on muistaa myös kirjata sopimukseen, että vuokranantaja tässä tapauksessa tarkistaa asunnon kunnon ennen kuin hyväksyy vakuuden viimeisen kuun vuokraksi, koska vuokranantajahan voi pitää vakuuden itsellään, jos asuntoa on tuhottu ja käyttää sen vaurioiden korjaamiseen.

Irtisanomisaika kannataa sopia lain mukaiseksi, kunhan muistaa tarkistaa, mitä laissa irtisanomisajasta sanotaan. Silloin vuokranantajalla on pidempi irtisanomisaika kuin vuokralaisella ja esim. asunnon myymistilanteessa vuokranantaja joutuu myymään asunnon vuokrattuna tai odottamaan, että irtisanomisaika kuluu loppuun. Tietysti voit sopia, jos vuokranantaja irtisanoo sopimuksen, että muutat asunnosta aiemmin pois, jolloin vuokranmaksu päättyy poismuuttoon. Monet vuokranantajat suostuvat tähän esim. juuri asuntoa myydessään. Mikäli sopimuksessa on määräaika aluksi tai se on kokonaan määräaikainen, siitä pitää olla maininta sopimuksessa, esim. pk-seudulla monivuokranantaja ilmoittaa nykään tekevänsä vuoden määräaikaisen sopimuksen, jonka jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassaolevana. Määräaikaisessa sopimuksessa on se huonopuoli, ettei sitä voi kovin helposti irtisanoa, ellei molemmat osapuolet siihen suostu.

Etukäteen kannattaa myös selvittää saako asuntoon ottaa lemmikkejä, saako asunnossa/parvekkeella tupakoida, vaaditaanko kotivakuutus (kannattaa ottaa, vaikka vuokrananataja ei sitä vaatisikaan)... Rajoitteista/velvotteista kirjallinen maininta vuokrasopimukseen.

Vuokrankorotuksen määrittyminen pitää ehdottomasti kirjata yös vuokrasopimukseen. Eli onko sidottu johonkin indeksiin, jos on, niin mihin indeksiin sekä tietysti myös vuokrantarkistuksen ajankohta. Jotkut vuokranantajat myös lupaavat, että vuokraa ei koroteta kerralla tiettyä enempää, jos näin on, se pitää muistaa kirjata vuokrasopimukseen.
 
"Vieras"
Vakuustilin avaamiseen tarvitset vuokranantajan henkilötiedot ja monet vuokranantajat pyytävät avaamaan sen etukäteen, koska merkitsevät vuokrasopimukseen, että vakuus on tilillä....
 
"Vieras"
Minulla ehtona oli vuokralaiselle että luottotiedot kunnossa, eläimiä saa ottaa kun ilmoittaa mitä sinne tuo + jos eläin jotain tuhoaa niin se korvataan.. Vakuutuksen pistin myös ehdoksi. Kuvat oon ottanu aina ennen kuin vuokralainen muuttaa niin niitä voi sitten vertailla jos jotain sanottavaa on :) Kerran vuodessa on myös lupa käydä asunto tarkastamassa mutta en ole viime vuonnakaan käynyt kun en ole kokenu tarpeelliseksi :)
Kannattaa katsoa ettei sopimus ole mikään käsin kirjoitettu räpellys.. Esim kirjakaupasta saa oikeita sopimuksia joissa on lakipykälät sun muut ylhäällä niin ei voi tulla mitään väärinkäsityksiä kummallekkaan kun sopimuksia tehdään :)
Huom! Kuvat kuulkaas muuten kannattaa ottaa vuokralaisen, kun se vuokran antaja on voinut ottaa ne vuonna kivi ja kirves.
 
"Vieras"
[QUOTE="Vieras";26794863]Huom! Kuvat kuulkaas muuten kannattaa ottaa vuokralaisen, kun se vuokran antaja on voinut ottaa ne vuonna kivi ja kirves.[/QUOTE]

Ei sillä väliä ole kumpi ne ottaa, jos otetaan niin, että molemmat ovat paikalla ja kuviiin tulee oikea päivämäärä/kellonaika näkyviin. Voi ottaa varmuuden vuoksi sekä vuokranantaja että vuokralainen, jos toisen kuvat jostain syystä häviävät, esim. ovat tietokoneella ja kovalevy posahtaa, on toiset kuvat (ehkä) tallella. Omalle vuokrantajalle kävi kerran näinkin...
 
Vuokralainen
[QUOTE="Vieras";26794854]Vakuustilin avaamiseen tarvitset vuokranantajan henkilötiedot ja monet vuokranantajat pyytävät avaamaan sen etukäteen, koska merkitsevät vuokrasopimukseen, että vakuus on tilillä....[/QUOTE]

Vaikeahan sitä on etukäteen sinne tilille laittaa, kun ei ole tietoa tarkasta summasta. Yleensä sopimukseen kirjataan päivämäärä, mihin mennessä vuokravakuus on maksettava. Tai siis näin ainakin minulla on aina ollut. Ja IKINÄ ei kannata maksaa vakuutta tilisiirrolla - silloin raha on vaikeampi saada takaisin, jos vuokranantaja onkin epärehellinen.

Kannattaa myös varmistaa, ettei asuntoon tai taloon ole tulossa mitään isoja remontteja. Jotkut vuokranantajat saattavat jättää jopa tulevan putkiremontin kertomatta!
 

Yhteistyössä