Mitä kaikkea te äidit kotona teette jos ei ole aikaa kuntoilla??

Siis ihan mielenkiinnosta kyselen. Kun mulla on tuttavapiirissä kotiäitejä jotka ei koskaan harrasta liikuntaa, koska on aina kiire..en viitsi ystäviltäni kysyä koska en halua että ne loukkaantuu..mutta mikä niin kiire siä kotona on että ei ehdi?? Ja nää ystävät on ylipainoisia. Eikä se niiden ylipainosuus mua haittais, mutta kun aina myös valitetaan siitä että kun on nää läskit, mutta kun on kotona niin kiire..Jos ei valittais, ei haittais..mutta kun aina vaan sitä valitusta. Mun mielestä ei vaan saa valittaa läskeistä, jos ei mitään niiden poistamiseks tee :kieh:

Siis itselläni tilanne että mies pois koko päivän, aamulla lähtee töihin ja illalla tulee kotiin ja sillon lähinnä syö ja menee nukkuun. Eli mulle siis jää kaikki kotityöt. Päivittäin siivoon, pesen pyykkiä, tiskaan ja kerran viikossa siivoon kunnolla eli siis tamppaan matot pesen lattiat jne..ja kauppareissut teen myös aina yksin..sit on myös toi 6kk pikku nyytti kotosalla ja kyllä senkin kanssa touhua riittää..kuitenkin kaiken tän keskellä mulla on aikaa kuntoilla yhestä kahteen tuntiin/päivä. Mun mielestä tää kiire on vaan tekosyy monelle. Mutta kun niin monesti oikein vängätään ja suututaan ettei oikeesti löydy aikaa niin mimmonen tilanne sitten on ettei ehdi. Olis kiva ymmärtää :D Siis yhdellä kaverillani oli koliikki lapsi..sen kyllä ymmärrän et sillon ei paljoo oo itelle aikaa..mutta jos ihan "tavallinen" lapsi on ja perusarki niin miks ei kerkee.. Itselläni 2 siskoa ja oma äitinikin kolmen lapsen äitinä piti kunnostaan huolta..Miks ei voi vaan sanoa suoraan että on niin laiska ja ruoka maittaa enemmän ku pitäis :D
 
---
Ei se kai ajanpuutteesta ole kiinni. Meillä mies tekee 12h työpäiviä 4 viikossa ja sillon mun vastuulla on kaikki, lepopäivinäkin kotityöt oikeastaan vallan, että ehtii lapsen kanssa touhuta. Olen siis kaiket päivät kotona. Meillä lapsi oli jo pikkuvauvana tosi vaativa ja vaati jatkuvaa ihokontaktia. Edelleen on huono nukkumaan. Siispä päiväunet kestää max. tunnin ja niitä on enää yhdet päivässä. Jos pitää valita että urheilenko sen ajan vai tenkö jotain mieleisempää, valinta ei ole vaikea. Kävelyllä tietysti voi käydä lapsen kanssa ja käynkin, mutta ei se oikein urheilua ole.
 
wert
Ei mulla ole kotona aikaa kuntoilla tuntia putkeen. Sitten ei viitti edes aloittaa, kun aina pitää keskeyttää. Lapsia on 3 kpl, 2-5v ja ei ne tuntia ole niin etteikö mun tarttes jotain tehdä, johonkin puuttua. Niinpä mun pitää lähteä kuntoilemaan muualle, ja sitä ei lasten kanssa voi tehdä. Jos siis haluan todella kuntoilla, lenkkeillä, jumpata, kahvakuulailla on mentävä kotoa pois ja ilman lapsia.
 
"mörkö"
No mulla oli syynä juuri nimenomaan ajan puute. Kaksi hyvin allergista lasta ja sen seurauksena oon nyt valvonut enemmän tai vähemmän reilut kolme vuotta. Muttamutta, mä en olekaan lihava, itse asiassa oon anorektisen laiha... Niin ei tuu tästä asiasta sitten valitettua, heh
 
"vieras"
Mulla on kolme lasta, 6,5v, 5v ja 1v. Kotityöt teen lasten kanssa yhdessä, pienin kun menee päiväunille, niin teen kahvakuulatreenia, kuntopiiriä jne. Isommat on jo tottuneet ja jumppaa yleensä kaverina. Lenkillä käyn lasten kanssa paljon; isommat ajaa pyörillä ja itse kävelen/hälkkään rattaiden kanssa. Kunnon juoksulenkit teen illalla kun mukulat on nukkumassa ja mies on kotona. Sillon myös monesti teen muutakin treeniä.. kuutena päivänä viikossa treenaan.
 
Maira harmaana
Kyllähä sitä kuntoilis jos olis ees puol tuntia aikaa tehdä putkeen jotain..Mutta kun yksin melkein huushollia pyörittää ja muksut ei taho oikein päiväunia nukkua niin ei siitä taho mitään tulla..Ainoa aika harrastaa kuntoilua on sen jälkeen kun muksut nukkuu enkä mä viitti..

Et joo, laiskuutta se kai tavallaan on..
 
"Pöh"
Mitä lapsi tekee kun sinä kuntoilet? Se kai se avainsana on. Meidän vauva ei nukkunut irti minusta ennen 8kk ikää (uskokaa pois, yritetty on!) kuin 5-10min. kerrallaan. Ja tissiä piti saada iltaisin vähintään tunnin välein, joten moni ohjattu harrastus jäi pois laskuista. Käytiin sit kantoliinan kanssa kävelyillä ja kerran viikkoon äiti&vauva-bailatinossa, joista kumpikaan ei ollut järin kuntoilua.

Se on vähän määrittelykysymys, tuo "ei ehdi". Jollekin on tärkeää saada lukea lehti tai sähköpostit rauhassa tai puhua puhelimessa kaverin kanssa keskeytyksettä että pysyy älyissään, tai jonkun on vain pakko nukkua se päiväuniaika itsekin eikä lykkiä kärryä pitkin kylää, ja jos sen rauhallisen hetkensä käyttää siihen niin se voi olla poissa liikunnasta. En sitten tiedä kutsuisinko sitä kuitenkaan laiskuudeksi... Ehkä sen ihmisen arvojärjestyksessä liikunta ei vain ole niin korkealla että sen hetkisissä olosuhteissa mahtuisi arkeen, vaikka listalla olisikin jos aikaa olisi enemmän.
 
Minua kiinnostaisi tietää mitä kuntoilua/ liikuntaa Vauvamasu88 harrastaa päivittäin ?? Siis lapsen kanssa ?? Joo myönnän olen laiska, ja siksi en valitakaan yleensä painostani, ja kyllä esim suklaa maistuu tosi hyvälle väsyneenä.. Tosin en nyt sanoisi mitenkään voimakkaast olevani ylipainoinen, vaikka parikiloa vielä haluaisinkin pudottaa, pituutta on se 152 ja painoa n. 50kg.
Ja tosiaan lapsia 2 kohta 3v ja 10kk ikäinen. Ihan siis mielenkiinnosta kysyn ??

Itselleni ainoat liikunnat tulee oikeastaan kauppa/ neuvola/ tk yms reissuista kun lähimpään kauppaan on matkaa reilu 2km ja siis kävellen menen lasten istuessa rattaissa. Muuten aikaa kuntoilulle olisi vain se hetki kun lapset nukkuu yhtäaikaa ( päiväunia, illalla en enää jaksa ja mielummin vietän aikaa miehen kanssa kuin tekemällä vatsalihasliikkeitä lattialla ) ja joo kyllä mielummin keitän itselleni kupin kahvia ja istun hetken rauhassa kun alan kuntoilemaan..
Yhdessä vaiheessa kylläkin tein vatsa-slkä yms lihasliikkeitä juuri lasten nukkuessa, mutta nyt on taas into lopahtanut ja mielummin käytän tuon uniajan itsekin lepäämiseen.
 
Viimeksi muokattu:
"alma"
Mulle urheilu on sitä "omaa aikaa". Nautin siitä, että pääsen kuntosalille, mutta joku kotona kuntopyörän polkeminen mahdollisine keskeytyksineen ei kyllä houkuttele yhtään. Ja tuo kuntosali tietenkin vie matkoineeen aika paljon aikaa. Meillä on nyt toinen lapsi tulossa, ja toivon todella, että jatkossakin saan tuon ajan urheilulle otettua, yhden lapsen kanssa ainakin onnistui helposti.
Itse en oikein miellä mitään vaunulenkkejä kuntoiluksi, niitä teen kyllä päivittäin.
 
Kaikki kuntoilu maksaa niin älyttömästi paitsi kävely... ja ite en hotsita yhtään näitä yksilö lajela vaan just joku sähly tms kiinnostais.. Vaan eipä ketään mun kaveria tälläset joukkue lajit kiinnosta!
 
"vieras"
Kyllä yhden lapsen kanssa tuli tehtyä parin tunnin vaunu- ja rataslenkkejä päivittäin. Toinen lapsi syntyi, kun esikoinen oli 3,5-vuotias. Siinä ei ihmeemmin enää lenkkeilty, kun esikoinen halusi aina leikkipihalle. Kävelyillä ihmeteltiin jokaista muurahaista, joten ei siinä kovin kauaksi kotipihasta päästy. Hyvin harvoin lapset nukkuivat päikkärit yhtä aikaa. Mies tuli töistä sen verran myöhään etten enää illalla jaksanut lähteä minnekään.
 
"Niinpä"
[QUOTE="vieras";26750460]Kyllä yhden lapsen kanssa tuli tehtyä parin tunnin vaunu- ja rataslenkkejä päivittäin. Toinen lapsi syntyi, kun esikoinen oli 3,5-vuotias. Siinä ei ihmeemmin enää lenkkeilty, kun esikoinen halusi aina leikkipihalle. Kävelyillä ihmeteltiin jokaista muurahaista, joten ei siinä kovin kauaksi kotipihasta päästy. Hyvin harvoin lapset nukkuivat päikkärit yhtä aikaa. Mies tuli töistä sen verran myöhään etten enää illalla jaksanut lähteä minnekään.[/QUOTE]

Tällaista meinasin minäkin kirjoittaa. Jos on yksi pieni vauva, jolla ei ole esim. koliikkia ja nukkuu hyvin, niin siinä ehtiikin yhtä sun toista.

Niinhän se aina tuppaa olemaan, että kun itsellä on asiat "näin", sitten ihmetellään, miksei kaikilla ole..

Kas, kun ap ei enää kirjoita ketjuun, olisi kiva kuulla kommenttejasi saamiisi vastauksiin. :)
 
"Joo"
Mua kanssa kiinnostaa tietää miten AP kuntoilee ja mitä lapsi tekee sillä aikaa. Koska kuten aiemmin todettiinkin niin, jos lapselle on hoitaja yms eihän se ole mikään konsti lähteä salille tai lenkille...
 
mua
jotenkin huvittaa tällaiset aloitukset, joissa kaikki kotiäidit sopii saman otsikon alle kuin yhden vauvan äiti. Sehän on ihan sama onko lapsia 1 vauva vai 5 alle 10v ikäistä.Tai asuuko maalla isossa omakotitalossa vai keskikaupungilla kaksiossa kuntosalin yläkerrassa.
 
"vieras"
Ite tulee tehtyä usein kaikkea muuta kuin kuntoiltua vaikka aikaa olisi esim. teen käsitöitä, luen, teen puutarhajuttuja, tapaan ystäviä, käyn lapsen kanssa taidekerhossa ja musiikkikerhossa, harrastan syksyisin mm. grafiikkaa ja kieliä jne. Nytkin voisin kuntoilla, mut hengailen netissä :D Joskus kyl innostun käymään kävelyllä, uimassa tai polkemaan yläkerran kuntopyörää. Olen normaalivartaloinen, jos se nyt on yhtään oleellista. Kotitöissä ja lasten viihdyttämisessä toki menee oma aikansa, mut kyl sitä aina muutama tunti päiväs on omaakin aikaa.
 
"vieras"
Mulla on 2v ja 5v lapset eikä mulla ole ainakaan vuorokaudessa yhtään ylimääräistä tuntia harrastaa yhtään mitään. Toki liikuntaa tulee muuten arjessa kun lasten kanssa ulkoilee, tekee kotitöitä yms. Ei meillä lapset anna mun kotona mitään kuntoilla. Lapsenvahti täytyisi olla jos haluaisi jossain säännöllisesti käydä.
 
"vieras"
Minulla eka lapsi oli sellainen, ettei viihtynyt paikallaan hetkeäkään. Vaunu/rataskävelyt olivat mahdottomia.
Useamman lapsen kanssa ei taas pystynyt tekemään oikein mitään. Jos vaikka yritti polkea kuntopyörää, niin heti oli joku roikkumassa lahkeessa. Mutta kyllä ne lapset siitä kasvavat ja sitten voi taas harrastaa liikuntaa mielin määrin. Vaikka muutaman vuoden on vähäisellä liikunnalla, niin siitä ei ole isoa haittaa. Lasten kanssa joutuu kuitenkin olemaan koko ajan jonkinlaisessa liikkeessä eikä sohvalöhöily onnistu. Tärkeämpää on katsoa, mitä laittaa suuhunsa ja minkä verran.
 
No meillä on kolme alle kouluikäistä. Mies tekee töitä sen 14h päivässä. Mulla ei ole autoa.
Teen kaikki kotityöt arkena (ja myös viikoloppuja mies on töissä.) ja käyn kaupassa kävellen noiden muksujen kanssa.
Mulla on kyllä hyvä tukiverkko, ja kun siihen turvaudun, käyn mielelläni vaikka kaupungilla pyörimässä kuin lähtisin salille hikoilemaan. Tekemään jotain, mistä en pidä.
Lihava mä en ole, mutta pyöristynyt viimesen lapsen syntymän jälkeen. Raskauskiloja ei ole, kun ei ole koskaan tullut.
Sillon kun olin esikoisen kanssa kahden, ei ollut muuta kun aikaa. Niin perhanasti aikaa. Kävin juoksemassa päivittäin tunnin.
Kukaan ei sotkenut, vauvan ruokinta ei ole ydintiedettä. Riitti kun sylitteli ja vähän tiskas vauva kainalossa. Pyykkimäärä on pikkuisen eri, kun on yksi lapsi.
Astianpesukone hommattiin pari viikkoa sitte, ja tässä taloudessa tiskaamiseen päivän aikana meni n. 2h.
Mies kun tulee illalla, sitä haluaa myös nähdä.
Puistossa käydään lasten kanssa.
Eli se on lähinnä hyötyliikuntaa.
Yhden pienen vauvan vanhempana on vähän jäävi sanomaan, että miten suurperheessä on sitä aikaa vaikka kotiäiti olisikin:)

Toki kotona voisin jotain vatsoja väännellä, mutta omat propleemansa siihen tuo päällä kiipeilevät lapset.;)
Mä en kyllä valitakkaan kiloistani.


//muoks. Eihän siinä puhuttukkaan monen lapsen perheistä. Muistin väärin vastausta kirjotellessa. Sori.
 
Viimeksi muokattu:
"moikka"
miä vietän senkin ajan mielummin lasten kanssa kun menisin YKSIN johonkin kuntoilee tai kävelylle ja muksujen kanssa kävely nyt ei oikein kuntoa kohota saati sitten kaloreita kuluta.
 
"eee"
Sen ymmärrän, ettei kaikilla ole aikaa kuntoiluun. Mutta painonhallinta/laihdutus onkin 90-prosenttisesti kiinni ruokavaliosta ja siitä, mitä suuhunsa laittaa. Eli kuntoilemattomuus ei todellakaan estä laihdutusta. ;)
 

Yhteistyössä