Mitä (kaste)madot syö? Miten saan kasvatettu niistä isoja?

Sabava
Ja ne syö lehtiä ja herneen varsia. Kyllä ne lauantaisin saa vähän ruohosipulia. Yleensä Vava syö hitaammin kuin Saba.Niillä on iso vati jossa ne saa luikerrella mielinmäärin. Niillä on aina ruokaa ja pieni vesilätäkkö jos ne sattuvat juomaan tai uimaan. Ne tykkää myös kiipeillä tidella palon kepeillä ja kivien päällä. Niillä on myös auringon otto lehti. Mä toivon että niillä ois kiva asua mun luona.
 
"paula"
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;26580056:
No älä, mä sain äiteeltä kompostimultaa, käytin osan ja unohdin pussin sitten vuodeksi siivouskaappiin. Oli muuten aika järkytys kun pussin taas muistin/avasin, sisältö suorastaan luikersi pöydälle. :x :D :D
:-D

Kanat syö matoja ja etanoita. Jos ne saisi itse valita, ne eivät koskisikaan mihinkään maissi- ja soijanappuloihin! Luomuruokaa madoille, niin voivat hyvin ja hoitavat meidän maat. Jos ihminen tappaa ne madot, ei siinä kunnollinen ruoka enää kasvakaan.

RUOKATEOLLISUUS MANIPULOI SUOMEN VAALEJA | | Blogi | Antti Heikkil

Kaikkiruokainenhan se kana on, mutta kastemato vetää puiden lehtiä maan pinnalta omaan käytäväänsä. Siitä oli lähikuvaa Jimmy Dohertyn ohjelmassa Darwinin puurahassa. Jimmy toisti siinä vanhat Darwinin kirjaamat kokeet:)
 
"paula"
[QUOTE="paula";30817531]Matoja!

Lisäys edelliseen:
Interview: Jimmy Doherty on Darwin's Garden - Telegraph[/QUOTE]

Aiotko siis kalastaa niillä - vai pelkästään lemmikkinä pitää? Katso se ohjelma... Varmaan youtubestakin löytyy... Tai Jimmyn sivuilta?

Petokaloja ei kannata itse syödä, mutta jonkuhan ne täytyisi kalastaa pois, kun ne syövät kaikki pienemmät kalat:-(

Mutta jos jollakin on vesirikkaa paljon, kanat söisi myös niitä. Silloin kannattaa rakentaa niille asunto, missä ne vois rauhassa kuoputtaa maata ja etsiä itse ne madot. Ennenmuinoin on kasvatettu erikseen kanoille kaalia - siis ne löytää sieltä toukkia ja etanoita ja leikkii kaalinpäillä, samalla syövät niitä.

hjminihuse

Toi on huippuhieno:-D
 
vierailija
hanki 1 kpl vanha puutarha, ja hoidat sitä minimalistisesti ja huolehdit eloperäisen materiaalin säilymisestä. Lehtiä ei haravoida, ruoho leikataan paikalleen tai käytetään katteeksi.
Ei pidä paikkaansa tuo, että mitä isompi mato sen helpompi koukuttaa. Yritin isoäitivainaani puutarhasta lapsena napata suurimman koskaan näkemäni kasiaisen. Se oli niin vahva, että enpä olisi halunnut häntä kalanruuaksi laittaa. Luovutin uteliaisuuteni ja annoin madon mennä. Se oli kolmisenkymmentä senttiä pitkä ja sormen paksuinen, kun jostain syystä siinä maan pinnalla liikkui. Kyllä heräsi kunnioitus matokuntaa kohtaan.
 
vierailija
🐣🐝
:-D

Kanat syö matoja ja etanoita. Jos ne saisi itse valita, ne eivät koskisikaan mihinkään maissi- ja soijanappuloihin! Luomuruokaa madoille, niin voivat hyvin ja hoitavat meidän maat. Jos ihminen tappaa ne madot, ei siinä kunnollinen ruoka enää kasvakaan.

RUOKATEOLLISUUS MANIPULOI SUOMEN VAALEJA | | Blogi | Antti Heikkil

Kaikkiruokainenhan se kana on, mutta kastemato vetää puiden lehtiä maan pinnalta omaan käytäväänsä. Siitä oli lähikuvaa Jimmy Dohertyn ohjelmassa Darwinin puurahassa. Jimmy toisti siinä vanhat Darwinin kirjaamat kokeet:)
 
vierailija
[QUOTE="Rosahdus";26579942]Multaahan ne kastemadot syö eikä niitä taida voida mitenkään kasvattaa. Kasvualustastaan riippuen madotkin ovat erilaisia.
Pystyy kastematoja kasvattaa helpostikin astiaan multaa ja hajoavaa kasvistoa & matoja, avot. Niin joo ja pitää huolehtia, että multa pysyy kosteahkona.

Eikö kukaan ole muksuna kasvattanut matoja tai perhosentoukkia tai mitään? :O
[/QUOTE]
Lapissa ei esiinny luonnostaan kastematoja. Siksi olen kasvattanut niitä kellarissa saavissa sekä kompostissa ulkona. Kaikenlainen kompostijäte käy ruuaksi, kuten salaatit, heinät, jauhot, kahvinporot, kaikki myrkytön ja suolaton kasvijäte. Multaa paksusti pohjalle, jotta lierot voivoivat tehdä tunneleita. Ne vetävät kasviksia mullan alle ja lannoittavat sekä ilmastoivat multaa. Jos puutarhassa on paljon kastematoja, myös kasvit ja linnut viihtyvät. Löysin toissa kesänä kukkia istuttaessani 30 senttisen paksun kastemadon ja luulin sitä käärmeeksi. Etsin tietoja Wikipediasta ja huomasin, että koko on normaali täysikasvuiselle hyvinvoivalle kastemadolle.
 

Yhteistyössä