mitä kieliä osaat?

Iines79 harmaana
Suomen lisäksi englanti, saksa, ruotsi, ranska sekä espanjan ja italian alkeet.

Paremmuusjärjetyksessä listasin. Englanti on melko vahva, joudun töissä käyttämään aivan päivittäin.

Espanjan ja italian haluisin vahvemmaksi, venäjää olis mielenkiintoista opiskella, jos vaan millään ehtis.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
te ketkä kirjoitatte vain osaavanne jotain kieltä, olkoon vaikka englantia,ruotsia ja ranskaa niin mitä tarkoitatte tällä? Ovatko kaikki nämä kielet teille yhtävahvoja kuin äidinkielenne, vai esimerkiksi vieraina opittuja kieliä mutta silti sellaisia että pystyisitte kyseisessä maassa samantien työskentelemään ja hoitamaan asianne ilman tulkintarvetta. Vaiko vain kieliä mitä olette joskus koulussa lukeneet mutta ovat käytön puutteessa ruostuneet.
Ruotsia puhun joka päivä, suomea kotona (lasten kanssa). Englanti ei ole kotikieli mutta luen lähes kaiken opiskeluaineiston englanniksi, kuvitten että pärjäisin englannilla hyvin vaikken sitä päivittäin puhukaan.

Ranskalla ja enspanjalla pärjäisin pienen hetken. :D
 
Mä puhun sujuvasti suomea ja englantia, ruotsia niin ja näin. Saksaa, ranskaa ja espanjaa olen opiskellut, mutta kun ei käytä niin unohtuu helposti..ehkä mä niillä pärjäisin matkoilla. Yliopistolla olen opiskellut sanskritia(jota en pahemmin enää osaa), tamilia ja hindiä...tamililla voisin pärjätä matkoilla ja hindiä osaan hiukka enemmän, tai pikemminkin osaan kääntää sitä suomeksi.
Venäjää haluaisin vielä opiskella ja saada espanjan ja ranskan haltuun paremmin...mutta eipä tässä pahemmin kerkeä..tai jaksa. :whistle:
 
Hobelix harmaana
Suomea, Englantia todella hyvin (eli ymmärrän myös sanaleikit ja muun huumorin), päivittäinen käyttökieli ollut jo monta vuotta. Unkaria, jokapäiväinen kommunikointi toimii (enemmänkin piätisi jo osata, laiska minä). Saksaa ymmärrän, tulisi varmaan takaisin jos harjoittelisin. Ruotsi alkaa olla aika heikoissa kantimissa. Kreikkaa ja hebreaa osaan lukea auttavasti.
 
Tipu Topakka
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
te ketkä kirjoitatte vain osaavanne jotain kieltä, olkoon vaikka englantia,ruotsia ja ranskaa niin mitä tarkoitatte tällä? Ovatko kaikki nämä kielet teille yhtävahvoja kuin äidinkielenne, vai esimerkiksi vieraina opittuja kieliä mutta silti sellaisia että pystyisitte kyseisessä maassa samantien työskentelemään ja hoitamaan asianne ilman tulkintarvetta. Vaiko vain kieliä mitä olette joskus koulussa lukeneet mutta ovat käytön puutteessa ruostuneet.
Saksa on minulle "kotikieli" (suomi äidinkieli), Englantia puhun ja ymmärrän niin, että pystyisin vaikka asua englannin kielisessä maassa. Ruotsi on Minulla passiivinen kieli, jota olen käyttänyt vain koulussa.
 
Suomi äidinkieli

Englanti hyvä tai erinomainen

Turkki...ymmärrän (lähes) täydellisesti, tein ennen töitä turkin kielellä ja puheen tuottaminenkin sujui ongelmitta, nyt se on vähän ruosteessa käytön puutteen takia.

Ruotsi. Pah. Kirjoitin siitä E:n ja lukion päästötodistuksessa ruotsi oli 9, mutta en voi väittää osaavani. Kuuntelen sujuvasti, ymmärrän, mutta vastaan parin sanan lauseilla.

Saksa välttävä.

Espanja, venäjä ja viro alkeet.

Viittomakieltä jonkin verran.
 
Äidinkielenä puhun saamea ja suomea. Ruotsin avulla oppinu Norjan, ruotsia en enää osais :D Norjaa siis puhun päivittäin töissä. Lisäksi sujuvasti englanti, sekä alkeet espanjasta, saksasta ja viittomakielestä.
 
IhanaValo
No suomea uskoisin osaavani ja englanti vissiin seuraavaks. Ruotsi on päässy kyl aika hyvin unohtumaan kun sitä ei oo tarvinnut, saksaa luin kans muutaman kurssin lukiossa mut en kyllä muista siitäkään kun jonku "nimeni on..." ja "rakastan sinua" :ashamed:

Haluaisin oppia ehkä venäjää, jos sitä tarvis jossain töissä tms. ja ranska on kauniinkuuloinen kieli. Ei oo kyl mikään maailman paras kielipää miul, niin tuskin tulee luettua noita.
 
vieras
Voisin sanoa osaavani kolmea kieltä. Suomi, englanti ja ruotsi.

Olen opiskellut yläasteella 3 vuotta saksaa ja lukiossa 3 vuotta latinaa, mutta valitettavasti opit ei oo jääny niin hyvin päähän kuin esimerkiksi englannin ja ruotsin opinnoissa. Ymmärrän kirjoitettua norjaa ja viroa, kiitos ala-asteen aikaisten kirjeenvaihtojen ystävyyskouluihin.

Haluaisin oppia venäjää, italiaa ja espanjaa. Mutta tuskin niitä koskaan opettelen koska kielipää ei ole paras mahdollinen.
 

Yhteistyössä