Mitä kotitöitä teidän lapset tekee?

  • Viestiketjun aloittaja 28v.
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
5v ja 4v siivoaa kerran päivässä lastenhuoneen. Kyllä siitä aina saa mankumista kuunnella, mutta eipä auta.
Karhun palveluksen teet jos et ton ikäseltä mitään pyydä.
 
"vvv"
3- ja 4-vuotiaat kattavat ja vievät useimmiten lautasensa tiskipöydälle aterian päätteksi, siivoavat lelunsa lelukoriin, toimivat äidin juoksupoikina muutenkin.
2-3 -vuotiana mielipuuhaa oli kantaa minulle pyykit koneesta että sain ripustettua ne.
Mutta joo, en odota että ovat yhtä herttaisen avuliaita 10 vuoden päästä. :D
 
  • Tykkää
Reactions: sinisulka
Meillä murkku (Kohta 15v.) lopetti kotitöitten tekemisen just tossa 12 vuoden vanhana...Sen jälkeen hyvä kun on saanut itse vietyä pas**kaset vaatteensa pyykkikoriin tai vaihdettua wc-paperi rullan...Mut ruokaa se tosin joskus tykkää kokata...tosin mä en kyllä suuhuni niitä sörsseleitä pistäs :D Eikä se edes viitti siivota sen jälkeen köksää..monet huudot murkulle tästä huudettu :( Silti aina ennen nukkumaan menoa sanon sille, että se on äitin oma rakas murkku silti :heart: En halua olla liian nipo niin kun mun mutsi oli kun mä olin tossa iässä...sekin jättää jälkensä :(
 
ccdsdsd
Mulla oli neljä lasta kotona - neljä kotityötä tehtävänä. Olisko ollut tiskit yks, roskien vienti toinen, kylppärin siivous kolmas ja eteisen siivous neljäs. Työ vaihtui viikoittain. Alkuun työ vaihtui päivittäin, mutta tiskaaja tiskasi tietenkin heti koulun jälkeen - tiskiä ei ollut paljon, joten seuraavana päivänä olikin tiskivuori. Siksi mentiin viikkosysteemillä, hyvin toimi.
Ja tuohon systeemiin lähdettiin kun kuopus oli 4-5 vuotias, tietenkin autoin alkuun pienimmäistä, mutta 6-vuotiaasta alkoi sitten tehdä itse. Ja isommat oli ennen tuota systeemiä apuna, roskien vienti on ollut meillä aina lasten puuhaa, pyykki taas aikuisten.
 
2,5v tyhjentää tiskikoneesta lusikkahaarukkaveitsi-koria, laittaa kaverina pyykiä kuivumaan ja siivoaa leluja. On innostunu myös imuroinnista ;)
5v tyhjentää tiskikonetta, siivoaa leikkihuonetta, pyyhkii pölyjä siivouspäivänä, on kaverina ruuanlaitossa yms. pikkujuttuja...
Välillä saa kuulla vinkumista ja vonkumista (varsinki lelujen siivoamisesta) mutta saavat kyllä opetella pienestä tekemään kotihommia :)
 
ccdsdsd
Nyt kotona on 16- ja 18-vuotiaat lapset, siivoavat omat huoneensa ja tiskaavat toisinaan, ruuan laittavat usein, ja joskus yllättävät mut tekemällä suursiivouksen kun olen töissä jos heillä on koulusta lomaa :D
 
hmm..
Meillä 11v ja 10v Ruvennut auttamaan juuri kotitöissä: imuroi , pyyhii pölyjä , siivoaa vessoja ja huolehtii omista huoneista ym.. Aluksi on kiukuttelua, mutta tyytyvät töihinsä pian. Mukavampi antaa rahaa, kun ansaitsevat ne:) .
pian6 ja pian 4: Siivoavat leluja, pyyhivät pölyjä :)
 
"tiu"
6 vee siivoaa huoneensa ja auttaa muissa kotitöissä, 1,5 vee siivoaa omat lelunsa iltaisin, tietenkin itse apuna ja vie joitan roskia roskikseen (sisällä), auttaa tiskikoneen tyhjennyksessä (muovikipot ja aterimet)
 
28v.
Eli meidän 11v. JOUTUU huolehtimaan tiskikoneen tyhjennyksestä ja täytöstä. Siivoaa joka päivä huoneensa ennen kuin lähtee mihinkään (tähän kuuluu myös pedin petaus sekä kerran viikossa imurointi ja pölyjen pyyhintä). Vie roskat pyydettäessä. Sekä huolehtii omat likaiset vaatteet pesuun ja puhtaat vaatteet kaappiin (vien viikattuna pojan sängylle).
Onko tuossa liikaa hommia?
Nyt alkoi juuri imuiroimaan... tosin ilman kiukuttelua ja ihan oma-alotteisesti.=)
 
"tiu"
[QUOTE="tiu";24243287]6 vee siivoaa huoneensa ja auttaa muissa kotitöissä, 1,5 vee siivoaa omat lelunsa iltaisin, tietenkin itse apuna ja vie joitan roskia roskikseen (sisällä), auttaa tiskikoneen tyhjennyksessä (muovikipot ja aterimet)[/QUOTE]

Niin joo ja kummatkin auttavat pyykin laitossa, pienempi nostaa lattialta koneeseen, isompi osaa pestä itse koneellisen täysin. Ja moppaus sekä pölyjen pyyhintä on isomman lempi puuhaa,
 
Kaikkea mitä äiti käskee :kieh: 4 ja likipitäen 8- vuotiaat lapset.

Imurointia, moppausta, pölyjen pyyhintää, pyykkien viikkausta,
pöydän kattamista ja tyhjäämistä, kissojen ruokahuoltoa ja hiekkalaatikon tyhjentämistä,
postin noutoa, roskien vientiä,
marjojen poimintaa näin satoaikaan tms.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: sinisulka ja meah
Mulla 10v ja 9v lapset. Siivoavat kerran viikossa oman huoneensa, vievät omat puhtaat pyykit kaapppiinsa, vanhempi vie (kouluretken kustannusta) roskapussit roskiin. Omat astiat laitetaan astianpesukoneeseen. Välillä ihan oma-aloitteisesti siivoavat muutenkin.
Mutta kyllä välillä tulee mankumista, mut yleensä aika kiltisti kaikki tapahtuu :)
 
Kohta 6 v.
Siivoaa vaihtelevasti huoneensa,laittaa omat astiansa tiskiin,vie omat likapyykkinsä pyykkikaappiin ( ja lajittelee tummat tummiin,vaaleat vaaleisiin jne ) sekä muutenkin pitää omista sotkuistaan ja omista tavaroistaan huolen..
Tosin vaihtelevalla menestyksellä,mutta yleensä :)
 
lapset;7, 12, 17, ja 20 ,21

päivittäin; oman huoneen yleissiisteys, aloitettu jo alle 3 v. äidin avustuksella
tiskikoneen täyttö/tyhjennys vuorotellen

viikoittain; yhteisten tilojen imurointi, wc;n siivous,saunotilojen siivous, pölyjen pyyhintä, oman valinnan mukaan ja kuka ehtii ensin periaatteella
 
..
[QUOTE="Vieras";24243379]Ei tarvitse, kuin pitää tavarat paikoillaan huoneessaan. Lapset on lapsia. Äti on äiti. :)[/QUOTE]

Tietämättä lapsen ikää, tätä sä vielä kadut!
Kohta juoksuttaa sua kuin orjatarta! Meillä kyllä 10- ja 12-vuotiaat tekee osuutensa.
Omat vaatteet ja huoneet huolehditaan ilman muistutusta ja lisäksi imurointia, pölyjen pyyhkimistä, pyykkien ripustusta, puiden kantoa talvella ja nuorempien vahtimista.
Ja molemmat poikia.
 
Oman huoneen siivous, ( tavrat paikoilleen ja pölyjen pyyhintä), omien tavaroiden siivous pois muualta asunnosta, tiskikoneen tyhjennys, avustaminen pyykkien kanssa ( ripustaminen, omat vaatteet kaappiin ), roskien vienti, pihalelujen huolehtiminen paikoilleen, pöydän kattaminen / siivous.

Näitä tekee molemmat 9v ja 5v.

Imurointi on nyt harjoituksen alla molemmilla.
 
Imuroivat omat huoneensa, vaihtavat vuodevaatteet, vievät pyykit ja laittavat puhtaat kaappeihinsa. Vievät roskia ja hakevat postia, käyvät lähikaupassa. Tyhjäävät tiskaria ja täyttävät sitä sitä mukaa, kun tiskiä tulee. Ohjeiden mukaan aloittavat ruoanvalmistusta, jos emme ole ehtineet vielä kotiin. Teinejä 2 kpl
 

Yhteistyössä