Mitä leipää sormiruoaksi?

Olisin myös kiinnostunut. :attn:
Semmoinen tuli vaan mieleen, kun poika on syönyt 4viljan velliä 5kk alkaen, eli lasketaanko tämä siten, on että siis syönyt kaikkia viljoja vai pitääkö niitä jotenkin erikseen antaa, että voi sanoa syöneen??? Okei tyhmä kysymys, mutta auttakaa tietämätöntä... :ashamed:
 
Ei kai siinä muuta kuin leivän koostumus ja tietysti suolaisuus, ja mikä kelpaa. Itse olen yrittänyt valita sellaisia, joissa ei olisi hirveästi suolaa tai lisäaineita. Meidän tyttö (10kk) rakastui fazerin uuteen vehnäpaahtoon, jossa on kuitua onneksi 6g sadassa. Vehnää emme muuten perheenä juurikaan syö, mutta olen antanut sitä mikä maistuu kun on ollut viimeaikoina vähän haluton syömään esim puuroja. Paahtoleipä on tietysti myös todella pehmeää, mutta monissa paahtoleivissä on vain todella paljon lisäaineitä. Ruisleipääkin on mielellään pureskellut pitkään suussa, mutta ihan muutama pieni pala on riittänyt. Sormiruokana viljoista olen antanut myös kauratyyny-muroja. Ruotsista löysin sellaisen version, jossa ei ole lainkaan suolaa tai lisättyä sokeria. Aikuiseen makuun hieman mauttomia, mutta tyttö tykkää poimia ja nakerrella. Ne pehmevät niin nopeasti suussa, että ikenilläkin varmaan pärjää. Itse en ole hirveästi murehtinut tämän toisen kohdalla siitä, mitä tiettyjä viljoja on jo tai ei ole kokeiltu enää näin isolla. Olen yrittänyt vain katsoa, ettei samana päivänä kamalasti mitään ihan uutta, eikä heti hirveitä määriä, vaan aluksi vain vähän, vaikka menekki näyttäisi olevan huikea. Tietysti on helppoa olla suhteellisen huoleton kuin ei ole ollut kummallakaan ainakaan vielä mitään yliherkkyyksiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äippä07:
Olisin myös kiinnostunut. :attn:
Semmoinen tuli vaan mieleen, kun poika on syönyt 4viljan velliä 5kk alkaen, eli lasketaanko tämä siten, on että siis syönyt kaikkia viljoja vai pitääkö niitä jotenkin erikseen antaa, että voi sanoa syöneen??? Okei tyhmä kysymys, mutta auttakaa tietämätöntä... :ashamed:
Jos on 4-viljan velliä syönyt niin sittenhän lapsi on saanut kaikkia kotimaisia viljoja, ei niitä tarvitse erikseen sitten enää testailla, jos mitään oireita ei ole tullut.

Itse annan pojalle jotakin ihan tavallista pehmeää leipää, missä on suolaa muistaakseni alle 5 g/ 100 g. Eli on vähäsuolaista. Ruisleipää en ole vielä antanut, kun pelkään, että jää kurkkuun kiinni, no tietysti pikku paloja vois antaa...

 
Meidän 8 kk ikäinen tyttö on jo reilun kuukauden "nakerrellut" ja imeskellyt mielellään täysjyväkorppua ja Luomu Rouskis nimisiä leipäsiä, jotka ovat melkein samanlaisia kuin "Palttoonnapit" mutta vähäsuolaisia ja isompia.
 
Suosuttelisin tavallista ruisleipää. Lähinnä sen vuoksi, että tottuisi enempi terveelliseen ruisleipään kuin vaaleaan vehnäseen, joka on aika epäterveellistä. meidän molemmat pojat on menestyksekkäästi totutettu pienestä pitäen ruisleipään.
 
ruisleipä on hyvää sormiruokaa.itse annoin alkuun pieniä paloja pöydälle,saa harjoiteltua samalla pinsettiotetta :attn: ja nykyään voi lykätä ihan puolikkaan viipaleen suoraan käteen :)

vaalea "pullamössö" leipä on siitä huono että se saattaa takertua kurkkuun...
 
Meillä on syöty palttoon nappeja...ja en ole edes ajatellut tuota suola juttua, hupsis. Ihan hyvä juttu oli, että muistais niitä seurata. Mutta nyt kun pojalla on hampaita niin saa jo pehmennetystä leivästä palasia ja niihin sitten kakoo ja lopulta oksentaa...eli on niin sihti kurkku. Mikä tähän avuksi? Nyt ei olel syöty enää palttoon nappeja tai ollaan mutta otan sen pois sitten kun alkaa pehmenemään ja saisi palasia irti.
 
Meillä on ruisleivän lisäksi syöty Laatupakarin maissi naksuja. Niissä ei ole lainkaan suolaa ja rasvaakin hyvin vähän. Ovat kuin juustonaksuja ja sulavat suussa ennenkuin joutuvat kurkkuun, eli äkkinäisempikin voi niillä harjoitella pureksimista :)
 

Yhteistyössä