Mitä lihaa vauvalle ekana totutteluruokana?

Auttakaahan esikon äitiä mäessä. Mitä lihaa olette pienille antaneet ensimmäisenä ja kuinka sen valmistaneet? Neuvolan ohjeet kun ovat niin ympäripyöreitä.

Täällä järki sanoo, että vähärasvaista ja kevyesti valmistettua eli kanaa/possua ja keittämällä. Olisi mukava kuulla miten olette asian ratkaisseet ja miten valmistuksen hoitaneet.

Kiitos!
 
eräs
Alkuperäinen kirjoittaja Vierastus:
Miksi muuten pitäisi olla vähärasvaista? Itsellänikin tulee tässä lähitulevaisuudessa tuo sama kysymys vastaan, ajattelin että voiko munalla kokeilla? Onko kukaan yrittänyt?
kyllä, suositushan on että vauvan ruokavalio pidetään monipuolisena.. tyyliin liharuokaa, kanaruokaa, kalaruokaa, munaruokaa vaihtelevasti.

toki siis vasta sitten yli 6kk ikäisenä, kun kaikki em. on sallittuja. :)

itse tein muna-peruna-kukkakaalisosetta, ja maustoin yrteillä. ja vauva tykkäsi kauheasti. :D
myös kesäkurpitsa on sopivan mietoa ja hyvää ja löysentää sosetta.

ja tosiaan niitä suikaleita ei kannata ostaa, on helpompi pilkkoa itse fileestä paloja.
 
Itse aloitin lihan antamisen keittämällä paistijauhelihaa. Niitä sitten pakastelin folionyyteissä kun olin ensin sen lihamössön vielä soseuttanut. Nyt meinaan keitellä maustamattomia broilerinsuikaleita.
 
hippuli
Possulla aloitettu kun se sulaa helpommin. Jotain hyvälaatuista filettä ja keittänyt sen hyvin.

Myös kananmuna ja kana käyvät loistavasti. Keittämällä kypsensin kaiken... myös nautaa myöhemmin. Kunhan vauva tottuu kunnolla niin jauhelihan tosi helppoa keittää ja soseuttaa
 
Meillä on allergisia lapsia niin ollaan aina aloitettu possunlihasta(ja keittämällä), kun se on suht. allergiaystävällinen. Seuraavaksi on kokeiltu nautaa, tosin possu se vain on sopinut alkuunsa. Meillä se kana tulee vasta just ennen kalaa, koska kananliha voi aiheuttaa allergioita, jos (ja meillä kun) on kananmuna-allergiaa. Mutta siis possu on ainakin aika turvallinen liha aloittaa :)
 
kalamiehen vaimo
kaloista suositellaan vauvoille ja pienille taaperoille samoja kuin odottaville äideille eli sisävesien petokaloja ei saisi antaa eikä toisaalta itämeren kuhaa tms. Mä kyllä naureskelen tolle sillä perusteella, että eihän sitä voi tietää mitä myrkkyjä noi muutkin meille kaupasta tarjotut tuotteet sisältää. Kohtuu kaikessa. Meillä pieni on syönyt n. 8 kk iästä lohta (siis sitä pullamössölohta Norjan kala-altaista) ja sitten pieniä määriä itse pyydettyä kuhaa ja ahventa. Taimenta syötäis, jos mies sais niitä kiinni. Rasvaiset kalat on suositeltuja, kun niissä on sitä omegaa.
 

Yhteistyössä