Mitä mieltä? Kokopäivätyö ja lapset yksin kotona/hoidossa vai osa-aikatyö, kun tulot lähes sama..

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Eli valitsisitko kokopäivätyön 37,5h viikko jolloin 10 ja 11v lapset joutuisivat yksin lähtemään kouluun ja tulemaan tyhjään taloon koulun jälkeen ja 5v menisi päiväkotiin. Pienipalkkainen työ mutta miehen tulojen takia lähes maksimi päivähoitomaksu joten tuloni olisivat niiden jälkeen n. 1200e kk käteen.


VAI osa-aika iltatyö 15 tuntia viikko, jolloin olen aina päivät kotona ja nuorimmainen käy kerhoissa. Palkkatulot n. 550e kk plus soviteltu peruspäiväraha 500e kk eli käteen jää 1050e kk. Aikaa jäisi päivällä huushollin hoitoon, omiin harrastuksiin ja olisin aina laittamassa lapset kouluun ja kotona kun he tulisivat koulusta.
 
vierailija
Mä ainaki olisin halunnu ton ikäsenä et mun äiti olis ollu koton ain ku meen kouluu ja tuun koulust :LOL:
Eli valitsisitko kokopäivätyön 37,5h viikko jolloin 10 ja 11v lapset joutuisivat yksin lähtemään kouluun ja tulemaan tyhjään taloon koulun jälkeen ja 5v menisi päiväkotiin. Pienipalkkainen työ mutta miehen tulojen takia lähes maksimi päivähoitomaksu joten tuloni olisivat niiden jälkeen n. 1200e kk käteen.


VAI osa-aika iltatyö 15 tuntia viikko, jolloin olen aina päivät kotona ja nuorimmainen käy kerhoissa. Palkkatulot n. 550e kk plus soviteltu peruspäiväraha 500e kk eli käteen jää 1050e kk. Aikaa jäisi päivällä huushollin hoitoon, omiin harrastuksiin ja olisin aina laittamassa lapset kouluun ja kotona kun he tulisivat koulusta.
 
vierailija
Mä ainaki olisin halunnu ton ikäsenä et mun äiti olis ollu koton ain ku meen kouluu ja tuun koulust :LOL:
Eli valitsisitko kokopäivätyön 37,5h viikko jolloin 10 ja 11v lapset joutuisivat yksin lähtemään kouluun ja tulemaan tyhjään taloon koulun jälkeen ja 5v menisi päiväkotiin. Pienipalkkainen työ mutta miehen tulojen takia lähes maksimi päivähoitomaksu joten tuloni olisivat niiden jälkeen n. 1200e kk käteen.


VAI osa-aika iltatyö 15 tuntia viikko, jolloin olen aina päivät kotona ja nuorimmainen käy kerhoissa. Palkkatulot n. 550e kk plus soviteltu peruspäiväraha 500e kk eli käteen jää 1050e kk. Aikaa jäisi päivällä huushollin hoitoon, omiin harrastuksiin ja olisin aina laittamassa lapset kouluun ja kotona kun he tulisivat koulusta.
 
vierailija
Kokopäivätyöhön niin koko perheelle jää enemmn yhteistä aikaa. Muutenkin aika lasten oppia että koti ei mystisesti siivoudu kun ovat koulussa ja kerhossa vaan saavat alkaa osallistumaan siivoukseen ja ruoanlaittoon yms.
 
Kyllä mäkin suosittelisin kokopäivätyötä.

Vanhimmat lapset jo sen verran vanhoja, että aivan varmasti suoriutuvat aamutoimistaan itsekin ja pärjäävät olla kotona sen muutaman tunnin koulun jälkeenkin. Onhan heistä toisistansa jo seuraa sekä hyvä on opetella itsenäistymisen askeleita.

Nuorimmainen viihtyy varmasti ikätovereittensa seurassa päivähoidossa ja tuossa on harjoittelua kivasti eskarivuottakin ajatellen.

Ja sulle itsellesi on käytännössä paljon helpompaa päivätyön pyörittäminen, jolloin ilta jää perheelle :).

Rohkeasti vain työelämään kiinni :)! Arki näyttää nopeasti toimivat rutiinit teille kaikille. Hurttihuumoria myös kehiin sekä uskoa ja luottamusta lapsiin ja heidän osaamisiinsa :).

Hyvin teillä tulee menemään:)!
 
vierailija
Kokopäivätyön valitsisin, koska vanhemmat lapset ovat jo noin isoja ja nuorin päiväkodissa. Jos olisi ollut 1-2 luokkalainen, niin olisin mennyt osa-aikatyöhön. Kokopäivätyö on ratkaiseva tulevaisuuden työnhaussa ja eläkekertymässä, joten se kannattaa hyödyntää, kun kerran siihen on mahdollisuus.

Itse jään kohta työttömäksi. Lapset 9 v ja 11 v. Etsin kokopäivätyötä ehdottomasti. Ei ole mitään järkeä, että olisin yksin kotona, kun muut ovat poissa kotoa.
 
vierailija
Kokopäivätyö,tulevaisuuden kannalta (eläke ) paljon järkevämpää,10v ja 11v osaavat hoitaa itsensä varmasti kouluun ja ainakin meidän muksut nauttii iltapäivistä jolloin saavat olla ihan vaan rauhassa kotona/kaverin kanssa.
 
vierailija
Kokopäivätyö,tulevaisuuden kannalta (eläke ) paljon järkevämpää,10v ja 11v osaavat hoitaa itsensä varmasti kouluun ja ainakin meidän muksut nauttii iltapäivistä jolloin saavat olla ihan vaan rauhassa kotona/kaverin kanssa.
 
vierailija
Ehdottomasti kokopäivätyö. Ei voi sanoa, että tulot ovat samat, koska toisessa tulot ovat pääasiassa tukia. Tukien saamisessa on omat ehtonsa, joten saatat menettää ne. Sinulle voidaan tarjota jotain hankalaa työpaikkaa esim. yötyötä tunnin matkan päästä. Jos et ota vastaan, niin menetät tuet. Isommat lapset pärjäävät hyvin työpäivän ajan ilman äitiä. Se voi olla jopa eduksi heille. Pienimmälle päiväkoti on hyvä ratkaisu tulevaa koulunaloitusta ja kaverisuhteiden luomista ajatellen.
 
Ihan se kumpi kuulostaa miellyttävämmältä. Mä ottaisin varmaan kokopäivätyön, koska silloin kertyy enemmän eläkettä ja lapset on jo noin isoja. Mä olisin tuossa iässä halunnut, että äiti olisi välillä poissa kotoa. En koskaan saanut olla yksin omassa rauhassa. Ihminen tarvitsee myös yksinoloa.
 
Kokopäivätyö kuulostaa järkevämmältä, mutta omalla kohdallani asiaan vaikuttaisi kyllä sekin, kummasta työstä pitäisin enemmän. Esim. jos osa-aikatyö olisi omalta alalta ja kokopäivätyö jotain tylsää, ottaisin kyllä sen osa-aikaisen. Mutta moni muukin asia vaikuttaisi - ovatko määräaikaisia vai toistaiseksi voimassa olevia, onko etenemisen mahdollisuuksia, jne.
 
vierailija
Kumpi miellyttää enemmän?

Itse valitsisin osa-aikatyön, koska tykkään olla kotona ja töissä en niinkään viihdy. Mulle raha ei ole niin tärkeää, että miettisin eläkkeen suuruutta. Töitä ehtii tehdä myöhemminkin. Mulla vaikuttaa toki myös se, että mieluusti olisin töissä eri aikaan kuin mies, tullaan paremmin toimeen ja tehdään enemmän asioita oikeasti yhdessä eikä vain yhtä aikaa, kun ollaan vähemmän yhtä aikaa kotona.
 
vierailija
Kumpi miellyttää enemmän?

Itse valitsisin osa-aikatyön, koska tykkään olla kotona ja töissä en niinkään viihdy. Mulle raha ei ole niin tärkeää, että miettisin eläkkeen suuruutta. Töitä ehtii tehdä myöhemminkin. Mulla vaikuttaa toki myös se, että mieluusti olisin töissä eri aikaan kuin mies, tullaan paremmin toimeen ja tehdään enemmän asioita oikeasti yhdessä eikä vain yhtä aikaa, kun ollaan vähemmän yhtä aikaa kotona.
Raha ei ole niin tärkeää. Kattotaan kuin naama vääntyy kun ukko ei enää jaksa elättää ja koetat minimi eläkeellä tulla toimeen. Huom ethän aio valtion elätiksi eläkeellä??

Harvaa työnteko kiinnostaa. Mutta se nyt vaan kuuluu itsensä elättämiseen aika oleellisena osana. Ne, joita työ ei kinnosta, on osa syyllisiä siihen että suomi on tässä jamassa. Luotetaan että kyllä valtio hoitaa jos ei jaksa työ riittävästi kiinnostaa.
 
  • Tykkää
Reactions: ruuttis
vierailija
Pitemmän kotijakson jälkeen työelämään siirtyminen voi pelottaa. Siksi mieli kehittää syitä kuten , ettei voi jättää lapsia yksin jne. Rohkeasti vaan. Uskon, että töissä useimmalla on loppujen lopuksi mukavampaa verrattuna kotona vähillä varoilla olemiseen. Jos olisi pieniä lapsia, niin silloin kotona olo on järkevää, mutta ei sitäkään kannata ikuisuuksia jatkaa.
 
vierailija
Raha ei ole niin tärkeää. Kattotaan kuin naama vääntyy kun ukko ei enää jaksa elättää ja koetat minimi eläkeellä tulla toimeen. Huom ethän aio valtion elätiksi eläkeellä??

Harvaa työnteko kiinnostaa. Mutta se nyt vaan kuuluu itsensä elättämiseen aika oleellisena osana. Ne, joita työ ei kinnosta, on osa syyllisiä siihen että suomi on tässä jamassa. Luotetaan että kyllä valtio hoitaa jos ei jaksa työ riittävästi kiinnostaa.
No, eipä mies ole tähänkään asti elättänyt vaan puoliksi laitetaan kaikki. Tai no, talo on miehen, kun omisti sen jo ennen kuin tavattiin. Tämä tietty helpottaa minua, kun ei tarvi lainoja maksella. Kulut talosta kuitenkin puoliksi. Pienet tulot ja pienet menot :) Mulle kertyy säästöjä joka kuukausi muutama satanen, vaikka osa-aikatyötä teenkin eli jos ero tulisi, niin rahat riittäisi silti. Uskoisin, että eläkekin riittää, mikäli valtio on siinä kunnossa, että eläkkeitä saa.

Tekijöitä töille on kyllä tarjolla enemmän kuin ottajia, silti olen aika hyvin onnistunut aika hyvin olemaan töissä. Olen ollut ilman opiskelupaikkaa/töitä koko elämässäni ainoastaan viikon peruskoulun jälkeen. Toki äitiyslomat ja hoitovapaat myös, mutta työpaikka on ollut olemassa. Aika paljon olen osa-aikatyötä tehnyt, enkä ymmärrä mitä pahaa siinä on. Eiköhän se vain paranna jaksamista ja työtehoja :) No työnarkomaanien mielestä tuottavuus kasvaa sama tahtia kuin työaika.

Joku arvostaa aikaa olla ja tehdä rauhassa, mistä tykkää ja joku taas arvostaa kaikkea, mitä rahalla saa. En ole kokenut joutuvani luopumaan mistään ja vaikka rahaa tulisi enemmän, niin en usko, että eläisin yhtään eri tavalla. En todellakaan halua tuhlata elämääni töissä istumiseen, kun siitä voi nauttiakin. Joku toki ei nauti ilman uutta, isoa taloa, luksusautoa ja ulkomaanmatkoja ja se on ihan suotavaa.
 
Kokopäivätyö, olisit illat kotona. Noin isot koululaiset eivät välttämättä tarvitse äidin läsnäoloa iltapäivällä vaan nauttivat tyhjästä talosta ja rauhasta koulun vilinän jälkeen. :)

Saa ottaa rauhassa välipalaa, tehdä -toivon mukaan- läksyt ja meillä muksut tykkäävät käyttää päivän peliaikansa siinä vaiheessa.
 

Yhteistyössä