mitä mieltä mukavuussektioista?

  • Viestiketjun aloittaja online
  • Ensimmäinen viesti
poikia3
Minä olen pelännyt ihan valtavasti kolmannen kanssa, en oikeastaan synnytystä vaan koko tilannetta.

Minulla esikoinen on syntynyt käynnistettynä, 3 vuorokautta lapsiveden menon jälkeen alakautta.

Keskimmäinen syntyi kiireisellä sektiolla, joka olisi ollut suunniteltu sektio, jos olisi huomattu minulla olevan osittain etinen istukka. Synnytys käynnistys hulahduksella kotona, luulin lapsiveden menneen, mutta se hulahdus olikin verta. Onneksi saatiin terve täyden 10 lapsi, ja onneksi asuttiin tosi lähellä sairaalaa.

Tuon tapahtuman jälkeen pelkäsin sekä alatiesynnytystä että sektiota. Sektiosta toipuminen kesti minulla pitkään, oli hankala toimia, kun vauvaa painavampaa ei saanut nostaa. Kolmannen raskauden edetessä sektion sijaintia tutkittiin tarkkaan. Halusin alatiesynnytyksen, jos se varmasti olisi turvallinen, ja kokemukseni takia olisin saanut toivomuksesta myös sektion vain pyytämällä. Tilanne oli myös siksi hankala, että minulla ei ole ollut koskaan supistuksia itsestään, siis viimeinenkin synnytys pitäisi käynnistää, ja sektioarpi ei välttämättä sitä kestäisi.

Sain alatiesynnytyksen loppujen lopuksi ja erittäin kivuliaan sellaisen, mutta pystyimpä sitten nostelemaan ja hoitamaan 2-vuotiasta keskimmäistänikin. Olisi elämä ollut aika hankalaa, jos uhmaikäistä ei olisi saanut nostella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Alkuperäinen kirjoittaja juuri näin!!:
Niinhän se on, synnytyspelkoa ei ymmärretä, kun sitä ei itse koeta! Miksi siis missään tilanteessa pitäisi ymmärtää ihmisten pelkoja?! Pitäisikö lentopelkoisille nauraa päin naamaa, tai ihmisille, jotka pelkäävät vaikka vain suuria ihmismassoja? Pelkoja on monenlaisia eikä niitä voi järjen kanssa selittää. Pitäisikö paniikkihäiröiselle ihmiselle sanoa kohtauksen saadessaan, että turhaan siinä pelkäät ja panikoit?!

Lapsia voi haluta ilman, että kaikkien niitä täytyy niitä alateitse synnyttää. Eiköhän se ole jokaisen oma valinta. Hankkikaa elämä ja jotain parempaa tekemistä, kun toisten valintojen murehtiminen!
Mutta vaikka joku pelkoasi ymmärtää niin ei se tarkoita että hänen pitäisi suostua järjestämään elämää niin, että sinä pystyt antamaan otetta pelollesi! Minusta pelot on tehty voitettaviksi, oli ne sitten mitä tahansa. Pienet pelot voitetaan itse kohtaamalla ne, isompiin pelkoihin voidaan tarvita ammattiauttajan apua. Hysteeriseen pelkoon ei alistuta! Minä en pidä pelosta enkä suostu asioita pelkäämään, harva pelokas taasen ymmärtää minun kaltaisia ihmisiä!
Se ammattiauttajan apukaan ei aina auta. :xmas:
Niinpä, mutta lähes kaikissa muissa peloissa pelkääjä alkaa välttää mikä pelkoa ja ahdistusta aiheuttaa, synnytyspelossa naiset kyllä muistavat aina sanoa että ovat oikeutettuja niihin lapsiin, kuten toki ovatkin, mutta se kuulostaa räikeän ristiriitaiselta sen suhteen mitä yleensä on totuttu kuulemaan pelokkaan ihmisen suusta.
Minusta kuitenkin synnytyspelko ja esim lentopelko on kuitenkin hiukan eri asia. Ja synnytyspelko voi iskeä kesken raskauttakin, niinkuin itselleni kävi. Enkä olisi edes voinut kuvitella millaista se on, odotin kumminkin jo neljättä lastani. Kävin ammattiauttajalla, pelkopolilla ym, mikään ei auttanut.

Ja alkuperäiselle tuosta mukavuussektiosta, sektio ei todellakaan ole mukava.
 
Jos haluaa sektion niin mielestäni se pitää sitten ottaa yksityisellä puolella ja maksaa siitä!!!!
Paitsi tietysti lääkettieteelisillä syillä tehdyt on eriasia ja pelko myös.

Ja teille jotka eikä usko synnytyspelkoon; ette te voi sitä tietää mitä se on jos sitä ei ole kohdannut. pelkäähän monet esim. siltoja ihan hullunlailla eikä kukaan sitäkään kummastele
 
Ei vaan tajua..!
Juuri niin, pelot voi voittaa ja järjellä peitota!! Eipä siinä kohtaan paljon taida todellisia pelkoja olla! Kyllä nimittäin niin on, että pelko voi olla sellaista ettei siihen aina apua ole saatavilla! Eikä järki auta vaikka joku niin ajattelee. Joten eiköhän tämä ole aika turhaa asioiden vatvomista..

Eipä tuo ammattiapu aina auta masennukseenkaan tai muihin mielialanhäiriöihin, jotka siis myös pitäisi olla ihan järjen kanssa voitettavissa! Milläpä siis tunnistaa jo etukäteen esim. synnytyksen jälkeiseen masennukseen sairastuvat äidit, koska eihän heidänkään pitäisi lapsia saada tehdä! Kun ei siihenkään taida järki paljon auttaa..
 
Mulle kanssa lääkäri päivitteli synnytystapa-arviossa sitä kun monet ensisynnyttäjät tulevat ja vetoavat synnytyspelkoon vaikka eihän ne tiedä mitä se on.. Eli se on pelkoa tuntemattomasta, eikä synnytyspelkoa. Itse menen siis tän kakkosen kanssa lääketieteellisen syyn takia sektioon.
 
rea
Alkuperäinen kirjoittaja Loka:
Sektio oli ihana kokemus ja tämä toinen syntyy tuon ahtaan lantion takia myöskin sektiolla ja mielelläni olen sinne menossa. Synnytän sektiolla lapsemme ja se on mielestäni ihan yhtä arvokas synnytys ku alakautta "tuotettuki" :D

huomaa kyllä aidon sektiomamman, et kyllä mitään tiedä synnyttämisestä. makaat siinä perse ruvella ja lääkäri tekee kaiken työn. suunniteltu sektio ja synnytys ovat erittäin kaukana toisistaan. säälin kyllä sinua, kun et tiedä kuinka upeaa on oikeasti synnyttää.
 
Häirikkö
Alkuperäinen kirjoittaja Neiti Neponen:
Mulle kanssa lääkäri päivitteli synnytystapa-arviossa sitä kun monet ensisynnyttäjät tulevat ja vetoavat synnytyspelkoon vaikka eihän ne tiedä mitä se on.. Eli se on pelkoa tuntemattomasta, eikä synnytyspelkoa. Itse menen siis tän kakkosen kanssa lääketieteellisen syyn takia sektioon.
Mulla myös takana kaksi alatiesynnytystä, ja vaikka ei vielä kolmosta ole kuin haaveena, niin pelkään jo nyt.
Mulla on istukka jäänyt kiinni molemmilla kerroilla, ja vielä samaan kohtaan kohdussa. Ekalla kertaa meni verta 2litraa ja toisella 4litraa. Makasin teholla vielä 12 tuntia kuopuksen syntymän jälkeen HB:n ollessa alle 70.
Meinaan kyllä käydä juttelemassa neuvolassa, ennen kuin aletaan uutta vauvaa yrittämään.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja rea:
Alkuperäinen kirjoittaja Loka:
Sektio oli ihana kokemus ja tämä toinen syntyy tuon ahtaan lantion takia myöskin sektiolla ja mielelläni olen sinne menossa. Synnytän sektiolla lapsemme ja se on mielestäni ihan yhtä arvokas synnytys ku alakautta "tuotettuki" :D

huomaa kyllä aidon sektiomamman, et kyllä mitään tiedä synnyttämisestä. makaat siinä perse ruvella ja lääkäri tekee kaiken työn. suunniteltu sektio ja synnytys ovat erittäin kaukana toisistaan. säälin kyllä sinua, kun et tiedä kuinka upeaa on oikeasti synnyttää.
Mutta eikös tässä ole syynä ahdas lantio????
 
Loka
Alkuperäinen kirjoittaja rea:
Alkuperäinen kirjoittaja Loka:
Sektio oli ihana kokemus ja tämä toinen syntyy tuon ahtaan lantion takia myöskin sektiolla ja mielelläni olen sinne menossa. Synnytän sektiolla lapsemme ja se on mielestäni ihan yhtä arvokas synnytys ku alakautta "tuotettuki" :D

huomaa kyllä aidon sektiomamman, et kyllä mitään tiedä synnyttämisestä. makaat siinä perse ruvella ja lääkäri tekee kaiken työn. suunniteltu sektio ja synnytys ovat erittäin kaukana toisistaan. säälin kyllä sinua, kun et tiedä kuinka upeaa on oikeasti synnyttää.

Tottakai synnyttäminen voi olla upeaa, ja kai se jollain tapaa aina onkin kun sen palkinnon saa. Mutta miun mielestä on aivan turhaa ruveta laittamaan äitejä lokeroihin "hyvät äidit, alakautta synnyttäneet" "huonot äidit, sektiolla synnyttäneet ( etenkin jos syy sektioon on pelko! )".
Eli tärkeintä kuitenki kaikessa on kai se lapsi, eikö ? Et ole sen parempi äiti vaikka pusaisit kymmenen lasta alakautta kun sektiolla synnyttänytkään.
Oletko parempi äiti jos tulet raskaaksi "ominavuin" kuin jos joudut käyttämään apuna lääketiedettä ?
Minulla on sektioon syynä siis tuo ahdaslantio mutta myös synnytyspelko on LÄÄKETIETEELLINEN syy, mikäli lääkäri niin katsoo. Eli ei mein mammojen tarvitse keskenään miettiä että kenen pelko on aitoa ja kenen ei.

 
:LOL:

no, voi herranjestas.
Kukin synnyttää tai on synnyttämäti miten haluaa.

ja turha tähän on yhteiskuntaa sotkea. Jätetään samalla hoitamatta lihavat, tupakoivat, alkkikset , narkkarit, masentuneet,,,
 
Minä ymmärräm synnytyspelon vuoksi tehtävän sektion varsin hyvin. On kuitenkin hienoa, että monet pelkopotilaat pääsevät keskustelemaan pelkopolille peloistaan, ja monet alkujaan pelkoiset saattavat valita alatiesynnytyksen.

Itse sain pelkopolilta avun ja kykenin alatiesynnytykseen esikoisen kohdalla.

Arvostelijoille voin sanoa, että peloissa ei olekoskaan kysymys rationaalisista asioista, vaan esim. synnytyspelossa on usein takana monimutkaisemepia asioita.

 
Fleur de la Cour
Alkuperäinen kirjoittaja Loka:
Alkuperäinen kirjoittaja rea:
Alkuperäinen kirjoittaja Loka:
Sektio oli ihana kokemus ja tämä toinen syntyy tuon ahtaan lantion takia myöskin sektiolla ja mielelläni olen sinne menossa. Synnytän sektiolla lapsemme ja se on mielestäni ihan yhtä arvokas synnytys ku alakautta "tuotettuki" :D

huomaa kyllä aidon sektiomamman, et kyllä mitään tiedä synnyttämisestä. makaat siinä perse ruvella ja lääkäri tekee kaiken työn. suunniteltu sektio ja synnytys ovat erittäin kaukana toisistaan. säälin kyllä sinua, kun et tiedä kuinka upeaa on oikeasti synnyttää.

Tottakai synnyttäminen voi olla upeaa, ja kai se jollain tapaa aina onkin kun sen palkinnon saa. Mutta miun mielestä on aivan turhaa ruveta laittamaan äitejä lokeroihin "hyvät äidit, alakautta synnyttäneet" "huonot äidit, sektiolla synnyttäneet ( etenkin jos syy sektioon on pelko! )".
Eli tärkeintä kuitenki kaikessa on kai se lapsi, eikö ? Et ole sen parempi äiti vaikka pusaisit kymmenen lasta alakautta kun sektiolla synnyttänytkään.
Oletko parempi äiti jos tulet raskaaksi "ominavuin" kuin jos joudut käyttämään apuna lääketiedettä ?
Minulla on sektioon syynä siis tuo ahdaslantio mutta myös synnytyspelko on LÄÄKETIETEELLINEN syy, mikäli lääkäri niin katsoo. Eli ei mein mammojen tarvitse keskenään miettiä että kenen pelko on aitoa ja kenen ei.
Tuohon kysymykseesi onko parempi äiti jos tulee raskaaksi omin avuin, niin kyllä muut sitäkin ihmettelevät ihan yhtä paljon. Sitä ei ehkä paheksuta ääneen niin paljon sillä hedelmöityshoitoja tehdään paljon yksityisillä, vaikka Suomen yksityinen terveydenhuolto maksaa kyllä yhteiskunnalle paljon. Mutta siis muuten mies tai nainen joka ei pysty lisääntymään kuten muut on vähemän arvoinen ihmisten puheissa usein kun sen pintakerroksen alle katsotaan..
 
Vierailija
Ihan miten vain, mutta kyllä mielummin maksan omilla verorahoillani muutaman sektion enemmin kuin jakaisin rahaa sossussa luusereille ja työttömille laiskimuksille! Muutama sektio on aika pieni määrä kaikesta muusta muka tarpeellisesta, mihin euroja menee. Joten eiköhän kannattaisi pistää lakialoitetta, että saisi itse valita mihin veroeuronsa laittaa. Silloin ei kellään olisi sanomista!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Neiti Neponen:
Mulle kanssa lääkäri päivitteli synnytystapa-arviossa sitä kun monet ensisynnyttäjät tulevat ja vetoavat synnytyspelkoon vaikka eihän ne tiedä mitä se on.. Eli se on pelkoa tuntemattomasta, eikä synnytyspelkoa. Itse menen siis tän kakkosen kanssa lääketieteellisen syyn takia sektioon.
Ja siis tarkoitan että mulle se on ihan sama miten ihmiset lapsensa tähän maahan saattavat, ei kutita mun persettäni yhtään..
 
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Mukavuussektio? Voi jumpe, voin sanoo, että yhdessä vatsanalueen leikkauksessa olleena olin sen jälkeen niin kipee yli viikon, että huh huh! Ei kyllä synnytykset olleet mitään siihen leikkauksen jälkikipuun... Synnyttäminenhän alakautta oli suuri nautinto siihen verrattuna!
mä yhdyn tähän mielipiteeseen yhden hätäsektion kokeneena ja kohdunpoisto viime talvena. kyllä sitä on niin kipee ja kauan sen jälkeen, että ei tekis yhtään mieli mihinkään mukavuussektioihin, siitä kun on kyllä mukavuus kaukana
 
miulle on ihan sama miten se mukula sielt tulloo, leikkauksella vai ponnistamalla. ja miu mielestä sen pitäs olla kaikille muillekki. se ei tee kenestäkään yhtään sen huonompaa äitiä jos pelkää synnytystä. ja so what jos joku ei halua synnyttää alakautta. itehä se ne kivut jälkeenpäin sietää.
 
kai se mukavuussektio on just sitä, että suunnitellaan etukäteen leikkauspäivä, meikataan kunnolla että saadaan kaunis kuva "synnyttävästä"=makaavasta äidistä, ja leikkauksen jälkeen viedään vauva hoitoon ja vedetään pää täyteen morfiinijohdannaisia, ettei vaan missään vaiheessa satu. sitten tietenkin pyydetään lääkkeet ettei maito nouse, olishan se kamalaa jos vaikka tissit rupsahtais. tai sitten vaan väitetään ettei maito noussu, ja annetaan vauvalle korviketta.
ja heti kun tulee eka tiheän imun kausi, niin annetaan velliä, ettei vaan joudu kuuntelemaan yhtään itkua, eikä turhaan syöttämään tunnin välein. pitäähän vauvan nyt jo 2 kuisena nukkua yöt!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Alkuperäinen kirjoittaja mä vaan:
Mä en muutenkaan ymmärrä edes näitä, jotka haluaa pelosta leikkauksen. .
Harvoin kai pelot ovat järjellä selitettäviä. En minäkään ymmärrä miksi joku pelkää pieniä hämähäkkejä, mutta niin ne vain kiljuu sellaisen nähdessään. :)
Juu, mä olen sellainen joka kirkuu kun näkee hämppiksen.. :D

Siis mä en oikeesti jaksa vaivata päätäni sillä miten kukakin lapsensa synnyttää.. :/ mulle on ihan ok se että "mun" veromarkkojani käytetään siihen että jokun ei tarvii pelätä jotain.. :)
En todellaka jaksa päätäni moisella vaivata että mihin nääkin mun maksamani verot nyt käytetään.. kun maksamaan joutuu kuitenkin käytetään ne sit mihin tahansa.. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
kai se mukavuussektio on just sitä, että suunnitellaan etukäteen leikkauspäivä, meikataan kunnolla että saadaan kaunis kuva "synnyttävästä"=makaavasta äidistä, ja leikkauksen jälkeen viedään vauva hoitoon ja vedetään pää täyteen morfiinijohdannaisia, ettei vaan missään vaiheessa satu. sitten tietenkin pyydetään lääkkeet ettei maito nouse, olishan se kamalaa jos vaikka tissit rupsahtais. tai sitten vaan väitetään ettei maito noussu, ja annetaan vauvalle korviketta.
ja heti kun tulee eka tiheän imun kausi, niin annetaan velliä, ettei vaan joudu kuuntelemaan yhtään itkua, eikä turhaan syöttämään tunnin välein. pitäähän vauvan nyt jo 2 kuisena nukkua yöt!
oiskohan tää nyt "hieman" kärvisteltyä ??? :/ kun jokainen tietää ettei se missään tapauksessa näin mene..

 
Alkuperäinen kirjoittaja rea:
Alkuperäinen kirjoittaja Loka:
Sektio oli ihana kokemus ja tämä toinen syntyy tuon ahtaan lantion takia myöskin sektiolla ja mielelläni olen sinne menossa. Synnytän sektiolla lapsemme ja se on mielestäni ihan yhtä arvokas synnytys ku alakautta "tuotettuki" :D

huomaa kyllä aidon sektiomamman, et kyllä mitään tiedä synnyttämisestä. makaat siinä perse ruvella ja lääkäri tekee kaiken työn. suunniteltu sektio ja synnytys ovat erittäin kaukana toisistaan. säälin kyllä sinua, kun et tiedä kuinka upeaa on oikeasti synnyttää.

oikeesti, heitä jo voltti. ei kaikista se synnyttäminen nyt mitään niin ihanaa ollut. mie säälin sinua kun sie ajattelet asioita noin julmetun suppeasti.
 
ma
ei taida olla paljoa liioteltua, tuollaisiahan täälläkin näkee. velliä syötetään vastasyntyneille, "pelko"sektioiden määrät lisääntyy, joku 10% vauvoista saa äidinmaitoa puolivuotiaana, mikä on törkeän pieni luku, pieniä vauvoja viedään yöhoitoon "tutulle" hoitajalle, että isi ja äiti saa omaa aikaa. eikä unohdeta,että sairaalasta lähdettäessä olet luuseri jos sinulle ei mahdu ne farkut mitä käytit ennen raskautta.

minusta tämä kaikki kertoo, kuinka nykyäideille se oma napa on tärkein, ei lapsi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja joSSSu:
Alkuperäinen kirjoittaja rea:
Alkuperäinen kirjoittaja Loka:
Sektio oli ihana kokemus ja tämä toinen syntyy tuon ahtaan lantion takia myöskin sektiolla ja mielelläni olen sinne menossa. Synnytän sektiolla lapsemme ja se on mielestäni ihan yhtä arvokas synnytys ku alakautta "tuotettuki" :D

huomaa kyllä aidon sektiomamman, et kyllä mitään tiedä synnyttämisestä. makaat siinä perse ruvella ja lääkäri tekee kaiken työn. suunniteltu sektio ja synnytys ovat erittäin kaukana toisistaan. säälin kyllä sinua, kun et tiedä kuinka upeaa on oikeasti synnyttää.

oikeesti, heitä jo voltti. ei kaikista se synnyttäminen nyt mitään niin ihanaa ollut. mie säälin sinua kun sie ajattelet asioita noin julmetun suppeasti.

Mä yhdyn säälimään jossun kanssa.. ei oikeesti noi pikkusieluisia ihmisiä voi olla!!!!!!!! |O |O minä olen SYNNYTTÄNYT sectiolla ensimmäisen lapseni perätilan vuoksi, ja 3 viimeistä on SYNTYNEET alateitse.. molemmat tavat SYNNYTTÄÄ ovat olleet ihan yhtä arvokkaita minulle
:heart: :heart: :heart: :heart:
 

Yhteistyössä