Mitä mieltä munasolujen luovutuksesta?

  • Viestiketjun aloittaja Arpoo
  • Ensimmäinen viesti
Arpoo
Harkitsen alkavani luovuttajaksi. Mitä mieltä palsta on koko prosessista? Eettisyys? Lapsen oikeudet? Mitä sanoisit, jos joku päivä kuulisit itse olevasi luovutetuista soluista lähtöisin? Mielelläni kuulisin tuntemuksia myös naisilta, jotka mahdollisesti ovat lähdössä luovutetun munasolun hoitoon, vastaanottajaksi. Mitä ajattelet hoidosta?
 
Ensimmäistä kertaa olen menossa luovuttamaan joulukuun alkupuolella.
Monta vuotta mietin lähtisinkö touohon vai en ja olin jo menossa kun tuli lakimuutos, että luovutetuilla munasoluilla alkunsa saanut lapsi voi täysi-ikäisenä saada tietää luovuttajan yhteystiedot. Koko homma otti vähän takapakkia.

Aikalailla tässä on saanut miettiä kaikkia mahdollisia skenaarioita. Että entä jos joskus 20 v päästä oven taakse tuleekin joku tuntematon kertomaan että puolet geeneistä on minulta? Tai entä jos nuo lapset joskus törmää luovutuksesta alkunsa saaneeseen ihmiseen ja rakastuvat? Mitä lapsille ylipäätä kertoo koko prosessista? Hlauaako itse tietää ollenkaan raskautuuko vastaanottaja ylipäätä tai saako lapsen?

Lopulta päädyin luovuttajaksi, koska en itse enää "tarvitse" munasolujani. Meidän lapset on tehty. Mukava jos joku saa munasoluillani mahdollisuuden onneen.
 
"vvvv"
Minä ainakin olen kiitollinen sille, joka ystäväperheelle luovutti munasolut.
Itse en ainakaan edes oikein muista, ettei he ole äidin biologisia lapsia, niin ovat äitinsä tyttöjä :)
 
Vieras s
Itse mietin vakavasti luovuttamista yksityiselle klinikalle, omassa työssäni kätilönä näin, kun ihan rappiomuija (huumeidenkäyttäjä +-välittäjä) hedelmöitetään luovutetuilla munasoluilla tällä klinikalla, sai kaksoset ja jätti ne sit sairaalaan....
Siihen loppui ajatuskin luovuttamisesta! Omalla paikkakunnalla ei mahdollisuutta luovuttaa muualla kun tällä yhdellä klinikalla...
 
"vvvv"
Itse mietin vakavasti luovuttamista yksityiselle klinikalle, omassa työssäni kätilönä näin, kun ihan rappiomuija (huumeidenkäyttäjä +-välittäjä) hedelmöitetään luovutetuilla munasoluilla tällä klinikalla, sai kaksoset ja jätti ne sit sairaalaan....
Siihen loppui ajatuskin luovuttamisesta! Omalla paikkakunnalla ei mahdollisuutta luovuttaa muualla kun tällä yhdellä klinikalla...
Heh, samanlailla mulla kävi eräällä sisätautiosastolla. Minun omaiset tietävät että olen kohdallani kieltäytynyt elintenluovuttamisesta.
 
Vieras s
Elintenluovutustestamentti mulla vielä on...sitä en oo ajatellutkaan, että ne vois mennä tuollaiseen paskaan käyttöön...
Mut muuttuiko tuo lintenluovutus...et jos ei oo erikseen kieltäny, elimet voidaan siirtää?
 
sama asia tuo lienee kuin se, että miehet luovuttaa spermaansa. samakai se on miten se elämä on lähtenyt käyntiin, vaikka sitten siitä luovutetusta munasolusta. varmaan se aika jännältä tuntuis kuitenkin, jos itse kuulis olevansa lähtöisin tällaisesta solusta
 
Vvvieras
Mä en pystyisi lahjoittamaan. Jotenkin tuntuisi väärältä, että jossain olisi lapsi, joka on saanut puolet perimästään minulta, mutta mä en olisi millään tavalla osallinen lapsen elämään. En tietäisi, millaisiin olosuhteisiin lapsi syntyy ja millaiset vanhemmat saa. Tuntuisi myös väärältä omia lapsia kohtaan.
 
kaksi avustettua
Meillä on kaksi luovutetuilla munasoluilla "aikaansaatettua" lasta.

En kyllä ihan usko että tässä maassa kukaan päihteiden väärinkäyttäjä pääsee munasolun luovutushoitoihin. Psykologin haastattelussa varmasti narahtaisi jos olisi jotain ongelmia elämänhallinnassa.

Meidän lapsemme ovat täysin meidän lapsiamme enkä usko että alkavat täysi-ikäisinä vinkumaan geneettisten äitiensä perään. Ehkä käyvät kerran tapaamassa (jos se luovuttajille sopii) mutta tuskin sen enempää tulevat olemaan riesaksi perheen ulkopuolisille.

Arvostan erittäin paljon naisia jotka ovat valmiita auttamaan kanssasisariaan luovuttaen munasolujaan. Kunpa teille maksettaisiin suurempi rahallinen korvaus kaikesta siitä vaivasta ja kivustakin jota luovutus tuo mukanaan ! (Ei, en tarkoita että munasoluja myytäisiin korkealla hinnalla vaan nimenomaan vaivanpalkka voisi olla järjellisemmällä tasolla )
 
  • Tykkää
Reactions: Black Diva´s
Äiti vuosien odotuksen jälkeen
Olen varma, että tuo narkkarijuttu on ihan keksitty.

Minusta tuli adoäiti vuosien epätoivoisen odotuksen jälkeen ja joka päivä ajattelen kiitollisuudella lapsen bioperhettä ja sijaisperhettä. Jos voisin, niin ehdottomasti luovuttaisin munasoluja. Sitä suurempaa lahjaa ei voi toiselle antaa ja nytkin lasta toivoo vuosia kipeästi moni, moni pariskunta. Yksi ystäväni on nyt vihdoin tulossa äidiksi lahjamunasolun avulla. Liikutun kun edes ajattelen asiaa ja vauva ei ole syntynyt vielä. Tuleva äiti on aina toivonut lasta ja ollut aina tosi lapsirakas. Hänellä on itsellään lievänä lihassairaus, mutta raskautta omilla munasoluilla hän ei ole ikinä uskaltanut yrittää, sillä vauvalla voisi olla lihassairaudesta tosi rankka muoto eli lapsi voisi olla pahasti kehitysvammaisen tasolla ja kitua sairauden vuoksi juuri ja juuri hengissä. Vuosia ystäväni suri ettei hänestä tule ikinä äitiä. Nyt vihdoin hänestä on tulossa äiti, kiitos ihanalle ihmiselle joka on luovuttanut munasolujaan!
 
vierass
Olen luovuttanut kaksi kertaa ja aion luovuttaa kolmannenkin kerran, jos huolivat. En ole koskaan ajatellut, että munasoluni olisivat jotenkin "minun" sen jälkeen kun ne on punktioitu. Itse hoidot pistoksineen ja sumutteineen olivat helppoja, punktiossa oli hyvät lääkitykset eikä se tuntunut kovin kummoiselta. Munasoluja on tullut molemmilla kerroilla paljon ja ne on jaettu yhteensä neljälle tarvitsevalle.
 
Eihän hedelmöityshoitoihin edes pääse julkisella puolella jos on narkkari tai muuta isoa sosiaalista ongelmaa. Enkä valitettavasti usko kovin äkkiä että kovin monella tämän maan rappionarkkarilla on varaa maksaa tuhansien eurojen hoitoja yksityisellä.
 
"Sirpa"
Itse olen luovuttanut 2 kertaan.

En koskaan ole ajatellut että raskaudessa alkava lapsi olisi minun vaikka nyt minun soluni onkin..
Toki tiedän että lapsessa on minua, mutta itselle tulee todella hyvä mieli kun voin auttaa niitä kenellä on ongelmia lastensaannissa.

Itse aion ehkä mennä kolmannen kerran, sisareni on kärsinyt 8 vuotta lapsettomuudesta ja hänelle kokeillaan nyt tätä munasolunluovutus hoitoa. Olen kiitollinen kaikille jotka on luovuttanut monille se on ainut mahdollisuus.
 

Yhteistyössä