Mitä mieltä tästä talosta?

  • Viestiketjun aloittaja "Inkeri"
  • Ensimmäinen viesti
fgrr
Itsen en enää ottaisi taloa korkealla olohuoneella! Hirveä lämmönhukka talvella ja muutenkin "turhaa tilaa" vie. Vain kaksi makuuhuonetta tuon kokoisessa talossa...? Itse haluaisin sen ylimääräisen makuuhuoneen myös. Mutta varmaan ihan kiva.
 
Mun näkökulmastani paljon hukkaneliöitä (turhaa lämmitettävää tilaa), mutta ymmärrän, että avarat tilat kiehtovat monia. Ihan ok pohjaratkaisu noin muuten, yläkertaan kaipaisin parveketta. Tuleeko noin monia terasseja toisaalta alhaalla käytettyä...
 
"inkeri"
Niin ajattelin itsekin, että tuo yläkerran korkea tila otettaisiin toimistotilaksi, jolloin ei tulisi korkeaa "hukkatilaa" laisinkaan. Makkareita ei varsinaisesti tarvita kuin kaksi, mutta toimistolle/vierashuoneelle olisi tarvetta.
 
  • Tykkää
Reactions: MolliMelooni
kajsna
[QUOTE="Inkeri";29509835]Meillä on nykyisessä talossa yläkerrassa parveke, enkä ole keksinyt sille tähän mennessä käyttöä. Tuuletan petivaatteita joskus ja jouluna.[/QUOTE]

Meillä ei kanssa ollut käyttöä yläkerran parvekkeelle kuin petivaatteita tuuletettaessa :D Minusta nuo terassit on siitä kivoja tuossa talossa, että on erikseen "saunastaulkoiluterassi", "olkkariterassi" ja "keittiöterassi"
 
[QUOTE="Inkeri";29509835]Meillä on nykyisessä talossa yläkerrassa parveke, enkä ole keksinyt sille tähän mennessä käyttöä. Tuuletan petivaatteita joskus ja jouluna.[/QUOTE]

Juu, no eipä sitä sitten tarvitse. Itse tuuletan petivaatteita vähintään parin viikon välein ja ne on ihana kipata partsille. Samoin siellä on hyvä tuulettaa matotkin. Kesällä mä kuivatan kaikki pyykit partsilla (meillä on pyykkikone ja kuivausrumpu yläkerrassa), siellä istutaan usein isännän kanssa kesäisin saunan jälkeen vilvoittelemassa... on jotenkin mukavampi kuin alakerran terassi, jossa muuten vietetään kesällä paljon aikaa.
 
ihan kiva
Paljon ulkoseiniä, käytännössä lähes jokaisessa huoneessa kolme ulkoseinää = ei kovin taloudellisia lämmittää. Mä en tykkää tuosta keittiö/oh ratkaisusta ja parvekkeita kaipaisin myös.
 
"vierailija"
Joo ei tuollaista typistettyä jenkkitönöä minulle. Huonosti käytetyt neliöt, epätaloudellinen, huolto- ja ylläpitokuluja tulee huomattavasti enemmän kuin ns. tavallisessa talossa. Kaikki huoneet ovat pieniä, neliöt on käytetty aula- ja aputiloihin, sauna on vaatehuoneen kokoinen, mutta onhan sitä varteen kuitenkin kaksi pukeutumistilaa varattu, jippii!
 
"Novelle"
Itse en haluaisi noin monta nurkkaa omaan taloon. Ne, kun jossain vaiheessa kuitenkin tuppaa vuotamaan. Makuuhuoneetkin ovat talvella varmaan vilpoisia, kun ei tule lämpöä ympäriltä...

Muuten kyllä ihan kivan oloinen. Aika valoisan näköinen:)
 
Ulkoa ihana. Ja mä tykkään noista kuisteista "joka nurkalla".
Yhden makkarin haluaisin lisää vierashuoneeksi. Yläkerran aulatila on kiva, siinä voisi olla arkiolohuone, missä voisi olla crosstraineri jne. (koska muuten en sellaista kelpuuta olohuoneeseen mutta siinä se ois kätevä :D).
Alakerran keittiö+ olohuone/ruokailutila mietiyttää, siitä järjestyksestä en niin tykkää.
Ja korkea olohuone mietityttää lämmityksen kannalta, vaikka muuten todellakin siitä tykkään.
 
[QUOTE="Novelle";29510044]Itse en haluaisi noin monta nurkkaa omaan taloon. Ne, kun jossain vaiheessa kuitenkin tuppaa vuotamaan. Makuuhuoneetkin ovat talvella varmaan vilpoisia, kun ei tule lämpöä ympäriltä...[/QUOTE]

Ottamatta nyt kantaa juuri tähän ko. taloon, niin ei kovin korkealla ole luottamus suomalaiseen rakennusosaamiseen, kun jo lähtökohtaoletuksena on, että nurkat joka tapauksessa alkavat vuotaa ja seinien läpi hohkaa kylmää... :D

Voihan tuo kyllä olla ihan silkkaa realismiakin, kaikenlaista rakentajaa kun tässäkin maassa toimii...
 
"vieras."
Ensin aattelin, että WOU, mutta tarkemmin ajateltuna en hirveesti tykänny. Terassit on ihania, mutta mun mielestä ne ois ihannampia jos ne kiertäis kokonaan talon puoliksi ympäri. Oliko yläkerrassa ranskalainen partsi, mikä sen funktio oikein on? Minusta ihan turha, kun eihän siinä voi mitään talvella tuuletella vai voiko? Keittiön aamupala saarekkeesta en tykännyt, enkä kyllä ruokailutilan sijoittelustakaan.
 
[QUOTE="Ajatus";29510185]Musta tossa ruokapöydän ja eteisen ympärillä on hirveesti hukkaneliöitä.[/QUOTE]

Taitaa tuo kuva vaan olla hiukan hämäävä. Koko talon mitat kun ovat vain 11m x 11m, niin tuo keskellä oleva "ruokailualue" ei voi olla kuin reilun 3,5m kanttiinsa, joten ei sitä kyllä liian suureksi voi moittia.
 
[QUOTE="vieras.";29510199]Ensin aattelin, että WOU, mutta tarkemmin ajateltuna en hirveesti tykänny. Terassit on ihania, mutta mun mielestä ne ois ihannampia jos ne kiertäis kokonaan talon puoliksi ympäri. Oliko yläkerrassa ranskalainen partsi, mikä sen funktio oikein on? Minusta ihan turha, kun eihän siinä voi mitään talvella tuuletella vai voiko? Keittiön aamupala saarekkeesta en tykännyt, enkä kyllä ruokailutilan sijoittelustakaan.[/QUOTE]

Mikäänhän ei estä tekemästä juuri sellaista terassia, kuin haluaa. Ja keittiön saarekettahan ei ilmesty, jollei siiihen sellaista erikseen tee...
 
"vieras."
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29510212:
Mikäänhän ei estä tekemästä juuri sellaista terassia, kuin haluaa. Ja keittiön saarekettahan ei ilmesty, jollei siiihen sellaista erikseen tee...
Niin, tässähän kysyttiin mielipidettä kyseisestä talosta ja ne kerroin, tottahan noita talopaketteja voi kohtuuden rajoissa muokkailla, mutta nyt kysyttiinkin mielipidettä tästä talosta.
 
ihan kiva
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29510212:
Mikäänhän ei estä tekemästä juuri sellaista terassia, kuin haluaa. Ja keittiön saarekettahan ei ilmesty, jollei siiihen sellaista erikseen tee...
Se kannattaa tosiaan muistaa, että nämä talohan ei ole sisältä valmiiksi rakennettuja, eikä ulkoakaan esim. juuri terassit, vaan pohjakuviin on piirretty erilaisia juttuja vain hahmotuksen vuoksi.

Ja totuus on, että vaikka olisi kuinka rakennusmääräysten mukaan ja hyvin rakennettu talo niin talon muoto vaikuttaa mm. lämmityskuluihin ja tietysti rakennuskuluihin vielä enemmän.
 
Se kannattaa tosiaan muistaa, että nämä talohan ei ole sisältä valmiiksi rakennettuja, eikä ulkoakaan esim. juuri terassit, vaan pohjakuviin on piirretty erilaisia juttuja vain hahmotuksen vuoksi.

Ja totuus on, että vaikka olisi kuinka rakennusmääräysten mukaan ja hyvin rakennettu talo niin talon muoto vaikuttaa mm. lämmityskuluihin ja tietysti rakennuskuluihin vielä enemmän.
Juurikin näin. Vaikka kyse onkin tietysti makuasioista, niin itse suosin selkeitä muotoja jo ihan ulkonäöllisistäkin syistä (rakennus- ja lämmityskustannusten lisäksi).
 

Yhteistyössä