Mitä mieltä, tuoksukynttilät pois markkinoilta??

  • Viestiketjun aloittaja jees vai nou
  • Ensimmäinen viesti
se pitää lisätä, et mä en usko et tuolla asialla edes tarkoitetaan sitä et me tällä hetkellä noista oireista kärsivät oltaisiin se huolestuksen aihe, vaan se, et mitä enemmän noita hajusteita on alettu tunkemaan mitä erilaisimpiin asioihin, sitä yleisemmäksi ongelmaksi tuo hajusteyliherkkyys on käynyt.Ja jos suuntaus pysyy samana, niin ongelma kasvaa kasvamistaan.
 
"vieras"
Arvatkaapa mille tuntuu, kun ei voi mennä edes kirkkoon laulamaan kauneimpia joululauluja kun kirkkoonkin mennessä joittenkin pitää sitä hajuvettä suihkuttaa... Köh köh...
 
"vieras"
[QUOTE="Take";27611467]Aina kieltämässä muilta sellaista mikä itseä häiritsee. Inhoa itse noita tuoksuja, mutta en voi käsittää miten olisi asiallista kieltää jotain toista noita kotonaan polttamaan.[/QUOTE]

Allergisia vituttaa ku eivät itse voi nauttia ihanista tuoksuista, siksi ne pitää kieltää kaikilta muiltakin :)
 
Väriherkkä
Alkuperäinen kirjoittaja Väriherkkä;27611748:
Voisiko myös punaisen värin kieltää sillä suurina määrinä se ärsyttää mun mieltä. Varsinkin liikennevaloissa se punainen on pahin! ;(
Sellanen laki että kaiken pitää olla väritöntä, hajutonta ja äänetöntä! Mä haastan ensimmäisenä luonnon oikeuteen!
 
Saan tuoksukynttilöistä nopeasti päänsäryn, joka voi paheta migreeniksi, jos en poistu ajoissa tilasta, jossa niitä poltetaan. Siltikään en kieltäisi tuoksukynttilöitä. En voi vaatia kiellettäväksi jotain, josta toinen pitää vain, koska itse en pidä siitä.
 
- - -
Tää on taas näitä "only in Finland" -juttuja. Kielletään samalla tiepöly, kevät ja kesä sillä ne aiheuttavat ihmisille oireita. Ehdotan myös puiden ja kukkien poistoa. Tai poistetaan maailmasta samalla kaikki haju niin ei tarvitse kenenkään kärsiä.

Itse ehdoittaisin ennemminkin pyykkipoikaa nenään, jos tuoksukynttilöistäkin tulee oiretta. Kaikkea ei voi kieltää. Suihkutan seuraavaksi tuplana hajuvettä.
 
[QUOTE="vieras";27611695]Arvatkaapa mille tuntuu, kun ei voi mennä edes kirkkoon laulamaan kauneimpia joululauluja kun kirkkoonkin mennessä joittenkin pitää sitä hajuvettä suihkuttaa... Köh köh...[/QUOTE]

...ja siksi tuoksukynttilät pitää kieltää.
 
  • Tykkää
Reactions: ansarikukka
Mutta tuli mieleen että kauppiaat vois jotenkin sijoittaa ne haisevat tuotteet keskenään johonkin yhteen paikkaan. Esim. on ikävää ihmiselle joka oikeesti saa hajusteista oireita, joutua hakeen se oma hajustamaton pesuaine sieltä arieleitten keskeltä. Ja näin joulun aikaan noita hajutuotteita on siroteltu usein pitkin kauppaa.
 
kynttilästä
Mutta jos tuo huippuarvio 40 prosenttia tuoksuallergikkoja pitää paikkaansa, niin jokaisessa kolmihenkisessä perheessä on jo aika todennäköisesti yksi tuoksuallerginen henkilö.
Mihin niitä kynttilöitä siis tarvitaan?

Aivan sama kyllä minulle. Kotiini en osta, koska olen tuoksuallergikko, muut tehkööt mitä ikinä tahtovat. Itse tuoksuttelen mieluummin hyvää ruokaa, tulitikkujen rikkiä ja kuusta jouluna (onneksi kuuselle en ole allergisoitunut).
 
Jospa ne tuoksukynttilät voisi pakata vähän tiiviimmin? Kyllä muakin voimakkaat hajusteet ahistaa jonkin verran, mut en silti lähtis niitä kokonaan kieltämään.

Eikös samalla pitäisi kieltää tupakointi, voimakas hikoilu, kaikki hajustettu kosmetiikka kuten rasvat, meikit, parfyymit, partavedet, dödöt ja hiuslakat ja sit ehdottomasti myös tuoksuvat kukat, voimakkaasti maustettu ruoka, pesuaineet jne jne... Menee ihan mahdottomaksi koko homma.
 
"vieras"
Muistatteko vielä joskus 80-luvukka oli niitä tuoksuviä pyyhekumeja lapsilla. Ne katosivat myynnistä ja ilmeisesti hajunsa takia?

En osta enkä käytä tuoksukynttilöitä, kaupassa kierrän ne kauempaan - ihan kuin eläintenruokaosastotkin ( inhoan sitä hajua ja siitä tulee huono olo). En ole kuitenkaan vaahtoamssa kummankaan tuoteryhmän myyntikiellon puolesta.
 
"vieras"
Varmaan se tuoksuyliherkkä osaa ilmoittaa ennen kyläilyä ongelmastaan. Kaupoissa nuo voisi sijoittaa jonnekin vähän sivummalle (mä tosin väitän, että esim. tuoksuosastot on isompi ongelma).
Meinasin tulla ihan tätä samaa sanomaan. Yleensä se hauvesiosasto on nimenomaan siinä ovensuussa ja pakkoläpikäveltävä, kynttilät sen sijaan siellä kauempana. Kynttilät ovat omissa pakkauksissaan muovien sisällä, joten ne ei sieltä juurikaan haise, hajuvesiä sen sijaan suihkutellaan suoraan hengitysilmaan, useinmiten nimenomaan myyjien toimesta. Toisaalta tuolla periaatteella pitäisi kyllä ihan ensimmäisenä kieltä kukkamyymälät ja varsinkin ruokaosastot, niiltähän niitä tuoksuja vasta leviääkin. Itse olen pahasti yliherkkä lihan hajulle, joten lihatiskit täytyy kiertää todella kaukaa.

Ihme maa tämä suomi, kun pienen vähemmistön vuoksi pitää häiritä kaikkien elämää asiassa joka tuon pienen vähemmistönkään osalta ei ole ongelma kuin muutamille satunnaisille. Ymmärrän kyllä todellakin tuokuyliherkkyyttä, mutta eivät hekään voi kieltää muita ihmisiä ostamasta jotain omaan kotiinsa. Se on jo ihan riittävää että toivotaan etteivät ihmiset käytä voimakkaita parfyymejä julkisissa tiloissa.
 
"vieras"
Ne voisi pakata paremmin niin etteivät haise pakkausten läpi ja sijoittaa ne erilleen, mutta ei niitä nyt sentään pois myynnistä tarvitse ottaa, tai samalla voidaan poistaa myynnistä myös hajuvedet, hajustetut pesuaineet (varsinkin jotkut jauheet haisee vahvasti pakettienkin läpi), partavedet jne.
 
"one"
En tunne yhtäkään hajusteyliherkkää ihmistä. Mun äidillä oli hajusteallergia, mutta ei häntäkään häirinnyt toisten käyttämät hajusteet. Itse hän ei voinut niitä käyttää, kun iho meni niistä rikki. Musta tuntuu, että tuo luku yliherkkien määrästä on vahvasti liioiteltu.

Mä tykkään tuoksukynttilöistä ja olisi kyllä älytöntä, jos ne kiellettäisiin.
 

Yhteistyössä