Mitä mieltä yksilapsisesta perheestä?

  • Viestiketjun aloittaja "Höh"
  • Ensimmäinen viesti
"Höh"
Pakko kysyä. Kertokaa, mitä mieltä olette perheestä, jossa on äiti, isä ja yksi lapsi. Ja yksi lapsi oli vanhempien päätös, ovat päättäneet sen jo ennen lapsen syntymää.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27919901]Vanhemmat ovat tosi itsekkäitä, ainoan lapsen asema on kurja. Sisaruksesta on seuraa.[/QUOTE]

No ei välttämättä ole seuraa sisaruksesta eikä elämä ole kurjaa ilman sisarusta. Ihme väitteitä. Kaikki pariskunnat eivät halua edes yhtä lasta. Toiset ehkä haluaisivat enemmän, mutta ei ole jaksamista tai talous huolettaa. Kaikki eivät saa kuin sen yhden lapsen. Ehkä on riski perinnölliseen sairaukseen ja yhden terveen lapsen jälkeen ei uskalleta riskeerata enempää. Syitä voi olla monia ja ne ovat perheen asioita. Jotenkin kummallisia kommentteja. Aivan kuin perhe ei itse saisi päättää lapsilukuaan.
 
"Höh"
Mä vaan halusin kysyä kun joku kysyi kaksilapsisesta perheestä samaa. Ja ei tarvitsekaan olla mitään mieltä, mutta jos on niin sen saa kertoa. Kyllä maailmaan mielipiteitä mahtuu.

Itselläni ei edes ole lapsia enkä tiedä tuleeko. Minusta jokaisen ihmisen lapsimäärä on ok, jos äiti on saanut vapaasti päättää kuinka monta haluaa synnyttää.
 
"vieras"
Hetkittäin: Voi onnenpekat! Miten helppoa elämää, ja saa kuitenkin nauttia lapsen kanssa olemisesta!

Toisinaan: Voi lapsi raukkaa! Ei sisaruksia, ei läheisiä leikki- ja sparrauskavereita. Vanhemmilla ei tätä hässäkän hupia.

Useinmiten en ajattele mitään.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27919901]Vanhemmat ovat tosi itsekkäitä, ainoan lapsen asema on kurja. Sisaruksesta on seuraa.[/QUOTE]

Onko parempi tehdä enemmän lapsia oman jaksamisen, parisuhteen, hyvinvoinnin, taloudellisen vakauden yms. hinnalla? Onko sisarus tärkeämpi kuin koko perheen hyvinvointi? Onhan se tietysti kiva, että sisaruksista on ehkä toisilleen vertaistukea aikuisina, kun selvittelet lapsuuden pahoinvointejaan.
 
Hillahiiri
Pakko kuitata kiusallanikin, että meillä on yksi lapsi ja todennäköisesti toista ei
Tule. Ensimmäisen kohdalla lapsettomuushoitorumba oli niin uuvuttava, ettemme varmaan jaksa lähteä siihen uudestaan. Mitään ehkäisyä ei ole käytössä eli ei ole mitään sitä vastaan jos on tullakseen.
 
"onnellinen"
Meillä on 2 lasta, ikäeroa 3,5 vuotta, ja säälin usein esikoista. Uskon, että hän olisi onnellisempi ainoana lapsena, samoin moni muukin. Itse toki olen onnellinen kahdesta lapsestamme.
 

Yhteistyössä