Mitä ne on ne iltatoimet?

  • Viestiketjun aloittaja En tajua
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja nämäne;28664213:
Rauhoittuminen, leikkien lopettelu, lelujen siivous, iltapala, suihku, yökkärit, hammaspesut ja iltasatu ja silittelyt. Useampi lapsi niin helposti menee 1,5 h. Varsinkin jos rauhassa tekee ja lapset opettelee tekemään itse.
Tässäpä nämä.
 
"Moimoi"
Onkohan tää joku vitsi? Mut vastaan kesän kunniaksi silti :) Ne iltatoimet on rutiininomaisia asioita, joiden samanlaisena toistaminen illasta toiseen valmistaa lasta rauhoittumaan unille (vs. suoraan pihalta petiin). Esim. iltapala, kylpy, yöpuvun pukeminen, iltasatu, mitä nyt kukin haluaa iltaisin lapsen kanssa tehdä. Vai tarkoititko jotain muuta?
 
Helpolla menee 30-60min ton 5v kanssa siihen että se on lopettanu leikit ja päätyny sänkyyn. Ei haluta sitä patistaa vaan saa rauhassa rauhottua ja laittautua nukkumaan.
Siis iltapala, iltapesut, yökkäri, sänkyyn ja iltasatu+sellanen hellyyshetki ennen unta.
 
Saraldo
Ja ap:lle vielä: iltatoimien idea on nimenomaan, että sinä aikana lapsi rauhoittuu ja valmistautuu unille. Eli niitä ei ole fiksua tehdä hirveässä kiireessä ja hälyssä ja kymmenen vierasta olohuoneessa. Sen vuoksi sanotaan, että rauhoitutaan iltatoimille. Tehdään olotilasta tylsä, unettava, rauhallinen. Hippasen helpompaa saada lapsi nukkumaan kuin että ensin riehutaan ja sitten vaan viidessä minuutissa pitäisi nukahtaa.
 
  • Tykkää
Reactions: FreezeCat
"Aloittaja"
Minulla on kyllä kaksi lasta, vanhin on 22v.
Meillä ei ole ikinä vedetty mitään tunnin tai yli iltatoimisessioita. Lapseni ovat menneet nukkumaan aina alle puolessa tunnissa, sis vaatteiden vaihdon, hampaiden pesun ja iltasadun. Rauhoittuminen, mitä se on, voisin kysyä.
Kaipa mulla on kummalliset lapset kun ovat olleet tyyppiä pihalta petiin.
Kysyin vain, kun tuli mieleen tuosta ajankäytöstä, että onkohan meillä jäänyt jotain ratkaisevaa tekemättä, kun ei ole niin paljon saatu aikaa haaskattua. Noh, normaaleja noista on tullut.
 
Saraldo
Meillä menee iltapalaan ainakin vartti, sitten hampaiden pesu, iltasatuun menee 5-15 minuuttia. Plus vielä se vitkuttelu ennen nukkumaanmenoa kun ei malttaisi vielä mennä. Mutta mun lapseni on jo 8-vuotias. 2-vuotiaalla tuohon samaan touhuun menee tuplaten aikaa. Jos ei halua hirveessä kiireessä hosua.
 
[QUOTE="Aloittaja";28664306]Minulla on kyllä kaksi lasta, vanhin on 22v.
Meillä ei ole ikinä vedetty mitään tunnin tai yli iltatoimisessioita. Lapseni ovat menneet nukkumaan aina alle puolessa tunnissa, sis vaatteiden vaihdon, hampaiden pesun ja iltasadun. Rauhoittuminen, mitä se on, voisin kysyä.
Kaipa mulla on kummalliset lapset kun ovat olleet tyyppiä pihalta petiin.
Kysyin vain, kun tuli mieleen tuosta ajankäytöstä, että onkohan meillä jäänyt jotain ratkaisevaa tekemättä, kun ei ole niin paljon saatu aikaa haaskattua. Noh, normaaleja noista on tullut.[/QUOTE]

Eli iltatoimia on ollut teilläkin. Mun muksu ei taas oo pihalta petiin-lajia vaan tarvii sen rauhottumisen jo ennen ko on iltapala jne.
 
:))
[QUOTE="Aloittaja";28664306]Minulla on kyllä kaksi lasta, vanhin on 22v.
Meillä ei ole ikinä vedetty mitään tunnin tai yli iltatoimisessioita. Lapseni ovat menneet nukkumaan aina alle puolessa tunnissa, sis vaatteiden vaihdon, hampaiden pesun ja iltasadun. Rauhoittuminen, mitä se on, voisin kysyä.
Kaipa mulla on kummalliset lapset kun ovat olleet tyyppiä pihalta petiin.
Kysyin vain, kun tuli mieleen tuosta ajankäytöstä, että onkohan meillä jäänyt jotain ratkaisevaa tekemättä, kun ei ole niin paljon saatu aikaa haaskattua. Noh, normaaleja noista on tullut.[/QUOTE]

Niin, no sä et laske iltapalaa iltatoimeksi? Siinä meillä menee jo vartti ihan helposti, sitten hampaiden pesut, yöpuvut, iltasatu.. Meillä ne iltatoimet meinaa rauhoittumisen osalta sitä, että sitten ei enää huudeta ja juosta ja riehuta, vaan aletaan valmistautumaan nukkumaan. Meillä ei ole pihalta petiin -lapsia. :)
 
"Aloittaja"
En laske iltapalaa oikein miksikään iltatoimeksi, koska meillä on aina syöty iltapala ainakin tunti ennen hampaiden pesua. Sen jälkeen on voinut painua vaikka pihalle, kunnes on käsketty nukkumaan.
Ei hampaita saa pestä heti syönnin jälkeen.
 
meillä
Meillä iltatoimet on aina olleet vähän erilaiset, kun ollaan mahdollisesti käyty suihkussa, laitettu yökät, syöty iltapala ja pesty hampaat, saattavat käydä vielä pihalla puuhaamassa, vaikka kopittelemassa pesistä tai ottamassa iltaloikat trampalla. Tai sitten leikkivät vielä jotain keskenään. Sitten on iltahetki, keskustellaan kuopuksen huoneessa päivästä, lauletaan joku iltalaulu, sitten esikoinen menee huoneeseensa lukemaan ja minä luen kuopukselle iltasadun. Esikoinen saa valvoa vartin tai puoli tuntia pidempään lueskellen, jonka jälkeen käyn sammuttamassa valot ja toivotan hyvät yöt. Lapset jo 8v ja 7v, aikaa iltatoimiin menee yli tunti useinkin, kun puuhailevat välissä aina kaikenlaista.
 
"Jenis"
[QUOTE="Aloittaja";28664371]En laske iltapalaa oikein miksikään iltatoimeksi, koska meillä on aina syöty iltapala ainakin tunti ennen hampaiden pesua. Sen jälkeen on voinut painua vaikka pihalle, kunnes on käsketty nukkumaan.
Ei hampaita saa pestä heti syönnin jälkeen.[/QUOTE]

Teillä ei xylitolia käytetty lainkaan?

Ja mä lasken iltatoimiksi kaikki ne toimet, jotka toistuu joka ilta. Palat, pesut, sadut, whatever. En oo koskaan niitä ajastanut, ja järjestyskin saattaa vaihdella, mutta joka ilta noi toistuu.
 
Meillä menee se reilu puolituntia vähintään joka ilta. Iltapala ja suihku, kesällä usein ulkoota suoraan suihkuun :D Sitten puetaan yökkärit, luetaan satu ja käydään hammaspesulla. Sängyssä vielä jutskataan päivän asioista ja suunnitellaan seuraavaa päivää. Mä nautin iltatoimista suunnattomasti. Siinä rauhottuu istsekin. Ja on mulla omatkin iltatoimet, joihin saan mystisesti katoamaan tovin jos toisenkin. Lapsienmentyä nukkumaan syön itse iltapalan sohvalla katsellen salkkarit boxilta, käyn suihkussa, öesen hampaat ja sitten käytän kaikkia ihania voiteita ihostani huolehtimiseen. Siirrun sönkyyn tekemään ristikkoa tai lukemaan kännykällä kaksplussaa.
 
vierasäippä
Kyllä meillä menee iltatoimiin vauvan kanssa jopa 2 tuntia, että siinäpäs kummastelet ja pyörittelet silmiäs :D

Klo. 19 suihku tai kylpy, jossa vierähtää aina 15-30 minuuttia. Sit kuivatellaan ja otetaan ilmakylpyä ja minä siivoilen suihkuhuoneen/vessan siinä samalla, toiset 15 minuuttia. Sit yökkäriä päälle ja alan valmistaa iltapalaa kaikille. Siihen ja iltapalan syömiseen ja pois korjaamiseen menee n. 30 minuuttia, jopa 45 minuuttia kun ei meillä hotkita vaan syödään ihan rauhassa ja jutellaan. Sit kello läheneekin jo puoli ysiä, vauvalle vielä imetyssessio, sen jälkeen hammaspesu ja annan leikkiä vähän aikaa jos on vielä pirteä. Yleensä 9 aikaan alkaa osottamaan väsymyksen merkkejä, luetaan vähän kirjaa ja sit pehkuihin, nukahtaa kainaloon alta 10 minuutin.
 
"milky"
[QUOTE="Aloittaja";28664306]Minulla on kyllä kaksi lasta, vanhin on 22v.
Meillä ei ole ikinä vedetty mitään tunnin tai yli iltatoimisessioita. Lapseni ovat menneet nukkumaan aina alle puolessa tunnissa, sis vaatteiden vaihdon, hampaiden pesun ja iltasadun. Rauhoittuminen, mitä se on, voisin kysyä.
Kaipa mulla on kummalliset lapset kun ovat olleet tyyppiä pihalta petiin.
Kysyin vain, kun tuli mieleen tuosta ajankäytöstä, että onkohan meillä jäänyt jotain ratkaisevaa tekemättä, kun ei ole niin paljon saatu aikaa haaskattua. Noh, normaaleja noista on tullut.[/QUOTE]

siis 30 min on riittäny iltapalan syömiseen+hammaspesuun+iltasatuun+nukahtamiseen :O vai onko kenties ruokailu jätetty väliin ja hammaspesu..
 
"vieras"
Meillä menee se reilu puolituntia vähintään joka ilta. Iltapala ja suihku, kesällä usein ulkoota suoraan suihkuun :D Sitten puetaan yökkärit, luetaan satu ja käydään hammaspesulla. Sängyssä vielä jutskataan päivän asioista ja suunnitellaan seuraavaa päivää. Mä nautin iltatoimista suunnattomasti. Siinä rauhottuu istsekin. Ja on mulla omatkin iltatoimet, joihin saan mystisesti katoamaan tovin jos toisenkin. Lapsienmentyä nukkumaan syön itse iltapalan sohvalla katsellen salkkarit boxilta, käyn suihkussa, öesen hampaat ja sitten käytän kaikkia ihania voiteita ihostani huolehtimiseen. Siirrun sönkyyn tekemään ristikkoa tai lukemaan kännykällä kaksplussaa.
Sama meillä ja tosiaan, ne iltatoimet ei ole mtn suorittamista :) Kaikki hoituu ja lapsi rauhoittuu unille mukavasti näin.
 
kfkfkf
No meillä niihin sisältyy suihku, hampaiden pesu, iltapala ja nukkumaan meneminen. Lapset 9v ja 12v

Suihkuun klo 20 vuorotellen ja 21 mennessä iltapala ja hampaidenpesu tehtynä niin saavat valvoa -21.30 jolloin mennään petiin. Jos ei hommia oo hoidettu 21.00 mennessä. Menevät tekemään salaman nopeasti ja samantien petiin.
 
jaamut
[QUOTE="Aloittaja";28664371]En laske iltapalaa oikein miksikään iltatoimeksi, koska meillä on aina syöty iltapala ainakin tunti ennen hampaiden pesua. Sen jälkeen on voinut painua vaikka pihalle, kunnes on käsketty nukkumaan.
Ei hampaita saa pestä heti syönnin jälkeen.[/QUOTE]

Kyllä iltapala lasketaan iltatoimiin kerta.
 
"vieras"
[QUOTE="Aloittaja";28664306]Minulla on kyllä kaksi lasta, vanhin on 22v.
Meillä ei ole ikinä vedetty mitään tunnin tai yli iltatoimisessioita. Lapseni ovat menneet nukkumaan aina alle puolessa tunnissa, sis vaatteiden vaihdon, hampaiden pesun ja iltasadun. Rauhoittuminen, mitä se on, voisin kysyä.
Kaipa mulla on kummalliset lapset kun ovat olleet tyyppiä pihalta petiin.
Kysyin vain, kun tuli mieleen tuosta ajankäytöstä, että onkohan meillä jäänyt jotain ratkaisevaa tekemättä, kun ei ole niin paljon saatu aikaa haaskattua. Noh, normaaleja noista on tullut.[/QUOTE]

Mä en ole edes aikuisena sellainen "pihalta petiin"-tyyppi vaan tarvitsen ehdottomasti aikaa rauhoittua ennen nukkumaanmenoa jotta ylipäätään pystyn nukkumaan!
 

Yhteistyössä