mitä ohjeita olet saanut hoitajilta/kätilöiltä mitä pidät ehkä hiukan huonoina?

  • Viestiketjun aloittaja "heippa"
  • Ensimmäinen viesti
"heippa"
Itse:

-kokeile rintakumia (kun sujui ilmankin?)
-vauva ei saa nukkua vieressä, koska lapsi saattaa kuolla
-vauva tukehtuu jos imettää vaakatasossa
-ei tämä ehkäisy vaikuta maidontuloon
-lapsi omaan sänkyyn nukkumaan, jos siellä itkee niin on vaan eroahdistusta
-kiinteät kehiin aikaisemmin niin nukutte paremmin (ei siis ravitsemuksellisista syistä)
-jos lapsi nukahtaa syliin niin myöhemmin tulee ongelmia
-äidinmaito ja korvike on ravitsemuksellisesti ihan samaa 6kk jälkeen, joten voi siirtyä siihen

Ja vaikka mitä muuta. En vain muista.
 
gggff
En muista mitää kätilön antamia ohjeita jotka ei olisi sopinut minulle. Todennäköistä on että ne on unohtuuneet suunnilleen samantien kun ne on annettukin eikä ole jääneet kaivelemaan miltä.
 
neuvolanneuvot
Mulle on ainakin toitotettu, et sitä valkosta töhnää ei saa hinkata pois häpyhuulten välistä, kun se suojaa siellä paikkoja jotenkin. Jospa on sanottu väärin tai tarkotettu, et sitä kakkaa ei tartte hinkata niin kovaa, et se kaikki töhnä lähtee heti ekana päivänä pois? Lähteehän se toki muutaman ekan pyllypesun aikana, vaikkei sen kummemmin sitä yritäkään pestä pois.

Terkkari neuvoi koittamaan velliä 5kk ikäiselle täysimetetylle (ja oli selvillä mun tarkoituksesta täysimettää sen 6kk), jos vauvalle tulisi vielä öitä, jolloin herää enemmän kuin kerran syömään. Sanoin siis terkkarille, että meillä taisi olla tiheänimunviikko, kun vauva söi noin neljä kertaa yössä, mutta se meni jo ohi.
Ihmettelen kyllä suuresti, että terkkareilla ekat ohjeet liittyvät aina velliin, lisämaitoon ja kiinteisiin, vaikka vauva kasvaa hyvin ja äitikään ei valita, että olisi jotenkin raskasta se yöimetys. Kunhan nyt ajattelin mainita, kun tapana on kumminkin aina kertoilla, että miten onv auvan kanssa mennyt.
 
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
vieras*
Vastasyntynyttä imetetään neljän tunnin välein 15min/rinta. Jos ei ei se riitä, lisämaitoa pullosta imetyksen jälkeen. Synnytyksessä piti maata käyrillä, koska niitä antureita oli vaikea saada pysymään kohdillaan, jos olin pystyssä. Ennen saliin pääsyä sentään toinen henkilö jaksoi nähdä vaivaa, että sai ne pysymään asennossa, jossa oli helpompi olla. Makaaminen oli ihan kamalaa.
 
Mulle ne taas suositteli vierekkäin nukkumista jo synnärillä. Ja niin me ollaan nukuttu siitä lähtien, hyvän neuvon kyllä antoivat!

Muita neuvoja en sitten tähän hätään muistakaan, varsinkaan huonoja. Niitä muutenki tuli niin paljon sen parin päivän aikana.
 
"kjh"
Tuo vieressä nukkuminen on niin paras. Aina kun kätilö vaihtui voivoteltiin, että mitä mä teen ja toinen paketoi sinne lasikaukaloon ja toinen kiikutti sitten mun viereen.
Toisaalta puolensa silläkin. Ymmärsin, että vauvanhoito on monesti mielipideasioita, eikä yhtä oikeaa tapaa ole.
 
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
HippuTAR
Mulle on ainakin toitotettu, et sitä valkosta töhnää ei saa hinkata pois häpyhuulten välistä, kun se suojaa siellä paikkoja jotenkin. Jospa on sanottu väärin tai tarkotettu, et sitä kakkaa ei tartte hinkata niin kovaa, et se kaikki töhnä lähtee heti ekana päivänä pois? Lähteehän se toki muutaman ekan pyllypesun aikana, vaikkei sen kummemmin sitä yritäkään pestä pois.

Terkkari neuvoi koittamaan velliä 5kk ikäiselle täysimetetylle (ja oli selvillä mun tarkoituksesta täysimettää sen 6kk), jos vauvalle tulisi vielä öitä, jolloin herää enemmän kuin kerran syömään. Sanoin siis terkkarille, että meillä taisi olla tiheänimunviikko, kun vauva söi noin neljä kertaa yössä, mutta se meni jo ohi.
Ihmettelen kyllä suuresti, että terkkareilla ekat ohjeet liittyvät aina velliin, lisämaitoon ja kiinteisiin, vaikka vauva kasvaa hyvin ja äitikään ei valita, että olisi jotenkin raskasta se yöimetys. Kunhan nyt ajattelin mainita, kun tapana on kumminkin aina kertoilla, että miten onv auvan kanssa mennyt.

Joo, sanottiin et sitä töhnää ei saa pestä pois ja se oli ihan ymmärrettävä neuvo. Mutta kätilö/hoitaja pesi vauvan pyllyn kakkaamisen jälkeen ja siinä samalla sanoi ettei kakkaa saa pestä pois häpyhuulien välistä. Eikä se pessy. Ku se kätilö/hoitaja häipy maisemista niin mä pesin ne kakat heti pois :D. Mutta ei siis voinu olla väärinkäsitys.
 
joopa joo
sori vaan, jos hoitsut yrittäny tutkimustietoa viedä sulle läpi. perhepetiä ei suositella alle 6 kk vauvoille.
Näytäppä tämä tutkimus, kuka ei suosittele ja kenelle? Äidissä ei ole mitään tappavaa asiaa vauvalle, syyt on varmasti siinä että pelataan varman päälle, kaikki kun ei tajua selvittää suosituksia ja tehdä pedistä turvallista.
 
jfkgdsklsd
Näytäppä tämä tutkimus, kuka ei suosittele ja kenelle? Äidissä ei ole mitään tappavaa asiaa vauvalle, syyt on varmasti siinä että pelataan varman päälle, kaikki kun ei tajua selvittää suosituksia ja tehdä pedistä turvallista.
Sitäpaitsi asiasta on niin ristiriitaista tutkimustietoa, osassa se vähentää ja osassa lisää kätkytkuolemia jne. Silti suurin osa kätkytkuolemista tapahtuu muualla kuin perhepedissä. Monissa tapauksissa on käynyt ilmi että vauva on nukkunut esim. mahallaan. Pienille lapsille ei suositella koska siinä on lisääntynyt tukehtumisriski. Niin on pinnasängyssäkin johon lapataan tyynyjä ja peittoja ja pehmoleluja jne. Miksi kenguruhoito on pienille keskosille hyväksi, jos äidissä on jotain tappavaa? Jos se taas johtuu sängystä, niin sängyn voi kyllä saada kovalla patjalla, ilman tyynyjä ja kevyen peiton kanssa. Näin se vastaa pinnasänkyä. Jos sinua huolettaa lämpötila niin huoneen saa kyllä viileämmäksi, ja jos tuntuu kuumalta niin vauvaa voi siirtää vaikka hiukan erilleen. Tupakoida ei tietenkään saa, edes mies jos nukkuu siellä. Eikä muita lapsia olla samassa sängyssä. Näillä keinoin pitäisi olla aika turvallista.
 
Empä nyt yhtäkkiä muista huonoja neuvoja. Vierihoitoa juu ja silleen. Se vaan oikeestaa jäi sillee harmittamaan että eivät kuunnelleet tuoretta äitiä vauvan suhteen vaan panivat sen piikkiin että niin ne vauvat itkee. Ennenkun yksi älysi että ehkä pitäs kattoa tilanne ja tarkastaa se vauva. Ja olihan siinä tarkistettavaa.
 
"Mervi"
Kerroin kätilölle tokana päivänä synnytyksen jälkeen että nyt hiffasin miten vauvan saa imemään (oli siis maannut paljon tissi suussa imemättä). Että kun sormella hiukan "nyin" rinnan ihoa lapsen suun vierestä, se käynnistää imuefektin. Toimi joka kerta.

Kätilö ilmoitti tiukalla äänensävyllä että rintaan ei KOSKAAN kosketa käsin enää siinä vaiheessa kun se on lapsen suussa. Ei ikinä.

Kiva kun ei viitsitä yhtään katsoa tilanteessa että hei toimisko tää sittenkin tässä tapauksessa... Tolla keinolla se imetys lähti toimimaan ja toimi siitä lähtien.
 
"auts"
Kätilö tokaisi kesken pahimpien ponnistustuskien, ettei saa huutaa. Minkäs minä sille mahdoin. En ole koskaan kuullut, että kidutettavat pystyisivät käskystä lopettamaan tuskanhuutonsa.
 

Yhteistyössä