Mitä olette mieltä ns. rescuekoirien tuonnista Suomeen?

Minua kiinnostaa kuulla koira (ja muidenkin)ihmisten mielipiteitä ulkomaisten katukoirien tuomisesta Suomeen.
Itse olen sitä mieltä että ne jotka haluavat voisivat säästää rahansa ja hoitaa niitä koiria siellä kohdemaassa, eikä rahdata niitä koiria Suomeen tuomaan ties mitä tauteja yms.
Ja nyt facessa kiertää joku kieltäkää massamurhat, jossa pitäisi kieltää jotain maata tappamasta omia katukoiriaan?!? Minusta se olisi (oikein tehtynä) erittäin hyvä ratkaisu käsiin levinneeseen kulkukoiraprobleemaan, eikä niiden myynti kalliilla Suomeen...
Mitäs muut mieltä?
 
Viimeksi muokattu:
Blue
Tähän ties-mitä-tauteja-väittämään ei ole vielä osannut vastata kukaan väittäjä että mitä tauteja ne sitten ovat.. Salakuljettajat ja muu hämärätuonti on sitten asia erikseen mutta sitä tuskin saadaan pois dissaamalla oikein toimivia yhdistyksiä joilla on kaikki paperit kunnossa.

Mun puolesta saa tuoda, kunhan toimitaan lakien ja eettisten periaatteiden mukaan oikein. Näin toimivat ne järjestöt joita minä tuen. Ja jos ja kun haluaa rahaa laittaa kiinni niihin koiriin niin siitä vaan, ei se sinulta ole pois.
 
Mitähän tauteja sieltä nyt on tullut? Meillä on pelastettu koira, joka on leikattu, rokotettu, sirutettu ja sillä on EU-passi. Hintaa tuolle koiralle tuli 270e + hakumatka. Kallista? Ehei, sillä rahalla pelastimme tuon maailman fiksuimman koiran lopetuspiikiltä ja saimme ihanan perheenjäsenen.
 
"vieras"
Yksi elämäni hienoimmista persoonista tuli aikoinaan Virosta, Tallinnan varjupaikista Suomeen. Takuulla ei tullut tauteja mukana, sen verran tarkkaan tullissa tarkastettiin paperit, jopa soittivat toiselle puolelle lahtea tarkastaakseen yhden matolääkityksen tiedot.

Koira eli onnellisena kuin hepo pellossa ja loppuun asti terveenä kuin pukki, vanhuus vei pari vuotta sitten. Kunhan nykyisistä karvakasoista (suomalaisia löytökoiria) aika jättää, voisin hyvinkin harkita vielä uudestaan ulkomaalaista rescueta.
 
Tähän ties-mitä-tauteja-väittämään ei ole vielä osannut vastata kukaan väittäjä että mitä tauteja ne sitten ovat.. Salakuljettajat ja muu hämärätuonti on sitten asia erikseen mutta sitä tuskin saadaan pois dissaamalla oikein toimivia yhdistyksiä joilla on kaikki paperit kunnossa.

Mun puolesta saa tuoda, kunhan toimitaan lakien ja eettisten periaatteiden mukaan oikein. Näin toimivat ne järjestöt joita minä tuen. Ja jos ja kun haluaa rahaa laittaa kiinni niihin koiriin niin siitä vaan, ei se sinulta ole pois.
Rabies. 3 viikkoa ennen maahantuontia annettu vesikauhurokote ei riitä ehkäisemään mahdollista vaikka 3 kuukautta aiemmin tapahtunutta kontaktia, eli sen koira voi tuoda (ainakin eläinlääkärien mukaan).
Ruotsissa on todettu leishmanian tarttuneen syljen ja veren välityksellä tappelutilanteessa .
 
kyllähän ne koirat tautien varalta tarkistetaan, tarkkaillaan luonnetta jotta tiedetään sopiiko yleensäkkään sijoitettavaksi minnekkään.
Veli otti jokunen vuosi sitten virolaisen katukoiran - aika yllättävää että tämä "katukoira" osasi käskyt, oli selvästi koulutettu ja tuli ihmisten kanssa toimeen, olihan se hieman ajan kanssa villiintynyt, mutta aivan upea koira.
Mun mielestä se on aivan sama mistä sen koiran ottaa kunhan se menee virallisia reittejä ja näin boikotoidaan pentutehtailijoita ja pelastetaan upeita koiria lopetukselta.
 
"vieras"
Piti vielä lisätä, että on kuitenkin hienoa että joillain ihmisillä riittää aikaa ja jaksamista auttaa eläimiä huonoissa oloissa muissa maissa, paikallisesti tai etsimällä uusia koteja. Itse suomalaisella löytöeläintarhalla työskennelleenä, sekä tallinnan varjupaikissa pari kertaa käyneenä, noiden kahden ero oli aika järisyttävä. Nykyistä tilannetta etelänaapurissa en sitten tiedä, omat kokemukset ovat vuosituhannen alusta. -nelkku.
 
"vieras"
Muistan kun joitain vuosia sitten Virosta tuotiin selkävääränä noita kodittomia koiria Suomeen ja Virossa asialle naurettiin ja todettiinkin, että se ei helpota sitä tilannetta siellä, kun eihän niiden tarvi asiasta välittää, kun hullut suomalaiset tulee ja pelastaa kuitenkin.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;28955033:
Rabies. 3 viikkoa ennen maahantuontia annettu vesikauhurokote ei riitä ehkäisemään mahdollista vaikka 3 kuukautta aiemmin tapahtunutta kontaktia, eli sen koira voi tuoda (ainakin eläinlääkärien mukaan).
Ruotsissa on todettu leishmanian tarttuneen syljen ja veren välityksellä tappelutilanteessa .
Tämä on yhdistysten tiedossa ja jokainen niistä pitää pidempää varoaikaa, kuin sallittu 3vkoa, ennen koirien tuontia.

Tästä Ruotsin tapahtumasta en ole kuullutkaan, onko sulla antaa jotain linkkiä tms. jotta pääsisin tutustumaan asiaan ennen kommentointia.
 
Blue
Tämä on yhdistysten tiedossa ja jokainen niistä pitää pidempää varoaikaa, kuin sallittu 3vkoa, ennen koirien tuontia.

Tästä Ruotsin tapahtumasta en ole kuullutkaan, onko sulla antaa jotain linkkiä tms. jotta pääsisin tutustumaan asiaan ennen kommentointia.

Ja siis yhtäkään rabies-tapaustahan ei ole päässyt tapahtumaan eli hyvin ollaan asiasta tietoisia että kolmen viikon varoaika ei välttämättä riitä.
 
Tähän ties-mitä-tauteja-väittämään ei ole vielä osannut vastata kukaan väittäjä että mitä tauteja ne sitten ovat.. Salakuljettajat ja muu hämärätuonti on sitten asia erikseen mutta sitä tuskin saadaan pois dissaamalla oikein toimivia yhdistyksiä joilla on kaikki paperit kunnossa.

Mun puolesta saa tuoda, kunhan toimitaan lakien ja eettisten periaatteiden mukaan oikein. Näin toimivat ne järjestöt joita minä tuen. Ja jos ja kun haluaa rahaa laittaa kiinni niihin koiriin niin siitä vaan, ei se sinulta ole pois.
ei pidä paikkaansa, luehan tämä huolella, :


Koirien tuonti ulkomailta kiihtyy - toiminnassa pahoja ongelmia | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Ja jos onnistuvat saamaan Suomeen rabieksen takas, niin onhan se meiltä pois, paljonkin
 
Tämä on yhdistysten tiedossa ja jokainen niistä pitää pidempää varoaikaa, kuin sallittu 3vkoa, ennen koirien tuontia.

Tästä Ruotsin tapahtumasta en ole kuullutkaan, onko sulla antaa jotain linkkiä tms. jotta pääsisin tutustumaan asiaan ennen kommentointia.
itse olen nähnyt 2 espanjasta yhdistyksen tuomaa koiraa, toisella oli tullessaan täitä ja toisella yskä, ja siihen lääkekuuri. Eli eivät tasan tarkkaan ole olleet karanteenissa , hyvä jos pari päivää.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;28955033:
Rabies. 3 viikkoa ennen maahantuontia annettu vesikauhurokote ei riitä ehkäisemään mahdollista vaikka 3 kuukautta aiemmin tapahtunutta kontaktia, eli sen koira voi tuoda (ainakin eläinlääkärien mukaan).
Ruotsissa on todettu leishmanian tarttuneen syljen ja veren välityksellä tappelutilanteessa .
Sen verran vielä että luin juuri että leishmania ei tartu pisaratartuntana eikä veren välityksellä koirasta toiseen.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;28955062:
ei pidä paikkaansa, luehan tämä huolella, :


Koirien tuonti ulkomailta kiihtyy - toiminnassa pahoja ongelmia | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Ja jos onnistuvat saamaan Suomeen rabieksen takas, niin onhan se meiltä pois, paljonkin
Miksi tuotte koiria, entä tautiriskit? Rescue-yhdistykset vastaavat | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Luehan sinä tuo huolella ja tutustu sitten lisää näiden tässä haastattelussa olevien yhdistysten toimintaperiaatteisiin. Keltainen lehdistö ei ole hyvä faktatiedon hankintapaikka.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;28955071:
itse olen nähnyt 2 espanjasta yhdistyksen tuomaa koiraa, toisella oli tullessaan täitä ja toisella yskä, ja siihen lääkekuuri. Eli eivät tasan tarkkaan ole olleet karanteenissa , hyvä jos pari päivää.
Sori mutta mä en usko faktana näitä mä olen nähnyt/kuullut yms. koska nyt jo sun väitteet on menneet metsään.

Jos sulla on esittää oikeaa tietoa niin sitten voidaan oikeasti keskustella.
 
.-.
[QUOTE="vieras";28955013]Yksi elämäni hienoimmista persoonista tuli aikoinaan Virosta, Tallinnan varjupaikista Suomeen. Takuulla ei tullut tauteja mukana, sen verran tarkkaan tullissa tarkastettiin paperit, jopa soittivat toiselle puolelle lahtea tarkastaakseen yhden matolääkityksen tiedot.

Koira eli onnellisena kuin hepo pellossa ja loppuun asti terveenä kuin pukki, vanhuus vei pari vuotta sitten. Kunhan nykyisistä karvakasoista (suomalaisia löytökoiria) aika jättää, voisin hyvinkin harkita vielä uudestaan ulkomaalaista rescueta.[/QUOTE]


Persoonista? Eikö nyt kumminkin ollut kyse koirasta?
 
Miksi tuotte koiria, entä tautiriskit? Rescue-yhdistykset vastaavat | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Luehan sinä tuo huolella ja tutustu sitten lisää näiden tässä haastattelussa olevien yhdistysten toimintaperiaatteisiin. Keltainen lehdistö ei ole hyvä faktatiedon hankintapaikka.
Lausunnon antoi läänineläinlääkäri Haikka ja Evira on myös tuon linkittämäni jutun lähde... Uskon kuitenkin heitä kuin sydämellään ajattelevia eläinaktivisteja kun tartuntataudeista on kyse
 
Ttppii
Täydellisen kaistapäistä hommaa. Täytyy olla naivi idiootti, että alkaa tuollaiseen. Selkeä tautiriski + tuodaan sosiaalistamattomia aikapommeja joiden käytös voi olla arvaamatonta. Nappi otsaan katukoirille, sillä ongelma ratkaistaan.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;28955094:
Lausunnon antoi läänineläinlääkäri Haikka ja Evira on myös tuon linkittämäni jutun lähde... Uskon kuitenkin heitä kuin sydämellään ajattelevia eläinaktivisteja kun tartuntataudeista on kyse
Mutta sinun täytyy nyt erottaa se että jos jossain jutussa sanotaan että joillain "yhdistyksillä" ei ole puhtaat jauhot pussissaan niin se EI silloin tarkoita niitä jotka todella toimvat kaikkien sääntöjen mukaan. Tuossa linkittämässäsi jutussa oli puhuttu (kun kerrottiin tuotavien koirien määrästä) myös noista hyvin toimivista yhdistyksistä mutta kukaan haastateltu valvova viranomainen ei silti ongelmista puhuessaan viitannut noihin yhdistyksiin (koska ne toimivat vastuullisesti). TÄTÄ minä tarkoitin sillä että keltaiseen lehdistään ei ole uskomista koska jutuissa sekoitetaan asioista näinkin pahasti.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;28955111[B:
]Mikä väite on mennyt metsään?[/B] Lue se juttu , ennenkuin väität mennen metsään ja katso myös sen lähteet.
Ne 2 koiraa olen siis itse nähnyt, .
No aloitetaan nyt vaikka siitä väittämästäsi leishmania-väitteestä ja tuon lehtijutun juuri avasinkin jo edellisessä kommentissa. Ja kuten jo äsken sanoin niin näihin minä-olen-nähnyt-juttuihin en usko täällä väitettäväksi, koska täällä voi sanoa ihan mitä vain. Jos ns. vakavista asioista keskustellaan niin sitten väitellään ilman niitä.
 

Yhteistyössä