Mitä on Big data - tarvitaanko opiskeluun atk-nörtin taitoja?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Haluan kehittää itseäni ammatillisesti. Alallani käsitellään suuria näytemääriä, jolloin tulee paljon aineistoa tilastoitavaksi. Big dataan en ole perehtynyt yhtään, mutta olettaisin siitä olevan hyötyä. Nyt olisi tarjolla kurssi tästä. Mietin vain pysynköhän siellä mukana, kun minulla ei ole erityisiä atk-taitoja. Office-ohjelmat sujuvat, mutta en osaa ohjelmoida, enkä ymmärrä tietokoneista sen syvällisemmin.

Kertokaa joku viisaampi kansantajuisesti, mistä big datassa on kyse. Ilmeisesti isojen aineistojen keräämisestä, käsittelystä ja analysoinnista, vaikkapa asiakasrekistereistä tai tutkimustuloksista. Olenko oikeilla jäljillä?
 
Nap
Enpä ole minä tollaista nimitystä ikinä missään nähnyt, ja kuitenkin olen tietokonepuolta opiskellut ammattiin asti ja koneiden kanssa puuhastellut parikymmentä vuotta. Mutta auttaisiko Google asian selvittämisessä?
 
vierailija
Enpä ole minä tollaista nimitystä ikinä missään nähnyt, ja kuitenkin olen tietokonepuolta opiskellut ammattiin asti ja koneiden kanssa puuhastellut parikymmentä vuotta. Mutta auttaisiko Google asian selvittämisessä?
Mä olen työelämässä kuullut käsitteen vaikka en ole IT-alalla. Oon joutunu käsitykseen että siinä on kyse siitä, että asiakkaan tekemisistä laitetaan ihan kaikki talteen mitä saadaan selville ja siitä big datasta yritetään sitten saada selville asiakkaan käyttäytymistä ja mielihaluja.

Esim. google laittaa mieleen mitä me tehdään chrome-selaimella ja googlen haussa, seuloo sitä tietoa ja myy sen mainostajille niin että henkilön veispuukkiin tms alkaa ilmestymään kohdennettua mainosta.

S- ja K-ryhmien kanta-asiakaskorteilla pyrittäneen samaan.
 
vierailija
Riippuu mitä haluat analysoida. Big Datan analysointiin voi käyttää monenlaisia työkaluja, mutta jos haluat kehittyä Data Scientistiksi, tarvitset hieman koodaamisopiskelua. Python on aika kätevä, mutta myös Excel toimii (Excel VBA ja Excel Data Model lähtien Office 2010).

Harvardin luento STAT121 / AC209 / E-109 CS109 Data Science toimii mahtavasti Pythonin opiskeluun ja Excelin suhteen suosittelen Microsoft Virtual Academyä, CPPMech-tutoriaalit Youtubessa ja Analysistabs.

Tervetuloa murskaamaan yleisiä harhaluuloja Data Sciencen avulla!
 
vierailija
Riippuu mitä haluat analysoida. Big Datan analysointiin voi käyttää monenlaisia työkaluja, mutta jos haluat kehittyä Data Scientistiksi, tarvitset hieman koodaamisopiskelua. Python on aika kätevä, mutta myös Excel toimii (Excel VBA ja Excel Data Model lähtien Office 2010).

Harvardin luento STAT121 / AC209 / E-109 CS109 Data Science toimii mahtavasti Pythonin opiskeluun ja Excelin suhteen suosittelen Microsoft Virtual Academyä, CPPMech-tutoriaalit Youtubessa ja Analysistabs.

Tervetuloa murskaamaan yleisiä harhaluuloja Data Sciencen avulla!
Juuri mietin, että voisin mennä aikuiopistoon kurssille opettelemaan Pythonia. En osaa ohjelmoida millään kielellä. Pitääkö Pythonia varten ladata tai ostaa joku oma ohjelma?
 
vierailija
Juuri mietin, että voisin mennä aikuiopistoon kurssille opettelemaan Pythonia. En osaa ohjelmoida millään kielellä. Pitääkö Pythonia varten ladata tai ostaa joku oma ohjelma?
Python on ilmainen ja voi ladata täältä https://www.python.org/ ja suosittelen Jupyteriä (entinen IPython) http://jupyter.org/

Versioissa on eroja, eli uudempi versio ei ole täysin yhteensopiva vanhan kanssa. Komennoissa on tullut muutoksia esimeriksi siten, että komennon jälkeinen lause pitää sijoittaa ()-merkkien sisään. Mikäli seuraat jotain opetusohjelmaa, jossa käytetään versiota 2, niin lataa se. Muuten käytä uusinta.
 

Yhteistyössä