Mitä on provisiopalkka?

  • Viestiketjun aloittaja tykki
  • Ensimmäinen viesti
provikkapalkkaa on monenmoista... eli on ihan puhtaasti provikka tai sit niinkuin mulla pohjapalkka+provikat... sit provikassa voi olla niin, et joka eurosta saat provision tai sit sun pitää myydä tietty määrä, et provikat alkais juosta...

itse olen ainakin nykyiseen palkkaukseen tyytyväinen...
 
triplamama
mulla oli joskus, en tykänny. palkka siis määräytyy tehdyn tuloksen, yleensä myynnin mukaan. palkka voi siis hurjasti vaihdella eri kuukausina ja jos on vakiomenoja, vaikka laina, niin voipi välillä tehän tiukkaa. käsittääkseni provikalla olevilla on joku pieni peruspalkka, mutta se on säälittävä. en henk koht suosittele.
 
tykki
minä kyllä kyselin jotain pientä pohjapalkkaa mutta en saanut selville maksaisivatko he sitä sen provikan lisäks. Mutta kuulostaa aika epäilyttävältä, jos työsuhteen ekat kk joutuu olemaan kauheessa paniikissa että saakohan yhtään mitään myytyä niin että sais kuun lopussa rahaa...
Hanskin mamma, saanko kysyä kuinka paljon saat pohjapalkkaa kuussa? Ja oletko kokopäivätyössä vai osapäivätyössä?
 
Provisiopalkka on prosenttipalkka tehdyistä myynneistä. Eli jos myyt vaikka 10 000 eurolla kuukaudessa ja saat provisiota 20%, niin palkkasi on silloin 2000?-verot. Ekat kuukaudet on yleensä takuupalkalla, eli myit mitä tahansa, niin saat kuitenkin tietyn palkan. Yleensä tuo takuu on maksimissaan 4 kk ja takuupalkka on melkoisen pieni.
Provisiopalkka on mielestäni hyvä silloin, kun on kuitenkin joku pohjapalkka (siis sellainen jolla jo tulisi toimeen). Silloin paineet ei kasva liian suuriksi ja provisio toimii kannustimena tehdä vielä parempaa työtä. Jos taas koko palkka koostuu provisiosta, niin se saattaa aiheuttaa todella paljon stressiä. Jokainen kuukausi kun ei todellakaan ole samanlainen ja aina voi tulla takapakkeja... Provisiotyö ei todellakaan sovi kenelle tahansa, mutta jos siinä pärjäät, niin sen jälkeen pärjäät missä tahansa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tykki:
minä kyllä kyselin jotain pientä pohjapalkkaa mutta en saanut selville maksaisivatko he sitä sen provikan lisäks. Mutta kuulostaa aika epäilyttävältä, jos työsuhteen ekat kk joutuu olemaan kauheessa paniikissa että saakohan yhtään mitään myytyä niin että sais kuun lopussa rahaa...
Hanskin mamma, saanko kysyä kuinka paljon saat pohjapalkkaa kuussa? Ja oletko kokopäivätyössä vai osapäivätyössä?
noin 1200 eur bruttona... mut provikat muodostaa suurimman osan palkasta... ja ihan 8-16 on työpäivä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja raksmaitaks:
Provisiopalkka on prosenttipalkka tehdyistä myynneistä. Eli jos myyt vaikka 10 000 eurolla kuukaudessa ja saat provisiota 20%, niin palkkasi on silloin 2000?-verot. Ekat kuukaudet on yleensä takuupalkalla, eli myit mitä tahansa, niin saat kuitenkin tietyn palkan. Yleensä tuo takuu on maksimissaan 4 kk ja takuupalkka on melkoisen pieni.
Provisiopalkka on mielestäni hyvä silloin, kun on kuitenkin joku pohjapalkka (siis sellainen jolla jo tulisi toimeen). Silloin paineet ei kasva liian suuriksi ja provisio toimii kannustimena tehdä vielä parempaa työtä. Jos taas koko palkka koostuu provisiosta, niin se saattaa aiheuttaa todella paljon stressiä. Jokainen kuukausi kun ei todellakaan ole samanlainen ja aina voi tulla takapakkeja... Provisiotyö ei todellakaan sovi kenelle tahansa, mutta jos siinä pärjäät, niin sen jälkeen pärjäät missä tahansa.

tuo on yksi tapa laskea provikka... meillä on vähän erityylinen...
 
tykki
mutta mitä jos työnantaja ei edes mainitse mitään takuupalkasta? tai vielä kauheempaa, jos työnantaja ei suostuisi parin kk ajan maksamaan takuupalkkaa? minusta se kuulostaa aika kauhealta!! olla ensimmäiset kk pelkästään provisiopalkalla, työpaikassa missä olet ihan uusi etkä tiedä asioista tarpeeksi... :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja tykki:
mutta mitä jos työnantaja ei edes mainitse mitään takuupalkasta? tai vielä kauheempaa, jos työnantaja ei suostuisi parin kk ajan maksamaan takuupalkkaa? minusta se kuulostaa aika kauhealta!! olla ensimmäiset kk pelkästään provisiopalkalla, työpaikassa missä olet ihan uusi etkä tiedä asioista tarpeeksi... :/
kannattaa ihan suoraan kysyä...
 
XXS
Itselläni pohjapalkka + provikka ja hyvin toimii. Tosin pohjapalkka muodostaa noin 2/3 kk-palkastani. Jos ihan pelkällä provikkapalkalla ollaan, niin yleinen käytäntä lienee takuupalkka ensimmäisten kuukausien ajalta, jolloin oma asiakaskunta muotoutuu ja oppii muutenkin systeemin.
 
tykki
Alkuperäinen kirjoittaja Tämätyttö:
Itselläni pohjapalkka + provikka ja hyvin toimii. Tosin pohjapalkka muodostaa noin 2/3 kk-palkastani. Jos ihan pelkällä provikkapalkalla ollaan, niin yleinen käytäntä lienee takuupalkka ensimmäisten kuukausien ajalta, jolloin oma asiakaskunta muotoutuu ja oppii muutenkin systeemin.
Mutta onko toi takuupalkka-systeemi sellanen et se on pakollinen vai voiko olla työnantajia jotka ei maksa sitä takuupalkkaa?

 
Alkuperäinen kirjoittaja tykki:
Alkuperäinen kirjoittaja Tämätyttö:
Itselläni pohjapalkka + provikka ja hyvin toimii. Tosin pohjapalkka muodostaa noin 2/3 kk-palkastani. Jos ihan pelkällä provikkapalkalla ollaan, niin yleinen käytäntä lienee takuupalkka ensimmäisten kuukausien ajalta, jolloin oma asiakaskunta muotoutuu ja oppii muutenkin systeemin.
Mutta onko toi takuupalkka-systeemi sellanen et se on pakollinen vai voiko olla työnantajia jotka ei maksa sitä takuupalkkaa?


Sitä et saa tietää muuta kuin kysymällä tulevalta mahdolliselta työnantajaltasi. Mutta eiköhän se ole aikalailla sääntö kuin poikkeus tuo takuupalkka. Kun on väistämätön tosiasia että myyntityöhön sisälle pääseminen kestää aikansa. Mutta kysy ihmeessä kaikki asiat selviksi ennen kuin edes harkitset aloittamista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hanskin mamma:
Alkuperäinen kirjoittaja raksmaitaks:
Provisiopalkka on prosenttipalkka tehdyistä myynneistä. Eli jos myyt vaikka 10 000 eurolla kuukaudessa ja saat provisiota 20%, niin palkkasi on silloin 2000?-verot. Ekat kuukaudet on yleensä takuupalkalla, eli myit mitä tahansa, niin saat kuitenkin tietyn palkan. Yleensä tuo takuu on maksimissaan 4 kk ja takuupalkka on melkoisen pieni.
Provisiopalkka on mielestäni hyvä silloin, kun on kuitenkin joku pohjapalkka (siis sellainen jolla jo tulisi toimeen). Silloin paineet ei kasva liian suuriksi ja provisio toimii kannustimena tehdä vielä parempaa työtä. Jos taas koko palkka koostuu provisiosta, niin se saattaa aiheuttaa todella paljon stressiä. Jokainen kuukausi kun ei todellakaan ole samanlainen ja aina voi tulla takapakkeja... Provisiotyö ei todellakaan sovi kenelle tahansa, mutta jos siinä pärjäät, niin sen jälkeen pärjäät missä tahansa.

tuo on yksi tapa laskea provikka... meillä on vähän erityylinen...


Joo varmasti on erilaisia variaatioita miljoonia, tai ainakin yhtä paljon kuin on provikkaa maksavia yrityksiä. Aikalailla mutkia suoristaen kirjoitin tuon esimerkkini muutenkin

:whistle: .
 
Alkuperäinen kirjoittaja tykki:
Alkuperäinen kirjoittaja Tämätyttö:
Itselläni pohjapalkka + provikka ja hyvin toimii. Tosin pohjapalkka muodostaa noin 2/3 kk-palkastani. Jos ihan pelkällä provikkapalkalla ollaan, niin yleinen käytäntä lienee takuupalkka ensimmäisten kuukausien ajalta, jolloin oma asiakaskunta muotoutuu ja oppii muutenkin systeemin.
Mutta onko toi takuupalkka-systeemi sellanen et se on pakollinen vai voiko olla työnantajia jotka ei maksa sitä takuupalkkaa?
Mä olen ollut pelkällä provikalla töissä eli ihan on mahdollista
 
mulla oli tätä työtä aloittaessani pohjapalkka + takuu provisio, nyt pohja + provisio ja tuo pohjapalkka on sellainen että silläkin tulee toimeen ainakin yhden kuukauden. Sairaspoissa olot ja lomat maksetaan keskituntiansion mukaan, jossain on niin että niiltä päiviltä saa vain pohjapalkan.
Mulla tässä työssä pohjapalkka on noin 2/3 osaa palkasta, edellisessä se oli noin puolet, mutta kuitenkin enemmän kuin esim saíraahoitajan peruspalkka on.
 
vierailija
Aika syvältä mun kokemuksen mukaan. Riippuu tietty alasta paljon.
Ne, jotka pitävät provisiopalkkaa "syvältä" olevana, ovat yleensä osaamattomia valittajia, jotka eivät vain ole selviytyneet siitä työstä johon ovat hakeneet. Jos on normaali ihminen vailla sosiaalisia pelkoja, eikä pelkää "ei":tä, pärjäävät hyvin.

Itse olen ollut yli 20v provikalla, ja tienannut aina hyvin - en vaihtaisi kiinteään.

Terveisin 5000+€/kk lukiopohjalla.
 
vierailija
Ne, jotka pitävät provisiopalkkaa "syvältä" olevana, ovat yleensä osaamattomia valittajia, jotka eivät vain ole selviytyneet siitä työstä johon ovat hakeneet. Jos on normaali ihminen vailla sosiaalisia pelkoja, eikä pelkää "ei":tä, pärjäävät hyvin.

Itse olen ollut yli 20v provikalla, ja tienannut aina hyvin - en vaihtaisi kiinteään.

Terveisin 5000+€/kk lukiopohjalla.
Eli olet just se ärsyttävä puhelinmyynti ihminen, joka huijaa mummot ostamaan turhia sikakalliita asioita, etkä osaa kunnella myöskään muita, jotka sanovat sinulle ei kiitos, vaan tyrkytät väkisin niin kauan, kunnes kaupat syntyy ja toisessa päässä menee hermo. (n)
 
vierailija
Eli olet just se ärsyttävä puhelinmyynti ihminen, joka huijaa mummot ostamaan turhia sikakalliita asioita, etkä osaa kunnella myöskään muita, jotka sanovat sinulle ei kiitos, vaan tyrkytät väkisin niin kauan, kunnes kaupat syntyy ja toisessa päässä menee hermo. (n)
Paitsi että 90% myyjistä ei ole puhelinmyyjiä. Toisekseen myynti ei ole huijausta, toisin kun jotkut vanhat tolvanat kuvittelee ja kolmanneksi sellainen myyjä joka tyrkyttää - ei ole hyvä myyjä. Koska tyrkyttämällä ei saa tehokkaasti kauppaa. Hyvä myyjä ottaa ei kiitos-viestin vastaan ja on jo myymässä jollekin toiselle.
 
vierailija
miten proviikkapalkka ja tuet pystyy yhdistämään? jos siis pelkkä proviisioplakkaus. meneekö ihan liian vaikeaksi?
Menee monesti vaikeaksi, mutta ei niinkään sen takia että provisiopalkassa olisi mitään vikaa sinänsä, vaan sen takia että provikkaa maksetaan usein sellaisissa firmoissa ja työsuhteissa, jossa ei paperityö välttämättä ole kovin kunniassa. Ja se paperityö - so. oikeat viralliset laput oikea-aikaisesti - on ensisijaisen tärkeää silloin kun haetaan soviteltua päivärahaa tai muita tukia palkan päälle. Palkkatodistukset ja tilinauhat on saatava ajallaan ja lakisääteisessä muodossa. Kilometrikorvauksilla ei ole varaa kikkailla yms.

Mutta jos nuo asiat toimivat, ei provikkapalkka ole sen kummempi kuin mikään muukaan palkka.
 

Yhteistyössä