Mitä pahaa siinä on jos lapsi katsoo telkkarista lastenohjelmaa?*pohdintaa*

Jotain Pikku Kakkosta tms ikätason mukaista.

Siis tietenkin ymmärrän, että tuntikausien tuijottaminen ei oo hyvästä, mutta jos lapsi kattoo vaikka kerran päivässä Pikku Kakkosen niin mitä pahaa siinä on? Onko sellainen äiti parempi joka ei annan kattoa lastenohjelmaa vaikkapa sillä aikaa kun imettää tai nukuttaa vauvaa vaan lapsi vaikka kuuntelee äänisatua. Onko äänisatu teidän mielestä ehdottomasti kehittävämpi kuin telkasta katottu Pikku Kakkonen? Onko lapsi auttamattomasti pilalla jos se saa kattoa kohtuullisen ajan telkkaa päivässä? Kyse siis 3-7vuotiaista lapsista.

Ja ennenkuin kukaan hyökkää mun kimppuuni niin pohdin tätä asiaa vaan ihan neutraalisti silta pohjalta kun Facebookissa muutama kaveri on käyny vääntöä asiasta erään facebookkaajan päivitykseen liittyen (se liittyi lapsen telkan kattomiseen). Minkälaisia ajatuksia teillä tästä on ja miten te itse toimitte?
 
"vieras"
En mä ainenkaan mitää häikkää tuossa lapsessa ole nähnyt, kun katsoo kerran päivässä pikku kakkosta. Tuleehan sieltä tosi kehittäviäkin ja opettavaisia tarinoitakin.
 
Mun mielestä 3-vuotias voi katsoa pikkukakkosta tmv. lasten ohjelmaa /dvd:tä 1-1,5h päivässä. Ainakin jos on kotihoidossa, niin sitä vanhempien/vanhemman kanssa oloaikaa tulee silti tuntitolkulla päivässä. jos on (kokopäivä) hoidossa niin silloin on varmasti parempi kiinnittää huomiota siihen kuinka paljon katsoo tv:tä.
 
"vieras"
Ei mitään pahaa. Onhan sitä toki kehittävämpiäkin puuhia, mutta jos esim toinen vaihtoehto on väsyneenä kiukuttelu, tai ruokakaupassa mukana roikkuminen, niin lastenohjelmien katsominenhan on erinomaisen hyvä vaihtoehto niihin verrattuna =)
 
Enpä ole kenenkään kuullut paheksuvan jos lapsi kattelee pikku kakkosen joka päivä.
No mä olen. Tai siis Facessa eräs ihminen päivitteli sitä että lapsi katsoi Pikku Kakkosta sillä aikaa kun äiti nukutti vauvaa makkarissa. Siis että vain huono äiti tekee niin, antaa kattoa telkkaria ja vieläpä ilman aikuisen läsnäoloa. Ihan kuin se ois kauhee synti ja ikäänkuin lapsi menisi siitä pilalle. Niin mä vaan aloin miettiä että onko siinä tosissaan jotain pahaa ja millä tavalla esim äänisatu eroaa piirretystä ohjelmasta muutoin kuin että toisessa kuva liikkuu ja toisessa kuvat on liikkumattomia. Ja onhan niitä lasten piirrettyjäkin telkassa tullu joissa kuvat ei liiku vaan vaihtuu ikäänkuin kirjan sivua kääntäis. Niin mitä eroa niillä on vai onko niillä eroa? Siis kehityksellisestä näkökulmasta.
 
"Minni"
Meillä vajaa 3-vee kattoo aamulla pikkukakkosta noin puoltuntii ja sit viel illalla pikkukakkosen. Tai jos jostain syystä jääny illan P2 väliin ni saa sit kattoa vajaan tunnin jotain lasten dvd-ta, Puuha Peteä yms. Kesällä taas ei katottu muuten ku toi aamu ku illat oltiin ulkona. Ja vaik joskus jos on vaik vähän kipeenä ni saattaa kattoa enempikin. Mä en tod. usko et lapsi siitä piloille menee ku ei jatkuvasti paljoa tapiteta.
 
Onko äänisatu teidän mielestä ehdottomasti kehittävämpi kuin telkasta katottu Pikku Kakkonen? Onko lapsi auttamattomasti pilalla jos se saa kattoa kohtuullisen ajan telkkaa päivässä? Kyse siis 3-7vuotiaista lapsista.
Minusta tuo on hassu ajattelutapa, enkä oikein ole sitä samoissa määrin tunnistanut muualla, kuin täällä palstalla..
(Joko en tulkitse ihmisiä oikein tai elän pumpulissa?)

Sama toistuu oli kyse hoidosta, imetyksestä tai karkin syönnistä. Että jos laps syö kaksi karkkia kerran viikossa, niin onko se auttamatta pilalla. Ei kai se ole pilalla, jos ei sille siitä karkin syönnistä ole hyötyäkään
-> olisi parempi jos ei söisi. Mutta pienenä vivahde-erona harmaan sävyssä tämä, ei mustavalkoisena.

Uskoisin, että lapselle on parempi kuunnella äänisatua kuin katsoa telkkaria, koska se ymmärtääkseni tutkimustenkin mukaan on kehittävämpää. Mutta uskon, että tuo kehityksellinen ero on sama kuin milli metrissä sen päivän kehityksissä. Niinpä ei liene lapsi pilalla, jos ei täydellistynytkään.
 
"vieras"
Meillä on sääntönä, että lapsi ei katso telkkaria yksikseen. Minä vain tykkään niin. Tosin ei meillä ole digiboksiakaan, mutta siis jossain mummolassa, kavereilla tms. en halua että lapsi on telkkarin ääressä ilman aikuista.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25094879]Meillä on sääntönä, että lapsi ei katso telkkaria yksikseen. Minä vain tykkään niin. Tosin ei meillä ole digiboksiakaan, mutta siis jossain mummolassa, kavereilla tms. en halua että lapsi on telkkarin ääressä ilman aikuista.[/QUOTE]

Meillä ne katsoo niin, että sohva jolla istuvat niin siitä näkee keittiöön jossa yleensä silloin puuhastelen. Eli näen itsekin lasten ilmeet josko vaikka tulee jotain pelottavaa.
 

Yhteistyössä