mitä parvekkeelle?

Ajattelin tehdä pienen "puutarhan" parvekkeelle ja kasvattaa yrttejä ja kukkia. Ja jotain muuta. Mitä? Mitä teillä on ollu kasvamassa?

Raparperi olis hyvää. Vaatiiko se hirveesti tilaa juurille ja voiko sen kasvattaa siemenistä?

Vinkkejä kukkivista kukista, jotka ei vaadi kasvattajalta paljoo. :D
 
Sapelimiekka
Onko sulla lasitettu partsi? Jos on, sehän käy kasvihuoneeta.
Raparperi ei varmaan ole hyvä idea, koska on monivuotinen.

Haluatko kylvää itse siemenet vai ostaa myöhemmin puutarhalta?
 
viherpeukalo
Itse en suosittelisi raparperia parvekkeelle, koska se viihtyy paremmin avomaassa. Mutta jos viidakon haluat niin suosittelen erilaisia köynnöksiä, kuten kelloköynnöstä, humalaa (ei tosin kuki, mutta kasvaa nopeaa), krassia jne. Erilaiset asterit on myös näyttäviä ja suht helppohoitoisia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sapelimiekka:
Onko sulla lasitettu partsi? Jos on, sehän käy kasvihuoneeta.
Raparperi ei varmaan ole hyvä idea, koska on monivuotinen.

Haluatko kylvää itse siemenet vai ostaa myöhemmin puutarhalta?
Ajattelin lasten kanssa kylvää itte. Ostan sitten puutarhalta jos ne ei ota kasvaakseen. Ei oo lasitettu.
 
poropeukalo
Olisiko jokin kasvi jonka voisi laittaa nyt aluille ja joka sopisi sitten keväämmällä semiaurinkoiselle parvekkeelle - tai jos saamme rivarin jota haemme, niin sen pikkiriikkiselle laatoitetulle pihalle ruukkuun? Sen aurinkoisuudesta en tiedä mitään kun en tiedä minkä asunnon saisimme, joten pitäisi olla kasvi joka ei ole niin nuuka onko aurinkoa vai varjoa. Ja syötävää! :D
 
viherpeukalo
Ap, http://www.seemnemaailm.ee/fin/ tilaa tuolta siemenet. Siellä on paljon todella hyvälaatuisia siemeniä edullisesti. Itse olen tuolta monet kerrat tilannut. Toimitusaika on ollut viikosta kahteen viikkoon. Paljon parempaa laatua olen tuolta saanut mitä Suomesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Millainen parveke (tuulinen, suojaisa, kuuma, varjoinen) - selvitä tämä, sillä sillä on vaikutusta kasvien valintaan.
Vähän tuulisa, parvekkeen reunoissa on raot. Ei kuuma. Aurinko käy n kl 13- kunnes laskee. Mutta lattia on varjossa lähes koko ajan. Joten puolvarjonen? :D
 
mulla kanssa alkaa kohta sormia syyhyttämään laittaa parvekkeelle uusia kukkia ja nakata nuo kanervat mäkeen. Kohtahan voi jo narsisseja laittaa lasitetulle partsille. Mitä teillä on näkösuojana parvekkeen 'kaiteessa'? Oon pääni puhki pohtinut mitä siihen viritän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Becka:
mulla kanssa alkaa kohta sormia syyhyttämään laittaa parvekkeelle uusia kukkia ja nakata nuo kanervat mäkeen. Kohtahan voi jo narsisseja laittaa lasitetulle partsille. Mitä teillä on näkösuojana parvekkeen 'kaiteessa'? Oon pääni puhki pohtinut mitä siihen viritän.
Meillä ei oo mitään, ne "aidan tolppien" välissä on raot. Mun mielestä ne on kivat silleen, joillakin naapureilla on kangas. Vai meinasitko kaiteesta ylös päin virittää jotain levyä?
 

Yhteistyössä