mitä pitää tehdä jos lapsi raivoaa kaupassa?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
mää
Ja tämä tarina on tosi: Olin siskon ja siskon tytön n.3v kanssa kaupassa. Se oli vähän väsy ja alko namihyllyn kohdalla (joka oli kulkureitillä et pääs kassalle sellasesa pikkukaupassa) et miehaluuuuunnnkkkaarrkkiiiiiiiii ja äiti tuhma ei ostanu. Nappasin kakaran kainaloo ja menin ulos oottelee siskoa, siskon kanssa samaan aikaan pyyhkäsee kaupasta ulos joku mummeli joka tökkää suklaapatukan lapsen suuhun ja sanoo meille vihaisesti että kyllä sille lapselle pitää ostaa namuja kun toinen haluu :eek: :eek: oltii aivan äimänä siinä ja oon oikeesti vieläki vaikka tästä on vuosia.
 
******
Mä taas en halua aiheuttaa sitä äänihaittaakaan muille ihmisille (kuten monet sanoivat että on ok heidän mielestään). Onneksi meidän muksuilla sanominen on yleensä riittänyt. En muista olisiko kerran joutunut lähtemään lapsi kainalossa kaupasta ulos, mutta lähtisin kyllä jos jotkut itkupotkuraivarit saisi karkkihyllyn edessä.

Musta ei ole mukavaa itsekään olla kaupassa ja kuunnella lasten itkuja. Kyllä maailmaan ääntä mahtuu joo, mutta mä vain haluan olla huomaavainen muita kohtaan. Muksut saavat melskata sitten niissä paikoissa, jotka ovat sopivia siihen.
 
Eilen viimeksi huuhtavan ,kiukkuavan tytön kanssa kaupassa..ikää 2v4kk :whistle:
Kylmän rauhallisesti suoritin ostokset ja muutama napakka komennus raikui kyllä hallissa..Poika kassalla kysyi,että eiks tommosille oon semmosia valjaitakin :D :D Pelasti kyllä sen surkean reissun tuolla kommentilla.Poitsu sanoi sen huumorilla ja toivotti vielä hyvää illanjatkoa hymyssäsuin.
Pakko kuitenkin käydä joskus kaupassakin tuon hirmuisen uhmaikäisenkin kanssa. :D
 
Onkohan tuo ihmisten suhtautuminen vähän paikkakunta kohtaistakin. Meillä 1½vuotias on silloin tällöin saanut huuto ja kiukkukohtauksia kaupassa, apteekissa, kadulla... Olen muutaman kerran pyytänyt tulemaan mukaan ja sitten jatkanut matkaani. Kyllä minä olen katseita saanut, mutta aina ne on ollut hyväntahtoisia. Mummut hymyilee ja saattavat toisilleen naureskella kuinka lapsella on selvästi omaa tahtoa. Kerran odotellassani, että poika saa kiukkunsa huudettua yksikin sanoi, että on lapsissa vaivaa ja työtä, mutta hienoa kun vielä nuoret lapsia tekevät :D
Apteekissa poika sai huutokohtauksen ja kieriskeli lattialla. Meinasin pojan nostaa sieltä ylös kun oli apteekkarin tiellä, niin apteekkari tokaisi vain, että antaa pojan kiukuta kyllä hän tästä yli pääsee. Toisaalta nuo tilanteet ovat minulle antaneet rohkeutta toimia jatkossakin noin, olen antanut pojan raivota ja kiukuta aikansa. Sillain se kiukku meillä laantuu nopeiten.
 
vieras
Me tehdään viikossa tasan yksi kauppareissu, jolloin ostetaan koko viikon ruokatarpeet. Ei tulisi mieleenikään lapsen kiukkukohtauksen takia jättää ostoksia kesken ja lähteä pois. Kyllä meillä hoidetaan huudosta huolimatta asiat loppuun asti, enkä välitä muiden asiakkaiden tuijottelusta tuon taivaallista. Sen toki katson, että lapsi ei pääse hajottamaan mitään tai telomaan itseäänkään, joten yleensä saa huutaa kärryissä.
Meillä me aikuiset päätämme mitä ostetaan, eli jos on etukäteen sovittu että karkkia tai leluja ei osteta, niitä ei myös osteta. Eikä todellakaan lahjomismielessä.
 
anika harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja ******:
Mä taas en halua aiheuttaa sitä äänihaittaakaan muille ihmisille (kuten monet sanoivat että on ok heidän mielestään). Onneksi meidän muksuilla sanominen on yleensä riittänyt. En muista olisiko kerran joutunut lähtemään lapsi kainalossa kaupasta ulos, mutta lähtisin kyllä jos jotkut itkupotkuraivarit saisi karkkihyllyn edessä.

Musta ei ole mukavaa itsekään olla kaupassa ja kuunnella lasten itkuja. Kyllä maailmaan ääntä mahtuu joo, mutta mä vain haluan olla huomaavainen muita kohtaan. Muksut saavat melskata sitten niissä paikoissa, jotka ovat sopivia siihen.
Minä olen samaa mieltä. Jos huutaminen ei lyhyessä ajassa lopu, niin poistumme ulos ja yritämme rauhoittumishetken jälkeen uudelleen.

Muilla ihmisillä on oikeus käydä kaupassa ilman korviavihlovaa rääkymistä taustalla. En myöskään itse halua kuunnella huutokonsertteja sen enempää kaupassa kuin ravintolassakaan. Oli huutaja sitten aikuinen tai lapsi.

Mielestäni sekin on tapakasvatusta. Olen tehnyt lapsilleni selväksi, että julkisella paikalla huutaminen on huonoa käytöstä, samoin ympäriinsä juokseminen ja myytävien tavaroitten rämpiminen.

En minä kenenkään kasvatukseen siellä kaupassa puutu, ihmisillä voi olla ihan perustellut syyt "huudattamiselle" eikä varmaan siinä tilanteessa huvittaisi alkaa niitä eritelemään. Mutta kyllä se huutaminen silti häiritsee ja ärsyttää.
 
minä
Jättäny ostokset siihen ja vieny lapsen autoon yksin istumaan ja tehny ostokset loppuun yksin. Oppi kerrasta että kauppaan ei enää pääse jos aloittaa raivokohtaukset. ja teen näin uudestaankin jos sattuu..
 
vieras
Eipä oo tullut yhtään karkkiraivaria, kun on karkkipäivä ollut pienestä pitäen ja muulloin ei osteta ja piste. Sama lelujen kanssa. Leluja saa jouluna ja synttärinä. Ei muuten. Ja lapsella on ikää jo lähemmäs 10 :)

Tosin ollut helppo lapsi muutenkin. Enkä mitenkään ajattele, että se on vanhempien vika, jos jonkun lapsi kiukuttelee kaupassa :)
 
no en tiedä
Mulla on 3 lasta ikähaarukalla 3-8v. eikä kukaan ole koskaan raivonnut kaupassa :-0 Itse ajoitan kaupassa käynnit aina niin, että ei sinne mennä väsyneenä eikä nälkäisenä. Ja joka kauppareissulle ei lapset lähde mukaan vaan toinen meistä hoitaa esim. viikonlopun ruokaostokset. Eivät ne lapset niitä kauppareissuja kaipaa. Olemme aika rauhallinen perhe ja lapsetkin ovat ehkä tavanomaista rauhallisempia, joten enpä osaa neuvoa muita tässä asiassa :)
 
unikuu108
mä vaikka kannan kainalossa huutavan pojan ja kerään ostokseni ja menen maksamaan. välillä koklaan onko jo rauhoittunut.jos ei niin uudestaan vaan kainaloon.
ei mua haittaa muitten tuijotukset. minkäs sille uhmiksen rääkymiselle voi ja tasan kaikki äidit on olleet joskus vastaavassa tilanteessa.
 

Yhteistyössä