Mitä poni vaatii? Seura, talli, liikunta yms..?

  • Viestiketjun aloittaja Lullaboo
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mites nää EU:n uudet tallikorkeussäädökset? Ei taida koskea shettiksiä?:whistle:
No totta kai koskee! Haloo taas!


"Uuden eläinsuojan sisäkorkeuden tulee olla vähintään 2,7 metriä. Peruskorjatussa eläinsuojassa huonekorkeuden tulee pääsääntöisesti olla vähintään 2,5 metriä, kuitenkin niin, että huonekorkeus ei missään hevosten oleskelualueella saa olla alle 2,2 metriä. Ikkunoiden ja valoaukkojen pinta-alan on oltava vähintään 3 % eläinsuojan huonealasta. Hevosten ulottuvilla olevat ikkunat on sijoitettava tai suojattava riittävän vahvasti niin, etteivät hevoset pääse koskettamaan ikkunoita tai pyrkimään niiden kautta ulos."
 
Kiitoksia vastauksistanne!
Tosiaan, MINÄ en tiedä juurikaan mitään hevosista, tai no, jotain tiedän, mutta aika vähän ja ajan myötä unohtunut paljon. Mies on enemmänkin ollut tekemisissä hevosten kanssa, mutta kun hän on tällä hetkellä vielä muutaman päivän kalassa, ei oikein juttusille päästä, että häneltä pääsisin typeriäni kysymään.

Olemme siis jo aiemmin puhuneet hevosen hankinnasta, tosin vain niin, että olemme miettineet tallia ja laitumia. Ja ne löytyy kyllä. Emme ole keskustelleet siitä, mitä se vaatii, koska silloin juuri se ei ole ollut ajankohtaista. Nyt kuitenkin tuttavan tuttu on laittamassa ponia myyntiin ja tuttava kertoi siitä meille. Nyt tuo poni vielä odottaa myyntiin laittoa sen aikaa, että saamme miehen kanssa kunnolla keskusteltua tästä. En ole viitsinyt kovin paljon puhelimessa tentata, mutta tosiaan harkinnassa on. Minä vain malttamattomana halusin jo aloittaa tiedon hankinnan.

Omasta hevoskokemuksesta sen verran, että lapsuudessa hoidin ravihevosta (suomenhevonen). Toki hoitaminen oli lähinnä vain sitä, että hain hevosen aitauksesta, harjasin, puhdistin kaviot ja opettelin iltaruokintaa sekä putsasin karsinoita. Mutta mahtui tuohon hoitoaikaan yhden suolisolmuisen (muistaakseni se oli suolisolmu) hevosen löytäminen ja osallistuin siihen hevosen taluttamiseenkin. Mutta muuta en tuosta muista... Tallilla kävin 10 - 12 vuotiaana, muutto sotki tilanteen enkä sen jälkeen talleille mennyt. En kyllä tiedä miksi, en kai uskaltanut.

Mutta tosiaan, kiitos vastauksista ja varoituksista. Minä alan nyt googletella :)
Ei tuo teidän tilanne nyt sit niin hurjalta kuulostakaan mitä alkuun vaikutti :)

Olisiko teidän mahdollista alkuun ottaa poni johonkin talliin vuokrapaikalle osaavan ihmisen silmien alle ja siirtää sitten vasta omaan pihaan kun alkaa arki ja yhteistyö rullata? Voisi olla lapsillekin mukavampaa ainakin alkuun jos tallilta löytyisi oman ikäisiä kavereita harrastusta jakamaan :)

Ja eihän sitä lakiin ole kirjattu, että ponilla kaveri pitäisi olla mutta olisi se kuitenkin ihan suositeltavaa, hevonen kun on laumaeläin.
 
[QUOTE="vieras";28838610]No totta kai koskee! Haloo taas!


"Uuden eläinsuojan sisäkorkeuden tulee olla vähintään 2,7 metriä. Peruskorjatussa eläinsuojassa huonekorkeuden tulee pääsääntöisesti olla vähintään 2,5 metriä, kuitenkin niin, että huonekorkeus ei missään hevosten oleskelualueella saa olla alle 2,2 metriä. Ikkunoiden ja valoaukkojen pinta-alan on oltava vähintään 3 % eläinsuojan huonealasta. Hevosten ulottuvilla olevat ikkunat on sijoitettava tai suojattava riittävän vahvasti niin, etteivät hevoset pääse koskettamaan ikkunoita tai pyrkimään niiden kautta ulos."[/QUOTE]

Oookei, juuh, koskee...peace! mä mitää ponia oo ottamassa heleekkari..
 
"sipsi"
Mä en taidakaan uskaltaa laittaa meidän ponia myyntiin, kun juuri se pelottaa, että joutuu ihan osaamattomaan kotiin... Ponit kun ei lasten leluja ole ollenkaan, vaan jopa shettiksellä pitää minun mielestäni olla napakka osaava läpiratsastaja aika ajoin, jotta lasten kanssa pysyy kuosissa.

Suosittelen kanssa laittamaan ponin jonnekin ylläpitoon, jos siis ponin otatte, ainakin alkuajoiksi. Meillä tyttö oli ratsastanut liki 7v ratsastuskoulun tunneilla, ennenkuin oma hankittiin, ja ylläpitoon laitettiin. Laumaeläimiähän nuo on, ja oikeasti kärsivät ilman lajitoverin seuraa.
 

Yhteistyössä