Mitä puuroa vauvanne syövät

  • Viestiketjun aloittaja peukalo keskellä
  • Ensimmäinen viesti
peukalo keskellä
Te, joiden vauvat syövät puuronsa ja jopa pitävät siitä, minkälaisia puuroja tarjoatte?

Meillä 8kk ikäinen poika jolla otettu viljat ruokavalioon vajaa 2kk sitten. Puuroa syötän aamuisin ja iltaisin, mutta kerrallaan menee muutamasta lusikankärjellisestä puoleen desiin (harvoin). Poikkeuksena Muksun riisipuuro ja hedelmäpuuro joita on parhaimmillaan mennyt desi. En kuitenkaan haluaisi kalliisiin valmis- ja puolivalmispuuroihin totuttaa, eikä siinä riisipuurossakaan hirveästi kuitua ja kivennäisaineita ole.

Kotitekoista puuroa haluaisin siis tarjota, kokeiltu on kaurapuuroa ja ohrapuuroa joko ihan sellaisenaan tai sauvasekoittimella hienonnettuna, olen myös kokeillut jauhaa hiutaleet ensin jauhoksi. Poika siis vieläkin melkoinen sihtikurkku. Puurohin olen laittanut silmäksi marja- tai hedelmäsosetta. Paras menekki on ollut omatekoisella mustikka-grahampuurolla, sitä mennyt joskus jopa puoli desiä kerralla.

Vellejä en ole syöttänyt ollenkaan eikä edes huoli tuttipulloa. Aamulla olen imettänyt esim. kuuden maissa ja tarjonnut puuron kun olemme heränneet ja nousseet ylös, kasin jälkeen.

Tosin ei ole mikään kovasyömäinen poika muutenkaan, liha- ym. soseita menee korkeintaan desi kerrallaan, mutta tuo puuronsyönti takkuaa eniten ja niistä kun tulisi mukavasti kivennäisaineita ja kuituja. Ja yöimetystenkään harveneminenkaan ei haittaa yhtään. Jos on syönyt hyvin kiinteitä päivällä, nukkuu selvästi pidempiä jaksoja yöllä.
 
"vieras"
hienonna ne hiutaleet ennen käyttöä. kyllä vauva pikku hiljaa tottuu. Valmiit puurot on törkeän hintaisia ja niitä syöttämällä voi olla tilanteessa, jossa 3-v päiväkodin aloittava lapsi on pulassa, kun päiväkodissa tarjotaan normaalia puuroa, jota lapsi ei ole ikinä ennen joutunut syömään. Tälläisiä tapauksia on.
 
flop
Meillä syödään hienoksi jauhettua pikakaurapuuroa, johon laitan sekaan omatekoista omenasosetta. Aluksi oli vähän totuttelua tohon oikean puuron makuun, kun aikaisemmin oli syönyt niitä "vauvapuuroja". Kyllä se siitä ja nyt menee jo isoja annoksia, vauva siis 7kk
 
"vieras"
No jos syötät tuota muksun riisipuuroa niin sillä samalla rahalla ostat muksun täysjyväpuuroa tai kaurapuuroa.

Meillä vielä tuossa iässä söi just noita valmispuuroja, koska niitä meni vielä silloin suht vähän niin ne ei kalliiks kukkarolle käyny. Pikkuhiljaa totuteltiin sit Aamun hyvä pikakaurapuuroon. Mitään elovennaa on tuossa vaiheessa turha yrittää tarjota, on sen verran rakeisempaa. Tuo aamun hyvä on just hyvää.
Sekaan laitoin piltin hedelmä tai marjasoseita.
Nyt ikää 10kk ja menee kaikki puurot.

Ei se ole mitenkään yks yhteen, että jos syöttää noita valmispuuroja niin sitten ei opi syömään ollenkaan tavallista puuroa! :D
 
Meillä oli hieman tuota ongelmaa myös aikoinaan, mut pojan sai syömään puuroa parilla konstilla hyvin. :)

Eli ihan perus hiutaleita KYLMÄÄN maitoon (täys maidosta tulee parasta puuroa), kiehauttaa ja sitten antaa hautua jonkin tovin. Näin puurosta tulee pehmeää ja hyvän makuista, jopa äidin mielestä joka ei pidä puuroista yhtään. :)
 
esssi
Mä olen aina syöttäny niitä valmispuuroja ensin eikä meillä ainakaan oo silti hyljeksitty omatekosiakaan. Pehmeä kaurapuuro jossa hedelmäsosetta ei juurikaan eroa maultaan valmispuuroista, siis ei se ainakaan pahempaa ole.
 
pikkanen
Meidän 6kk neiti syö puuroja tosi hyvin, mutta muut soseet ei uppoa. Olen antanut ihan sellasta valmispuuroa, jossa ei maitoa. Olisiko Muksun kaurapuuro. haluaisin myös alkaa antamaan oikeaa puuroa, mutta tyttö on todellinen sihtikurkku ja ei siitä tulisi mitään. Tytön mielestä kaupan riisibroilerisosekin oli liian karkeaa. Ajattelin nyt mennä jonkin aikaa tolla valmispuurlla ja jossain vaiheessa alkaa antamaan oikeeta puuroa.
 
"vieras"
Meillä oli hieman tuota ongelmaa myös aikoinaan, mut pojan sai syömään puuroa parilla konstilla hyvin. :)

Eli ihan perus hiutaleita KYLMÄÄN maitoon (täys maidosta tulee parasta puuroa), kiehauttaa ja sitten antaa hautua jonkin tovin. Näin puurosta tulee pehmeää ja hyvän makuista, jopa äidin mielestä joka ei pidä puuroista yhtään. :)
Alle vuoden ikäiselle EI lehmänmaitoa!! Keitettynä voi alkaa antamaan pikkuhiljaa 10kk eteenpäin.
 
Oletkos kokeillut mannapuuroa? Sen voi tehdä veteenkin ja jos sekoittaa varovasti niin ei tule klönttejä. Meillä ei ole ollut ongelmaa minkään puuron suhteen, kaikki menee, mutta tuttava joutui vähän kikkailemaan ja keksi silloin antaa mannapuuroa. Siitä sitten pikkuhiljaa alkoi sekoittaa joukkoon hienonnettuja hiutaleita ja jo alkoi onnistua :)
 
peukalo keskellä
Kiitos vastauksista, pitää vain koettaa olla sinnikkäämpi eli syöttää samaa puuroa monena iltana/aamuna putkeen, nyt ehkä liikaa kikkailtu niin että toisena iltana toista ja toisena toista puuroa. Poika heräilee 4-20 kertaa yössä, ja syö yöllä kolmisen kertaa, joten tällä univelalla on tullut mentyä helpoimman vaihtoehdon mukaan eli jos ei omatekoinen ole maistunut, seuraavana iltana otettu valmispuurot käyttöön.

Aloittelen siis alusta ja koetan antaa kaurapuuroa nyt aamuisin ja vaikka ohrapuuroa iltaisin niin kauan että tottuu näihin kunnolla. Isänsä antakoon niinä viikonloppuaamuna jolloin nukun univelkaa pois näitä Muksu-puuroja koska hänellä ei kärsivällisyyttä yhtään (jos ei heti ala suu napsumaan, on johtopäätös että ei tästä tule mitään, odotellaan että äiti herää ja syödään tissiä).
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja peukalo keskellä;25713597:
Kiitos vastauksista, pitää vain koettaa olla sinnikkäämpi eli syöttää samaa puuroa monena iltana/aamuna putkeen, nyt ehkä liikaa kikkailtu niin että toisena iltana toista ja toisena toista puuroa. Poika heräilee 4-20 kertaa yössä, ja syö yöllä kolmisen kertaa, joten tällä univelalla on tullut mentyä helpoimman vaihtoehdon mukaan eli jos ei omatekoinen ole maistunut, seuraavana iltana otettu valmispuurot käyttöön.
Minä annan hieman hullultakin kuulostavan neuvon, mutta kokeile panostaa kunnolla aamusyöntiin. Meidän yösyöjälle siitä oli suurin apu, iltasyönnillä ei niinkään merkitystä. Itse pidin ihan älyttömänä tätä neuvoa, kun tuo lause sattui silmiin jostain lapsen kehitystä selostavasta jutusta netissä, mutta yövalvomisiin väsyneenä päätin kuitenkin kokeilla, kun ei tuo juurikaan lisävaivaa tuonut.
 
jos poika syö kolme kertaa yössä, niin eihän sillä ole aamulla nälkä että viitsisi syödä jos ei ihan herkkua ole tarjolla?
Jos et yöllä jaksa olla imettämättä, niin pitäisin parina päivänä niin, että ennen iltapuuroa olisi pitempi tauko, että söisi nälkäänsä sitten eikä vaan syömisen ilosta. :)

Ja en nyt tarkoita olla mikään kiduttajaäiti, mutta mielestäni pieni näläntunne on ihan hyväksi, oppii laps hahmottamaan milloin ja miksi ihmisen kuuluu ja kannattaa syödä
 
"MiMeira"
[QUOTE="vieras";25713294]hienonna ne hiutaleet ennen käyttöä. kyllä vauva pikku hiljaa tottuu. Valmiit puurot on törkeän hintaisia ja niitä syöttämällä voi olla tilanteessa, jossa 3-v päiväkodin aloittava lapsi on pulassa, kun päiväkodissa tarjotaan normaalia puuroa, jota lapsi ei ole ikinä ennen joutunut syömään. Tälläisiä tapauksia on.[/QUOTE]

Mä oon niin laiska etten aina jaksa puuroa laittaa, joten pääosin tuo 1v syö noita valmispuuroja. Mutta, niin söi siskonsakin pääosin niitä, ja on silti syönyt kaikkea muutakin puuroa siitä asti. Tosin meillä ei ruoasta juuri ole nirsoiltu, paloista tai rakeistakaan.

Halvemmaks tosiaan tulis itse tehdyt, mut joskus toi helppous voittaa.
Nimim. Jonka mielestä valmis ruustoraaste oli avuttomuuden huippu - tää ois ihan sama asia....;)
 
Meillä on poika syönyt alusta asti Pirkan pikakaurahiutaleita...
Aloitettiin silleen, että vedin hiutaleet sauvasekoittimella hienoksi ja keitin puuron korvikkeeseen... Veteen tehty puuro ei kelvannut/kelpaa ikinä, mutta tämä korvikkeeseen keitetty meni alas ongelmitta (vissiin ku oli makeaa, ni maistui:D) Nyt menee vähän päälle vuoden ikäiselle hiutaleet hienontamatta ja ihan perusmaitoon keitettynä.. Joskus marjoja tai voisilmää vaihteluksi..
 
EJK
Mä olen aina syöttäny niitä valmispuuroja ensin eikä meillä ainakaan oo silti hyljeksitty omatekosiakaan. Pehmeä kaurapuuro jossa hedelmäsosetta ei juurikaan eroa maultaan valmispuuroista, siis ei se ainakaan pahempaa ole.
Ei kahdeksankuista kannata vielä tavallisiin maitotaloustuotteisiin totuttaa.

Meillä syö hyvin, en osaa tosin vinkkiä antaa. Hiutaleiden hauduttaminen pehmeäksi lienee varmaan paikallaan ja kunnon satsi hedelämäsosetta puuron joukkoon makua antamaan.
 

Yhteistyössä