Mitä ratkaisuja olette tehneet mahdollistaaksenne kotona olon vauvan kanssa äitiysloman jälkeen? Ja miten sillä parillasadalla pärjää?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Kun tulot putoaa ihan tolkuttomasti.
Oletteko hankkineet lapset vanhoina ja säästäneet sitä varten sukanvarteen?
Sanoneet hyvästit lainanmaksulle kotonaoloajaksi?
Valinneet aikanaan tonneja kuussa tienaavan miehen?

Kokemuksia kaipaan...
 
jepjep
hankin ne niin nuorena, että elintaso ei laskenut yhtään kotonaolon vuoksi.

nyt elintaso on noussut kivasti, lapset jo 6v ja 7v. kolmannen haluaisin, mutta putoaminen kotihoidontuelle ei oikein innosta, enkä thoisi laittaa alle 2vuotiasta kuitenkaan hoitoonkaan
 
Neith
me järjestettiin niin että kävin tekemässä puolikasta listaa töissä ja mies oli yöt pojan kanssa, mun äiti tai sisko hoiti sitten aamusta muutaman tunnin..
puolikas palkka, kotihoidontuki ja kuntalisä tarkoitti n. 1100? joten sillä pärjäs hetken aikaa
 
xx
Lainan maksu tauolle siksi aikaa, vain korkoja - hyvä siis nyt kun korot pienet.... Meillä ei mitään kuntalisiä ollut, joten käteen tuli lapsilisän kanssa muistaakseni 339...... Visaa vingutin sitten täyteen kahdeksan kuukauden aikana. Eli palasin osa-aiakisesti töihin kun lapsi oli puoltoista vuotias.
 
Mä oon laittanu aina jemmatilille rahaa (mm. veronpalautukset) ja säästellyt niitä hoitovapaan ajalle. Mies ei tonneja tienaa. Ihan hyvin pärjättiin. Ekan aikana maksettiin korkoja, toisen aikaan lyhennettiin lainaa. Ei vaan tilaile lehtiä eikä shoppaile kalliita merkkivaatteita ja kaupassa vertailee kilo/litrahintoja sun muuta, niin kyllä pärjää. Ei se ruusuilla tanssimista ole, mutta on se kuitenkin sen arvoista, että voi kituuttaakin. Valitettavasti kolmea vuotta ei ole ollut vara olla kotona, mutta kaksikin oli luksusta tokan kanssa =)
 
vieras
alan jo viettämään unettomia öitä asian takia.
lapsen hoitoon vienti ei ole ratkaisu missään nimessä, MUTTA en kyllä tajua, miten sitä pärjää tuolla rahalla kotona...:(
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Vilma-Onni:
Mä oon laittanu aina jemmatilille rahaa (mm. veronpalautukset) ja säästellyt niitä hoitovapaan ajalle. Mies ei tonneja tienaa. Ihan hyvin pärjättiin. Ekan aikana maksettiin korkoja, toisen aikaan lyhennettiin lainaa. Ei vaan tilaile lehtiä eikä shoppaile kalliita merkkivaatteita ja kaupassa vertailee kilo/litrahintoja sun muuta, niin kyllä pärjää. Ei se ruusuilla tanssimista ole, mutta on se kuitenkin sen arvoista, että voi kituuttaakin. Valitettavasti kolmea vuotta ei ole ollut vara olla kotona, mutta kaksikin oli luksusta tokan kanssa =)
Minä haluaisin olla kotona ainakin 3 vuotta. Minusta on kamalaa, että alpsi on lähes kaiken hereilläoloaikansa vieraan ihmisen kanssa ...:(
 
mämämä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mämämä:
se tonneja tienaava mies. huonoimpana kuukautena tulee käteen vähintään 3500e, parhaimpina kuukausina 7000e käteen..
millä alalla miehesi työskentelee?
en viitsi sanoa alaa, koska on niin pieni ala suomessa. mutta sanotaan että luojalle kiitos kilometrikorvauksista :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilma-Onni:
Mä oon laittanu aina jemmatilille rahaa (mm. veronpalautukset) ja säästellyt niitä hoitovapaan ajalle. Mies ei tonneja tienaa. Ihan hyvin pärjättiin. Ekan aikana maksettiin korkoja, toisen aikaan lyhennettiin lainaa. Ei vaan tilaile lehtiä eikä shoppaile kalliita merkkivaatteita ja kaupassa vertailee kilo/litrahintoja sun muuta, niin kyllä pärjää. Ei se ruusuilla tanssimista ole, mutta on se kuitenkin sen arvoista, että voi kituuttaakin. Valitettavasti kolmea vuotta ei ole ollut vara olla kotona, mutta kaksikin oli luksusta tokan kanssa =)
Minä haluaisin olla kotona ainakin 3 vuotta. Minusta on kamalaa, että alpsi on lähes kaiken hereilläoloaikansa vieraan ihmisen kanssa ...:(
Näinhän se on ja kun vielä työkseen hoitaa noita pieniä ne päivät :( Mutta valitettavasti raha ratkaisee. Meillä kun ei kumpikaan kuulu näemmä edes keskituloisiin...
 
vieras
Pärjääminen riippunee siitä millaiseen elintasoon on tottunut... Meillä mies tienaa kolmisen tonnia bruttona, eli ei mikään isotuloinen ja hieman hirvitti että miten pärjätään. Lopputulos on, että pärjätään hyvin, säästöön ei jää rahaa mutta riittää lainaan (800 euroa kuussa), laskuihin, ruokaan ja pakollisiin lasten vaatteisiin ym. Törsättäväksi ei rahaa varsinaisesti ole, mutta ei nyt kituuttaakkaan ole tarvinnut, sellaiseen pieneen arjen luksukseen on varaa.

Kaverini mies on erittäin hyvätuloinen johtaja, kaverini on itsekin päällikkötasolla ja hyväpalkkainen, ja kaverini valittaa koko ajan että on niin tiukkaa olla kotihoidontuella... Ulkomaanmatkoja ovat kyllä hoitovapaallakin tehneet monia, syövät monesti viikossa ulkona jne. :p
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mämämä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mämämä:
se tonneja tienaava mies. huonoimpana kuukautena tulee käteen vähintään 3500e, parhaimpina kuukausina 7000e käteen..
millä alalla miehesi työskentelee?
en viitsi sanoa alaa, koska on niin pieni ala suomessa. mutta sanotaan että luojalle kiitos kilometrikorvauksista :D
mutta onko siis johtoportaassa?
 
hellsbells
No siis, meillä minä olen lapsen kanssa kotona niin kauan että hää on melkein 1v3kk , sitten jää mies vielä niin että lapsi on n. 1v 6kk. Eli jonkun aikaa ollaan molemmat hoitovapaalla. Olisin kyllä jääny ihte kotiin koko tuoksi ajaksi mutta sattuneista syistä pakko mennä töihin.. .mm. pomo painosti.

Ja siihen rahapuoleen ; kumpikaan meistä ei tienaa hyvin, meleko köyhiä ollaan , n. 1000 jää käteen kuussa molemmilta jos töissä ollaan. Meillä on oma (pankin :D ) koti ja auto, mutta asuntolainaa emme nyt maksa kun vaan korot. Muuten eletään ihan normaalisti, joskus tekee tiukkaa enemmän ja vähemmän, kun laskut pukkaa kaikki samaan aikaan päälle, ... Mulla on onneksi ihania sukulaisia jotka pystyvät lainaamaan tiukan paikan tullen, kertaakaan ei ole tarvinut nälkää nähdä.
 
me
itse olen ollut kotona kesäkuusta 2008. Säästöjä ei ole ollut. Nyt toisesta lapsesta äippälomalla. Mies tienaa käteen 2000e kuussa. Lainoja maksetaan yhteensä 1000e kuussa. Muuten ei tuhlailla ylimääräiseen.
Joskus on tiukempaa mutta aina on selvitty. Ja lapset saavat kasvaa kotona :)
 

Yhteistyössä