Mitä sappivaivainen ei voi syödä?

mitä on kiellettyjen listalla?
itselläni on vuosia hoidettu mahavaivoja happovaivoina mutta nyt olen alkanut miettiä että on sappioireita myös. ajattelin että auttaisikohan jos kokeilisin sappituokavaliota. nyt jo aika tarkkaan katsottava mitä syö. mitä sappivaivaisena pitää välttää?
 
Lista on niin pitkä, että kannattaa etsiä se googlettamalla vaikka sanat sappi ruokavalio. Kaikki rasvainen on kiellettyä ja siinä menee siis suklaat ja kaikki muutkin herkut, mutta toisaalta pääset varmasti helpommalla, kun menet lääkäriin ja vaadit tutkimukset. Se tutkitaan kuitenkin verikokeilla, ultralla ja mangeetti kuvilla ja sillä saadaan nopeasti selvyys tähän ongelmaan ja jos leikkaus on tarpeen niin pääsee heti jonottamaan siihen, ettei käy niin kuin minulle ja vasta leikkauksen yhteydessä paljastuu, ettei koko rakko ole ollut käytössä mahdolliseti vuosiin, koska sappikivet olivat tukkineet koko rakon ja sappinesteet olivat muuttuneet aivan oudon värisiksi ja toisin sanoen minulla ei siis ole ollut sappinesteitä käytössä ollenkaa pitkiin aikoihin ja ruuan sulatukseni on toiminut muiden ruuansulatus elinten toimesta. Olen siis myös lihonut viime vuosina 25kg. Että tilanne voi siis päästä todella pahaksi kun sitä ei tutkita ja minullekkin määrättiin aina vaan ennen erilaisia vatsahaava lääkkeitä ja närästys lääkkeitä ja kaikkiaan kolme vuotta meni ennenkö ongelman syy paljastui ja yli kolme ja puoli vuotta meni siihen että minua alettiin uskomaan ja leikkaus suostuttiin tekemään. Että koko prosessi vei sen liki neljä vuotta.

Joten nyt vaan lääkäriin ja jos hoitoa ei automaattisesti tule, niin vaadi sitä. Älä jää kärsimään turhaan, kun apuakin on mahdollista saada.
 
Itselleni ei sovi perinteisten omenien, kurkkujen, paprikan ym. lisäks kananmuna(keitetty/paistettu), myös omenamehuja kannattaa välttää, isot määrät tuoretta leipää tekee oireita, maissi, herneet ym. Onneks leikkau ens kuussa niin pitäis helpottaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.07.2006 klo 16:40 hanna kirjoitti:
Minulla myös vatsavaivoja joihin ei vielä löydetty aiheuttajaa.. Mitä oireita sappivaivoissa? Tiedoista kiitollinen! =)
Syötyäsi sopimatonta ruokaa alkaa jonkin ajan kuluttua ylävatsaa polttamaan vasemmalta puolelta.Kovaa kipua joka menee ohi muutaman tunnin sisällä.Lepo auttaa joskus.Pahimmassa tapauksessa kipu hellittää vasta kun on oksentanut.
 
Jade-Aada
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.07.2006 klo 23:44 mytty03 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.07.2006 klo 16:40 hanna kirjoitti:
Minulla myös vatsavaivoja joihin ei vielä löydetty aiheuttajaa.. Mitä oireita sappivaivoissa? Tiedoista kiitollinen! =)
Syötyäsi sopimatonta ruokaa alkaa jonkin ajan kuluttua ylävatsaa polttamaan vasemmalta puolelta.Kovaa kipua joka menee ohi muutaman tunnin sisällä.Lepo auttaa joskus.Pahimmassa tapauksessa kipu hellittää vasta kun on oksentanut.
Mulla koski ylävatsaan ja selkään samaan kohtaan. Jossain kipua on verrattu yhtä suureksi kuin sydän infarktissa. Parhaillaan mulla oli jatkuvaa kipua neljä päivää ei auttanut muu kuin sairaalassa kipu piikit, koska kaikki mitä suun kautta yritti ottaa aiheutti kipua myös vesi ja särkylääkkeet. Mutta toivon ettei kukaan joudu kokemaan sitä tuskaa :(
 
Kyllä se kipu siis tuntuu enemmänkin oikealla puolella kun sappirakko on oikealla eikä vasemmalla :)
Voit itse kokeilla mitkä sopii ja mistä tulee oireita. Mutta, monella tulee oireita esim. tuore kurkku (maustekurkusta ei), omena, päärynä, herneet, sienet, sipuli, kahvi, kaalit, paprika, mausteiset rasvaset ja grillatut ruoat, pullat, pavut, maksa ym. ym.

 
Mulla se tauti meni niin pitkälle, että kohtaus kesti aina useita tunteja ja aina kun nousi istumaan tai sesomaan kohtauksen aikana, niin pyörryin. Kipu oli ihan mieletöntä ja siks suosittelen niitä tutkimuksia ajoissa, ettei se vaan pääse menemään niin pitkälle.

Ja sinulle joka olet menossa leikkaukseen, niin varaudu siihen, että olkapäät ovat leikkauksen jälkeen aikalailla yhtä kipeät pari päivää, kuin haavat ja hetkellinen toivottomuus voi iskeä niitten kipujen kanssa, mutta kaksi viikkoa leikkauksen jälkeen minulla oli kaikki kivut possa ja jo viikko leikkauksen jälkeen olin aika hyvin toiminta kykyinen.

Että vaikka ne kaksi ekaa päivää sitä luulee, että siitä kivusta ei selviäisi, kun on niin heikko, niin kun paraneminen alkaa, ni sitä on tosi äkkiä ihan entisellään. Eli leikkausta ei tarvi pelätä yhtään. Mulla vaan kun on toi lääkeriippuvuus, niin en saanut sen vuoksi kunnon apua lääkkeistä ja siksi luultavasti se eka viikko oli niin vaikea ja kun on näin nuori, niin se oli vaan turhauttavaa, kun vaikka jo kaksi tuntia leikkauksen jälkeen pystyikin kävelemään itse vessaan, niin kun se sängystä ylös nouseminen oli vaikeaa, niiden olkapäiden vuoksi, niin kaikki tuntui olevan jotenkin kauheaa. Näin jälkeenpäin ajateltuna voin sanoa, että heikkona sitä kai sitten saa aivan liian suuren ongelman jo pienenstäkin kivusta ja kyvyttömyydestä toimia normaali teholla.

Mutta nyt leikkauksesta on jo muutama viikko ja lääkärit ovat kyselleet onko sappikohtauksia tullut enään. En siis oikein tiedä, että mitä ihmettä tuo tarkoittaa. Kun sappirakko on poistettu, niin onko tosiaankin niin, että kohtaukset voivat vielä uusia, kun minulle uskoteltiin kuitenkin, että leikkaus parantaa ongelman lopullisesti, niin eikö se sitten menekkään niin? Tämä asia on jäänyt hieman häiritsemään ja en viitsisi mennä lääkäriin vain kysyäkseni tästä asiasta, kun sillon kun minulta on tuosta kysytty, niin olen vaan hämmentynyt niin, etten ole saanut kysyttyä sitä, miksi ne kohtaukset vieläkin voisi tulla..

Niin ja jos jotain nyt ihmetyttää tuo olkapää kipu, niin se siis johtuu jostain kaasuista, millä maha täytetään leikkauksen ajaksi, että ei siinä mitään sen kummempia syitä ole. Minulle sitä vaan ei kerrottu, kun sanoin siitä, että olkapääni ovat melkoisen kipeät ja vasta kun pääsin kotiin, niin papereista sen sitten näin, että se kuuluu asiaan. Ja kotiinhan pääsin heti leikkauksesta seuraavana päivänä, että siitä voi päätellä kuinka "pikku juttu" se leikkaus tavallaan on. Eli ei huolta. Kipu on vain lyhyt aikainen kokemus. Välttäkää siis sitä toivottomuutta mikä minuun iski, kun luulin ettei se kipu muka lopukkaan nopeasti. Minulle oli vaan annettu sellainen kuva, ettei kipuja oikeastaan tule ja siksi ehkä otin sen niin raskaasti silloin. Tsemppiä kaikille "sappiongelmaisille"!
 
Mulla enää pari viikkoa leikkaukseen ja hieman jänskättää, kun ei ole koskaan ennen mitään leikattu. Tuntuu ihanalta ajatus että kohta voi jopa juoda aamukahvit, syödä vihanneksia ym, ja ehkä saan hieman inspiraatiota pieneen laihdutuskuuriinkin leikkauksen jälkeen kun voi syödä lempi vihanneksia ja hedelmiä (kurkku, paprikaa, omenaa ym.) Mulle sanottin joskus että mikäli sellaista sappikivisoraa on joutunut sappiteihin niin ne voivat vielä leikkauksen jälkeenkin aiheuttaa kohtauksia, mulla luultavasti on tämä tilanne, mutta se ilmeisesti voidaan hoitaa leikkauksella, kun nyt etukäteen sitä jo epäillään, joten hyvin toiveikas olen parantumiseni suhteen. Huomenna menen käymään lääkärillä esitarkistuksessa ja hoitajan haastattelussa ja sitten ei kun leikkausta odottamaan. Leikkaus tehdään päiväkirurgisena toimenpiteenä ja mikäli vointi sallii niin pääsen samana iltana kotiin. Hyvästi riivaava sappirakko :kieh:
 
Jade-Aada
Minulla leikkauksesta on 9 vuotta eikä sapi oireita ole ollut sen jälkeen. Olin silloin 20v. Lääkärit sanoivat, että se on vanhojen ja ylipainoisten sairaus, mutta nuorilla se on äidin puolelta perinnöllistä. Ja minun isoäidillä on leikattu myös sappi. Mitä muille joilla todettu sappi ongelmat lääkärit ovat sanoneet? Olisi mukavaa kuulla.
 
Mulle lääkäri ei oikeastaan lainkaan kommentoinut sitä minkäikäisillä tms sappikiviä esiintyy. Kertoi vain ruokavaliosta ja mahdollisesta leikkauksesta, mikäli ei oireet pysy aisoissa sen avulla. Diagnoosin sain vuosi sitten ja helmikuussa hakeuduin uudelleen lääkäriin vaivojen takia ja nyt pääsen leikkaukseen. Ihan asiallisesti sairauteen ovat lääkärit suhtautuneet vaikka hieman alle kolmekymppinen olen. Ja kieltämättä itselleni tuli ensimäiseksi mieleen että iäkkäiden sairaushan se on, mutta taitaa kohdallani olla muuten vain alttiutta ko. sairauteen kun aivan lähisuvussa en tiedä sappikivileikkauksia olleen.
 
Mulla on leikattu sappi noi 2 vuotta sitten. Olin pitkään sen jälkeen oireeton, tosin noudatin varmaan vuoden sappiruokavaliota varmuuden vuoksi, kun en halunnut kokea niitä kipuja uudelleen.

Sittemmin olen yrittänyt ottaa vähän rennommin ton ruokavalion suhteen ja täytyy kyllä sanoa että joskus on oireita, pari kertaa inhottavaa kipua, mutta lääkärin mielestä saattaa johtua myös ruokatorven tulehduksesta. Eli mun lääkäri ainakin sanoi, että ei ne sappivaivat välttämätää kokonaan katoa, mutta ettei sellaisia kohtauksia pitäs enää tulla. Kyllähän sitä sappea erittyy vaikkei sappirakko sitä enää varastoikaan.

Nyt noudatan taas vähän tarkempaa ruokavaliota! Varmuuden vuoksi!
Tsemppiä kaikille sappi- ja vatsavaivaisille! Nauttikaa kesästä!
 
No nyt on leikkaus takana ja olo alkaa olla aika hyvä (5pv leikkauksesta). Sappirakosta löytyi pari isoa kiveä sekä rakko oli melkein täynnä pienenpää soraa. Rakko oli niin pingoittunut että leikkaushaavaa jouduttiin suurentamaan, jotta se saatiin ulos, samalla poistettiin myös joku imusolmuke, joka oli yhteydessä sappirakkoon. No toivotaan että nyt saan alkaa elää hieman helpompaa elämää ton ruokavalion suhteen. Aika paljon on särkylääkkeitä mennyt, mutta viime yönä sain jo nukuttuakin melko hyvin.
 
multa laikattu sappi 5v sitten enkä päivääkääb käyttänyt enää sappiruokavaliota leikkauksen jälkeen, kaikenlainen närästys,polttelu ja saatikka ne kohtaukset ovat loppuneet!!! leikkauksen jälkeen olin pari vrk kipeä mutta sen jälkeen kaikki kunnossa. olen kuullut että niitä kiviä voi joskus mutta harvemmin mennä sappitiehyeisiin kun niitä ei leikkauksessa poisteta vaan sappi
 
Minäkään en enää noudata mitään ruokavalioo ja kaksi tai kolme alkavaa kohtausta on tullut, eli kipu on alkanut, mutta olen heittänty rintsikat vain äkkiä pois ja pukeutunut muutenkin silloin löysiin paitoihin ja kipu on kadonnut melkein heti. Kivut ovat siis olleet todella lieviä, eikä mitään kohtaukseen verrattuna. Eli hyvin taisi leikkaus onnistua ja en kyllä paljoa pelkää niiden kohtausten paluuta, kuin silloin, kun tuo alkava kipu tulee ja sitten kun se hellittää niin aina voi huokaista helpotuksesta, että kunhan vain pelästyin. Toivottavasti tämä tilanne vaan on pysyvää, eikä sitten joku päivä tuo kipu pahenekkaan kohtaukseen saakka.
 

Yhteistyössä