Mitä sinä et tiennyt synnytyksestä?

Alkuperäinen kirjoittaja mettis:
sitä kuinka paljon voi vauvaa rakastaa kun sen on saanut syliin :heart:
Juuri näin!

Ja se kuinka taivaalliselta maistui kupillinen kahvia ja sämpylä koko urakan jälkeen kun koko raskausaikana kiersin kahvinkeittimet kaukaa vaikka melkoinen kahvisieppo olenkin! :D
 
Se oli yllätys että kakkosen synnytyksen jälkeen olin ihan ylipirteä ja jopa menin mukaan kylvettämään ja pukemaan vauvaa (seinäjoen sairaalassa näitä ei tehdä synnytys salissa vaan erillisessa lasten huoneessa), kun olis jo siihen mennessä tikattu ja käyny suihkussa. Samoin se oli yllätys että kuopuksen jälkeen istuin ihan normaalisti jo tunti synnytyksen jälkeen.
Ja vinkkinä voin sanoa sellaisen että kannattaa pysyä pois sieltä sängystä niin kauan kun pystyy...
 
Haraldin
Se, että en saanut liikkua mihinkään koko synnytyksen aikana, kun vauvan päähän laitettiin jotakin piuhoja. Synnytysvalmennuksessa oli mainostettu kuinka avautumisvaiheessa kannattaa liikkua, koska se helpottaa kipuja ja kannattaa kokeilla terapiapalloa, suihkua, keinutuolia, kävelemistä yms. ... Jäi kokeilematta, siinäpähän makasin ja kärsin.

Se, että supistuksia voi tulla koko ajan - heti kun edellinen alkaa väistymään, oli jo seuraava päällä ja ne supistuket olivat niin rajuja, että en meinannut järjissäni pysyä. Valmennuksessa oli vakuuteltu, että supistusten välissä saa hengähdettyä ja kerättyä voimia seuraavaan.

Se, että epiduraali ei toiminut.

Se, että vauva vietiin heti kiireellä pois, eikä häntä annettu syliini, vaan vietiin ensin tutkittavaksi ja pestäväksi. Näin vain vilahduksen vauvasta, kun hänet kiidätettiin toiseen huoneeseen.

Se, että synnytys oli niin vaikea ja olin niin tuskissani, että en tuntenut mitään, kun vauva nostettiin rinnalleni. :(
 
t
Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Mä en voinut kuvitellakaan, etteikö supistukset alkaisi itsestään, varsinkin kun vedetkin meni :( Ja ettei niitä omia supistuksia tullut koko synnytyksen aikana, vaan kaikki piti tipalla tehdä :(
ja lopulta kun synnytys oli ohi niin kysyin itkien, että nytkö jo.. Vauva lähti lastenlääkäriä tapaamaan heti synnyttyään ja minä jäin ihmettelemään, etten vielä olisi halunnut touhua lopettaa. Vasta seuraavana päivänä lapsi alkoi tuntua omalta ja siihen alkoi kiintyä. Minulta meni semmoinen kolmisen kuukautta ennekuin tunsin vauvani omaksi ja osasin siitä nauttia.
Siis yllätykset oli : synnytyksen helppous ja nopeus, lapseen tutustuminseen menevä aika syntymän jälkeen. Ihemttelin muutenkin koko touhun helppoutta. Vessankäynnit, kävely, imetys, kotona olo eka viikko.. Nuo kaikki meni omalla painollaan ja kun minä olin varautunut kaokseen heti kun lapsi on ulkona.
 
Ainon äiti harmaana
Se, että kivut eivät loppuneet synnytykseen. Tikkauksen vuoksi alapäähän jäi kohta joka oli todella kipeä, eikä hoitajat suostuneet antaan kipulääkettä. Vasta kolmen päivän jälkeen vaadin lääkäriä katsomaan ja sain vahvempia kipulääkkeitä. Mieliala parani heti, kun pystyi kylkyä kääntään ja uskalsi nousta sängystä ylös. Kakkaamisen pelko oli myös ihan älytön ja vaikka mitä lääkettä siihen otin. Luumunektariini oli avain onneen.
 
kamalaa
kuinka kaoottista se voi olla, olin shokissa koko ajan ja aivan eri planeetalla. en ikinä halua enää synnyttää! se kipu oli jotain niin kamalaa, tuntui että on siinä vain toisten riepoteltavana ja ponnistaessa paniikki vaan yltyi. kahdesti leikattiin reilusti epparia, meni verisuoni poikki mistä tulikin sitten melkein lorisemalla verta. vihdoinkin sain ponnistettua vauvan ja kivun pois, mutta (tunnen tästä kamalaa syyllisyyttä) en tuntenut mitään. vauvaa vilautettiin nopeasti minulle ja lähdettiin kärräämään pikavauhtia teholle. istukkaa paineltiin ulos puolituntia, koko sen ajan vuosin reilusti verta ja olin aivan sekaisin. kursittiin vihdoin kokoon ja sen jälkeen jätettiin yksin hämärään synnytyssaliin kahdeksi tunniksi. sitten kärrättiin pyörätuolilla osastolle, missä meni pari päivää aivan sumussa.
 
Itsellä meinas mennä voimat avautumisvaiheen hitauteen.. Mutta ponnistusvaihe oli mukavin vaihe. Esikoisessa ponnistusvaihe 2 min ja kuopuksella 4 minuuttia.
Jälkivuoto oli niukkaa, vaikka kaikki sanoneet minulle, että se on mieletöntä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kevytmelankolia:
EN tiennyt, että vielä neljättä synnyttäessäni, synnytys voisi kestää niin kaun ja olla kaikista synnytyksistäni vaikein ja kivuliain.
Luulin, että se helpottaa kokoajan, mitä useamman synnyttää, enää en luule!
mulla kanssa neljäs kaikista kamalin :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja se:
Se että ponnistaminen onkin kakkaamista. Luulin, että se on jotenki mahalihasten puristamista.
Minusta taas nimenomaan se on vatsalihaksilla töiden tekemistä. Jos kuvittelee kakkaavansa, ponnistaa ihan vääriä lihaksia - tai ainakin minusta tuntui siltä. :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kamalaa:
kuinka kaoottista se voi olla, olin shokissa koko ajan ja aivan eri planeetalla. en ikinä halua enää synnyttää! se kipu oli jotain niin kamalaa, tuntui että on siinä vain toisten riepoteltavana ja ponnistaessa paniikki vaan yltyi. kahdesti leikattiin reilusti epparia, meni verisuoni poikki mistä tulikin sitten melkein lorisemalla verta. vihdoinkin sain ponnistettua vauvan ja kivun pois, mutta (tunnen tästä kamalaa syyllisyyttä) en tuntenut mitään. vauvaa vilautettiin nopeasti minulle ja lähdettiin kärräämään pikavauhtia teholle. istukkaa paineltiin ulos puolituntia, koko sen ajan vuosin reilusti verta ja olin aivan sekaisin. kursittiin vihdoin kokoon ja sen jälkeen jätettiin yksin hämärään synnytyssaliin kahdeksi tunniksi. sitten kärrättiin pyörätuolilla osastolle, missä meni pari päivää aivan sumussa.
Kuulostaa hyvin tutulta. :hug: Mulla samanlaisia kokemuksia. Täytyy myöntää, että kadehdin ihmisiä, joilla on ollut helpot tai edes siedettävät synnytykset. Mulla on korkea kipukynnys, mutta synnytys oli aivan hirveä kaikin tavoin ja kivut jatkuivat elämää rajoittavina vielä pari kuukautta synnytksen jälkeenkin. :(
 
_maria_
Alkuperäinen kirjoittaja Haraldin:
Se, että en saanut liikkua mihinkään koko synnytyksen aikana, kun vauvan päähän laitettiin jotakin piuhoja. Synnytysvalmennuksessa oli mainostettu kuinka avautumisvaiheessa kannattaa liikkua, koska se helpottaa kipuja ja kannattaa kokeilla terapiapalloa, suihkua, keinutuolia, kävelemistä yms. ... Jäi kokeilematta, siinäpähän makasin ja kärsin.

Se, että supistuksia voi tulla koko ajan - heti kun edellinen alkaa väistymään, oli jo seuraava päällä ja ne supistuket olivat niin rajuja, että en meinannut järjissäni pysyä. Valmennuksessa oli vakuuteltu, että supistusten välissä saa hengähdettyä ja kerättyä voimia seuraavaan.

Se, että epiduraali ei toiminut.

Se, että vauva vietiin heti kiireellä pois, eikä häntä annettu syliini, vaan vietiin ensin tutkittavaksi ja pestäväksi. Näin vain vilahduksen vauvasta, kun hänet kiidätettiin toiseen huoneeseen.

Se, että synnytys oli niin vaikea ja olin niin tuskissani, että en tuntenut mitään, kun vauva nostettiin rinnalleni. :(

Mulla oli aika samanlaisia tuntemuksia.
Kauhea nälkäkin oli, mutta mitään ei saanut syödä. Jaksa siinä sitten rehkiä kun energiavarastot on ihan tyhjinä.

Odottelin lisäksi jotain tuntemuksia että pitäisi ponnistaa. Ei tullut. Lapsi oli kesken kaiken kääntynyt avotarjontaan ja jäänyt kai jotenkin jumiin. En tiennytkään että sellaistakin voi tapahtua.Imukupilla sitten vedettiin ulos. Ja alapäätä tikatessa loppui puudutus kesken kaiken, mikä oli aika inhottavaa.
 
Vieras
En tiennyt että tässä maassa pakotetaan synnyttämään normaalisti, vaikka ensimmäinen olisi ollut todella kauhea kokemus ja toivoi viimeiseen asti sektiota. Ja että vaikka vauva olisi perätarjonnassa, lääkärillä olisi silti valta päättää kuka leikataan ja kuka ei. Meni luottamus kyllä totaalisesti lääkäreihin ja kätilöihin.
 

Yhteistyössä