Mitä sinä, Karppaaja syöt

  • Viestiketjun aloittaja tiinuliisa
  • Ensimmäinen viesti
munaa, pekonia, cremebonjour, lihaa, kanaa, kalaa, salaattia, juustoja, maustamatonta jogurttia, rahkaa, marjoja, omenoita, pähkinöitä parsakaalia, kukkakaalia, porkkanaa, kesäkurpitsaa, sipulia, yms. yms.

Lista on pitkä,
tuossa vain sellaisia perusjuttuja.
Ja siis tietysti en syö noita kaikkia yhtenä päivänä,
vaan noista mukaillen...

Paino on tippunut jo yli kymmenen kiloa neljässä kuukaudessa.
Olen todella tyytyväinen,
ja voin hyvin.
Enkä ole edes ollut kovin tarkkana hiilarimäärien suhteen,
vähän katellut että pysyisi alle 50 tai
välillä vain alle 100.
 
Nyt raskaana ollessani en ole kovin orjallisesti karppaillut, mutta pystyn varmaan silti jotain vinkkejä antamaan. Mitä söit esim. tänään, kun hiilarit nousivat noin korkeiksi?

Mun karppipäivät olivat useimmiten tämäntapaisia:
Aamulla pari keitettyä tai paistettua kananmunaa + paprikaa, kurkkua, tomaattia (keitetyn kananmunan kanssa joskus lehtileipäsiivu, hiilareita 3g)
- jos kananmuna ei maistunut, turkkilaista jogurttia ja marjoja (tästä tulee hiukan enemmän hiilareita)
- myös mantelileipä (ohje löytyy karppisivuilta) päällisten kanssa on hyvä vaihtoehto

Lounaaksi salaattia (tonnikala-, kana- tai feta-, joka tapauksessa reilusti mukaan oliiviöljyä, että pysyy nälkä poissa)

Välipalana kermakahvia ja kaksi palaa 70% suklaata, lehtileipäsiivu tai mantelileipä päällisten kera, jos tarpeen

Päivälliseksi esim. lohta ja uunissa tehtyjä vihanneksia / kaalilaatikkoa (karppiohje eli ilman riisiä) / kesäkurpitsalasagnea tms.

Ja näillä ruoilla pysyi hiilarit helposti alle 50 g.
 
"vieras"
Aamulla munia ja pekonia, välipala tonnikalamajoneesi leipiä 2 kpl hapankorppu alle, rahkaa kuohukermalla ja marjoilla, loraus oliiviöljyä, ruoaksi samaa kuin muutkin, ilman perunaa ja iltapalaksi vaikka sitä rahkaa.

Aamulla kinkkujuustoleipä kurkun yms. salaatin kera, hapankorppu leipänä, ruoka vaikkapa lehtipihvi ja salaattia, välipala marjoja kuohukermalla, ruoka salaattia ja siihen katkarapuja, kananmunaa, anjovista, leipäjuustoa... ja iltapalaksi vaikka maustamatonta jogurttia marjoilla.
 
tiinuliisa
Nyt raskaana ollessani en ole kovin orjallisesti karppaillut, mutta pystyn varmaan silti jotain vinkkejä antamaan. Mitä söit esim. tänään, kun hiilarit nousivat noin korkeiksi?

Mun karppipäivät olivat useimmiten tämäntapaisia:
Aamulla pari keitettyä tai paistettua kananmunaa + paprikaa, kurkkua, tomaattia (keitetyn kananmunan kanssa joskus lehtileipäsiivu, hiilareita 3g)
- jos kananmuna ei maistunut, turkkilaista jogurttia ja marjoja (tästä tulee hiukan enemmän hiilareita)
- myös mantelileipä (ohje löytyy karppisivuilta) päällisten kanssa on hyvä vaihtoehto

Lounaaksi salaattia (tonnikala-, kana- tai feta-, joka tapauksessa reilusti mukaan oliiviöljyä, että pysyy nälkä poissa)

Välipalana kermakahvia ja kaksi palaa 70% suklaata, lehtileipäsiivu tai mantelileipä päällisten kera, jos tarpeen

Päivälliseksi esim. lohta ja uunissa tehtyjä vihanneksia / kaalilaatikkoa (karppiohje eli ilman riisiä) / kesäkurpitsalasagnea tms.

Ja näillä ruoilla pysyi hiilarit helposti alle 50 g.
Kermarahkaa marjoilla, ei sokeria
2 paistettua munaa, juustolla ja oltermannilla
yrttiöljyssä marinoidut kasvikset;kurkku, tomaatti, paprika
Kanakeitto kermaan ja punaiseen maitoon, seassa voita ja keittojuureksia
juonut olen vichyä, vettä, kahvia kermalla ja punaista maitoa. Tän jälkeen luovutin...

En tiedä miten ne hiilarit tuli niin ylös. :(
Masentuneena sitten luovutin ja mässäilin lihapiirakkaa, lapsen paula vanukkaan, jäätelön ja äsken tein vielä kaurapuikulan. :( :(
 
"vieras"
Minua karppaus kiinnostaisi, mutta toistaiseksi on jäänyt juuri siksi etten oikein tiedä mitä söihin varsinkaan aamiaiseksi. Mulla ei todellakaan ole aamuisin aikaa paistaa kananmunia ja pekonia, saati että kykenisin muutenkaan syömään niitä jatkuvasti aamiaiseksi heti herättyäni. Teen kuitenkin fyysistä työtä, joten jogurtti ja marjat tai salaatti ei riitä pitämään nälkää lounaaseen asti, saati pidempään (varsinkaan kesäaikaan ei voi lounastaukoa edes pitää, vaan seuraava ateria syödään vasta aikaisintaan kahden jälkeen).
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23754485]Minua karppaus kiinnostaisi, mutta toistaiseksi on jäänyt juuri siksi etten oikein tiedä mitä söihin varsinkaan aamiaiseksi. Mulla ei todellakaan ole aamuisin aikaa paistaa kananmunia ja pekonia, saati että kykenisin muutenkaan syömään niitä jatkuvasti aamiaiseksi heti herättyäni. Teen kuitenkin fyysistä työtä, joten jogurtti ja marjat tai salaatti ei riitä pitämään nälkää lounaaseen asti, saati pidempään (varsinkaan kesäaikaan ei voi lounastaukoa edes pitää, vaan seuraava ateria syödään vasta aikaisintaan kahden jälkeen).[/QUOTE]

Rahka on erittäin hyvä nälän pitäjä, nyt on sellasta valion pehmeää rahkaa, voi syödä sellasenaan ja marjoja vähän sekaan niin se on siinä.
 
"vieras"
Kermarahkaa marjoilla, ei sokeria
2 paistettua munaa, juustolla ja oltermannilla
yrttiöljyssä marinoidut kasvikset;kurkku, tomaatti, paprika
Kanakeitto kermaan ja punaiseen maitoon, seassa voita ja keittojuureksia
juonut olen vichyä, vettä, kahvia kermalla ja punaista maitoa. Tän jälkeen luovutin...

En tiedä miten ne hiilarit tuli niin ylös. :(
Masentuneena sitten luovutin ja mässäilin lihapiirakkaa, lapsen paula vanukkaan, jäätelön ja äsken tein vielä kaurapuikulan. :( :(
Millä sinä niitä hiilareita lasket? Finelliin saa tehtyä ruokakorin, ja alkuun kun haluat mahdollisimman vähillä hiilareilla mennä, kannattaa nuo kasviksetkin jättää väliin aika pitkälle.
 
En kyllä oikein usko, että Tiinuliisa noista syömisistä kertyisi 87g hiilareita - millä laskit? Toki maitotuotteita söit aika paljon, riippuen siis siitä, paljonko joit maitoa ja paljonko söit kermarahkaa. Tsemppiä! Lue karppifoorumia ja etsi ruokapöiväkirjoja sieltä.

Vieraalle, jota karppaus kiinnostaisi: mulla oli ihan samanlaisia ajatuksia aamupalan vaikeudesta. Aamiaiskananmunat voi kuitenkin keittää jo illalla. Mantelileipää voi leipoa viikon tarpeiksi pakkaseen, se on hyvää paahdettuna. Siihen runsaat päälliset (voita, leikkeleitä, kunnon juustoa, vihanneksia). Lounassalaatilla lähtee kyllä nälkä, kunhan siinä on riittävästi proteiinia ja rasvaa. Tai mikä estää ottamasta evääksi vaikka jotain lämmintä ruokaa, joita mulla oli tuossa päivällisesimerkkeinä.
 
"vieras"
Vieraalle, jota karppaus kiinnostaisi: mulla oli ihan samanlaisia ajatuksia aamupalan vaikeudesta. Aamiaiskananmunat voi kuitenkin keittää jo illalla. Mantelileipää voi leipoa viikon tarpeiksi pakkaseen, se on hyvää paahdettuna. Siihen runsaat päälliset (voita, leikkeleitä, kunnon juustoa, vihanneksia). Lounassalaatilla lähtee kyllä nälkä, kunhan siinä on riittävästi proteiinia ja rasvaa. Tai mikä estää ottamasta evääksi vaikka jotain lämmintä ruokaa, joita mulla oli tuossa päivällisesimerkkeinä.
Tuosta mantelileivästä en ole kuullutkaan, pitääpä googlettaa, kiitos. Keitetty kananmuna voisi mennäkin, vaikka paistettu ei menisikään. Rahkaa olen kokeillut, mutta jostain syystä sekään ei tunnu pitävän nälkää. Ja tosiaan työnkuvani on sellainen, etten voi syödä yhtään mitään päivällä, en vaikka miten ottaisin eväitä, eli sillä aamiaisella olisi oikeasti pärjättävä vähintään välipala-aikaan asti.
 
tiinuliisa
Tänään syönyt: 2 satsumaa, 2kpl paistettua munaa, vähän kurkkua, pari siivua pekonia, raejuustoa ja koskenlaskijaa. Hiilarit tähän mennessä 11g, rasva 44g, proteiini 34g

Tiedän että satsumat olisi pitänyt jättää kaappiin, mutta kukaan muu meillä ei hedelmiä syö, enkä raaski roskiin heittää. Mutta kuulostaako yhtään paremmalta? Yritän pitää hiilarit alkuun 70g tai alle. Kuinka paljon rasvaa uskaltaa/pitää syödä? Ketoosi tikkuja saan tänään. :)
 
"Helekutti"
mulla oli jo päivällä hiilarit 87g ja olo, kuin olisin treenannut joka lihaksella. söin ilmeisesti aivan liian vähän ja täysin väärin :(
Tommonen olo tulee varsinkin jos syö tolkuttoman määrän proteiinia. Sen määrää ei kannata lisätä yhtään normiruokavalioon verratuna. Tai ainakaan sitä ei kannata tietoisesti kovin paljon enempää syödä. Se on haitallista ja tekee huonon olon.

Eli rasvaa :) Mä paistoin juuri muutaman keltuaisen ja söin ne mantelileivän välissä, reilulla voilla tietysti. Lisukkeena tomaattia, kurkkua ja paprikaa.
 
"rääpäle"
Mulla on se ongelma karppauksessa, että suolaa tulee ihan liikaa ja kamala olo. Kaikessa lihassa ja juustossa ja kalassa on suolaa niin paljon! Päässä humisee ja suolalle maistuu suussa. Juominen ei auta.

Ja olen lukenut miten karppaus tiukin hiilarimäärin ei anna tarpeeksi eri antioksidantteja ja kuituja kropalle ja suolistosyöpä tai muu sairaus iskee :( mä en laske enää hiilareita mut en syö ns. huonoja hiilareita.
 
"Helekutti"
Ei lihassa ja kalassa ole yhtään suolaa, jos ostaa marinoimatonta. :O Mistä sitä rasvaa sitten saa, kun hiilarit ja protskut ei oo hyväksi?? :O
No mulla ainakin karpatessa suolan määrä on varmaan puolittunut entiseen.

Siis tarkoitin ettei kannata syödä mitään sellaisia tuotteita missä on suurinpiirtein pelkkää protskua: rahkaa, broiskun rintafilettä, raejuustoa. Ne on niitä normilaiharin eväitä eikä pidä nälkää. Ja niistä tulee helposti liikaa protskua. Kannattaa suosia vaikka normirasvaista sikanautajauhista, käyttää kermaa ja voita, valkata hyllystä rasvaisimmat nakit ynnä makkarat, käyttää rasvaisia lihoja ja kaloja. Juu, ja kermajuustoa :D
 
"Helekutti"
Kyllä toi mun mielestä on aika ok karppausta, rasvaa nyt saa aina kuitenkin lisätä :D Täytyy muistaa, että jos olet ollut kova hiilarihirmu aikaisemmin, niin vieroitusoireet voi olla aika hirveät. Sun kroppas on ihan että "Mitä vittua, missä ne hiilarit on?" ja sopeutuu tilanteeseen kyllä :D
 
tiinuliisa
Meille ostetaan ainoastaan naudan paistijauhelihaa, sianliha on jotenkin ällöttävän makuista. Onko juustosalaatti ok, kun laittaa oliiviöljyä? Mä en tajua mitä muut karpit syö? Tuntuu ettei mitään muuta kannata syödä kuin voita ja juoda kermaa! :O
 
tiinuliisa
[QUOTE="Helekutti";23756572]Kyllä toi mun mielestä on aika ok karppausta, rasvaa nyt saa aina kuitenkin lisätä :D Täytyy muistaa, että jos olet ollut kova hiilarihirmu aikaisemmin, niin vieroitusoireet voi olla aika hirveät. Sun kroppas on ihan että "Mitä vittua, missä ne hiilarit on?" ja sopeutuu tilanteeseen kyllä :D[/QUOTE]

Se eilinen outo olo oli varmasti hiilareiden viekkareita! Ihan kuin olisi ollut krapula! Olo tuli paremmaksi kun söin jätskin ja leivän, ja sen vanukkaan.... :( Toissapäivänä pystyin olee mässyttämättä ja tänään ja jatkossakin aijon olla! :)
 
tiinuliisa
Tänään ollut hyvä päivä!

Hiilarit 33g = 8%
Proteiini 55g = 14%
Rasva 142g = 78%

Kaloreita 1611 kcal
Laihduttaa n. 0,9kg viikossa

Hiilarit olisi ollut 22g, jos en olisi syönyt aamulla kahta satsumaa. Olen tyytyväinen! :)
 

Yhteistyössä