mitä tahratädit puuhailevat tarhassa?

  • Viestiketjun aloittaja "leila"
  • Ensimmäinen viesti
tarhatäti
Kyllä siellä aika tarkasti ruoditaan asiakkaita, koska asiakkaat ovat toivottomia tapauksia usein :) Jos ei niitä asioita käytäisi läpi keskenämme, sanoisimme heille päin naamaa vahingossa sen, mikä heissä on vikana :)
 
niin,esimerkiksi
juoruilevat, muunmuassa siitä miten jotkut vanhemmat luulevat päiväkotia viidentähden hotelliksi toivoen muunmuassa, että hänen kullannuppunsa odottaisi joka päivä vaatteet puettuna eteisessä kun äiti tulee hakemaan, koska äiti ei kuulemma millään jaksais pukea lastaan työpäivän päätteeksi.
 
"vieras"
noooh.. on olemassa varmasti monelaisia tarhoja ja monenlaisia tarhatätejä. Mutta.. tuo tarha joka on meidän lähellä niin joka päivä kun me siitä ohi kävelemme niin ei siellä kukaan täti lasten kanssa leiki ta ole edes likellä. Siellä ne seistä töröttää ja juoruaa ja sit kuulee usein kun lapset tappelee keskenään eikä tätiä näy mailla halmeilla ja sit kun vaivautuu paikalle tulee suusta tiuskimista. Että tämmöistä ainakin yhdessä päiväkodissa.
 
tää tarhatäti
Jooo pakko tunnustaa että ihan puhuin pihalla kahden muun aikuisen kanssa. Toinen oli lähihoitajaopiskelija ja toinen työllistetty, joka on juuri aloittanut. Ihan työstä heille kerroin ja samalla vahdin oman ryhmän lapset ja muutaman naapuriryhmä lapsen lisäksi kun olivat tulossa ulos.
Siis olin ainoa vastuullinen pihalla. Ja sit mun ois viel pitäny leikkii lasten kanssa vai?
Ja kaunis kiitos kaikille jotka aina väittää et me juorutaan ja vaan juodaan kahvia. Kylläpä se mielialaa nostaa kun tänäänkin oli melkein puolet henkilökunnasta sairaana. Onneksi noita opiskelijoita ja työllistttyjä on muuten ei nää laiskat tahratädit ois enää hengissä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tää tarhatäti;25180696:
Jooo pakko tunnustaa että ihan puhuin pihalla kahden muun aikuisen kanssa. Toinen oli lähihoitajaopiskelija ja toinen työllistetty, joka on juuri aloittanut. Ihan työstä heille kerroin ja samalla vahdin oman ryhmän lapset ja muutaman naapuriryhmä lapsen lisäksi kun olivat tulossa ulos.
Siis olin ainoa vastuullinen pihalla. Ja sit mun ois viel pitäny leikkii lasten kanssa vai?
Ja kaunis kiitos kaikille jotka aina väittää et me juorutaan ja vaan juodaan kahvia. Kylläpä se mielialaa nostaa kun tänäänkin oli melkein puolet henkilökunnasta sairaana. Onneksi noita opiskelijoita ja työllistttyjä on muuten ei nää laiskat tahratädit ois enää hengissä.
Ihanaa kun joku sanoo, että onneksi meitä opiskelijoita on!! 3x 10 viikkoa eri päiväkodeissa työharjoitteluissa olleena joskus tuntui oikeasti siltä kuin ei olisi kovinkaan tervetullut. Ennen kuin ehdin suutani avata saatika tehdä mitään, asenne oli luokkaa "laittoivat sitten meille tänne yhden lapsen lisää". Joskus siinä ilmapiirissä oli oikeasti vaikeaa "todistaa" olevansa ihan hyvä, vaikkakaan työkokemusta ei vielä juuri ollut. Ja perehdytys talon tapoihin oli äärettömän tärkeää (ja olisi ollut niissä paikoissa, joissa sitä ei juurikaan saanut)!!
 
"Neppi"
No näin äitinä olen kuullut ja nähnyt/ kokenut/todistanut :

- lapsille huutamista
- lasten vaatteiden potkimista
- juoruilua ( ei malteta lopettaa vaik vanhempi tulee hakee lapsen)
- tyhjän ryhmätilan, kaikki aikuiset oli jossain ku menin hakee lapsia
- huonoja päiviä, itselleni on opetettu että töissä asiakas ei saa nähdä jos työntekijällä on huonopäivä
- epäkohteliasta käytöstä
- todella surkeaa piha valvontaa, eivät edes tiedä missä lapset on ja ku jotain kiusataan
- todella epäkohteliasta käytöstä vanhempia kohtaan
 
"mona"
Ihanaa kun joku sanoo, että onneksi meitä opiskelijoita on!! 3x 10 viikkoa eri päiväkodeissa työharjoitteluissa olleena joskus tuntui oikeasti siltä kuin ei olisi kovinkaan tervetullut. Ennen kuin ehdin suutani avata saatika tehdä mitään, asenne oli luokkaa "laittoivat sitten meille tänne yhden lapsen lisää". Joskus siinä ilmapiirissä oli oikeasti vaikeaa "todistaa" olevansa ihan hyvä, vaikkakaan työkokemusta ei vielä juuri ollut. Ja perehdytys talon tapoihin oli äärettömän tärkeää (ja olisi ollut niissä paikoissa, joissa sitä ei juurikaan saanut)!!
Onpa erikoinen asenne ollu, just aamulla pojan tarhatäti sano et heillä on yks harjottelija siellä ja kehui miten paljon on ollu apua, kun on yks käsipari lisää. Pienten ryhmästä kyse..
 
"mamaa"
Päiväkoteja on monenlaisia, hyviäkin.

Työpäivääni kuuluu mm. seuraavaa;
- aamupalan valmistamista ja tarjoilua
- vanhempien ja lasten vastaanottamista ja juttelua heidän kanssaan
- sylissä pitämistä jos on paha mieli, tai muuten vaan tekee mieli olla sylissä
- toiminnan valmistelua
- leikkien ohjausta (olen isojen ryhmässä, joten leikkeihin ei tätiä huolita), jos tulee pattitilanne, kinojen selvittämistä, ulkona välillä vauhtien antamista keinussa, hippaa, polttista, jalkapalloa tms.
- Lautapelien pelaamista, värityskuvien kopioimista, askarteluideoiden antamista jne.
- ruuan tarjoilua, välipalan valmistamista, tiskien laittoakin joskus satunnaisesti
- pöytien pyyhkimistä, kaappien järjestelyä, lelujen järjestelyä
- lasten vahtimista
- lasten kansioiden tekemistä
- erilaisten raporttien ym. kirjoittamista
- kahvin juomista ja tätien kanssa juoruillua työn lomassa (yhtään kuppia ei kyllä koskaan saa juotua loppuun, meillä ei ole kahvitaukoja)
- pihalla palaverien pitämistä (olemme ratkaisseet palaverien ajankohta-asian pitämällä ne ulkona)
- lasten kanssa juttelua

jne. jne.
 
"vieras"
Kun mä olin yhdellä kurssilla muutamia vuosia sitten, olin muutaman viikon työharjoittelussa yhdessä päiväkodissa. Ensimmäisenä mut laitettiin YKSIN niiden lasten kanssa ulos, sama toistui muutamanakin päivänä. Erään toisen ryhmän ohjaaja vähän ihmetteli, että onpa kumma käytäntö, kun uusi harjoittelija laitetaan heti ulos vahtimaan koko muksulaumaa - yksin :whistle:
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25180986]Kun mä olin yhdellä kurssilla muutamia vuosia sitten, olin muutaman viikon työharjoittelussa yhdessä päiväkodissa. Ensimmäisenä mut laitettiin YKSIN niiden lasten kanssa ulos, sama toistui muutamanakin päivänä. Erään toisen ryhmän ohjaaja vähän ihmetteli, että onpa kumma käytäntö, kun uusi harjoittelija laitetaan heti ulos vahtimaan koko muksulaumaa - yksin :whistle:[/QUOTE]

Tämä on ilmeisesti ihan normaali käytäntö...
 
näin se on
Tarhatädit kuuntelevat palstamammojen kakaroiden huutoa ja uhkailuja päivästä toiseen, ja sitten ottavat vastaan vielä vanhempien haukut kun Irma-Petteri haluaa jälkkäriksi jätskiä eikä päiväkodissa saa sitä joka päivä. Sellaista tarhatätien arki on.
 
tuutt
[QUOTE="vieras";25179443]noooh.. on olemassa varmasti monelaisia tarhoja ja monenlaisia tarhatätejä. Mutta.. tuo tarha joka on meidän lähellä niin joka päivä kun me siitä ohi kävelemme niin ei siellä kukaan täti lasten kanssa leiki ta ole edes likellä. Siellä ne seistä töröttää ja juoruaa ja sit kuulee usein kun lapset tappelee keskenään eikä tätiä näy mailla halmeilla ja sit kun vaivautuu paikalle tulee suusta tiuskimista. Että tämmöistä ainakin yhdessä päiväkodissa.[/QUOTE]

Ei - sä kuule kävelit ihan yleisen puiston läpi, siellä ne täydelliset kotiäidit kehuu kilpaa toisiaan ringissä tai haukkuu ketä milloinkin. Muksut mekastaa ja tappelee..

Ei ne lastensa kanssa yhtään sen enmpää leiki, tönöttää siinä hiekkalaatikon reunalla muodon vuoks...
 
"Minni"
Ihmettelen suuresti asennetta mikä täällä huokuu tarhatätejä kohtaan. Itse en ole tarhatäti, mutta lapseni on päiväkodissa. Tottakai on päiväkoteja, joissa on vähän arveluttavia tarhatätejä tai meininki ei ole kovin ammattimaista. Meille on onneksi sattunut hyvä päiväkoti ja ihanat tarhatädit. En minä lapsen äitinä odota, että tarhatätien pitäisi lasten hoidon lomassa jaksaa aina jutella kanssani pitkät pätkät tai leikkiä lapseni kanssa kokoajan. Kyllä tarhatäditkin saa juoda kahvia ja puhua työkavereiden kanssa. Itse mielelläni jään juttelemaan tarhatätien kanssa kun haen lasta hoidosta, mutta toki osaan katsoa millainen tilanne on päällä tai vaikuttaako hetki muuten huonolta jutusteluun. Mua harmittaa tarhatätien puolesta tollainen ikävä asenne niitä kohtaan. Toki, kuten jo sanoin kaikki tarhatädit ei ehkä ole ihan oikealla alalla, mutta yleisesti ottaen mä kyllä nostan hattua tarhatädeille.
 

Yhteistyössä