Mitä tarkoitetaan Yhdysvaltain evankelikaalisilla kristityillä?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Hyvä kysymys.
"The Chinese Calendar is a solilunar calendar. It integrates as well the revolution of the Earth around the Sun as the movement of the Moon around the Earth.

A month begins at the day of the new moon (invisible Moon) and ends at the day before the next new moon. The full moon is either on 15 or 16 of the month.

A Chinese year can have 12 or 13 lunar months, that correspond to the nomber of new moons between two successive winter solstices. The year is appelé leap year if there are 13 months in the year.

If a Chinese year always starts on the 1st month 1, the date marking the beginning of the Chinese New Year in the Gregorian calendar is variable between January and March according to relative position of the Sun - Moon."

Mikä tuossa on vikana?
 
vierailija
Kristitty ei oikein voi olla muuta kuin evankelinen/evankelikaalinen. Ei Jeesus sanonu "istukaa takapuoli homeessa ja hymiskää kaapu päällä kynttilän kera ja eläkää paikalleen jämähtänyttä, itsetyytyväistä kirkollista elämää ja keskittykää vain maallisen elämänne paranteluun", vaan "menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa..."

Uskosta kertominen on kuin seisovan lammen vesi alkaisi liikkua ja puhdistua. Iloista, virkeää.

(No mitä mä vielä koti-Suomessa teen? Tarvitsen kuitenkin Jumalan kutsun, mistäs minä tiedän haluaako Jumala mun elävän Intiassa vai Serbiassa? Muussa tapauksessa olen sit Suomessa.)
En ymmärrä miksi. Etkö itse tiedä mitä teet?
 
vierailija
🐧⛄
"The Chinese Calendar is a solilunar calendar. It integrates as well the revolution of the Earth around the Sun as the movement of the Moon around the Earth.

A month begins at the day of the new moon (invisible Moon) and ends at the day before the next new moon. The full moon is either on 15 or 16 of the month.

A Chinese year can have 12 or 13 lunar months, that correspond to the nomber of new moons between two successive winter solstices. The year is appelé leap year if there are 13 months in the year.

If a Chinese year always starts on the 1st month 1, the date marking the beginning of the Chinese New Year in the Gregorian calendar is variable between January and March according to relative position of the Sun - Moon."

Mikä tuossa on vikana?
 
Kristitty ei oikein voi olla muuta kuin evankelinen/evankelikaalinen. Ei Jeesus sanonu "istukaa takapuoli homeessa ja hymiskää kaapu päällä kynttilän kera ja eläkää paikalleen jämähtänyttä, itsetyytyväistä kirkollista elämää ja keskittykää vain maallisen elämänne paranteluun", vaan "menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa..."

Uskosta kertominen on kuin seisovan lammen vesi alkaisi liikkua ja puhdistua. Iloista, virkeää.
Katolisia on kyllä enemmän kuin erilaisia protestantteja. Olisiko enemmistö oikeassa?

(No mitä mä vielä koti-Suomessa teen? Tarvitsen kuitenkin Jumalan kutsun, mistäs minä tiedän haluaako Jumala mun elävän Intiassa vai Serbiassa? Muussa tapauksessa olen sit Suomessa.)
Sinun tehtäväsi on varmaankin huolehtia meistä syntisistä palstalaista. Tai vaihtoehtoisesti lähteä lähetystyöhön Japaniin.

Karuizawa Kogen-kirkko

 
vierailija
En löytänyt mitään järkevää vastausta netistä mutta täällä on varmaan joku joka tietää. Eli siis mitä tai keitä tarkoitetaan kun puhutaan USAn evankelisista? Onko se jokin seurakunta/kristinuskon suuntaus kuten esim katolisuus, metodismi yms? Vai onko se vain jokin "liikehdintä" johon voi kuka vain kristitty identifioitua?
Kultaryntäys. Sinne meni monta tätipuolta ja setäpuolta meiltäkin
 
vierailija

"In the United States, evangelicalism is a movement among Protestant Christians who believe in the necessity of being born again, emphasize the importance of evangelism, and affirm traditional Protestant teachings on the authority as well as the historicity of the Bible.[1] Comprising nearly a quarter of the U.S. population, evangelicals are a diverse group drawn from a variety of denominational backgrounds, including Baptist, Mennonite, Methodist, Pentecostal, Plymouth Brethren, Quaker, Reformed and nondenominational churches.[2][3][4]"

[...]

"Evangelicals are often defined in opposition to mainline Protestants. According to sociologist Brian Steensland and colleagues, "evangelical denominations have typically sought more separation from the broader culture, emphasized missionary activity and individual conversion, and taught strict adherence to particular religious doctrines."[19] Mainline Protestants are described as having "an accommodating stance toward modernity, a proactive view on issues of social and economic justice, and pluralism in their tolerance of varied individual beliefs."[20]"

Kovin tarkkarajaista määritelmää ei ole olemassa koska ei ole olemassa mitään uskontunnusta, joka rajaisi tietyn joukon kristityistä kuulumaan evankelisiin. Pohjimmiltaan kyse on tosiuskovista erotuksena tapakristityistä. Mutta suomalaisen on hyvä huomata, että USA:ssa uskonnollisuus on hyvin erilaista kuin Suomessa eikä sikäläinen tapakristitty tosiaankaan ole samanlainen kuin meikäläinen tapakristitty, joka siis on oikeasti käytännössä ateisti. Eli se naapuri, jota suomalainen pitää tosiuskovana kun se käy välillä ihan jumalanpalveluksessakin, ei luultavasti ole lähelläkään sitä mitä amerikkalainen evankelinen on.
 
Katolisia on kyllä enemmän kuin erilaisia protestantteja. Olisiko enemmistö oikeassa?


Sinun tehtäväsi on varmaankin huolehtia meistä syntisistä palstalaista. Tai vaihtoehtoisesti lähteä lähetystyöhön Japaniin.

Karuizawa Kogen-kirkko

Eli vaihtoehdot: tää palsta tai Japani?
Puhutko sittenkin SUN elinpiiristäsi? :sneaky:

Mä oon täällä palstalla suurimmaksi osaksi ihan mammanakin.
 
Eli vaihtoehdot: tää palsta tai Japani?
Puhutko sittenkin SUN elinpiiristäsi?

Mä oon täällä palstalla suurimmaksi osaksi ihan mammanakin.
Minä oletin, ettet halua istua takapuoli homeessa ja hymistä kaapu päällä kynttilän kera ja elää paikalleen jämähtänyttä, itsetyytyväistä kirkollista elämää ja keskittyä vain maallisen elämäsi paranteluun. ;)
Japani olisi ollut kuitenkin sinulle sopivampi lähestyskohde kuin joku Afrikan maa, monellakin tapaa.

Aiotko jättää hänet vaille ilosanomaa...
 
Viimeksi muokattu:
  • Haha
Reactions: Echo
vierailija
Minä oletin, ettet halua istua takapuoli homeessa ja hymistä kaapu päällä kynttilän kera ja elää paikalleen jämähtänyttä, itsetyytyväistä kirkollista elämää ja keskittyä vain maallisen elämäsi paranteluun.
Japani olisi ollut kuitenkin sinulle sopivampi lähestyskohde kuin joku Afrikan maa, monellakin tapaa.

Aiotko jättää hänet vaille ilosanomaa...
vai istua takapuoli kynttilä sisässään?
 

Yhteistyössä