Mitä teen väärin?

Tein eilen taas pitkästä aikaa pullaa, siis vuosiin en oo sitä tehny kun en oikeastaan kertaakaan vielä siinä hommassa ole onnistunut. Mutta siis; miten pullasta tulee pehmeä ja kuohkea? Meidän eiliset pullat ovat jo nyt sellaisia vittumaisen kiinteitä ja kovahkoja. Laitoin taikinaan yhden munan. Se oli varmaan virhe nro1? Ja toinen virhe oli liian pitkä alustaminen? Annoin kohota ennen leivontaa ja toisen kerran ennen uuniin laittoa. Auttakaa! Hermot menee.
Eilen kyllä pyhästi lupasin itselleni että ostan pakastealtaasta tästä lähtien aina Kotiuunin voisilmäpullia, mutta toisaalta haluaisin kyllä itse leipoa laskiaispullat.... Hmmm.......
 
kotiäiti
no en mä usko että se kananmuna mikään syy on, meillä kananmuna-allergikko, joten kananmunaa ei käytetä, mutta pulla silti kuohkeaa.
Veikkaan että liikaa jauhoja
 
Kananmuna kovettaa pullat, eli jätä ensikerralla kokonaan se kananmuna pois. Jauhoja ei kannata laittaa liikaa, eli mielummin liian vähän aluksi, kuin liian paljon, sillä vaivaus/kaulinta-vaiheessa tulee jauhoja lisättyä juuri sopivasti (että taikina on käsiteltävissä ).

Tsemppiä! :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sharona:
Kananmuna kovettaa pullat, eli jätä ensikerralla kokonaan se kananmuna pois. Jauhoja ei kannata laittaa liikaa, eli mielummin liian vähän aluksi, kuin liian paljon, sillä vaivaus/kaulinta-vaiheessa tulee jauhoja lisättyä juuri sopivasti (että taikina on käsiteltävissä ).

Tsemppiä! :)
Selma :) Kiitos. Kyllä minä ne sitten ens kuussa teen, ja hyvät teenkin ;) :D
 
mulle mummi aikoinaan opetti pullataikinan tekoa niin että siinä vaiheessa kun jauhoja aletaan lisätä siihen hiivamaitohässäkkään, niin vatkaa reilusti esim. kierrevispilällä sitä taikinaa. Niin kauan ja kun jaksaa vatkata niitä jauhoja sinne. Se sitoo taikinaan ilmaan ja pullista tulee kuohkeampia. Mä laitan aina munan eikä ole ollut tönkkö-ongelmaa koskaan.
 
*
Pullataikina pitää jättää toooosi löysäks... Ja antaa kohota hyvin. Kohota pullia vielä pellilläki ennen uuniin laittoa. Nams.. Pitääki mennä vääntää pullataikina :p
 
hellu
Pullaa oon tehny 20 vuotta ja koskaan ei oo kovia tai muuten kummallisia tullu, hyppystuntumalla teen aina, jätän aika löysäks taikinan, laitan aina munan,kohotan taikinan hyvin ja kohotan myös ennen uuniinlaittoa.Muita kikkoja en kyllä tee...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
Laitoitko paljon rasvaa??
Puolen litran taikinaan 1,5 dl juoksevaa margariinia.
Ei se sitten ainakaan siitä ole kiinni.. Miten teet sen taikinan?
No silleen normaalisti, en osaa sen kummemmin selittää. Hiivat ja mausteet - lämmin maito - jauhoja - lisään rasvan - jauhoja - alustan - kohotan - leivon - kohotan - paistan. :D
 
m
Minulla on sama ongelma kuin ketjun aloittajalla, pullat ei ole koskaan onnistuneet. Juuri tänään olen aikeissa taas kokeilla. Kertokaa vielä onko kuivahiiva ihan ok käyttää? Käytän aina sitä.
 
Tein eilen tällä ohjeella, jätin vaan munan pois ja laitoin vähemmän jauhoja:

http://www.myllynparas.fi/portal/suomi/kuluttajat/reseptit/makeat_leivonnaiset/pullat/korvapuustit/

Ja hyviä tuli! Muista antaa kohota tarpeeksi kauan, esim.45 minuuttia ennen kaulintaa ja vielä vaikka 30min ennen uuniin laittoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Kertokaa vielä onko kuivahiiva ihan ok käyttää? Käytän aina sitä.
Asun Hollannissa, ja täältä ei kaupasta saa ollenkaan tuorehiivaa, eli useimmiten teen pullat kuivahiivalla, ja ihan yhtä hyviä tulee. :)
Raahataan aina Italiasta tuorehiivaa pakkaseen, jolloin sitä käytän mielummin, mutta muuten käytän tuota kuivahiivaa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Sharona:
Tein eilen tällä ohjeella, jätin vaan munan pois ja laitoin vähemmän jauhoja:

http://www.myllynparas.fi/portal/suomi/kuluttajat/reseptit/makeat_leivonnaiset/pullat/korvapuustit/

Ja hyviä tuli! Muista antaa kohota tarpeeksi kauan, esim.45 minuuttia ennen kaulintaa ja vielä vaikka 30min ennen uuniin laittoa.
mä en koskaan kato aikaa, kauanko kohoaa. Kohotan niin että taikina on suunnilleen kaksinkertainen siihen verrattuna mitä se on alustamisen lopussa. Ja hyvä ois kohottaa vaikka lämpenemässä olevan uunin päällä/vesihauteessa. Ja liina päälle.
 

Yhteistyössä