Mitä teen ?!

Jäin yksinhuoltajaksi, mieheni jätettyä minut ja tulevan lapsemme oman onnemme nojaan. Olemme kummatkin opiskelijoita. Exä sanoi, että ei aio maksaa elatusmaksuja, ja luulee ettei hänen tarvitse maksaakkaan niitä.
Olemme erittäin huonoissa väleissä tämän exän kanssa, eikä meillä synny mitään sopua elatustuen maksamisesta, koska hän vain sanoo ettei aio maksaa yhtään mitään. Miten tämmöisessä tilanteessa siis toimitaan ? Pitääkö minun sopia kunnan kanssa sopimuksella paljonko lapsen isä maksaa elareita ? Pitääkö isyys todistaa isyystestillä ? Exäni sanoi sitäkin, että aikoo sanoa niille, jotka elatustukea määrääväät, ettei ole lapsen isä, eikä aio osallistua mihinkään isyystesteihin -.-' että osaa olla lapsellista.. miten saan todistettua tämän isyyden ?

Mutta miten minun kannattaa toimia tämmöisessä tilanteessa ? miten ja missä sopimus tässä tilanteessa tehdään? en nyt tiedä yhtään mitä tehdä elatustuen kanssa :x
 
Kyllä meiän isä joutu ainakin maksamaan aikoinaan elastusmaksuja vaikka ei millään meinannu asiaan suostua. Tosin ne meni ulosoton kautta,kun ei suostunu hyvällä alkaa niitä maksaan.. Eli kyllä ne sieltä saa,se vaan kestää kauemmin jos isä ei ole yhteistyökykyinen. Ja mie oon kans samaa mieltä Whannan kanssa,että tuon isyystestin saa oikeuden kautta,jos muu ei auta.

Tsemppiä tilanteeseen ja älä anna periks! :hug:
 
Kiitoksia hyvistä avuistanne, vielä semmoista kysyn, että voidaanko isälle määrätä 0e elatustukea :x eli ettei hänen tarvitsisi ollenkaan maksaa ? Kun olemme opiskelijoita, niin eihän meillä mitään tuloja ole, paitsi miehellä opintotuki, asumislisä, opintolaina, jos niitä tuloiksi edes lasketaan. Eikö se ole aivan määrin lasta kohtaan, jos määräävät tälle miehelle tosiaan 0e maksettavasti elatustukea, eli just sitä ettei tarvitse maksaa ollenkaan ?
 
Jos miehellä ei todistettavasti ole maksukykyä, Kela maksaa hänen puolestaan sulle minimielatustuen, joka on tällä hetkellä n.139e (en nyt muista ihan sentilleen).
Ja isyystesteihin todellakin on pakko mennä, siinä ei paljon mutkuemmäähaluu-vikinät auta.
Oman alueesi lastenvalvoja neuvoo sua kaikissa näissä käytännön jutuissa, häneen voit halutessasi ottaa yhteyttä jo ennen lapsen syntymää. Älä murehdi, kyllä nuo asiat järjestyvät! Voimia!
 
Moi! Minulla oli aika sama tilanne, ootin poikaani yksin (poika nyt 8kk), ja isä ei halua olla yhteydessä ja ei halunnut tunnustaa isyyttä. Nyt on asiat hoidettu, ja hän meni nyt sitten vihdoin ja viimein isyystestiin (eli verikokeisiin), seuraava askel olisi muuten ollut oikeudenkäynti, mutta ei tarvittu.Se alkaa vasta maksamaan kun se alkaa töitä tehä, se kanss opiskelija ja armeja vielä edessä. Itse saan kelasta elatusmaksua.
 
Ja kokemusperäisnä tietona vielä,

isyyden saa tosiaan vahvistettua (näen että kuitenkin lapsen parhaaksi , identiteetin kannalta),
meillä meni aika pitkää tietä ja kesti 1,5 vuotta.
Haastemies vie kutsun DNA-testiin perille , suurenevilla sakoilla - lopulta jopa virkavalta hakee hepun testiin. Pelkän geneettisen lausunnon (Kansanterveyslaitos) perusteella (voidaan) 'tuomitaan' 'isäksi'.

Tosiaan varsinaista isäähän tällä tapaa ei synny , mutta ainakin selvyys myöhemmin lapsen varalle. Ei tarvitse lapsen sitten itse samaa prosessia murrosiässä käynnistää (jonka hän halutessaan voi tehdä, sinällään asia ei vanhene).
Elatusapu määräytyy tulojen mukaan - mutta meillä ainakin sain heti puhuttua koko elatustuen minimin eli noin 136 meille Kelalta , isän pakoilun yms vuoksi. Eli Kela sitten perii ja taistelee josko saa 'isältä' perittyä hänelle määrätyn maksuosuuden.
Mikäli on vaikea tapaus , suosittelisin tätä.
Mies voi kyllä tässä(kin) tilanteessa olla muka loukkaantunut tai puhua , että olisi hänelle kunnia maksaa suoraan lapsesta. Tosiasiassa ainakin meillä heppu kuvitteli voivansa välttyä maksuilta , mikäli olisi asioinut suoraan mun kanssa.
Jos tuon toisen tien valitsee - kannattaa ajoissa sitten viedä ulosottoon - mikäli maksut jäävät maksamatta.

Ja mikäli isyydenselvitys ja vahvennus kestää - saat ko ajalta elatustuen suoraan Kelalta sillä perusteella , että asia on kesken.

Halutessasi voit jättää isyyden vahvistamatta , jolloin saat elatustuen heti kokonaan Kelalta , eikä biologisella isällä ole osaa eikä arpaa. Ja isyyysprosessin voit käynnistää milloin vain myöhemmin.
 

Yhteistyössä