Mitä teette asunnossa kun muutatte?

  • Viestiketjun aloittaja kesänmuuttaja
  • Ensimmäinen viesti
kesänmuuttaja
Asumme yksityisessä vuokra-asunnossa, ja olemme muuttamassa tästä pois.
Me olemme asuinaikanamme porailleet aika paljon, ja nyt seinissä kohtuullisesti siitä tulleita reikiä. Oletteko paikkailleet kitillä tai muulla vastaavalla kun olette muuttaneet pois vai oletteko jättäneet ne vai niin miten on? Meillä asunnossa on takuuvuokra enkä todellakaan halua, että summasta aletaan vähentämään mitään sen takia että ei olla paikkailtu meidän jälkiä? Kuinka menee? Ja miten muuten käytännössä kun olette muuttaneet yksityiseltä pois, onko ollut kuinka tarkkaa jos kaappeja ei ole pyyhitty tip top ja ikkunat lasten kädenjälkiä täynnä? :D
 
Oon kyllä pessyt ikkunat, ainakin kädenjäljet ja muut tahrat. Samoin kaapit ja niiden päältä oon pyyhkinyt, siirtänyt kiinteitä kodinkoneita (hella, jääkaappi) ja pessyt alta&takaa. Ei oo tullut isompia reikiä, yhden telkkarinkiinnikkeen jäljen kittasin, oli vaalea maalattu seinä joten ei sitä huomannut edes. Kaikki seinissä olevat tahrat oon myös putsannut, lämpöpatterit myös.

Olen aika tarkka eli siivoan siihen kuntoon että seuraava voi muuttaa sisään siivoamatta itse ollenkaan, jos tahtoo.
 
rollis
kunta-asunnot ainkin anta remonttisetin. tosin siitä on kerreottava isännöitsijälle . Hänen luvallavoi hänen märäämästä liikeestä hakea remonttisetin johon kuulu, kittiä , maaleja telet ym.
 
apjatkaa
Vuokranantajalle soitettu ja seuraavaksi paikalla perjantaina ja torstaina olisi tarkoitus alkaa asuntoa tyhjentelemään.
Ja toki ajattelin asiaa siltä kannalta miten itse tykkäisin, ajattelin lähinnä kuuluuko se minun tehtäviin?
Joudunko itse lähteä hakemaan kittiä lähimmästä kaupasta ja paikkamaan vai "pintakunnostetaanko" asunto aina uuden vuokralaisen tullessa...
 
Minusta kämppä kuuluu siivota kunnolla ja itse kyllä pesisin ikkunatkin.

Jos et ihan pesemään jaksa/voi alkaa ikkunoita tai jos niitä ei ulkoa tarvitse pestä niin suihkauta jotain lasinpesuainetta ja pyyhkäise nyt ainakin sormenjäljet pois.
 
"vieras"
Viimeisen päälle olen aina kaiken siivonnut, mutta reiät seinissä ym. lasketaan normaaliksi kulumiseksi ja niitä ei tarvitse korjata. Tauluja saa ripustaa seinille. Niiden korjaaminenkuuluu vuokraisännän vastuulle.
 
  • Tykkää
Reactions: MIRKAMÖRKÖ
"alma"
Ei asuntoa ole tarkoitus joutua remontoimaan eikä siivoamaan joka vuokralaisen välissä. Noita reikiä kyllä löytyy kaikista kämpistä, eli niiden paikkaaminen ei ole mielestäni mitenkään pakollista, toki jos niitä ihan tolkuttomasti on, niin voisi olla paikallaan niille jotain tehdä.
Mutta siivoaminen on teidän homma, eli tahrat seinistä ja ikkunoista pois, ja esim. uunin ja hellan kunnollinen siivoaminen kuuluu teille, ei vuokranantajalle, eikä uudelle vuokralaiselle. Ennen kun vuokravakuudesta voidaan mitään pidättää, täytyy vuokranantajan olla vuokralaiseen yhteydessä, ja antaa hänelle mahdolisuus itse korjata vahingot, tai esim. käydä hoitamassa loppusiivous kuntoon.
 
"vieras"
Ei ole välttämätöntä siivota kämppää viimeisen päälle, mutta tietenkin siihen pitiäisi mieluiten pyrkiä. Kaikki taulukoukkua isommat reinät kitillä umpeen, näkyvät tahrat pois seinistä, ikkunoiden pesu, jos ovat kovin likaisia (kaupoista saa nykyään myös kertakäyttöisiä ikkunanpesupyyhkeitä, joissa on valmiiksi aineet ja helppo käyttää), kaappien pyyhkiminen... Meillä jätettiin edelliseen asuntoon myös seinään kiinni peili ja seinähylly, kun ei ehditty irrottaa ja paikata jälkiä. Läpi meni.
 
Ilman muuta kunnon siivous! Kuten muutkin ovat todenneet, niin kyllä ne ikkunat vaan pitää pestä, samoin jääkaappi, uuni, hella, pyyhiä pölyt kaappien päältä ja sisältä, pyyhiä ovet, pestä vessa oikein kunnolla (mieluiten myös seinät) ja kaikki tekemänne reiät seinissä umpeen. Mahdollisimman siistiin kuntoon koko kämppä. Vuokranantajan ei todellakaan pidä joutua alkaa kunnostaa asuntoaan, vaan vuokralaisen on pidettävä asunto siinä kunnossa, että sen voi heti vuokrata eteenpäin. Toki normaalit elämisenjäljet saavat näkyä, mutta isoihin reikiin seinissä kyllä vuokralainen itse kustantaa omat kittinsa - itsehän ne siihen on aikanaan tehnytkin ja toivottavasti myös kysynyt vuokranantajalta tähän luvan. Onhan se aika noloa, jos asunto jää ruokottomaan kuntoon, kun sieltä muuttaa pois, eikö?
 
  • Tykkää
Reactions: Bonaire
Ilman muuta kunnon siivous! Kuten muutkin ovat todenneet, niin kyllä ne ikkunat vaan pitää pestä, samoin jääkaappi, uuni, hella, pyyhiä pölyt kaappien päältä ja sisältä, pyyhiä ovet, pestä vessa oikein kunnolla (mieluiten myös seinät) ja kaikki tekemänne reiät seinissä umpeen. Mahdollisimman siistiin kuntoon koko kämppä. Vuokranantajan ei todellakaan pidä joutua alkaa kunnostaa asuntoaan, vaan vuokralaisen on pidettävä asunto siinä kunnossa, että sen voi heti vuokrata eteenpäin. Toki normaalit elämisenjäljet saavat näkyä, mutta isoihin reikiin seinissä kyllä vuokralainen itse kustantaa omat kittinsa - itsehän ne siihen on aikanaan tehnytkin ja toivottavasti myös kysynyt vuokranantajalta tähän luvan. Onhan se aika noloa, jos asunto jää ruokottomaan kuntoon, kun sieltä muuttaa pois, eikö?
Taulujen ripustaminen todellakin lasketaan normaaleiksi asumiseen liittyviksi jäljiksi, joten reikiä ei tarvitse peittää.
 

Yhteistyössä