Mitä teette jouluaattona?

  • Viestiketjun aloittaja "Laura"
  • Ensimmäinen viesti
"Laura"
Käyttekö sukulaisilla? Kirkossa? Haudalla? Ulkona lasten kanssa leikkimässä?

Kertokaa omat suunnitelmanne. Itse en vielä ole täysin varma mitä teen mihinkin aikaan. :(
 
"vieras"
Me käydään viemässä haudoille kynttilät, syödään ja saunotaan. Muuta aikataulua ei ole kuin se, että mies on töissä klo 10-15. Todennäköisesti siis kolmen jälkeen mennään haudoille ja illalla saunaan.

Ei kai sitä aattoa sen enempää tarvitse aikatauluttaa.
 
meillä jo 15 vuotta näin
Aattoaamuna syödään kotona kinkkua oman perheen kesken ja ulkoilutetaan koiraa monta tuntia. Iltapäivällä mennään anoppilaan pitkän kaavan mukaan syömään ja kahvittelemaan. Illalla tullaan kotiin, avataan lasten kanssa omat lahjat ja nautitaan , siitä alkaa mun joulu vasta...
 
Miä
En tiedä vielä yhtään, varmaan enimmäkseen ollaan kotona. Äitin haudalla saatetaan käydä ja jos jaksan niin käydään koululta hakemassa kukkasia ja teen jonkun asetelman tai kimpun anopille vietäväksi. Ehkä :D
 
Ensimmäistä kertaa 19 vuoteen saan olla kotona jouluaaton, teemme ihan rauhassa riisipuuron ja valmistellaan jouluruoka. Ehkä ulkoillaan hetki, äiti ja kaksonen tulevat luultavasti käymään ja syödään yhdessä jotakin suolaista ja kahvitellaan. Availlaan lahjat suht aikaisin ja sitten syödään kunnon ruoka.
Loppuilta onkin sitten uusien juttujen ihmettelyä ja herkuttelua lasten kanssa. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
Suvun yhteisellä vapaa-ajan asunnolla ollaan.
Aamupala syödään ihan normaalisti rauhassa juoruten. Sitten lähdetään kuusen hakuun (joko metsään tai kuusikauppiaan luo, mies saa päättää, mä en jaksa tällä kertaa lähteä mukaan rämpimään ja etsimään kuusta tunneiksi). Klo. 12 katsotaan joulurauhan julistus telkkarista ja sitten koristellaan kuusi ja muutenkin laitetaan koristeita esille. N. klo 14 syödään puuro. Sitten varmaan ulkoillaan jos on selainen sää. Klo. 16 on hautausmaalla ulkona lauluesitys ja ohjelmaa, käydään varmaan laittamassa kynttilät ensin ja sitten jäädään kuuntelemaan. Siten takaisin ja ruokaa laittamaan. Syödään piiiitkän kaavan mukaan. Siten lahjat ja loppuilta vaan rentoudutaan. Nyt on ensimmäistä joulua myös saunamahdollisuus, mutta en ole varma mihin ihmeen väliin sen tuossa tunkisi. Ehkä saunotaan siis jossain välissä tai sitten saunotaan aatonaattoiltana.
 
Sama kaava vuodesta toiseen. Aamulla puuro ja viemään kynttilät haudalle,pulkkamäkeen ja kotiin laittamaan ruoka. Syönti ja sauna jo iltapäivällä. Pukki tulee klo.17 ja jaetaan lahjat. Lapset leikkii uusilla kamoillaan loppuillan ja itse hörpsii glögiä ja lueskelen ja pelataan jotain jos tulee pelejä paketista.. Katotaan töllöö ja olen varmaan koneellakin jonkun aikaa illasta.. Pitänee illasta vielä syödäkkin..:p
 
Heräillään, katsotaan joulupukin kuumalinjaa ja syödään olohuoneen lattialla aamiainen. Sen jälkeen aamupesut ja ennen jourauhan julistusta tulee vieraat. Sitten vietämme ystävien ja suvun kesken ihaa joulua syöden, ulkoillen ja nauttien.
 
Käydään anopin ja appiukon luona syömässä tai kahvilla, ehkä käydään heidän kanssa
haudoilla. Ei ole muita suunitelmia.
 
Karkeasti ottaen näin:

- Aamulla joulupuurot ja joulusauna lumeen tehtävine enkelinen Tönössäni (kaikki lapset perheineen, appivanhemmat, adoptiotäti jne myös paikalle). Tontuille ulos ruoat ja lahjat saunatontulle ja kotitontulle.
- Kahteentoista mennessä pakkelit naamaan ja parasta päälle.
- Kuunnellaan porukalla joulurauhan julistus ja juodaan glögiä.
- Iltapäivällä Esikkolaan; pelejä, lasten joulunäytelmät ja laulut.
- Kolmeksi kirkkoon.
- Kirkon jälkeen hautausmaan kautta Esikkolaan jouluaaton aterialle.
- Illalla tulee joulupukki.
- Yöllä saunotaan uudelleen.
 
"shh"
Aamulla käydään lasten kanssa ulkona. Sitten vaan laitetaan ruokaa, vähän siivoillaan jälkiä ja odotellaan vieraita. Klo 15 olis tarkoitus syödä, sitten tulee pukki ja kohta onkin jo ilta.
 
har
Aamupäivän aikana koristellaan kuusi (jos ei sitä ole tehty edellisiltana), syödään riisipuuro ja saunotaan, muksut voi ulkoilla jos malttavat ja ehtivät. Kuunnellaan joulurauhan julistus. Viedään kynttilöitä haudoille ja mahdollisesti käydään kirkossa aattoillan hartaudessa. Syödään jouluruoat ja availlaan lahjat, pukin tulosta en ole varma kun ollaan äitini luona mutta eiköhän tuo vieraile. Illalla pelataan pelejä.
 
Aamulla heräillään ja Joulupukin kuumalinjaa katsellaan, aamupäivän aikana ulkoillaan, jos sää sallii, viedään läheiselle hautausmaalle muistokynttilät muualla nukkuvien muistopatsaalle ja sieltä kävellään hiljalleen kotiin, jonka jälkeen kuullaan joulurauhan julistus.

Aikuiset alkavat laittamaan ruokaa ja lapset touhuavat omiaan, kynttilät ja roihut syttyvät pihalle juuri ennen pimeää, saunassa käydään ennen ruokaa, ruoka on noin klo. 15 ja pukki saapuu viideltä.

Sen jälkeen ollaan yhdessä, pelaillaan ja leikitään uusilla leluilla. Syödään kun nälkä tulee uudelleen ja laitetaan maate, kun uni tulee silmään.
 
Eeveee
Aamulla töihin tekemään vanhuksille joulua, päivällä kotiin jossa mies & lapset on tehneet jotain eli tuskin mitään. Korkeintaan syöneet.

Siitäpä sitten anoppilaan ruokailemaan ja pukkia kattomaan, väsyneenä lahjakuorman kanssa illalla kotiin saunaan ja aamulla taas töihin.

Monen monta vuotta olen haunnut viettää joulun omassa kodissa mutta muu perhe ei hyväksy joten taas mennään...
 
Aattona käydään aamusta miehen mummolla syömässä riisipuuroa ja sieltä lähetään sitten minun vanhemmilleni syömään, saunaan ja pukkia odottelemaan.

Haudalla käytiin aina aattona, kun olin pieni, mutta nyt on about 700km matkaa niin ei voi. Varmaan sitten vanhemmillani sytytetään kynttilät isovanhempien muistoksi.
 
har
Haudalla käytiin aina aattona, kun olin pieni, mutta nyt on about 700km matkaa niin ei voi. Varmaan sitten vanhemmillani sytytetään kynttilät isovanhempien muistoksi.
Monilla hautausmailla on nykyisin muistomerkki jonne voi viedä kynttilän muualle haudattujen muistoksi jos haluaa. Toki kynttilän sytyttäminen kotonakin on ihan OK mutta ihan vaan vinkkinä jos kiinnostaa.
 
mun joulu
Lapsi on aaton isällään. Minä vain olen ja syön, kuuntelen musiikkia ja katselen kynttilöitä. Oikea joulu saapuukin minulle sitten joulupäivänä kun lapseni tulee luokseni, avataan lahjat, syödään, pelataan ja otetaan rennosti. Ei mitään sukulaispaineita tms.

En ole yksinäinen, pihapiirissämme on muitakin äitejä, ja osa ilman miestä kotona kuten minäkin.

Hyvää joulun aikaa ketjuun !
 

Yhteistyössä