Mitä teette reilu 1,5 v lapsen kanssa uimalasa? Mitä huomioida, miten varautua?

  • Viestiketjun aloittaja Uimari
  • Ensimmäinen viesti
Uimari
Ensimmäistä kertaa ajattelin viedä lapsen uimalaan. Mutta mitä noin pienen kanssa siellä tehdään? Ammeessa tykkää olla mutta siellä vain kaatelee päälleen vettä ja leikkii leluilla.

Entä onko jotain muuta mitä kannattaa ottaa mukaan pyyhkeiden, uikkareiden yms. perustarvikkeiden lisäksi? Eniten mietityttää miten lapsi pysyy paikoillaan kun pesen itseäni.
 
Lastenaltaassa tuo polski ja käytiin terapia-altaassa syliuimassa. Kovasti tykkäsi käyä uimassa. Uimavaippaa ei koskaan ollu, semmonen kokouikkari oli hyvä että sai pidettyä märkää lasta sylissä. Pestessä se oli pakko pitää kainalossa koska muuten se livisti heti. Toiset seisoskelee äidin jaloissa pesun aikana. Mukana oli vaihtovaatteet, pyyhe, kuiva vaippa ja hieman välipalaa. Nälkä tuli aina uidessa. Joku lelu mitä tutki ootellessaan että mä puen itteni kokonaan.
 
Ja kysy uimalasta se vaippajuttu, jossain se vaaditaan, toisaalla kielletty jne...koskaan en ole nähnyt että pieni ois kakannu uidessaan,pissaa se vaippa ei pitele. Ja sitä vesileikkiä+räpiköintiä se noilla taaperoilla on tuo uimassa käynti.
 
Viimeksi muokattu:
Uimari
Juu, tuolla löytyy myös vauhtia ja uteliaisuutta sen verran etten oikein usko, että malttaa pysyä paikoillaan sitä aikaa kun itse peseydyn :D Tästä syystä jäänytkin kun meillä ei ole ketään jota voisi pyytää mukaan uimaan ja on pelottanut miten "pärjään" lapsen kanssa kaksin uimalassa, vauhtia kun riittää mutta järkeä ei ehkä niin paljoa vielä :)
 
xcv
Meillä ollut jarrusukat käytössä uikkareiden lisäksi niin pysyy paremmin pystyssä. Meillä löytyy suihkutiloista bumbo, siihen olen istuttanut pojan itseä pestessä. Pääsee kyllä pois siitä mutta hitaasti niin kerkeän pikapesun suorittaa jos ei ole "vahtijaa" mukana. Uimisen jälkeen istuu pukukopissa kiltisti kun annan käteen vesipullon ja rusinarasian, kerkee itse vaatteet pukea päälle.
 
9mmm
mä varmaan antaisin pilli mehun tai jonkun muun tai puhelisin kato kato mikä tuolla menee kettu. okei suihkussa nopeesti. sit meillä oli ainakin sellanen uima patja missä ne jalka reijät ni pysty itekkin vähän uimaan toki ei uimalassa vaan järvellä tai montulla.
 
9mmm
uimavaippa joskus unohdin perus vaipan tiesittekö et ku se vaippa turpoo ja hajoo sielt tulee sellasia jääpalloja tai sen näkösii ekan kerran katoin mistä tänne on lunta tullu mut se oli se vaippa :)
 
sählärin äiti
Samaa minä täällä kanssa mietin, että miten saada itsensä ylipäätään puetuksi uimisen jälkeen, kun oma taaperoni on niin tuhottoman vilkasta sorttia ja menee ties' minne. Ja sen tiedän, että moneenkaan pukuhuonetilaan ei saa ottaa rattaita mukaan - tietysti käytänteen ymmärrän, ettei rattaiden pyöristä tule likaa lattioille. Mutta ei sekään ole kovin lystiä, että laitat pikkarit jalkaan - juokset muksun perään, käsket hänen edes sekunnin olla paikallaan, laitat seuraavan vaatekappaleen hät'hätää päälle ja taas juokset muksun perään jne jne,,,,,, Tai tuollaiseksi kyllä epäilen tilanteen menevän, kun tulemme suihkuista pois takaisin pukkariin ja vaatteita pukemaan.

Viime syksynä olemme viimeksi uimahallissa käyneet ja nyt on ollut pitempi tauko, kun muksulla on ollut nuhaa vähän väliä. Vaan kun tästä pieni kuntoon tulee, niin olisi mukava jälleen lähteä uimahalleissa käymään vaan nuo tietyt tilanteet jännittävät jo etukäteen.
 
Sitä onnistui kyllä peseytymään vaikka ipana keikkui kainalossa. Yhdellä kädellä ja puolen vaihto. Pitkän tukan kanssa voi tietty olla hankalampaa. Vesi sellasena että ei haitannu lasta. Pukkarissa se pysy ihme kyllä kun puin ekana sen ja pistin välipalan pariin oman pukemisen ajaksi. Ja toiseen käteen lelu.
 
79iuf
Alkuperäinen kirjoittaja sählärin äiti;30661967:
Samaa minä täällä kanssa mietin, että miten saada itsensä ylipäätään puetuksi uimisen jälkeen, kun oma taaperoni on niin tuhottoman vilkasta sorttia ja menee ties' minne. Ja sen tiedän, että moneenkaan pukuhuonetilaan ei saa ottaa rattaita mukaan - tietysti käytänteen ymmärrän, ettei rattaiden pyöristä tule likaa lattioille. Mutta ei sekään ole kovin lystiä, että laitat pikkarit jalkaan - juokset muksun perään, käsket hänen edes sekunnin olla paikallaan, laitat seuraavan vaatekappaleen hät'hätää päälle ja taas juokset muksun perään jne jne,,,,,, Tai tuollaiseksi kyllä epäilen tilanteen menevän, kun tulemme suihkuista pois takaisin pukkariin ja vaatteita pukemaan. /QUOTE]

Muksu valjailla penkinjalkaan tai vastaavaan kiinni?
 
Uimari
Jarrusukat oli hyvä vinkki, kiitos! Se on ollut myös murheena, että kuinka lspsi pysyy pystyssä liukkaalla lattialla kun juoksee sinne tänne. Mietin jonkinlaisten uimatossujen hankkimista mutta ajattelin, että katsotaan ensin mitä tykkää. Mutta ei edes käväissyt jarrusukat mielessä.

Selvennys: Täälläpäin on ainakin ihan yleinen nimitys uimahallista on uimala. Piti googlettaa naapurikuntienkin uimaloiden nimet ja kyllä niistäkin käytetään samalla lailla nimitystä kaupungin nimi ja perässä uimala. Vaika samapa tuo samat varusteet ja ongelmat ne on kylpylässä ja uimahallissa ;)
 
"jonna"
Välipalaa reilusti mukaan ja juotavaa. Meillä on vesi/mehupullo aina pyyhkeiden luona, saapi juoda välillä, kun saatetaan pari-kolmekin kertaa käydä uimassa ja saunassa. Ja mennään yleensä aamupalan jälkeen, eli ennen kunnon ruokaa, nii meidän 2v meinaa aina nuupahtaa uimahalliin. Välillä käydään löylyjen välissä syömässä välipala, viimeks meni 2mandariinia, ja omena, raukka oikein täris ku veti välipalaa.

Ja itse lähden uimahalliin aina sillä ajatuksella, että pesen itseni sit kotona kun laps nukkuu.. :)

Jarrusukat juu, ne on ehdottomat.
Kun itse puet, lahjo lapsi välipalalla, rusinoilla millä vaan.
 
"uikku"
Mä olen käynyt kahden tosi eläväisen lapsen kanssa uimahallissa nyt muutamia kertoja :)
Lapset siis 2- ja 2-vuotiaita. Kerkeehän ne joka paikkaan, mutta pelastus on ollut ehkä se, että tykkäävät olla suihkussa ja saunassa. Allaspuolella sitten tiukasti käsistä molempia kiinni, kun kävellään. Altaassa olo on sujunut lelujen kanssa ja pikkuliukumäessä ihan mukavasti.
Eväät tosiaan auttaa pukemisvaiheessa, uidessa tulee nälkä ja jano. Ihan hyvin on muut ymmärtäneet, että noista meidän pojista lähtee ääntä, ja että kaikki mahdollinen kiinnostaa ja houkuttelee tutkimusretkelle :)
 
"uikku"
[QUOTE="uikku";30662035]Mä olen käynyt kahden tosi eläväisen lapsen kanssa uimahallissa nyt muutamia kertoja :)
Lapset siis 2- ja 2-vuotiaita. Kerkeehän ne joka paikkaan, mutta pelastus on ollut ehkä se, että tykkäävät olla suihkussa ja saunassa. Allaspuolella sitten tiukasti käsistä molempia kiinni, kun kävellään. Altaassa olo on sujunut lelujen kanssa ja pikkuliukumäessä ihan mukavasti.
Eväät tosiaan auttaa pukemisvaiheessa, uidessa tulee nälkä ja jano. Ihan hyvin on muut ymmärtäneet, että noista meidän pojista lähtee ääntä, ja että kaikki mahdollinen kiinnostaa ja houkuttelee tutkimusretkelle :)[/QUOTE]

2- ja 3-vuotiaat lapset :)
 
2xlapset mukana
Minä myös omen käynyt reilun vuoden verran kahden lapsen kanssa. Tyttö täyttää toukokuussa 4 vuotta ja poika täytti pari viikkoa sitten kaksi... ja molemmat ovat todella touhukkaita menijöitä. Kuopus varsinkin menee veteen pää edellä uskoen kovasti siihen, että joku ottaa kiinni. Esikoinen oppi vuosi sitten pysymään käsikellukkeiden avulla pinnalla ulkomaan reissulla, mikä antaa peli ja reagointi aikaa, vaikka kummastakaan ei voi irrottaa silmiä hetkeksikään.

Uimavaippaa meillä ei ole ollut koskaan käytössä kummallakaan. Suihkussa annan lapsille yhden käsisuihkun käteen, jolla leikkiessä saan hetken tukan ja itseni pesuun. Kunnolla peseydyn vasta kotona.. en edes yritä pitkittää suihkussa käyntiä. Puen uimapuvun aina ensiksi itselle altaalle mennessä, sillä siinä vaiheessa kun uikkarit ja kellukkeet on lasten päällä niin he ovat jo menossa.

jotain pientä välipalaa on hyvä olla / rusina rasia kun tullaan pukuhuoneeseen. silloin saa hetken pukea itselleen vaatteet oikein päin. Pitkän tukan pistän vaan pyyhekosteana pipon sisään ja kuivattelen ja selvittelen kotona.

Nyt alkaa olla jo kivaa uimareissuilla käynnit sillä molemmat lapset kuuntelevat ohjeita hyvin.. on ollut jo puolen vuoden ajan. Mutta kyllä siinä sen pari tuntia saa olla niin skarppina ja silmät selässä koko ajan että päikkärit kelpaavat myös itselle :D
 
"minä vain"
Jos sulla on joku äitikaveri lapsineen mukana, niin pesut onnistuu helposti vahtivuoroja vaihdellen. Meillä tyttö oli kans ikiliikkuja-sorttia, mutta suihkun alla tykkäsi olla aloillaan ja jos vielä sai itse pestä tukkaansa samalla ja vaahdottaa itseään saippualla, niin samalla sai hyvin itsensäkin pestyksi. Ja pukkarin puolella sai itse puettua kun lapsi mutusti eväitä. Uiminen on kivaa taaperon kanssa!
 
9mmm
[QUOTE="minä vain";30662242]Jos sulla on joku äitikaveri lapsineen mukana, niin pesut onnistuu helposti vahtivuoroja vaihdellen. Meillä tyttö oli kans ikiliikkuja-sorttia, mutta suihkun alla tykkäsi olla aloillaan ja jos vielä sai itse pestä tukkaansa samalla ja vaahdottaa itseään saippualla, niin samalla sai hyvin itsensäkin pestyksi. Ja pukkarin puolella sai itse puettua kun lapsi mutusti eväitä. Uiminen on kivaa taaperon kanssa![/QUOTE]

tohon lisäis sen pesu sienen hmm pitäisköhän sitä tesmaa mennä skidin kaa uimalaan ku tätä lueskelee. yks kyssä siis millasia on uima sukat?
 

Yhteistyössä