Mitä tehdä 3-vuotiaan kanssa joka...

Pissaa housuihinsa aivan tahallaan! Hän osaa käydä potalla ja hoitaa sekä kakka että pissa asiat potalle mutta on nyt alkanut pissaamaan ja kakkaamaan housuun aivan huvikseen verukkeella:"mummo sanoi ettei haittaa"!

Itse koetan lapsellemme painottaa että kakka ja pissa kuuluu pottaan, ei housuun ja se todellakin haittaa jos 3-vuotias iso lapsi pissaa ja kakkaa housuun!

Itse olen kiukkuisena katsellut vierestä kun lapsi pissaa/kakkaa housuun anoppilassa, miten anoppi ensin kysyy miksi et mennyt potalle ja sitten tokaisee että ei haittaa vaikka tulikin housuun ja paapoen vaihtaa housuja. Hän tasan tarkkaan tietää että minä ja mieheni koetamme opettaa lapsemme POTALLE eikä tekemään tarpeitaan housuun.

En tiedä mitä tässä tekisi. Harmittaa niiin paljon kun hän alussa oppi potalle tekemään kakat ja pissat ja anoppikin kannusti siihen vaan nyt on tullut tämä "ei se haittaa" juttu...Repeän... :(

Teenkö väärin kun joka housuun pissaus/kakkaus kerralla sanon pojalle topakasti että se todellakin haittaa kun pissaa/kakkaa housuun ja se on aivan sama mitä mummi sanoo mutta housuun ei tehdä tarpeita!

Auttakkee.... :ashamed:
 
Onko jotain muutoksia tapahtunut hänelle arjessa? Useinhan näissä asioissa takapakki merkitsee vain huomionhakemista.
Anoppisi on kyllä todella ajattelematon! Mitä jollet vaihtaisikaan housuja mitenkään erityisen nopeaan kuiviin? Itse varmaan käskisin lasta vaihtamaan housut itse. Tuon ikäinen osaa jo vaatettaa, niin mielestäni voi hyvin sanoa että itse saa kuivat vaihtaa, jos tahallaan kasteleekin.
 
Mun mielestä sellaisesta ei saa torua vaikka olisikin tahallista. On kumminkin sellainen aihe, että lapsi varmaan hakee vaan huomiota ja tee niin, ettet anna sitä tuollaisen teon jälkeen. Et sano mitään, vaihdat vaan vaatteet tai sit anna olla nakusillaan. Tosin ei tuo anopinkaan käytös ihan ok ole, mut en mä torumaankaan alkaisi.
 
Tuo on varmaan aika tavallista, että lapsi jo opittuaan kuivaksi heittäytyy taas vauvaksi. Meillä poika alkoi kakata housuunsa loppukesällä ja se oli vielä ikävämpää. No menihän se ohi muutaman viikon jälkeen, mutta oli siinä kestämistä.

Uhmaikään taitaa tuo kuulua, lapsi kokeilee mitä tapahtuu jos hän tekee niin kuin haluaa. Jos touhu ei lopu muutaman viikon sisällä tekisin itse niin, että miettisin mikä on lapselle tärkeää kodin ulkopuolella ja kertoisin lapselle, että nyt ei voida mennä vaikkapa puistoon kun sinä pissaat housuusi eikä märillä housuilla voi olla talvella ulkona. Yleensä tollainen menee itsekseen ohi, kun ei huomioi koko asiaa sen kummemmin, mutta jos se jatkuu ja jatkuu, niin ottaisin ehkä neuvolaan yhteyttä. Tsemppiä asian kanssa! :hug:
 
Meillä tyttö kävi potalla pissalla ja kakalla ihan hyvin kunnes meni tarhaan. Sen jälkeen meni pari viikkoa että pissasi aina housuun. Harvoja oli kerrat kun kävi potalla vaikka muistutin että käydä potalla. Mua kyllä varotettiin että voi käydä niin että alkaa taas pissaan housuun kun arki muuttuu. Nykyään on täysin päiväkuiva. Vahinkoja sattuu, mutta niillehän ei voi mitään.

Mä olen kans sanonu tytölle kun on tullut pissat housuun että ei haittaa, mutta lisännyt siihen vielä että miten se niin kävi ja unohditko käydä potalla. Sit käydään vaihtaan kuivat vaatteet ja vielä muistutan että käypäs sitten potalla.

Meillä hankaloitti aikoinaan kuivaksi opettelua se että anoppi vaikka oli vaihtovaatteet mukana laittoi aina tytölle vaipan jos siellä sattui vahinko. Minusta myös mummolassa pitäisi toimia niinkuin on kotonakin toimittu.
 

Yhteistyössä