Mitä tehdä 8 kk ruokailun kanssa?

Eli onko kellään vinkkejä meidän "pieneen" ongelmaan..?

Eli tyttö kohta 8 kk pelleilee syömisensä kanssa oikein urakalla. Puuro maistuu, sekä hedelmösoseet. Tähän väliin sanottakoon, että lisään puuroon muutaman lusikallisen hedelmäsosetta, mutta makeaksi sitä ei voi sanoa. Mutta siis normaali lämmin ruoka (kasvis- liha- yms. soseet) menee alas todella heikosti. Avaa kyllä suunsa innokkaasti, mutta lusikallisen jälkeen sylkee ruuan pois ja ilmoittaa kovaan ääneen kiljumalla ettei todellakaan halunnut sitä ruokaa. Sain ja saan tytön syömään ruuan laittamalla sekaan hedelmäsosetta. Mutta koska kyseessä on tytön ihan selkeä pelleily, niin en tiedä onko sekään oikea konsti saada ruokaa menemään?

Musta kun itsestä tuntuu että ruokailut on nyt mennyt pelleilyksi ja itse asia on sivu seikka kun koitan vaan kaikin keinoin saada ruokaa menemään. Haluaisin ruokailusta rauhallisen tilanteen, mutta onko se toivoton unelma?
Sormiruokaa tyttö syö, mutta syö sitä hieman ja sitten senkin kanssa alkaa muu touhuilu kuten ruuan puristelu, koirien ruokinta... :headwall:

Joten siis vinkit otetaan vastaan kiitollisena! :)
 
Itellä on 6,5kk tytteli ja oli aika temppuilua kaiken ruuan syöminen tässä pari viikkoa sitten, nyt syö taas ihan hyvin, eli oli vaan semmonen ihme kausi menossa(hampeliakin pukkasi). Toivottavasti tommonen vaihe menee ohi.. ite olin ihan kypsä jo valmiiksi kun ruokailun aika koitti! Toivottavasti helpottaa teilläkin! :)
 
Meidän 9kk oli myös pitkään perso puurolle ja hedelmäsoseille, liha/kasvis-ruoat maistuivat siis heikommin jos ollenkaan joskus. Alkuhermoilujen jälkeen otin sen linjan. että yksikin lusikallinen on hyvä. Sitten älysin antaa tytölle lusikan käteen, myöhemmin maissinaksun ja viimeisimpänä ruisleipää ja alkoi heti sujumaan paremmin. Älysin myös että turha odottaa että tyttö avaa reippaasti suutansa, vaan minun pitää ikään kuin huomaamatta tuikata suuhun kun touhuaa lusikan tms. kanssa. Alkoi toimimaan hyvin ja nykyään tyttö harjoittelee itse syömistä ja availee minullekin suutansa reippaammin. Edelleen siis lusikka tms. käytössä. Tarjoan myös ruokailun välissä vettä. Luulen että joillekkin lapseille pelkkä tylsän ruoan syöminen ei riitä jotta moitivoituu toivottuun toimintaan:) Mutta hedelmäsoseen lisäämistä kunnon ruokaan en henk. koht. suosittelisi. Jos kyseessä ei ole alipainoinen lapsi, en usko että haittaa vaikka kunnon ruokaa meneekin vähemmän.
 
Kiitos nemivoltti!

Meillä on muutamaan otteeseen tytöllä lusikka ollutkin kädessä. Ajattelin koittaa tässä jossain kohtaa ihan sitä että laitan vaan tytölle kupin eteen ja lusikan käteen. Siinä sitten sivussa syötän itse, saapahan sotkea. :D Saattaa hyvinkin olla kyse tuosta tylsän ruuan syömisestä, mutta siis nykyään ruokailut sellaista leikkiä ja pelleilyä ettei tosikaan. Jotenkin en halua ruokailun vain olevan sellaista.

Tyttö ei ole alipainoinen, mutta pieni ja painoa tulee välillä hyvin, välillä hieman vähemmän. Joten siksi on sitten pitänyt jollain konstilla saada ruokaa menemään. Vauhti kun on niin kova, ettei oikein tuo pelkkä puuron syönti riitä energia vajeen täyttämiseksi.

:flower: :flower:
 
Avasin koneen kirjottaakseni ja kysyäkseni just samaa kuin Nampula! Kiitos siis! :flower: Meillä kohta 7-kuinen tyttö, joka sopii kuvauksiinne puuron ja hedelmäsoseen syöjästä - lihaa ei ole vielä aloitettu. Puuro mennyt pääsääntöisesti tosi hyvin, mutta muutaman päivän senkin kanssa ollut taistelua- kasvissoseista vain kaupan peruna-porkkana maistuu. Omat soseet menee tosi nihkeesti. Olen huijannut tyttöä vesimukin kanssa (hän kun tykkää kovasti juoda vettä nokkamukistaan), eli kun suu aukeaa nokkamukille, tuikkasenkin lusikan suuhun - aika hyvin menny...pelkään vaan että fiksu likka huomaa kohta homman, eikä ota vettäkään? Onko jolleen käyny niin, että huijas "kääntyy vastaan"?

Oisin kans kiitollinen, jos joku vois laittaa noin määriä, mitä teän vaavelit syö/ruoka-aika? Meillä max annos on ollu vajaa puoli purkkia pilttiä (sitä peruna-porkkanaa :) )

Hyviä ruokahetkiä!
 
Meilläkin 9 kk ikäinen lapsi söi huonosti 3 viikkoa ja painoa ei tullut yhtään lisää yli 2 kuukauteen. Oli kuumeessa ja ylähampaat ovat tehneet kauan tuloaan. Nyt kyllä ruoka maistuu taas. Koko ajan maistui kaikki muut paitsi liharuuat. Tein niin, että syötin muutaman lusikan hedelmäsosetta ja sitten väliin liharuokaa.

Nyt onneksi maistuu taas ruuat. SE on vain semmonen vaihe, joka menee ohi. Hyä kuitenkin, että muu ruoka maistuu, niin tarvitse olla aivan huolissaan.

Meillä menee lounaalla vajaa pilttipurkki (teen itse ruuat joten vaikea arvioida) ja sitten jälkkäriksi hedelmää. Ja päivällisellä menee noin purkki. Silloin en anna jälkiruokaa.
 
meillä alusta asti menny kasvissoseiden kans hedelmäsosetta samalla lautasella. en oo stressiä ottanu asiasta. jos niin alas menee niin saapi mennä. =)
kyllä se joskus se tapa jää pois varmasti. =)
 

Yhteistyössä