Mitä tehdä kun haluaisi olla kotiäiti ikuisesti??

  • Viestiketjun aloittaja Kotini
  • Ensimmäinen viesti
"hanna"
Alkuperäinen kirjoittaja näin;23032380:
Mutta sitten pitäisi päivähoidon olla laadukkaampaa. Jos kaikki tutkimustulokset jatkuvasti varoittavat, että päiväkodissa on liian suuret lapsiryhmät, tulisi yhteiskunnan puuttua päivähoidon laatuun. Muussa tapauksessa tukea lasten kotihoitoa. Lapsi voi sairastua päiväkodissa joko henkisesti tai fyysisesti.

Olen sitä mieltä, että perhepäivähoitajien palkkoja tulisi nostaa, jotta he eivät katoa kokonaan yhteiskunnasta.
Kerro, miksi päiväkotivalinnan tehneet ovat arvokkaampia kuin me, jotka haluamme kasvattaa lapsemme kotona? Miksi minun veroeuroillani tuetaan perheitä joissa kolme lasta poäiväkodissa, hintaa kunnalle yhteensä 2000€/kk, mikseivät maksa hoidosta itse kerta perheessä on kaksi työssäkäyvää aikuista?

Ja naurettavinta: Miksi minä ja puolisoni kustannamme naapurin päätöstä laittaa 1,5v lapsi päiväkotiin ollessaan itse kuitenkin äitiyslomalla. Mikä järki siinä on? Jos häntä ei kiinnosta hoitaa esikoistaan kun on söötti vauveli kotona jota voi kuolata niin voisi edes maksaa siitä itse. Miksi ihmeessä kunnan pitä jaella rahaa tällaisille tapauksille?
 
Itse olen ollut kotiäitinä esikoisen syntymästä lähtien, tyttö menee kouluun ensi syksynä. Oikeastaan kotona olen ollut vähän huomaamattani pitkään, esikoisen jälkeen tuli toinen lapsi aika pian. Sitten tulikin kohta jo iloisena yllätyksenä kolmas. Tulevaisuus on vielä aika auki, mitä tekee vuoden päästä sen aika näytää. Koen elämän mielekkääksi, ja päivässä on paljon touhua ja tekemistä. Ehkäpä eniten välillä kaipaa sitä aikuisen seuraa, mutta olen luonteeltani sellainen ihminen joka viihtyy myös yksin kun siihen on mahdollisuus.

Meillä on mies siis ollut koko ajan työelämässä, ei tienaa mitään suuria mutta emme kyllä kauheasti tingikkään mistään itselemme tärkeästä. Miehen työpaikka on melko varmalta alalta, ja koulutusta löytyy myös hoitoalalle jossa ainakin meillä päin on pulaa työvoimasta. Itselläkin on ammatti jossa melko varma työllistyminen. Säästeliäitä olemme jo luonteeltamme emme kuitenkaan nuukia, suuremmat hankinnat tehdään harkiten. Mutta toisaalta mikään isompikaan yht äkkinen lasku ei ole kaatanut taloutta. Ulkomaanmatkoja emme ainakaan vielä tee, mutta kotimaassa olemme matkailleet, ulkomaan reissut vaativat sitten pitempää suunnittelua ja säästämistä pieneten lasten kanssa emme ole sellaiseen edes tarvetta nähneet. Meillä on lainat mitoitettu sen mukaan että elämme yhden palkalla, täältä meiltä päin saa remontoitavia omakotitaloja ihan sopuhintaan. Eli asumisenkaan suhteen emme ole mielestämme tinkineet. Mutta voin siis puhua vain ja ainoastaan omasta näkökulmasta, tosiaan siihen kotona oloon vaikuttaa niin monta tekijää. Ja myös niistä perheen tarpeistakin se on kiinni, se mikä sopii toiselle ei sovi sitten taas toisille mitenkään.
 
npo
[QUOTE="hanna";23032387]Minulla on säästöjä n 10 000€ ja puolisollani hieman yli 20 000€. Olemme molemmat hyvin koulutettuja ja valmiita tekemään vähän huonompaakin duunia. Asuntolainaa on vielä jäljellä 43 000€ (alkuperäinen summa oli 150 000€, tämähän on vain loppukiri! :D Viidessä vuodessa tuo on maksettu pois. ) että toistaseksi varat - velat menee vielä miinukselle, mutta kyllä pärjättäisiin pitkään ihan työttömyyskassan ja säästöjen turvin, velkaakin voitaisiin lyhentää, ilman, että elämänlaadusta pitäisi erityisemmin tinkiä. Säästöön myös menee lisää kokoajan, enemmän sitten kun työskentelen kokopäiväisesti.

Vaikka periaatteessa olen myös sitä mieltä, että ihmisten pitää itse olla vastuussa omasta ja perheittensä toimeentulosta, niin kyllä minua ketuttaa se, että päiväkoteja tuetaan niin paljon. Minä maksan veroja siitä, että muut voivat laittaa lapsensa laitoksiin jo 10kk ikäisinä. Meillä on naapureita joilla äiti kotona vauvan kanssa, 1v-3v sisarukset sitten päiväkodissa käytännössä ilmaiseksi. Maksaisivat ihan itse omista valinnoistaan niin jäisi meidän perheelle enemmän rahaa omiin valintoihimme!! Tuskinpa laittaisivat lapsensa hoitoon 1-vuotiaina jos joutuisivat maksamaan siitä todelliset kustannukset.[/QUOTE]
Niin no mutta muista se että sinä ja miehesi saatatte joskus sairastaa ja paljon; ja toisaalla taas näiden perheiden, jotka vievät lapset aikaisin hoitoon, vanhemmat eivät. Silloinhan he voisivat penätä teiltä rahoja terveydenhuoltokuluista jotka te käytätte ja he maksavat veroissa.

Tää mallihan perustuu juuri siihen että ollaan jossain maksajia ja jossain saajia. Ne ei mene aina tasan. Maksan mä nytkin jonkun mummun laitospaikasta ja itse saatan kupsahtaa jo pitkälti ennen kuin itse voisin ko. palvelusta "nauttia".

Ei siis ihan noin kapeakatseisesti voi asiaa ajatella.

Itse maksan veroja mieluusti. Keskosvauvamme hoidot olisivat jenkkilässä maksaneet 150-200t€; täällä ne maksoivat kaikki 600€ (en nyt muista mikä katto oli).
 
jaahas
No eikö tämä ap juuri ole etsimässä tässä iltatöitä ja pohtimassa miten saa pidettyä lapsensa kotona. Kunnioitettavaa, kun ei ole heti lykkäämässä tarhaan kuten te muut olette tehneet. Yhteiskunnan tuet ovat niin vähäisiä, että niillä ei todellakaan elä. Juoppokin saa enemmän kuin kotiäiti. Että eipä siitä kannata kinastella, voiko lapsia kasvattaa yhteiskunnan tuen voimin kotona vai ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja näin;23032380:
Mutta sitten pitäisi päivähoidon olla laadukkaampaa. Jos kaikki tutkimustulokset jatkuvasti varoittavat, että päiväkodissa on liian suuret lapsiryhmät, tulisi yhteiskunnan puuttua päivähoidon laatuun. Muussa tapauksessa tukea lasten kotihoitoa. Lapsi voi sairastua päiväkodissa joko henkisesti tai fyysisesti.

Olen sitä mieltä, että perhepäivähoitajien palkkoja tulisi nostaa, jotta he eivät katoa kokonaan yhteiskunnasta.
Aivan samaa mieltä että pph: palkka pitäisi olla ihan jotain muuuta kuin nyt on. Arvokasta työtä tekevät. Mutta olen myös sitämieltä että pph:n pitäisi olla paremmin koulutettu. Moni on ihan ilman minkäänlaista koulutusta ja kokemusta on vain omista lapsista.

Sitäkään en oikein ymmärrä miksi me vanhemmat suostutaan siihen, että päiväkodeissa on niin huonot oltavat? Me ollaan asiakkaita ja niin kauan kuin meille käy kaikki ja hiljaa vaan mutistaan niin mitään ei tapahdu. Nyt KAIKKI vanhemmat berrikadeille ja vaatimaan parempaa ja laadukkaampaa päivähoitoa lapsillemme!!!
 
näin
[QUOTE="hanna";23032430]Kerro, miksi päiväkotivalinnan tehneet ovat arvokkaampia kuin me, jotka haluamme kasvattaa lapsemme kotona? Miksi minun veroeuroillani tuetaan perheitä joissa kolme lasta poäiväkodissa, hintaa kunnalle yhteensä 2000€/kk, mikseivät maksa hoidosta itse kerta perheessä on kaksi työssäkäyvää aikuista?

Ja naurettavinta: Miksi minä ja puolisoni kustannamme naapurin päätöstä laittaa 1,5v lapsi päiväkotiin ollessaan itse kuitenkin äitiyslomalla. Mikä järki siinä on? Jos häntä ei kiinnosta hoitaa esikoistaan kun on söötti vauveli kotona jota voi kuolata niin voisi edes maksaa siitä itse. Miksi ihmeessä kunnan pitä jaella rahaa tällaisille tapauksille?[/QUOTE]

Olet oikeassa, olen kanssasi samaa mieltä. Tarkoitin, että puollan lasten kotihoitoa, koska päiväkoti EI ole lapselle hyvä ja turvallinen paikka olla pitkät päivät.
 
usa
[QUOTE="hanna";23032430]Kerro, miksi päiväkotivalinnan tehneet ovat arvokkaampia kuin me, jotka haluamme kasvattaa lapsemme kotona? Miksi minun veroeuroillani tuetaan perheitä joissa kolme lasta poäiväkodissa, hintaa kunnalle yhteensä 2000€/kk, mikseivät maksa hoidosta itse kerta perheessä on kaksi työssäkäyvää aikuista?

Ja naurettavinta: Miksi minä ja puolisoni kustannamme naapurin päätöstä laittaa 1,5v lapsi päiväkotiin ollessaan itse kuitenkin äitiyslomalla. Mikä järki siinä on? Jos häntä ei kiinnosta hoitaa esikoistaan kun on söötti vauveli kotona jota voi kuolata niin voisi edes maksaa siitä itse. Miksi ihmeessä kunnan pitä jaella rahaa tällaisille tapauksille?[/QUOTE]

Amerikkaan vaan, sieltä löytyy vaihtoehto jossa saatte ihan itse maksaa niistä jutista joista itse haluatte. Ja sen tasoisina kun haluatte. Tää meidän systeemi on sellainen että aina joku joutuu "kärsimään", mutta toisaalta esim. vaikea sairastuminen ei välttämättä aja koko elämää konkurssiin.
 
seuraaja
[QUOTE="nnn";23032293]Peesaan kaalimaan vartijaa. Ei lapsien kustannukset kuulu yhteiskunnalle, vaan kyllähän siitä vastaavat ne lasten alullepanijat. Suomessa tämä on vaan hämärtynyt kun meillä sentään kuitenkin jollain muotoa tuetaan pienimpien kotihoitoa. Ei travitse kovin kauas matkustaan kun on itsestään selvyys että taloudellinen vastuu lapsista on vanhemmilla, ei minkään sortin valtiollisella "tukirahastolla"[/QUOTE]

Ja kuule sinä. Tiedätkö sinä paljonko valtio tukee sinun lapsesi päivähoitoa? Mun mielestä päivähoito vois tulla kokonaan jokaisen itsemaksettavaksi (ilman mitään tukea, kun ei sitä kerta kotihoitoonkaan saa) niin jopas ehkä jäis mamma jos toinenkin itse omat lapsensa hoitamaan, kun se oma palkka riittäis ehkä yhden lapsen hoidon maksamiseen, mutta ei sit kyllä enää kahden (tai toki, jos on valtavan hyvä palkka). Mun mielestä oikeasti valtio voisi antaa tämänkin vaihtoehdon äideille, jotka sitä haluavat. Etenkin, kun se oikeasti kannattaisi.
 
kotini
[QUOTE="vieras";23032442]Kysytkö tosissasi?[/QUOTE]

no meilläpäin iltatyöt alkavat klo 14. Ainakin ne mistä on tällä hetkellä paikkoja auki. Anteeksi tyhmyyteni mutta tuskin kovin monessa työssä voi itse säädellä koska voi töihin tulla?
 
"hanna"
Niin no mutta muista se että sinä ja miehesi saatatte joskus sairastaa ja paljon; ja toisaalla taas näiden perheiden, jotka vievät lapset aikaisin hoitoon, vanhemmat eivät. Silloinhan he voisivat penätä teiltä rahoja terveydenhuoltokuluista jotka te käytätte ja he maksavat veroissa.

Tää mallihan perustuu juuri siihen että ollaan jossain maksajia ja jossain saajia. Ne ei mene aina tasan. Maksan mä nytkin jonkun mummun laitospaikasta ja itse saatan kupsahtaa jo pitkälti ennen kuin itse voisin ko. palvelusta "nauttia".

Ei siis ihan noin kapeakatseisesti voi asiaa ajatella.

Itse maksan veroja mieluusti. Keskosvauvamme hoidot olisivat jenkkilässä maksaneet 150-200t€; täällä ne maksoivat kaikki 600€ (en nyt muista mikä katto oli).
No mutta jos kaikkia lapsiperheitä halutaan tukea niin miksei heitä tueta yhtäläisesti? Miksi päiväkotivalinnan tehneet perheet saavat 500-1000€ yhteiskunnan tukea joka kuukausi per lapsi, mutta me kotihoitovalinnan tehneet emme? Miksi minun pitää verorahoillani ylläpitää mielestäni lapsille haitallista toimintaa? Miksei jokainen lapsiperhe voi saada samoja resursseja ja sitten voisivat itse päättää, mikä heidän perhettään parhaiten hyödyttää?

Meillä on yhteinen sairausvakuutus ja jokainen suomalainen saa hoitoa tarpeen mukaan. Mielestäni resurssit ovat jokseenkin tasaisesti jaettu. Lihavat saavat hoitoa siinä missä hoikat, tupakoivat siinä missä savuttomatkin. Jokainen saa tehdä valintoja, yhdessä kustannamme jottei yksittäisen ihmisen taakka olisi liian suuri. Lastenhoidossa kuitenkin tuetaan eniten päiväkoteja. Miksi? Miksei samoja resursseja voisi jakaa tasan ja jokainen saisi itse päättää mitä niillä tekee, ostaako päivähoitopalveluita vai rahoittaako sillä kotivanhemman palkan ja eläkkeen...?
 
No eikö tämä ap juuri ole etsimässä tässä iltatöitä ja pohtimassa miten saa pidettyä lapsensa kotona. Kunnioitettavaa, kun ei ole heti lykkäämässä tarhaan kuten te muut olette tehneet. Yhteiskunnan tuet ovat niin vähäisiä, että niillä ei todellakaan elä. Juoppokin saa enemmän kuin kotiäiti. Että eipä siitä kannata kinastella, voiko lapsia kasvattaa yhteiskunnan tuen voimin kotona vai ei.
Ihan itse olen kasvattanut noi isommat muksut. Ilman yhteiskunnantukia (kotihoidontuki saatiin tietenkin) ja tarhaa. Kaksi vanhinta menivät esikouluun suoraan kotihoidosta. Kolmas kävi kaksi vuotta kuntoutus syistä päiväkodissa. Kuopus laitettiin tarhaan. En nyt tiedä mikä näistä on kaikkein paras vaihtoehto.
Ja meidän perhe maksaa kyllä sen verran paljon veroja vuodessa, että ihan ilman mitään tunnontuskia käytän tarhan palvelua. Ja varmaan juuri siitä syystä kun näkee miten paljon veroja maksellaan yhteiskunnan pohjattomaan kassaan niin olenkin sitä mieltä, että ihmiset voisivat ottaa enemmän vastuuta omasta elämästään ja omista valinnoistaan. Osa ottaa, osa ei. Ja noista juopoista yms sossuperheistä... joskus on vaan paras tukea sitä perhettä. Lasten takia.
 
"Joo"
[QUOTE="hanna";23032430]Kerro, miksi päiväkotivalinnan tehneet ovat arvokkaampia kuin me, jotka haluamme kasvattaa lapsemme kotona? Miksi minun veroeuroillani tuetaan perheitä joissa kolme lasta poäiväkodissa, hintaa kunnalle yhteensä 2000€/kk, mikseivät maksa hoidosta itse kerta perheessä on kaksi työssäkäyvää aikuista?

Ja naurettavinta: Miksi minä ja puolisoni kustannamme naapurin päätöstä laittaa 1,5v lapsi päiväkotiin ollessaan itse kuitenkin äitiyslomalla. Mikä järki siinä on? Jos häntä ei kiinnosta hoitaa esikoistaan kun on söötti vauveli kotona jota voi kuolata niin voisi edes maksaa siitä itse. Miksi ihmeessä kunnan pitä jaella rahaa tällaisille tapauksille?[/QUOTE]
Siksi että sinun veroeurosi menevät sinun lastesi kustannusten maksamiseen ja sinun kotonaolosi tukemiseen.

Subjektiivinen päivähoito lähtee lapsen tarpeesta, ei äidin. Lapsi taas ei sille mitään voi jos äiti ei ole kiinnostunut hoitamaan kotona. Kieltämättä taloudellisesti se ei ole järkevää, mutta lapsen on ehkä parempi tarhassa kun sellaisen äidin luona joka ei halua hoitaa vaikka voisi?
 
Ja kuule sinä. Tiedätkö sinä paljonko valtio tukee sinun lapsesi päivähoitoa? Mun mielestä päivähoito vois tulla kokonaan jokaisen itsemaksettavaksi (ilman mitään tukea, kun ei sitä kerta kotihoitoonkaan saa) niin jopas ehkä jäis mamma jos toinenkin itse omat lapsensa hoitamaan, kun se oma palkka riittäis ehkä yhden lapsen hoidon maksamiseen, mutta ei sit kyllä enää kahden (tai toki, jos on valtavan hyvä palkka). Mun mielestä oikeasti valtio voisi antaa tämänkin vaihtoehdon äideille, jotka sitä haluavat. Etenkin, kun se oikeasti kannattaisi.
Mulle sopisi tämä. JOS veroja myös laskettaisiin. Voisin tällä hetkelläkin maksaa pävähoidosta tulevat todelliset kustannukset ja jos veroja vielä laskettaisiin niin saisimme kivasti enemmän käyttörahaa.
 
kanta
[QUOTE="hanna";23032499]No mutta jos kaikkia lapsiperheitä halutaan tukea niin miksei heitä tueta yhtäläisesti? Miksi päiväkotivalinnan tehneet perheet saavat 500-1000€ yhteiskunnan tukea joka kuukausi per lapsi, mutta me kotihoitovalinnan tehneet emme? Miksi minun pitää verorahoillani ylläpitää mielestäni lapsille haitallista toimintaa? Miksei jokainen lapsiperhe voi saada samoja resursseja ja sitten voisivat itse päättää, mikä heidän perhettään parhaiten hyödyttää?

Meillä on yhteinen sairausvakuutus ja jokainen suomalainen saa hoitoa tarpeen mukaan. Mielestäni resurssit ovat jokseenkin tasaisesti jaettu. Lihavat saavat hoitoa siinä missä hoikat, tupakoivat siinä missä savuttomatkin. Jokainen saa tehdä valintoja, yhdessä kustannamme jottei yksittäisen ihmisen taakka olisi liian suuri. Lastenhoidossa kuitenkin tuetaan eniten päiväkoteja. Miksi? Miksei samoja resursseja voisi jakaa tasan ja jokainen saisi itse päättää mitä niillä tekee, ostaako päivähoitopalveluita vai rahoittaako sillä kotivanhemman palkan ja eläkkeen...?[/QUOTE]
Paljonko valtiolle "maksaa" jokainen äiti joka jää kotiin ja ei tuota verovaroja? siinä se pointti kai on myös. Eli kotona olija ei tuota, niin ei myöskään saa. Töihin menijä tuottaa ja saa sen palveluna (joskin kyseenalaisena esim näissä pk jutuissa)
 
[QUOTE="Joo";23032529]Subjektiivinen päivähoito lähtee lapsen tarpeesta, ei äidin. Lapsi taas ei sille mitään voi jos äiti ei ole kiinnostunut hoitamaan kotona. Kieltämättä taloudellisesti se ei ole järkevää, mutta lapsen on ehkä parempi tarhassa kun sellaisen äidin luona joka ei halua hoitaa vaikka voisi?[/QUOTE]

juuri näin.
 
"hanna"
[QUOTE="Joo";23032529]Siksi että sinun veroeurosi menevät sinun lastesi kustannusten maksamiseen ja sinun kotonaolosi tukemiseen.

Subjektiivinen päivähoito lähtee lapsen tarpeesta, ei äidin. Lapsi taas ei sille mitään voi jos äiti ei ole kiinnostunut hoitamaan kotona. Kieltämättä taloudellisesti se ei ole järkevää, mutta lapsen on ehkä parempi tarhassa kun sellaisen äidin luona joka ei halua hoitaa vaikka voisi?[/QUOTE]

Lapsi, jonka äiti ei halua hoitaa häntä -> voi paremmin tarhassa, siksi pitää tukea.

Lapsi, jonka äiti haluaisi hoitaa kotona, mutta ei ole varaa -> voi paremmin tarhassa, siksi pitää tukea? :D

Miksi vain niitä lapsiperheitä joiden äitejä ei kiinnosta pitää tukea?

Minä en ole kotiäiti, enkä ole koskaan kolmea kuukautta pitempään ollut opiskelematta/tekemättä töitä. Minun kotonaoloani siis ei liiemmin olla tuettu, ekalla kerralla oli minimi äitiysrahat, toisella kerralla osa-aikatyöpaikan takia sentään hieman korkeampi. Kotihoidontukea saatiin kunnes kuopus täytti kolme, nyt emme sitäkään. Se oli 318€ kun päiväkotihoito samanikäiselle maksaa kuukaudessa 800€. Kumpikaan meistä vanhemmista ei ole ollut kotivanhempana vielä. Nyt mies on jäämässä, sillä hänellä ei ura enää kiinnosta, emmekä me halua lapsiamme laitoskasvatetuiksi. Minä tykkään siitä, että voin tehdä täysipäiväisesti töitä eikä tarvitse joka toinen päivä jäädä kotiin sairaan lapsen kanssa. Sen lisäksi on oikein mukavaa, että koti on siisti eikä minun tarvitse huolehtia kaupassakäynneistä yms.

Mutta kyllä tuo veroprosentti hirvittää. Ja ärsyttää se, että päiväkoteja subventoidaan älyttömillä määrillä, meitä vain verotetaan.
 
Paljonko valtiolle "maksaa" jokainen äiti joka jää kotiin ja ei tuota verovaroja? siinä se pointti kai on myös. Eli kotona olija ei tuota, niin ei myöskään saa. Töihin menijä tuottaa ja saa sen palveluna (joskin kyseenalaisena esim näissä pk jutuissa)
Tässä taitaa olla totuuden siemen.

Olisihan se kiva jos kaikki olisi oikeudenmukaista. Ja joskus tuntuu että olisi parempi jos kaiken palvelun joutuisi maksaa itse, mutta myös veroja maksettaisiin sitten vähemmän. Ja samaten eläke, jokainen maksaisi itse itselleen eläkettä jollekin tilille, ei vakuutusyhtiölle..... Mutta me ei taideta elää jenkkilässä.
 
[QUOTE="hanna";23032576]Lapsi, jonka äiti ei halua hoitaa häntä -> voi paremmin tarhassa, siksi pitää tukea.

Lapsi, jonka äiti haluaisi hoitaa kotona, mutta ei ole varaa -> voi paremmin tarhassa, siksi pitää tukea? :D

Miksi vain niitä lapsiperheitä joiden äitejä ei kiinnosta pitää tukea?

Minä en ole kotiäiti, enkä ole koskaan kolmea kuukautta pitempään ollut opiskelematta/tekemättä töitä. Minun kotonaoloani siis ei liiemmin olla tuettu, ekalla kerralla oli minimi äitiysrahat, toisella kerralla osa-aikatyöpaikan takia sentään hieman korkeampi. Kotihoidontukea saatiin kunnes kuopus täytti kolme, nyt emme sitäkään. Se oli 318€ kun päiväkotihoito samanikäiselle maksaa kuukaudessa 800€. Kumpikaan meistä vanhemmista ei ole ollut kotivanhempana vielä. Nyt mies on jäämässä, sillä hänellä ei ura enää kiinnosta, emmekä me halua lapsiamme laitoskasvatetuiksi. Minä tykkään siitä, että voin tehdä täysipäiväisesti töitä eikä tarvitse joka toinen päivä jäädä kotiin sairaan lapsen kanssa. Sen lisäksi on oikein mukavaa, että koti on siisti eikä minun tarvitse huolehtia kaupassakäynneistä yms.

Mutta kyllä tuo veroprosentti hirvittää. Ja ärsyttää se, että päiväkoteja subventoidaan älyttömillä määrillä, meitä vain verotetaan.[/QUOTE]

Päiväkoti taitaa olla kaikkein pienin epäkohta tässä yhteiskunnassa.....
 
"vieras"
No tosissaan puhuen mitaan mielekasta tyota ei voi tehda iltaisin/oisin. Vain hanttihommia.
Näin kyllä, mutta edellinen kysyikin MITÄ töitä voi tehdä, ja kyllä töitä on vaikka mitä, mitä voi klo 17 jälkeen tehdä. Puhe ei ollut työn mielekkyydestä.

Vastaus: eniten todennäköisesti kaupan alalla myös huoltoasemat, siivoukset, raksat, vartiointiala, hoitoala, kuljettajat ja taksit
 
"hanna"
Paljonko valtiolle "maksaa" jokainen äiti joka jää kotiin ja ei tuota verovaroja? siinä se pointti kai on myös. Eli kotona olija ei tuota, niin ei myöskään saa. Töihin menijä tuottaa ja saa sen palveluna (joskin kyseenalaisena esim näissä pk jutuissa)
No, meillähän siis isä on jäämässä kotiin :) Hän on ollut työelämässä jo 20 vuotta. Jää nyt toki etuajassa "eläkkeelle" (mitään tuloja hän ei siis tule saamaan, mutta ei ole aikeissa palata töihin)

Jos kyse olisi tuosta, niin lapsille ei olisi subjektiivista päivähoito-oikeutta vaan vain työssäkäyvät voisivat laittaa lapsensa hoitoon. Nythän äiti voi maata kotona homehtumassa, lapsen päiväkoteilua tuetaan silti vaikka tonnilla kuussa.
 
kanta
Päiväkoti taitaa olla kaikkein pienin epäkohta tässä yhteiskunnassa.....
Mä kanssa ole sitä mieltä että päiväkoti nyt ei riitä selittämään kaikkia nuorten ja lasten ongelmia meidänkään maassa. Kyllä jutut ovat usein monitahoisia; riippuvaisia myös niistä vanhemmista. Kaikesta ei päiväkoteja kyllä voi syyttää, koska niitä mahtuu tähänki maahan monenlaisia. Ruuhkaisilla kasvualueilla ongelmat varmasti ovat huomattavasti suurempi. Kuitenkin suomessa on myös muitakin alueita, sellaisiakin joissa päiväkotitoiminta on täysin valonkestävää ja taatusti "ei traumatisoivaa".
 

Yhteistyössä