Mitä teidän 1-vuotiaat syö välipalaksi?

Meidän 1v2kk ei oo vielä koskaan syönyt välipalaa, kun ei ole ollut tarpeen. Maitoa juonut aterioiden välissä vain. Nyt kun alkanut aamuisin heräileen aikasemmin, tuntuu että välipalalle olisi tarvetta. Tänään tarjosin ekaa kertaa välipalaa, 4kk päärynäsosetta jota sattui oleen kaapissa. Ei tykännyt. En tiedä oliko sitten nälkäkään vai eikö vain pitänyt, hän kun ei ole makeita soseita saanut moneen kuukauteen, kun ei ole välipalaa saanut. Kaupassa katoin että oli välipalajuomia, mutta tuo kun ei juo kuin tuttipullosta eikä vellituttikaan kelpaa pulloon. Vinkkejä kaipaisin siis!
 
Yleisimmin maustamatonta jogurttia tai viiliä. Sekaan laitan ihan pikkusen hedelmäsosetta. Muuta hyvää on leipä, juusto, erilaiset hedelmät ja vihannekset. Bansku on suurta herkkua. :) Välillä saattaa kyllä mennä vaan iso pullollinen maitoa...
 
Ootko kokeillut, osaisiko lapsi juoda pillillä, niissä välipalajuomissa (esim. semper-smoothiessa) on mukana pilli, ja meil ainakin poika 11kk iässä hoksasi heti että miten juodaan pillillä, kun puristin tetraa vähän avuksi, niin juomaa tuli helposti.
Sit meil syödään jugurttia, viiliä jne.. hedelmäsoseella, ja toisinaan annan myös ihan valmiiks maustettuja jugurtteja, mut niis on kyllä sokeria aika paljon.
Sit banaania, pieniä omenan paljoja, marjakiisseliä, marja/hedelmärahkaa (nääkin voi tehdä ihan soseista, mikäli ei palaset mene alas), leipää.
 
Meillä mandariineista tai appelsiineista menee ehkä max 2 palasta yhdellä syömäkerralla ja niidenkin kanssa menee kiitettävästi aikaa sotkiessa.. Banaani samaten liiskautuu vain käsiin. Eli ihan vatsaan asti ei varmaan mene niinpaljon että siitä olis välipalaksi. Samaten leivän kanssa, suurin osa muruina lattialla.. Murot on varmaankin liian isoja paloja tuolle sihtikurkulle... Mutta niin tosiaan viiliä voiskin kokeilla, tai maustamatonta jogurttia soseella... Ja noita kiisseleitä! Ja pilliäkin täytyy kokeilla. Tänään ei olisi ollut tarpeen lounas ennen meneillään olevia päikkäreitä kun aamupuurosta ja maidosta oli vasta 1,5h. Ei oikein lounas maistunut ja lisäksi oksensi osan pois kun oli niin täynnä. Voipi olla että ainakin tänään välipala kuittautuu entiseen malliin maitopullolla. Kiitti vinkeistä kuitenkin!
 
Mötkylä Käykö teille maito? Mä oon aiemmin antanu Lauralle noita Cheerios-rinkuloita sellaisenaan, jonkun aikaa niitä pyörittää suussa että pehmenee ja sitte syö. Hampaita on vasta kaks alhaalla ja ylös tulossa toiset kaksi. Nyt sitte tässä tajusin vasta että voishan ne murot laittaa maitoon likoamaan, niinhän niitä ruukataan syödä :ashamed: Ja tyytyväisenä tyttö lusikoi kipollisen muroja menemään...
 
Meillä on muutenkin erittäin ronkeli likka (1v4kk) ja välipalax ei uppoa toistasex muuta ku viili (jonka seassa joko hed.sosetta tai survottua banaania) ja murorenkaita napostelee myös.
Tavallista maitoa tyttö ei ole oppinut juomaan, kuten ei myöskään syömään samoja ruokia meidän kanssa. Siispä purkkiruokia ostellaan ja nekin on muussattava huolella, muuten rupee kakomaan. Lähes kaikki hampaatkin on kuitenkin suussa.. Leipää kyllä mutustelee.. Onko kellään antaa vinkkejä miten saada lapsi oppimaan puremaan ruokansa ja mitä ton maidon kanssa pitäs tehä???
 
MÖTKYLÄ: Lohduttavaa kuulla että on edes yksi "kohtalotoveri" tässä asiassa :hug:
Meillä jäi viimesetkin maidon juonnit siihen, kun neiti lopetti yömaidon. Eli reilu vuoden ikäsex joi yöllä vielä kerran maitoa/velliä, mutta nyt sekin jäi pois. Ja vaikka tuolloin vielä yöllä maidon joi, niin päivällä ei juonut!
Olen siis raejuustolla, maidon lirauttamisella ruokiin ja puuroihin, sekä tuolla välipala viilillä yrittänyt tyydyttää sen kalsiumin saannin tarpeen. Juustojakaan neiti ei suostu maistamaankaan, saatikka jogurttia taikka piimää.. en tajuu mix niin vaikeeta :headwall:
 
LOGOTAR: Tuota en ole tullut ajatelleeksikaan, mutta toisaalta en kyllä usko että noinkaan on, sillä viili maistuu kuitenkin hyvin ja vaikka maitoa lirautettu ruokien sekaan, ei siitä ole tullut mitään oireita.. Neiti tuntuu vaan olevan niin nirso, ettei suostu maistamaankaan!
 
Kiisselit ja marjakeitot on tosiaan hyviä, makeitahan ne on (paitsi jos tekee itse niin saa säädettyä sokerin määrää), mutta siksi ne varmaan juuri maistuivat meidän vauvalle... Ja niitä saa sekoitettua puuroon ja jukurttiin ainakin sitten jossain vaiheessa kun syöminen alkaa sujua.
 
Moroshka
Meillä ei anneta MITÄÄN kristalli-sokeria pojalle. Samaa koskee sitä sisältäviin muroihin. Mutta esim. olen tehnyt sokeroimattomasta semper-aamupuurosta (1/3osa), hedelmämurskasta(1/3osa) ja raejuustosta(loput) sellaisen "pudding":in. Maistui hyvin! Maku vaihtelee kun vaihtelee se hedelmä-osuus. Myös olen tehnyt ohukaisia jossa on fruktoosia ihan vain lusikallinen, paistoin oliiviöljyllä - uppoaa nopeasti alas. Siihen voi kääriä raejuustoa rullalle ja rusinoita ja vaniljaa vähän. Vuorokauden kestää jääkaapissa. Maitokiisseli on todella helppo tehdä ja sen kanssa marjoja. Myös itse tehdyt krutongit tai leipätikut ja mehu juomaksi. Sellaiset tikut kestävät kolmekin päivää. Pojalle vain vähemmän suolaa (jos laisinkaan, kun leipäkin on aika maukas). Maissinaksut osataan dipata jogurttiin - siinä on kans syötävää. Myös kruunuvihannekset käyvät aina höyrystettynä ja oliiviöljyn kanssa. Mä kun en mainosta sitä oliiviöljyä, vaan poitsu vain niiin tykkää siitä =)
 

Yhteistyössä