Mitä teidän sf-mitta ollut rv 30 tai 31?

Elikkäs häiritsee, kun kaikki sanoo et mulla on iso masu ja viimekäynnillä rv27 ja jotain sf-mitta olikin 27cm eli yläkäyrällä...edellisestä käynnistä oli kasvanut 5cm...
Samanlailla oli kyllä esikoisella mut se pompsahti vasta viikolla 30 sen 6cm yhtäkkiä...
Kauhee kriittisyys iskeny...ei pysty nauttimaan yhtään ku ajattelen et sieltä tulee joku jättiläinen...!!!
 
Minullakin sf-mitta menee yläkäyrällä. Jotkut ovat sitä mieltä, että äidin koko ei vaikuta tuohon mittaan. Eilen kyllä ultraava th totesi minulle, ettei sitä tarvitse tutkia tarkemmin, kun olen alle 160cm niin kohdulla ei ole tilaa kasvaa ylöspäin, joten kasvaa ulospäin. Jo 10cm pituutta äidille lisää, niin masu voisi olla kovasti toisenmuotoinen. Se sf-mitan "heilahtelu" kuulemma kertoo vauvan kasvupyrähdyksistä. Varmaan siinäkin on jotkut rajat, että jos heiluu hirveästi niin tutkivat sitten tarkemmin. Välttämättä iso sf-mitta ei tarkoita isoa vauvaa.

Jos haluat vertailla (vaikka tämäkin on yksilöllistä ), niin minulla mitat ovat menneet seuraavasti:
rv 22 21cm
rv 26 27cm
rv29 28cm

Voithan kysyä asiaa neuvolassa niin ei tarvitse turhaa murehtia! Luulisin näin maallikkona kuitenkin, että mittasi ovat ihan kohtuullisissa rajoissa.

Joe ja pieni 30+1
 
Mulla esikoinen oli iso syntyessään ja hänen kanssa rv 30 oli sf 32, siitä sitten tasaisesti kasvoi masu koko raskauden ja rv 40 mitta oli jo 41.
Lapsi oli syntyessään 4570g

Nyt nykyisen kanssa mitta oli 30 rv29+ ja luulin että taasko on iso vaavi tulossa. Eilen kävin taas mittaamassa ja oli 3 viikossa kasvanut vain 1 cm, joten ei välttämättä kasva tasaisesti ja näin ollen ole iso vaavi.
Kannattaa katsoa pidempää aikaväliä ;)
 
Vauvan koko ei korreloi tuohon sf mittaan.ELi siitä ei voi päätellä vauvan kokoa.Mitan suuruuteen vaikuttaa vauvan asento,kohdun malli sekä onko kohtu korkeella vai alhaalla.Myös jos on hyvät vatsalihakset ja ne tukevat kohtua pitäen korkealla kohdun,näin suurentaen mittaa.
Lapsiveden määrä,onko sitä vähän vaiko paljon...
Moni asia vaikuttaa tuohon.


Jos taas masu roikkuu aikaisin alhaalla on kohdunpohjan korkeus tietty pienempi.Tuo taas altistaa kohdulaskeumalle sekä virtsarakon myös.

Ihmiset on eri mallisia ei voi keskenään verrata.Sulla on toinen lapsi tulossa joten kohtu voi venyä nopeammin mutta vauva voi olla liki samankokoinen.

Sekä se että vauva on iso,miltei kaikilla pää on kuitenkin samankokoinen ja sehänse on vaikein sieltä ulos saada.TOki on eroa onko 3 kiloinen vaiko 4 mutta ei isosti.

Mulla on sf mitta ollut kaikissa raskauksissa suht iso mutta vauvat olleet siinä 3 kiloisia,alle ja yli vähän.

Eli älä murehdi että vaavista tulisi jätti,tuo mitta sitä ei ainakaan kerro.
:hug:
 
Noista mittojen pyrähdyksistä, voi olla mittauksissakin heittoa, mulla ainakin terkka sanoi eilen että pari senttiä saattaa heittää eri asennon tai mittaajan vaikutuksesta. Kesätuuraaja mittasi vkolla 28 sentin vähemmän kuin lääkäri 3,5 vkoa aikasemmin... Tuleekin hassun näköinen käyrä korttiin =)
 
Eilen selvisi, että vaikka sf-mitta on mennyt koko raskauden ajan yläkäyrällä tai sen yläpuolella, ei lapsi kuitenkaan ole keskikäyrää isompi. Lapsivettäkin ihan normaalisti. Opinpahan ainakin, etten tuijota tuohon kohdunkorkeuden mittaan sokeasti =)
 
Niin, yksilöllisiähän ne on.. Tekayn (http://www.tekay.fi/) sivuilla on kohdunpohjan mitta-laskuri, oikealla puolella ja siellä on muitakin laskureita.

Itse olen 165cm ja mitat seuraavanlaiset:
23+0 22cm
27+5 25cm
31+6 28cm
 
Minulla meni sf-mitta ensin ihan alakäyrillä, 27+5 oli 23 cm. Sitten kasvoi kolmessa viikossa 6 cm, eli 30+5 se oli jo yhtäkkiä 29. Kasvu senkun jatkui reippaana ja oli 32+5 32 cm. Tuon kuuden sentin pomppauksen terkkari väitti johtuvan siitä kun masuasukki oli kääntynyt perätilaan, muttei mitenkään maininnut miksi se oli edelleen reippaasti kasvanut vaikka kaveri oli taas raivotarjonnassa. Soitin äitiyspolillekin kysyäkseni asiasta, ja sanoivat ettei syytä huoleen kun painoni ei ole noussut kovasti eikä sokerien kanssa ole ollut ongelmia. Sanoivat että jos vielä ensi mittauksella on edelleen noin reilua kasvua niin pyydän terkkarilta lähetteen polille jos ei itse tajua lähettää. Huomenna neuvola, jospa tähän saisi lisäselvyyttä. Esikoisen kohdalla minulla kasvu 23->32cm:iin tapahtui tasaisesti yli kahden kuukauden ajalla ja nyt siis kuukaudessa.
 
Mulla pompsahti kans nyt RV 27 SF 28 cm , kun se oli kuukausi sitten 24. Eli käyrän yläpuolelle, kun aiemmin oli sievästi keskikäyrällä.
Olin kans että glups !!!
Mutta - mulla oli kesätuurari puoliks venäläinen lääkäri joka mittasi , ja hän itsekin (ymmärtääkseni :) ) totesi, että eri mittaja voi mitata hieman eri tavoin .
Eli että erot voi johtua siitäkin - käsivaraistahan tuo puuha on .
Toivotaan näin.

mutta katsellaan ....

papu & viola aurroora RV 27
 
Mulla tänään rv 31 tasan ja lääkäri tälle päivälle ja sf 31. Kuitenkaan tuo itse mittahan ei kerro pelkästään vauvan kokoa, vaan siihen vaikuttaa moni muukin asia, li vaikka sf mitta olisikin suuri ei se tarkoita että vauvakin olisi. Painoarviossa tänään mulla vauva 1kg700g, ja kuulemma aivan normaalikokoinen, vaikka jättimasu onkin :D
 
rv 18 16cm
rv 22+6 23cm
rv 26+6 27 cm
rv 30+6 28 cm

Vikaa kertaa lukuunottamatta on menty yläkäyrän yläpuolella. Toi vika on keskikäyrällä. En tiedä onko tää kakkonen alkanut jo laskeutua vai oli vain 1cm kasvu mittaajasta kiinni (oli eri henkilö ). Ensi viikolla kontrolli tuon putoamisen takia.

Esikoisen kohdalla (syntyessään rv41+1 3660g ja 51cm):
rv 20+5 17
rv 22+5 18
rv 26+5 22
rv 29+5 26
rv 31 27,5
rv 33 29
rv 34+5 31
rv 35+6 31
rv 36+5 32
rv 37+6 33
rv 38+6 34
rv 40 32
rv 40+5 32
 
Mulla oli rv31+ mitta 28cm ja se on korkeammalla nyt kuin edellisessä raskaudessa jolloin vaavi paino syntyessään 4kg ja nyt ultran mukaan lähemks kilon pienempi vaavi (tällä hetkellä) kuin edellinen viikkoihin nähden- joten ei se sf-mitta välttämättä vaavin kokoa kerro.
 

Yhteistyössä