Mitä tekisit, jos elämää on vain vähän jäljellä?

  • Viestiketjun aloittaja Tehdäkö vai ei?
  • Ensimmäinen viesti
Tehdäkö vai ei?
Kävin eilen lääkärissä, epäillään rintasyöpää molemmissa rinnoissa. Olen 40-vuotias kahden lapsen yksinhuoltajaäiti. Nyt en tiedä mitä tehdä, pitäisikö elää kuin viimeistä päivää vai olla niinkuin normaalisti siltä varalta että saadaan hoidettua ja elääkin pitempään? Mietin esim. sellaista, pitääkö jotenkin yrittää alkaa hankkimaan lapsille uutta perhettä, tutustua heihin ja antaa ohjeita? Olen ihan pihalla.
 
vierus
Odottaisin sinuna, että saat tiedon onko rintasyöpää vai ei. Sen jälkeen miettisin asiaa uudestaan.

Jos syöpä löytyy, niin alkaa hoidot. Nykyään rintasypä on usen hyvin hoidettavissa, eli yrittäisin sinuna luottaa siihen että paranet.

Voimia odotteluun ja toivotaan parasta!!
 
Kuinka vanhoja lapsesi ovat? Kamala tilanne, mutta mikään ei ole varmaa ennen kuin se o n varmaa. Pyytäisin molempien rintojen poistoa mahdollisimman pian kemoterapian ja sytostaattien lisäksi, jos syöpä todettaisiin. Laikkaukseen tunkisin vaikka heti vaikka sitten yksityiselle, maksoi mitä maksoi. Onko sinulla sukulaisia, jotka voisivat mahdollisesti huolehtia lapsestasi? Mulla on 5kk isätön vauva ja olen puhunut veljeni kanssa asian selväksi, että jos mä kuolisin lapseni ollessa alaikäinen, lapseni menisi hänelle.
 
Tehdäkö vai ei?
Aina välillä tajuan muistuttaa itselle, että pitää odottaa tulokset. En tiedä pystyykö lääkäri tietämään oireista, kuinka paha on, jouduin menemään vastaanotolle kipeän lapsen kanssa ja hän oli alussa tosi vihainen siitä, mutta sitten kun tunnusteli ja kuuli oireet, muuttui ääni kellossa ihan kokonaan. Kummallinen olo, katselen van lapsia ja mietin mitä ne musta muistaa, olen miettinyt jopa että kirjoian molemmille pitkät jutut muistoksi. Olisi iso ja mukava kirjaprojekti juuri alkamassa kustantajan kanssa ja pähkäilen, yritänkö tehdä sen niin nopeasti kuin pystyn, jättää sen jollekin "perinnöksi" vai unohtaa koko homma. Plääh. Olen ollut kipeä jo jonkin aikaa, mutta lykännyt lääkäriin menoa.
 
"aloittaja"
Kuinka vanhoja lapsesi ovat? Kamala tilanne, mutta mikään ei ole varmaa ennen kuin se o n varmaa. Pyytäisin molempien rintojen poistoa mahdollisimman pian kemoterapian ja sytostaattien lisäksi, jos syöpä todettaisiin. Laikkaukseen tunkisin vaikka heti vaikka sitten yksityiselle, maksoi mitä maksoi. Onko sinulla sukulaisia, jotka voisivat mahdollisesti huolehtia lapsestasi? Mulla on 5kk isätön vauva ja olen puhunut veljeni kanssa asian selväksi, että jos mä kuolisin lapseni ollessa alaikäinen, lapseni menisi hänelle.
Isän kanssa lapset eivät ole tekemisissä. Ovat 3 ja 7 vuotiaat. Vanhempani ovat olemassa, mutta en tiedä miten proseduuri menee, pystyykö lasten hoitoa itse "testamenttaamaan" kenellekään.
Koitan malttaa mielen tuloksiin asti, alkoi vain epäilyttää kun viime keväänä kävin gynekologilla ja hän epäili oireiden vuoksi endometrioosia, oireet kuulemma sopivat hyvin, mutta tutkimuksissa ei voitu todentaa sitä. Rupesin jo miettimään olisiko sitten kuitenkin levinnyt munasarjoihinkin? Kuukautiskierto on ollut viimeiset kuukaudet tosi rajua, 18-20 kiertopäivillä, vuotoa kuin seulaa.

Jos jotakin pientäkin löytyy, poistatan molemmat rinnat ilomielin!
 
"Hanna"
Onko sinulla otettu ohutneulanäyte pateista.
miten isot nämä patit ovat

oma äitini sairastui rintasyöpään ja rinnanpoisto sekä sädehoito ja lääkehoito auttoivat ja nyt on syöpä voitettu

Kyllä siinä on hyvät ennusteet kun todetaan ajoissa

Voimia sinulle, kun saat tulokset patologilta, niin sitten alkaa hoitorumba. hoidot ovat raskaat, mutta kyllä niistä selviää
 
"plääh"
Ikävä tilanne! Mulla oli rintasyöpäepäily joka osoittautui aiheettomaksi. Ehdin kuitenkin miettiä jos jonkinlaisia skenaarioita, mutta tein sellaisen päätöksen että tulee mitä tulee, minähän taistelen tautia vastaan sen minkä voin ja nautin arkisesta elämästäni lapsen ja miehen kanssa. Mulla on lähiperheessä ollut vakavia sairauksia ja olen jo aiemmin omaksunut ajattelutavan ettei turhista asioista stressata.
 
"aloittaja"
[QUOTE="Hanna";29214597]Onko sinulla otettu ohutneulanäyte pateista.
miten isot nämä patit ovat

oma äitini sairastui rintasyöpään ja rinnanpoisto sekä sädehoito ja lääkehoito auttoivat ja nyt on syöpä voitettu

Kyllä siinä on hyvät ennusteet kun todetaan ajoissa

Voimia sinulle, kun saat tulokset patologilta, niin sitten alkaa hoitorumba. hoidot ovat raskaat, mutta kyllä niistä selviää[/QUOTE]

Ei ole vielä otettu, maanantaina labrat ja vasta kolmen viikon päästä pääsee ultraan ja mammoon. Vasemmassa on kolmen sentin patti, tuota esittelin sille gynellekin, mutta oli silloin pienempi ja hänen mielestään normaali, oikeassa on kaksi, toinen ulkosyrjällä ja toinen melkein kiinni rintalastassa, nuo on tullut havaintooni nyt ihan hiljattain. Ehkä yritän saada nopeamman ajan yksityiselle, en tiedä, pää jumittaa.
 
"aloittaja"
[QUOTE="plääh";29214602]Ikävä tilanne! Mulla oli rintasyöpäepäily joka osoittautui aiheettomaksi. Ehdin kuitenkin miettiä jos jonkinlaisia skenaarioita, mutta tein sellaisen päätöksen että tulee mitä tulee, minähän taistelen tautia vastaan sen minkä voin ja nautin arkisesta elämästäni lapsen ja miehen kanssa. Mulla on lähiperheessä ollut vakavia sairauksia ja olen jo aiemmin omaksunut ajattelutavan ettei turhista asioista stressata.[/QUOTE]

Hienoa ettei ollut mitään, toivotaan, ettei tässäkään, tuo lääkäri vain oli jotenkin niin sympatiseeraava lopussa ja kysyi jopa, haluanko, että tutkitaan lapikin samalla kun oli flunssainen... siis tk-lääkäri...
Uskon itsekin, että positiivisella asenteella voi jopa taltuttaa tauteja tai ainakin se auttaa elimistöä taistelemaan. En nyt osaa edes ajatella että MINÄ voin kuolla, ajattelen vain, miten lasten käy jos se tulee eteen.
 
vastaaja
Ikävä tilanne,mutta yritä ottaa päivä kerrallaan. Eli diagnoosiin asti yritä elää täysin tavallisesti,mun mielestä lapsille ei tarvitse puhua asiasta mitään ennen kun tilanne (onko syöpää vai ei) selviää.
Sit jos on syöpää,niin mieti kuka voi auttaa sua lasten- ja kodinhoidossa hoitojen aikana. Syöpähoidot (kemo,säde,sytostaatit jne) voi olla tosi raskaita ja voit olla hoitojen aikana todella heikossa kunnossa.

Voimia sulle,yritä elää hetkessä. Jos haluat niin pitkälle miettiä,niin lapsille jää susta parempi muisto jos olet elänyt normaalisti kuin jos muutut alakuloiseksi/poissaolevaksi/tekopirteäksi.
 
Koita olla maalaamatta piruja seinille, vaikka se onkin vaikeaa. Rintasyövällä on tosiaan hyvät ennusteet yleensä ja tosiaan vähänki jos jotaa löytyy ni molemmat tissit pois. Miten endometrioosiepäilyä tutkittiin? Jos syöpä olisi munasarjoissa, se olisi näkynyt ultralla. Koska saat tulokset? Mä oon aivan varma, et jos pahin tapahtuisi, asiat järjestyisivät. Lapsillasi on sen verran ikää, että ainakin esikoinen muistaisi sinut hyvin. Kuitenkaan älä ajattele pahinta! <3
 
jos olisi
niin et fakta on että on syöpä ja parannusta ei ole... Lopettaisin työt samantien. Lähtisin Espanjaan loppu elämäkseni kuten olen haaveillut tekeväni kun jään eläkkeelle. Ja matkustaisin mahdolliseimman paljon. Eläisin just sitä elämää josta olen aina haaveillut. Nakatkaa tuhkat lopulta Atlanttiin. Kuolen onnellisena.
 
"laura"
Hurja juttu ap:lla. Jos en täysin lamaantuisi, niin yrittäisin hirveästi tehdä kaikkea ihanaa/ainutlaatuista, josta jäisi lapsille muistoja. Varmasti reissaisin jonkin verran, lasten kanssa ja ehdoilla. Kyselisin lapsilta kovasti, mitä toivoisivat tehtäväksi..en kuitenkaan kertoisi heille kovin aikaisin totuutta/diagnoosia, sillä lapsillehan jo kuukausikin on pitkä aika ja ajantaju kovin erilainen kuin aikuisella. Ekaksi kuitenkin oottaisin sen lopullisen vastauksen, onko todellakin kuolemansairaudesta nyt kyse. Itse en ole ikinä kuullutakan, että jollekin tulisi molempiin rintoihin syöpä niin, ettei jo aiemmin olisi ollut epäilystä/tietoa rintasyövästä? Toisaalta, olen jäävi sanomaan mitään, sillä itse en edes uskaltaisi lääkäriin kaikkien syöpäepäilyjeni takia.. Voimia ap:lle, ja toivotaan parasta, ettei mitään syöpään olekaan<3
 
Halasus ja voimia sinulle! Äitini ystävätär selvisi rintasyövästa hienosti. Syöpä löydettiin molemmissa rinnoissa ja hoito aloitettiin välittömästi. Moslemmat rinnat säilytettiin. Meni reilu vuosi ja syöpä uusiutui. Hän asuu vakituisesti Kreikassa ja ensimmäinen leikkaus ja hoito tapahtui Ateenassa. Onneksi hän on suomen kansalainen ja kun toinen epäily heräsi hän oli täällä Suomessa viettämässä kesälomaa. Ystävät sai patistettua hänet heti lääkäriin ja niin hän menikin. Toinen leikkaus tehtiin nopeassa tehdissa Tampereella. Kaikki meni hienosti. Muistaakseni molemmat rinnat nyt poistettiin ja tehtiin uudet upeat rinnat! Viimeinen tieto on, että syöpä on voitettu!

Hakeudu siis nopeasti toiselle lääkärille, mielestäni kolme viikkoa on turhaan pitkä aika!
 
Viimeksi muokattu:
vierass
Älä vielä heitä kirvestä kaivoon. Rintasyövässä on erittäin hyvä paranemisprosentti, jotain 80-90% sairastuneista paranee. Neljä viidestä on elossa viiden vuoden kuluttua. Eli vaikka et parantuisikaan koskaan lopullisesti, on sinulla todennäköisesti vielä vuosia aikaa lapsiesi kanssa.
 
tsemppiä
Epäileekö myös lääkäri rintasyöpää? Yleensä lääkärit eivät kovin suorasanaisesti kantaansa noin sano tutkimusten tuossa vaiheessa, vaan tekevät esim. erotusdiagnooseja ja poissulkevat sairauksia.

Iso osa syövistä ei ole yhtä kuin kuolemantuomio. Tiedän kyllä tuon tunteen kun odottaa tutkimuksiin pääsyä ja patologin lausuntoa. Itselläni on tällä hetkellä sellainen tilanne, että odottelen kohdun koepalavastauksia. En jotenkin osaa syöpää pelätä kun itseni ikäisen ennuste ko. syövässä on hyvä. Jos koepalat osoittautuu pahanlaatuisiksi, edessä on kohdunpoisto ja mahdollisesti liitännäishoidot. Uskon selviäväni tuosta hengissä.
 
"aloittaja"
Nyt on jo vähän reippaampi olo, pakkohan tässä on jotain normaalia saada aikaan kun lapset pitää kuitenkin hoitaa. Kiitos kaikille kannustuksesta. Itselläni on muutama tuttu, joilla on todettu rintasyöpä, monilla on uusinut ja itse kyllä paloittelen nuo rinnat heti kun joku lääkäri suostuu siihen. Kaksi ystävääni on menehtynyt rintasyöpään, toisella oli tosi agressiivinen ja hän kuoli jo 35 vuotiaana. Ehkä kuvittelen, mutta lääkäri oli jotenkin melko varman oloinen, ilmeisesti oireista, käsivarsissa on ollut viime kuukausina särkyä ja säteilyä. Sanoi vain, että mammografia pitää tehdä, ei puhunut mitään mukavia kystista tai muusta.
Eihän sitä ennen diagnoosia kannata itseään stressillä tappaa, mutta eniten huolestuttaa, kuka lapsia hoitaa jo ihan hoitojen aikana, jos niitä tulee.
 
tissisyöpää
Kokeile kurkumaa, tutkitusti vaikuttaa ainakin rintasyöpään. Eli syö kanaa intialaisittain niin se on ainakin helppo ja paljon vaikuttava.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Maustekurkuma#L.C3.A4.C3.A4ketieteelliset_vaikutukset
 
"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja tissisyöpää;29215606:
Kokeile kurkumaa, tutkitusti vaikuttaa ainakin rintasyöpään. Eli syö kanaa intialaisittain niin se on ainakin helppo ja paljon vaikuttava.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Maustekurkuma#L.C3.A4.C3.A4ketieteelliset_vaikutukset
Olen kuullutkin joskus kurkumasta, hiena että muistutit, haen huomenna kaupasta, ei näyttänyt maustekaapissa olevan. Kauhea kun tämä pää nyt ailahtelee... tuskin tässä kuolema yön aikana tulee, mutta mietin pitääkö vielä tiskata tänä iltana, ettei jää muiden harmiksi. Huoh.
 
tissyö
[QUOTE="aloittaja";29215749]Olen kuullutkin joskus kurkumasta, hiena että muistutit, haen huomenna kaupasta, ei näyttänyt maustekaapissa olevan. Kauhea kun tämä pää nyt ailahtelee... tuskin tässä kuolema yön aikana tulee, mutta mietin pitääkö vielä tiskata tänä iltana, ettei jää muiden harmiksi. Huoh.[/QUOTE]Hyvä että nyt eikä milloinkaan. Todellakaan se mahdollinen kuolema ei tule heti vaan vasta kuukausien päästä, joten kerkeät vielä kymmenet tiskit tiskata. :) Kurkuma tosiaan auttaa kaikin tavoin ainakin tukimusten mukaan että currykanaa ainakin ruoaksi kun mahdollista ja tekee mieli. Loppu on herran käsissä ja jokaisen aika koittaa sitten kun sen aika on. Uskon että sinulla vielä paljon edessä joten muistan sinua ennen kun menen nukkumaan. :)
 
Laitan sinulle tässä viellä tietoa Forever Aloe verasta. Amerikassa käytetään Aloe vera mehua syöpän hoidossa erittäin hyvin tuloksin. Aloe vera ei siis paranna syöpää, mutta sen avulla potilaat sietävät paremmin tulevia hoitoja. Tätä tuotetta saa myös Suomessa eli mikäli kiinostaa niin laita minulle viesti vikina@suomi24.fi
 
Jos lääkäri olisi ollut lähestulkoon varma siitä, että sinulla on syöpä, niin olisi laittanut varmasti tiukemmalla aikataululla tutkimuksiin. Sinuna yrittäisin jouduttaa ultra- ja mammoaikoja oman mielenrauhasikin vuoksi. Jos ei muuten onnistu, niin yksityiselle sitten. Voimia!
 

Yhteistyössä