Mitä tekisitte minun sijassani? Supistuksia, jomotusta, pahoinvointia ja epävarma olo.

  • Viestiketjun aloittaja rv 39+4
  • Ensimmäinen viesti
rv 39+4
Eilen iltapäivällä alkoi supistelu, jomotus ja tätä kesti koko yön ja vielä nyttenkin... itse kuitenkin nukuin hyvin mutta heräilin kipeään vatsaan ja supistuksiin useita kertoja yössä. Toinen lapsi tulossa, joten tiedän mitä ovat synnytyssupistukset, yhtä kovia nämä eivät todellakaan ole. Mutta siis supistelee, epäsäännöllisesti, välillä menee toista tuntia välissä ja välissä tuntuvat tulevat 5 min välein... Lisäksi on kokoaikainen jomotus mahassa, alapäässä ja selässä, sekään ei kovin voimakasta mutta välillä yltyy kipeämmäksi. Itse tässä eniten mietin sitä, että jo 2-3 viikkoa sitten alapään tilanne oli pehmeä, 3-4cm auki ja kaulaa vielä muutama sentti jäljellä (sillä ilmeisesti ei niin suurta merkitystä toissynnyttäjällä)... mutta entä jos en ehdikään enää sairaalaan, kun tarpeeksi odottelen, sillä matkaa on kuitenkin 60km... On sen verran mietityttänyt tämä jatkuva vuorokauden mittainen jomotus ja supistelu, että mieli tekis mennä synnärille näytille jo nyt, mutta kyllähän ne varmaan kotiin laittaa eli pitkä turha automatka olisi edessä... Niin, että mitäs itse tekisit, odotella vielä kunnon supistuksia vai käydä mielenrauhan takia näytillä, jotta selviää missä mennään? Takokaa järkeä tähän päähän.
 
------
Itse kokeilisin varovasti hyvin pestyin sormin kohdunkaulan tilannetta mutta joka tapauksessa mielestäni olisi viisasta varmistua jotenkin tilanteesta. Siis joko ronkkimaan tai synnärille, pääasia ettei vauva synny eteiseen.
 
alkuperäinen
Itse kokeilisin varovasti hyvin pestyin sormin kohdunkaulan tilannetta mutta joka tapauksessa mielestäni olisi viisasta varmistua jotenkin tilanteesta. Siis joko ronkkimaan tai synnärille, pääasia ettei vauva synny eteiseen.
Tuota... itse en halua alkaa omaa alapäätäni tässä tilanteessa kokeilemaan, jotenkin tuntuu vieraalta koko ajatus... :ashamed: eli olisko minun sitten lähdettävä ajelemaan miehen kanssa sinne synnärille?
 
"Sara"
Mäkin lähtisin varmaan näytille. Kuinka nopea sulla on eka synnytys ollut ja miten on alkanut?

Itse en uskaltais ronklata kohdunsuuta, kun mulla yhdessä synnytyksessä sairaalassa kokeiltiin kohdunsuuta ekan kerran ja se oli 3-4 cm auki, niin luultavasti siitä ronklaamisesta johtuen seuraava supistus oli ihan järkyttävän, kamalan, hirveä ja se aukasi kohdunsuun samoin tein 9 cm:iin.
 
alkuperäinen
[QUOTE="viive";23994662]Lähtisin kyllä käymään näytillä. Eiks toi menkkajomotus ja selkäsärky just oo sitä, mikä avaa paikkoja?[/QUOTE]

No näin minäkin olen ymmärtäny, että se jomotus avaa paikkoja... mutta vähän mietityttää, että mitä ne synnärillä sanoo/ajattelee, kun menen sinne ja sitten kuitenkin alapään tilanne on sama kuin viimeksi eli ei edistystä ole tapahtunut... tätä "pelkään". No, ehkäpä ne on tottuneet tällaiseen tarkisteluun, mutta silti jotenkin hävettää mennä. Oman mielenrauhan kannalta lienee kuitenkin viisampaa käydä... mutta mietityttää vieläkin.

Onko ketään, joka odottelis kunnon supistuksia kotona?
 
alkuperäinen
[QUOTE="Mini";23994676]Soita sinne synnärille ja kysy kätilön mielipidettä tilanteesta.[/QUOTE]

No soitin jo aamupäivällä ja puhelun aikana kätilö sanoi vain, että heillä on kiirettä, ei tilanne puhelimessa etene eikä saa mitään selville, tule jos siltä tuntuu tai odottele kotona kunnon supistuksia, sillä synnytys ei ole käynnissä sen perusteella että _supistukset_ ovat vielä laimeita ja tulevat miten sattuu.
 
tiiteni harmaana
Sinuna soittaisin sinne synnärille ensin ja pyytäisi "lupaa" tulla. Jos on jo ollut noin paljon auki useita viikkoja sitten, niin tuskimpa ne enää sua kotiin laittaa. Luulen, että laittaisivat tipan ja/tai puhkaisisivat kalvot, että saisit supistuksiin lisää tehoa. On tuollainen pitkä kärvistelykin ikävää. Ei mun mielestä kannata enää odotella vaan ainakin soittaa synnärille.

Mulla on aika sama tilanne nyt. Viikkoja 39+5 ja eilisestä asti on supistellut kipeämmin. Toista myös odottelen eikä mielestäni ole vielä aika lähteä sairaalaan kun on epäsäännöllisiä supparit kuitenkin. Vaaleanpunervaa pyyhkimävuotoa tulee. Viikko sitten oli sormelle auki ja kanava lyhentynyt 2cm:iin. Mulla on huomisaamuksi aika äitiyspolille/käynnistykseen verenpaineiden takia, joten yritän sinnitellä vielä. Saa nähdä pitääkö aikaisemmin lähteä.
 
Mitkä on viikot ja kuinka nopea oli/millaisella kaavalla eteni ensimmäinen synnytyksesi? Ihan terve raskaus, ei mitään ongelmia? Tai edellisessäkään, tai historiassa muutenkaan?

Fiksuinta toki olisi soittaa sinne omalle synnärille. Jos sieltä vielä meinaavat, että voisit käydä näytillä niin sitten ei ainakaan tarvitsisi potea huonoa omaatuntoa käynnistä. Ja toisaalta jos tilanne heidän korviinsa kuulostaa vielä ok:lta niin uskallat ehkä kotiinkin jäädä vielä hetkeksi. :)
 
alkuperäinen
[QUOTE="Sara";23994682]Mäkin lähtisin varmaan näytille. Kuinka nopea sulla on eka synnytys ollut ja miten on alkanut?

Itse en uskaltais ronklata kohdunsuuta, kun mulla yhdessä synnytyksessä sairaalassa kokeiltiin kohdunsuuta ekan kerran ja se oli 3-4 cm auki, niin luultavasti siitä ronklaamisesta johtuen seuraava supistus oli ihan järkyttävän, kamalan, hirveä ja se aukasi kohdunsuun samoin tein 9 cm:iin.[/QUOTE]

Eka synnytys käynnistettiin 2vk yli menneenä, ja siihen mennessä ei ollut kertaakaan supistanut luonnollisesti. Kivut ja supistukset tulivat heti täysinä. Tässä raskaudessa ollut jomotusta, supistelua jne. puolivälistä asti koko ajan tihentyen. En tosiaan ala ronklaamaan mitään.
 
alkuperäinen
Mitkä on viikot ja kuinka nopea oli/millaisella kaavalla eteni ensimmäinen synnytyksesi? Ihan terve raskaus, ei mitään ongelmia? Tai edellisessäkään, tai historiassa muutenkaan?

Fiksuinta toki olisi soittaa sinne omalle synnärille. Jos sieltä vielä meinaavat, että voisit käydä näytillä niin sitten ei ainakaan tarvitsisi potea huonoa omaatuntoa käynnistä. Ja toisaalta jos tilanne heidän korviinsa kuulostaa vielä ok:lta niin uskallat ehkä kotiinkin jäädä vielä hetkeksi. :)
Nyt viikot siis 39+4.

Ja edellinen käynnistettiin 41+5, syntyi sitten 10 tunnissa seur. päivänä. Synnytys meni ns. normaalisti, se raskaus normaali. Tämä raskaus normaali, rd todettu muttei oireile (arvot kotimittauksissa normaalit), useasti olen käynyt synnärillä rv 30 lähtien koska ollut ennenaikaisia supistuksia, olin saikullakin. Alapää pehmeni jne. ennenaikaisilla tähän tilanteeseen, joka oli 2-3 viikkoa sitten, kun viimeksi tutkittiin. Eli muutama sentti kaulaa, 3-4cm auki.
 
"Kaisa"
mä oon kaks kertaa menny tuossa sun kaltaisessa tilanteessa aamuyöstä synnärillä ja kummallaki kerralla oon sinne jääny (laitettu vauhtia).

Odota aamuun ja mene käymään virka-aikana
 
alkuperäinen
[QUOTE="Kaisa";23994730]mä oon kaks kertaa menny tuossa sun kaltaisessa tilanteessa aamuyöstä synnärillä ja kummallaki kerralla oon sinne jääny (laitettu vauhtia).

Odota aamuun ja mene käymään virka-aikana[/QUOTE]

Miksi virka-aikana? Ainakin täällä on sama milloin synnärille menee, kun synnäri on se päivystävä paikka, johon mennään aina, jos on jotain asiaa rv 20 jälkeen.
 
Toki harvemmin sen kohdunsuu räjähtämällä aukeaa. Kerroit kuitenkin pystyneesi nukkumaankin yön aikana, eli eivät ne vielä kauhean kovia ole olleet. Ja no sen nyt totesit itsekin, etteivät siltä tunnu. Nuo tuollaiset salakavalat yleensä pehmittävät pidemmällä aikavälillä. Mutta kun jokainen ihminen on yksilö ja pieni osa kuitenkin synnyttää isompia supistuksia tuntematta ja tosi pikavauhdilla, niin harvemmin sitä uskaltaa kenellekään vakuutella että hyvin voit vielä olla kotona.

Ollut kyllä vähän tylyn kuuloinen vastaanotto synnärillä. Vissiin ollut kätilöllä huono päivä ja/tai tosiaan kiirusta. Nythän siellä on jo eri ihmiset iltavuorossa, niin voithan myös soittaa uusiksi. Kyllähän nuo merkit kaikenkaikkiaan kovasti synnytyksen lähestymiseen viittaavat, mutta kukaanhan ei tiedä milloin supistukset säännöllistyvät ja kuinka nopeasti paikat sitten aukeavat. Jonkinlaisena ohjenuorana voi ehkä miettiä, että synnytys lyhenee ensimmäisestä kerrasta noin puolella.
 
"jojo"
Mulla eteni toka synnytys niin mitättömillä kivuilla, että elleivät vedet olisi menneet, olisin myöhästynyt ja pahasti ja synnyttänyt vauvan matkalle.

Käy näytillä, ei se turhaa ole vaikka laittaisivat kotiin. Tiedät silti, mikä on tilanne. Ja jos vettä sattuu tihkumaan, voivat ottaa sut sisään ab-tippaan ja matkaongelma ratkeaa kuten mulla ekalla kerralla. :)

Onnea matkaan!
 
alkuperäinen
Kävin sitten synnärillä... alapään tilanne vähän edistynyt, mutta synnytys ei kuitenkaan käynnissä. Vauva kunnossa ja isohko, lapsivettä niin reippaasti, että käynnistävät synnytyksen vielä huomenna. Kannatti siis käydä, vaikka ihan toivottua tulosta ei saatukaan.
 
"Kaisa"
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23994761:
Miksi virka-aikana? Ainakin täällä on sama milloin synnärille menee, kun synnäri on se päivystävä paikka, johon mennään aina, jos on jotain asiaa rv 20 jälkeen.
siks et jos haluat jotta nopeuttavat ni ei ne sitä virka-ajan ulkopuolella tee jos ei ole pakko..
 
"höh"
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23996695:
Kävin sitten synnärillä... alapään tilanne vähän edistynyt, mutta synnytys ei kuitenkaan käynnissä. Vauva kunnossa ja isohko, lapsivettä niin reippaasti, että käynnistävät synnytyksen vielä huomenna. Kannatti siis käydä, vaikka ihan toivottua tulosta ei saatukaan.
Huomennako joudutte ajelemaan uudestaan synnärille? Höh, ihme juttu, kun eivät voineet yön yli sua pitää siellä. :/ Millainen painoarvio annettiin? Tsemppiä synnytykseen!!
 
"Kaisa"
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23996695:
Kävin sitten synnärillä... alapään tilanne vähän edistynyt, mutta synnytys ei kuitenkaan käynnissä. Vauva kunnossa ja isohko, lapsivettä niin reippaasti, että käynnistävät synnytyksen vielä huomenna. Kannatti siis käydä, vaikka ihan toivottua tulosta ei saatukaan.
voi läåhtä yöllä ittekseenki ku kävit ronkitavana.. mut tsemppiä matkaan!!!
 
"Kaisa"
[QUOTE="höh";23996737]Huomennako joudutte ajelemaan uudestaan synnärille? Höh, ihme juttu, kun eivät voineet yön yli sua pitää siellä. :/ Millainen painoarvio annettiin? Tsemppiä synnytykseen!![/QUOTE]

60km ei ole matka eikä mikään ajella ees takas jos ei ole kipeänä!! sit ku polttelee se on pitkä matka..
 

Yhteistyössä