Mitä tekisitte tässä tilanteessa (koirista asiaa)

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Meillä on 4 vuotias seropi koira, vieraita kohtaan on tosi kiltti ja muutenkin käyttäytyy hyvin. Mutta kun koira on esim aidatulla pihalla ja ohi kävelee ihminen vaikkapa koiransa kans alkaa hirveä rähinä.

Noh nytten sitten eilen karkas tuosta pihalta aidan yli ja lähti haistelemaan ohi kävellyttä koiraa ,kun menin ottamaan koiraa kiinni niin puras tosi lujasti kädestäni..

Joko on aika viedä piikille vai mitä tässä pitäs tehdä? Onko kellään kokemuksia?
 
just
ei taida olla ihan johtajuus kunnossa, jos koira sua uskaltaa pureskella. Eikä taida aitakaan olla ihan ok, jos siitä pääsee karkaamaan. Koiraa kouluttamalla pääsee pitkälle.
 
dirlis
no älä sitä koiraa ny ainaka piikil viä.. soitto lähimpään koirakouluun, ja niinku tuo just tosa sano, johtajuus kuntoon. ja sin pihalle sit narunpäähä jollei pihamaas pysy.
 
palma
Kauanko koira on saanut rähistä ohikulkijoille? Sitähän ei ensinkään olisi saanut sallia, koska koira menee siitä kierroksille ja stressaantuu kytätessään mahdollisia haukuttavia. Koira ei luota suhun jos se kiinniotettaessa puree. Oliko sillä syytä tulkita sun lähestymistapasi hyökkäyksenä, ootko esim. käsitellyt sitä kovakouraisesti vastaavissa tilanteissa?

Nyt vaan joko aitaa korottamaan tai koira juoksunaruun JA lisäksi harjoitusta rentoon pihallaoloon. Rähjäämiselle ehdoton stoppi, koska mikään ei ole niin ärsyttävää ja turhaa kuin aidalla louskuttava turhautunut koira. Usein omistaja kuvittelee koiran vahtivan, vaikka kyse on monesti vain tylsistyneen koiran itselleen keksimästä ajanvietteestä.
 
ap
Aina kun koira on alkanut rähjäämään pihalla niin on käsketty sisälle. Muuten on hyväluontoinen koira, mutta heti kun itse on aidatussa tilassa ja ohi menee joku niin alkaa hirveä räkyttäminen. Lenkillä ollessa tulee toimeen vastaantulevien ihmisten ja koirien kans, tällöin ei hauku lainkaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Kauanko koira on saanut rähistä ohikulkijoille? Sitähän ei ensinkään olisi saanut sallia, koska koira menee siitä kierroksille ja stressaantuu kytätessään mahdollisia haukuttavia. .
Pakko kysyä, että montako koiraa sinä tunnet, joka ei hauku aidalla jos vieras koira kävelee ohi? Minä en taida tietää yhtäkään. Eiköhän se ole koiralle ihan luontaista vahtia sitä reviiriään ja varoittaa tunkeilijoita tulemasta...?

 
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Kauanko koira on saanut rähistä ohikulkijoille? Sitähän ei ensinkään olisi saanut sallia, koska koira menee siitä kierroksille ja stressaantuu kytätessään mahdollisia haukuttavia. .
Pakko kysyä, että montako koiraa sinä tunnet, joka ei hauku aidalla jos vieras koira kävelee ohi? Minä en taida tietää yhtäkään. Eiköhän se ole koiralle ihan luontaista vahtia sitä reviiriään ja varoittaa tunkeilijoita tulemasta...?
Mun äidin nöffi ei rähjää kellekään. Ja niillä on aidattu piha. Heiluttaa vaan häntää. :D
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Rice:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Kauanko koira on saanut rähistä ohikulkijoille? Sitähän ei ensinkään olisi saanut sallia, koska koira menee siitä kierroksille ja stressaantuu kytätessään mahdollisia haukuttavia. .
Pakko kysyä, että montako koiraa sinä tunnet, joka ei hauku aidalla jos vieras koira kävelee ohi? Minä en taida tietää yhtäkään. Eiköhän se ole koiralle ihan luontaista vahtia sitä reviiriään ja varoittaa tunkeilijoita tulemasta...?
Mun äidin nöffi ei rähjää kellekään. Ja niillä on aidattu piha. Heiluttaa vaan häntää. :D


Mulle kiitos samanlainen koira!

 
Ei rähjää minunkaan koira. Vikisee kun haluais niin kovasti mennä tutustumaan, häntä vipataa ja etutassut käy innosta :D .

Nii ap kysymykseen. Ehkä kannattaisi kysyä asiantuntialta miten kannattaisi toimia. Vika harvemmin on koirassa, yleensä narun toisessa päässä. Olet ehkä jossain vaiheessa toiminut väärin joka juontaa sitten tähän tilanteeseen.
 
onhan näitä
Alkuperäinen kirjoittaja Rice:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Kauanko koira on saanut rähistä ohikulkijoille? Sitähän ei ensinkään olisi saanut sallia, koska koira menee siitä kierroksille ja stressaantuu kytätessään mahdollisia haukuttavia. .
Pakko kysyä, että montako koiraa sinä tunnet, joka ei hauku aidalla jos vieras koira kävelee ohi? Minä en taida tietää yhtäkään. Eiköhän se ole koiralle ihan luontaista vahtia sitä reviiriään ja varoittaa tunkeilijoita tulemasta...?
Mun äidin nöffi ei rähjää kellekään. Ja niillä on aidattu piha. Heiluttaa vaan häntää. :D
Meilläkin yksi koira tuollainen. Mutta muut sitten ;) Tottakai koira voi rähjätä tylsistyneenäkin, mutta usein kuuluu koiran luonteeseen. Tosin koulutuksen avulla pitäisi saada niin, että ilmoittaa vain haukkumalla ohikulkijoita.

Onko ap sulla lapsia? Miten koira on aiemmin käyttäytynyt, oletko yhtään osannut odottaa, että voi purra joskus?

 
ap
Ei ole lapsia.. Olen aavistellu että se vielä joskus puraisee, on aina tosi vihanen ku yrittää saada kiinni pihalta eikä ota kuuleviin korviinkaa ku vaan rähisee. Ja olen todellaki luullu että tuo aita riittää sille, mut enään en uskalla pitää irti ettei vaan hyökkää kenenkää kimppun.. (ei kyllä koskaan oo ollu ihmisille vihanen)
Eikä nytkään ollu sille toiselle koiralle yhtään vihanen haisteli vain, mut sit ku otin kiinni nii puras :(
 
onhan näitä
Kai koiralla on sellaiset säännöt, ettei saa tulla sänkyyn ja sohvalle ym.? Eli elää koiranelämää, ei ihmisen. Suurimmalle osalle koirista pitää olla melko tiukat säännöt tuollaisten asioiden suhteen, sitten on ne kiltit mössykkäkoirat, jotka eivät haluakaan olla pomoja. Ne saa makailla sohvilla ja sängyillä eikä niille silti tule mieleenkään leikkiä pomoa. Mutta sinun koirallasi selvästikin pitää olla selvät rajoitukset ettei sänkyyn sohvaan, ei makupaloja kuin ruoka-aikaan tai koulutustarkoituksessa.

Minkä rotuinen koira on? Sekin vähän kertoo miten vaaralliseksi tilanne saattaa koiran kanssa mennä, kun on jo purrut sinua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Kauanko koira on saanut rähistä ohikulkijoille? Sitähän ei ensinkään olisi saanut sallia, koska koira menee siitä kierroksille ja stressaantuu kytätessään mahdollisia haukuttavia. .
Pakko kysyä, että montako koiraa sinä tunnet, joka ei hauku aidalla jos vieras koira kävelee ohi? Minä en taida tietää yhtäkään. Eiköhän se ole koiralle ihan luontaista vahtia sitä reviiriään ja varoittaa tunkeilijoita tulemasta...?
Meillä koirat harrasti aidan luona räkytystä, mutta nyt olen saanut niiden päähän taottua, ettei pihalla möykätä. Välillä saattaa suusta päästä pieni "hau" ja koira kipittääkin heti sen jälkeen omatoimisesti omaan punkkaansa :D

Tilanteeseen pääsin sillä, ettei koirat viettäneet aikaa pihalla ominpäineen, vaan olin aina itse siellä myös. Kun näin, että koira alkoi nostaa kierroksia ja valmistautua juoksemaan aidalle huutamaan, kielsin jo siinä vaiheessa. Jos koira laski kierrokset ja jäi aloilleen, kehuin; jos kävi toisin, komensin omaan punkkaan. Jos koira ehti aidalle saakka, kävin hakemassa sieltä niska-perse -otteella pois.

Pureskeluasiaan on vaikea ottaa kantaa, kun ei ole nähnyt tilannetta. Itse pöläyttäisin koiran perusteellisesti, jos se käyttäisi hampaitaan minuun vasiten, mutta jos tikkaa vahingossa, ainoastaan ärähtäisin.
 
onhan näitä
Alkuperäinen kirjoittaja Gwenhwyfar:
Tilanteeseen pääsin sillä, ettei koirat viettäneet aikaa pihalla ominpäineen, vaan olin aina itse siellä myös. Kun näin, että koira alkoi nostaa kierroksia ja valmistautua juoksemaan aidalle huutamaan, kielsin jo siinä vaiheessa. Jos koira laski kierrokset ja jäi aloilleen, kehuin; jos kävi toisin, komensin omaan punkkaan. Jos koira ehti aidalle saakka, kävin hakemassa sieltä niska-perse -otteella pois.

Pureskeluasiaan on vaikea ottaa kantaa, kun ei ole nähnyt tilannetta. Itse pöläyttäisin koiran perusteellisesti, jos se käyttäisi hampaitaan minuun vasiten, mutta jos tikkaa vahingossa, ainoastaan ärähtäisin.
Kuulostat väkivaltaiselle, juuri sillä tavalla tehdään vihaisia koiria. Koirankasvatus ei koskaan pidä olla väkivaltaista, se ei vaadi fyysistä voimaa vaan älyä!!!!

 
ap
Koira tottelee hyvin sisätiloissa esim minne ei oo asiaa ja mitä ei saa tehdä. Ollaan yritetty heti käskeä olemaan hiljaa ku alkaa räkyttää.

Saa koira haukkua pihalla sitä en tarkoita ja totteleekin aika hyvin silloin jos vaan haukkuu ja käsken olemaan hiljaa.. Mut se ihan rähisee siis vihasena ku joku menee tiellä ja se ei pääse sinne. Näykätä se on joskus yrittäny muttei kunnolla purra ja kun olen nähny sen tuossa pihalla räyhäävän niin oon aavistanuki tämmöstä. Mut jos ollaan ite lenkillä ja joku toinen koira haukkuu vieressä niin se ei noteeraa mitenkää..
 
Alkuperäinen kirjoittaja onhan näitä:
Alkuperäinen kirjoittaja Gwenhwyfar:
Tilanteeseen pääsin sillä, ettei koirat viettäneet aikaa pihalla ominpäineen, vaan olin aina itse siellä myös. Kun näin, että koira alkoi nostaa kierroksia ja valmistautua juoksemaan aidalle huutamaan, kielsin jo siinä vaiheessa. Jos koira laski kierrokset ja jäi aloilleen, kehuin; jos kävi toisin, komensin omaan punkkaan. Jos koira ehti aidalle saakka, kävin hakemassa sieltä niska-perse -otteella pois.

Pureskeluasiaan on vaikea ottaa kantaa, kun ei ole nähnyt tilannetta. Itse pöläyttäisin koiran perusteellisesti, jos se käyttäisi hampaitaan minuun vasiten, mutta jos tikkaa vahingossa, ainoastaan ärähtäisin.
Kuulostat väkivaltaiselle, juuri sillä tavalla tehdään vihaisia koiria. Koirankasvatus ei koskaan pidä olla väkivaltaista, se ei vaadi fyysistä voimaa vaan älyä!!!!


:LOL: :LOL: :LOL:

Anteeksi nauruni, mutta voi hyvää päivää, mitä johtopäätöksiä teet!

Väkivaltaa ei minun tarvitse käyttää, sen sijaan käytän eleitä ja ääniä, jotka koirani osaavat tulkita.
 
jep jep
eikö ihmisillä ole vieläkään sen vertaa älynystyröitä että tajuavat että esim. niska-perseote on vaan sanonta eikä mikään kirjaimellisesti otettava kuvaus. Itsekin käytän sitä ja ihmiset iokeasti katsovat mua niin että olisi väkivaltainen. Ihan kiva tietysti että uskovat mun olevan niin vahva että jaksaisin kantaa 95 kiloisen koirani jonnekin niskasta ja persuuksista raahaten =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja jep jep:
eikö ihmisillä ole vieläkään sen vertaa älynystyröitä että tajuavat että esim. niska-perseote on vaan sanonta eikä mikään kirjaimellisesti otettava kuvaus. Itsekin käytän sitä ja ihmiset iokeasti katsovat mua niin että olisi väkivaltainen. Ihan kiva tietysti että uskovat mun olevan niin vahva että jaksaisin kantaa 95 kiloisen koirani jonnekin niskasta ja persuuksista raahaten =)
Juu, näyttää olevan älynystyrät hukassa. Kyllä se vaan niin on, että jos koiraa (jätetään nyt kääpiökoirat pois laskuista) yrittää hallita pelkällä fyysisellä voimalla, siinä jää äkkiä toiseksi. Koiralla kuin koiralla on raateluun luodut hampaat ja valtavat puruvoimat, ei siinä ihminen mahda mitään, jos koira niitä päättää tosissaan käyttää ihmistä vastaan.

Meillä "niska-perse -otteeksi" riittää se että mä katson koiraa vihaisesti ja sanon sille murisevasti pRRRRRkl! ja osoitan suuntaa, mihin kannattaa kirmata ja vauhdilla. Harvoissa tilanteissa tarvitaan tehostetta siihen päälle, mutta käytännössä se on sitten se, että tarraan niskatukkaan kiinni ja sillä vaadin huomion. Ei satu koiraan, vastaa samaa, mitä emokoira tekee pennulleen ottaessa sitä niskasta kiinni kun sana ei muuten mene perille.

 
onhan näitä
Alkuperäinen kirjoittaja jep jep:
eikö ihmisillä ole vieläkään sen vertaa älynystyröitä että tajuavat että esim. niska-perseote on vaan sanonta eikä mikään kirjaimellisesti otettava kuvaus. Itsekin käytän sitä ja ihmiset iokeasti katsovat mua niin että olisi väkivaltainen. Ihan kiva tietysti että uskovat mun olevan niin vahva että jaksaisin kantaa 95 kiloisen koirani jonnekin niskasta ja persuuksista raahaten =)
Sen verran olen pahoinpideltyja ja huonosti kohdeltuja koiria nähnyt, ettei tulisi mieleenikään kertoa ottavani koiraa niska-perse otteella tai pölyttäväni koiraani. Katsos kun ei me muut oikeasti osata sun ajatuksia lukea niin ei voi tietää, että käytätkö todella väkivaltaa koiraa kohtaan vai käytätkö väkivaltaa vain puheessa.

Ja kyllä valitettavasti osa ihmisitä ottaa koiraa niska-perse otteella ja myös hakkaa koiraansa ym. Että jos kertoo tekevänsä tietyllä tavalla niin on varmasti turha ihmetellä, jos ihmiset ottaa sen kirjaimellisesti. Miksi pitää sanoa toisin kuin tekee?
 
palma
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Kauanko koira on saanut rähistä ohikulkijoille? Sitähän ei ensinkään olisi saanut sallia, koska koira menee siitä kierroksille ja stressaantuu kytätessään mahdollisia haukuttavia. .
Pakko kysyä, että montako koiraa sinä tunnet, joka ei hauku aidalla jos vieras koira kävelee ohi? Minä en taida tietää yhtäkään. Eiköhän se ole koiralle ihan luontaista vahtia sitä reviiriään ja varoittaa tunkeilijoita tulemasta...?
Aina montakin. Osa on hipihiljaa, korkeintaan haukkuu silloin jos ohikulkija tekee jotain poikkeavaa tai jää portille toljottamaan. Osa koirista haukahtaa pari kertaa muille koirille, mutta ei silti tule aidalle nuohoamaan. Koulutus- ja luonnekysymys. Ne, jotka räkyttävät hullun lailla saattaen ohikulkijaa koko pihan pituudelta, ovat usein varsin pellossa kasvaneita muutenkin. Vahtiminen ei ole mikään perusoikeus, johon ei voi puuttua, vaan useimmat koirat saa kyllä reagoimaan vain silloin kun todellista aihetta on. Pelkkä ohi kulkeminen kun ei ole mikään uhka, josta pitää saada ilmoittaa. Kyllä tiheästi asutulla alueella on pakko opettaa koiralleen oikea pihakäytös, jos mielii pysyä väleissä naapurien kanssa
 

Yhteistyössä