Mitä tekisitte tokaluokkalaisen kanssa, joka käyttäytyy koulussa todella huonosti?

  • Viestiketjun aloittaja erittäin huolissaan
  • Ensimmäinen viesti
erittäin huolissaan
Niin huonosti että opettaja on lähettänyt toistuvasti reppuvihon mukana tietoa asiasta. Viimeisin lappu tuli tänään ja siinä luki että jos ei ensi viikon aikana käytös muutu, niin pitää kokoontua yhteen ja miettiä mitä tehdä jatkossa. Opettaja kirjoitti myös että on lapsellemme toistuvasti tällä viikolla ehdottanut takaisin ekalle luokalle menemistä.

Mitä voimme tehdä?
 
Marssikaa viivana lapsen kanssa koululle juttelemaan. Miksi ihmeessä pitää odottaa? Opettaja kertoo mistä kiikastaa ja lapsi vastaa oman näkökulmansa. Tehkää sopimus ja kirjatkaa kuinka sitä päivittäin seurataan.
 
moi
on kyllä syytäkin kokoontua keskustelemaan lapsen parhaaksi selvittää tartteeko esim tukitoimia .vai onko koulussa sattunut jotain juttele lapses kanssa ja sitten ope kokous tsempiä teille
 
joo
Etsikää nyt ensimmäisenä syitä käytökselle.
-Ei pysty keskittymään
-Ehtii tehdä tehtävät ennen muita = tylsää
-Ei kavereita, hankkii huomionsa häiriköimällä

Näitä tai lukuisia muita vaihtoehtoja kannattaa miettiä.
 
vieras
Koululle juttelemaan. Äläkä tyrmää ekaluokan tuplaamista, jos sille oikeasti tuntuisi olevan perusteita, niin se on vaan lapsen etu (vaikkei sillä mammakavereille varsinaisesti pääsekään leuhkimaan).
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja joolsää:
Etsikää nyt ensimmäisenä syitä käytökselle.
-Ei pysty keskittymään
-Ehtii tehdä tehtävät ennen muita = ty
En ymmärrä syitä käytökselle. Lapsi on ainoastaan kertonut että hänellä on tylsää koulussa kun osaa lukea, kirjoittaa, matikkaa yms. paremmin kuin muut.

Opettaja kirjoitti vielä että meidän lapsemme on se joka yllyttää myös muita huonoon käytökseen. Ja että opettaja ei vain pysty ymmärtämään hänen käytöstään.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Etsikää nyt ensimmäisenä syitä käytökselle.
-Ei pysty keskittymään
-Ehtii tehdä tehtävät ennen muita = tylsää
-Ei kavereita, hankkii huomionsa häiriköimällä

Näitä tai lukuisia muita vaihtoehtoja kannattaa miettiä.
Juurikin tuo tylsyys on ongelmana. Eikä se ainakaan helpota jos hän joutuu takaisin ekalle :(
 
vieras
Ok, no tuossa tapauksessa ehkä se ekaluokan tuplaaminen ei ole oikea ratkaisu (jos poika siis oikeasti osaa, eikä vaan omasta mielestään). Ja olet varmaan kertonut, miten ikävältä tuo käytös muista tuntuu ja opastanut siihen, miten koulussa kuuluisi käyttäytyä.

Kysy opettajalta, mitä hänestä teidän pitäisi tehdä? Eihän tuo noinkaan voi jatkua, muilla oppilailla on oikeus koulurauhaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja joolsää:
Etsikää nyt ensimmäisenä syitä käytökselle.
-Ei pysty keskittymään
-Ehtii tehdä tehtävät ennen muita = ty
En ymmärrä syitä käytökselle. Lapsi on ainoastaan kertonut että hänellä on tylsää koulussa kun osaa lukea, kirjoittaa, matikkaa yms. paremmin kuin muut.

Opettaja kirjoitti vielä että meidän lapsemme on se joka yllyttää myös muita huonoon käytökseen. Ja että opettaja ei vain pysty ymmärtämään hänen käytöstään.
meillä myös tyttö tylsistyi liian helppoihin tehtäviin mutta ope antoi hänelle ekstrakirjan josta teki tehtäviä kun ei ollut muuta
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Etsikää nyt ensimmäisenä syitä käytökselle.
-Ei pysty keskittymään
-Ehtii tehdä tehtävät ennen muita = tylsää
-Ei kavereita, hankkii huomionsa häiriköimällä

Näitä tai lukuisia muita vaihtoehtoja kannattaa miettiä.
Juurikin tuo tylsyys on ongelmana. Eikä se ainakaan helpota jos hän joutuu takaisin ekalle :(
No silloin sille lapselle on vaadittava tasoistaan tehtävää.
 
No
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja No:
Siis haloo! Opettaja ehdottelee tokaluokkalaiselle menoa takaisin ekaluokalle?

Jossain mättää!
No niin mättää, lapsi käyttäytyy huonosti. Mutta mitä voin tehdä?

Tarkoitin mättämisellä, että ei opettaja oppilaalle noin saa ehdotella, kyllä asia muuten hoidetaan.
 
mm
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja joolsää:
Etsikää nyt ensimmäisenä syitä käytökselle.
-Ei pysty keskittymään
-Ehtii tehdä tehtävät ennen muita = ty
En ymmärrä syitä käytökselle. Lapsi on ainoastaan kertonut että hänellä on tylsää koulussa kun osaa lukea, kirjoittaa, matikkaa yms. paremmin kuin muut.

Opettaja kirjoitti vielä että meidän lapsemme on se joka yllyttää myös muita huonoon käytökseen. Ja että opettaja ei vain pysty ymmärtämään hänen käytöstään.
onko opettaja ikan ok.. lapsi paremminkin 3 luokalle jos turhautuu... ei tarpeeksi tehtäviä..
 
no
Kertoisin opettajalle, että lapsi kokee tilanteen näin, ja pyytäisin opettajaa järjestämään lapselle lisätehtäviä. Ammattitaitoinen opettaja niin tekeekin.

Jos se ei ensi viikon aikana toisi jo selkeää parannusta pidettäisiin se kokous koulun oppilashuoltoryhmän kanssa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja joolsää:
Etsikää nyt ensimmäisenä syitä käytökselle.
-Ei pysty keskittymään
-Ehtii tehdä tehtävät ennen muita = ty
En ymmärrä syitä käytökselle. Lapsi on ainoastaan kertonut että hänellä on tylsää koulussa kun osaa lukea, kirjoittaa, matikkaa yms. paremmin kuin muut.

Opettaja kirjoitti vielä että meidän lapsemme on se joka yllyttää myös muita huonoon käytökseen. Ja että opettaja ei vain pysty ymmärtämään hänen käytöstään.
onko opettaja ikan ok.. lapsi paremminkin 3 luokalle jos turhautuu... ei tarpeeksi tehtäviä..
En tunne opettajaa tarpeeksi hyvin voidakseni sanoa. Lapsi aloitti syksyllä uudessa koulussa. Vanhassakin koulussa hän oli kyllä vilkas, mutta ainakaan kotiin asti ei raportoitu huonosta käytöksestä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Kertoisin opettajalle, että lapsi kokee tilanteen näin, ja pyytäisin opettajaa järjestämään lapselle lisätehtäviä. Ammattitaitoinen opettaja niin tekeekin.

Jos se ei ensi viikon aikana toisi jo selkeää parannusta pidettäisiin se kokous koulun oppilashuoltoryhmän kanssa.
Olen kertonut asian opettajalle ja juuri kysyin lapselta että onko hän saanut lisätehtäviä tai vaikeampia tehtäviä. Ei ole kuulemma saanut.
 
Epäilen, että on provo,
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja joolsää:
Etsikää nyt ensimmäisenä syitä käytökselle.
-Ei pysty keskittymään
-Ehtii tehdä tehtävät ennen muita = ty
En ymmärrä syitä käytökselle. Lapsi on ainoastaan kertonut että hänellä on tylsää koulussa kun osaa lukea, kirjoittaa, matikkaa yms. paremmin kuin muut.

Opettaja kirjoitti vielä että meidän lapsemme on se joka yllyttää myös muita huonoon käytökseen. Ja että opettaja ei vain pysty ymmärtämään hänen käytöstään.
tai ap liiottelee, koska tokaluokkalainen ei todellakaan mene takaisin ekalle luokalle... ei vaikka ei voisi siirtyä kolmannelle luokalle. Olen itse luokanope, joten tiedä tämän kyllä ihan tarkkaan.

Jos kyse on tuosta tasoerosta, niin meidän koulussa voi kyllä saada lisätehtäviä, vaativampia tehtäviä. Itse opetan 1. luokkaa ja tasoerot ovat todella kovia, opetusta on pakkokin eriyttää ja lisätehtäviä tarvitaan joka tunnilla niille, jotka ovat pidemmällä. Onko teillä jakotunteja/palkkitunteja tms. miksi niitä ikinä teillä kutsutaankin? Meillä on nekin jaettu hieman tasojen mukaan, äidinkielessä ja matematiikassa.

Meidän koulussa muuten eräs 2-luokkalainen tekee tällä hetkellä 3-luokan matematiikan kirjaa ja siirtyy pian 4-lk kirjaan (ennen kun tämä kevät päättyy). Luokkien yli hän ei voi hyppiä, koska muissa aineissa ei ole niin paljon edellä.

Mutta sinuna menisin tapaamaan, ja kysyisin avoimesti, onko kyse tuosta tylsistymisesta, vai miten opettaja kokee asian. Lahjakas voi häiriköidä, vaikka lisätehtäviä olisikin. Hän voi kuvitella, että hänen ei tarvitse tehdä yhtään tehtäviä, koska on niin edellä. Sellaista koulunkäyntimallia tuskin kukaan vanhempikaan haluaa lapselleen.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Epäilen:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja joolsää:
Etsikää nyt ensimmäisenä syitä käytökselle.
-Ei pysty keskittymään
-Ehtii tehdä tehtävät ennen muita = ty
En ymmärrä syitä käytökselle. Lapsi on ainoastaan kertonut että hänellä on tylsää koulussa kun osaa lukea, kirjoittaa, matikkaa yms. paremmin kuin muut.

Opettaja kirjoitti vielä että meidän lapsemme on se joka yllyttää myös muita huonoon käytökseen. Ja että opettaja ei vain pysty ymmärtämään hänen käytöstään.
tai ap liiottelee, koska tokaluokkalainen ei todellakaan mene takaisin ekalle luokalle... ei vaikka ei voisi siirtyä kolmannelle luokalle. Olen itse luokanope, joten tiedä tämän kyllä ihan tarkkaan.

Jos kyse on tuosta tasoerosta, niin meidän koulussa voi kyllä saada lisätehtäviä, vaativampia tehtäviä. Itse opetan 1. luokkaa ja tasoerot ovat todella kovia, opetusta on pakkokin eriyttää ja lisätehtäviä tarvitaan joka tunnilla niille, jotka ovat pidemmällä. Onko teillä jakotunteja/palkkitunteja tms. miksi niitä ikinä teillä kutsutaankin? Meillä on nekin jaettu hieman tasojen mukaan, äidinkielessä ja matematiikassa.

Meidän koulussa muuten eräs 2-luokkalainen tekee tällä hetkellä 3-luokan matematiikan kirjaa ja siirtyy pian 4-lk kirjaan (ennen kun tämä kevät päättyy). Luokkien yli hän ei voi hyppiä, koska muissa aineissa ei ole niin paljon edellä.

Mutta sinuna menisin tapaamaan, ja kysyisin avoimesti, onko kyse tuosta tylsistymisesta, vai miten opettaja kokee asian. Lahjakas voi häiriköidä, vaikka lisätehtäviä olisikin. Hän voi kuvitella, että hänen ei tarvitse tehdä yhtään tehtäviä, koska on niin edellä. Sellaista koulunkäyntimallia tuskin kukaan vanhempikaan haluaa lapselleen.
Ei todellakaan ole provo. Tässä suora lainaus reppuvihosta: " Hänen on tosi vaikea noudattaa koulussa käyttäytymissääntöjä ja olen tällä viikolla joutunut monta kertaa ehdottamaan jopa 1. luokkaan menoa. Hän sählää, ei kuuntele ohjeita, ottaa tai pikemminkin yllyttää muita mukaan hölmöilyihin".

Ei ole lapsen itsensä keksimää että on luokkatovereitaan edellä lukemisessa ja matematiikassa. Tästä ollaan puhuttu myös opettajan kanssa. Mutta kun kysyin että onko hän saanut lisätehtäviä, niin ei kuulemma ole. Myöhemmin hän tarkensi että yhden kerran on saanut.
 
vieras
No keskustele ainakin hänen kanssaan. Yritä saada niitä lisätehtäviä ja jos häiriköinti ei niillä lopu, sitten voi jo jotain rankaisua miettiäkin.

Ei tosiaan ole lapselle hyväksi, jos hänelle tulee asenne, ettei hänen tarvitse tehdä perustehtäviä ollenkaan vain siksi, että on parempi kuin muut niissä tällä hetkellä. Äkkiä tippuu kärryiltä tuota menoa, ja tuosta asenteesta tulee jatkossa paljon riesaa.
 

Yhteistyössä