Mitä tuolle lapselle tekee (yskii niin et tukehtuu kohta)?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
On ollu jo monta kk tuo yskä. Välillä sit tosi limanen. Ei nuha vaan sitä limaa tuolla jossain kurkussa.
Nyt taas tuulisempi päivä ja heti ihan tukehtumis pisteessä tuo lapsi.
Lääkärissä käytiin pari viikkoa sitten. Antoi antibiootti kuurin poskionteloihin (ultras ensin). Sillä ei mitään vaikutusta. Sitte anto kotiin pef mittarin. Ensimmäinen viikko kohta puhallettu. Ja pari päivää sitte kävi spirometriassa. Ei meinannu onnistua kun sai aina yskän puuskan kesken kaiken. Reilun viikon päästä lääkärille aika.
Mutta mitä minä nyt teen tuolle että helpottais olo?? Ja kyseessä siis 10 v.
 
onko
ennen ollut? meillä ei auttanut kun loppupeleissä astmalääkkeet. ja niitäkään ei lääkäri meinannut suostua kirjoittaa (itellä ja vanhemmalla astma kanssa...) vasta kun menin päivystykseen, ku alko yskän lomassa aina oksentelee, niin saatiin ventoline himaan. ja helpotti. yskä oli vain öisin... ja oksennus oli limaa
 
vieras
Ei siis vielä oo kunnon kohtaus. Vaan sellasta jatkuvaa yskimistä ja "räkimistä" kun yrittää saada sen liman pois kurkusta. Eli en tiedä tekeekö ne tk:ssa mitään tuolle.
Spirometriassa ei ainakaan selvää vaikutusta lääkkeillä. Kotona ei olla vielä tehty lääkkeen kans niitä puhalluksia. En vaan tiiä kannattaako ottaa etukäteen tuota ventolinea jos sit vaikuttaa noihin puhallus tuloksiin.
Meilläkin oli alkuun et öisin ja iltasin oli yskää mut nyt väliin sit ihan jatkuvaa.
 
ap
Kiitos RIP. Pitää kokeilla noita kotikonsteja ensin. Jos joku helpottais ees vähän. Itellä vaan pelko että ei lääkäri ota tosissaan tuota. Kun ei kunnolla oo niitä kohtauksia tai ei osaa ite sanoa että ahdistaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos RIP. Pitää kokeilla noita kotikonsteja ensin. Jos joku helpottais ees vähän. Itellä vaan pelko että ei lääkäri ota tosissaan tuota. Kun ei kunnolla oo niitä kohtauksia tai ei osaa ite sanoa että ahdistaa.
Miksi et voi mennä heti lääkäriin?
 
ap
Sama se meilläkin että poika ite ei myönnä että ois hankala olla. Äsken meni ulos veljensä kanssa mutta tuli pian takas sisään "kun ei oo tekemistä" ja kamala yskiminen päällä. Ulkona aika kova tuuli joka varmaan vaikutti. Nyt rauhottu tuo yskiminen kun tässä sisällä hissukseen ollu.
Kyllä minä taidan vaatia et ainakin kokeillaan nuo astmalääkkeet. Oli jo pienempänä astma ja nyt ollu yli 5v ilman lääkkeitä. Ja mun suvussa kans monella astmaa.
 
vieras
Mulle tuli mieleen, että mun miehellä on etenkin aamuisin ollut tuota lima-yskä-oksettamis ongelmaa, ja ratkaisuna oli maidon välttäminen. Se aiheutti sen liman kasautumisen sinne kurkkuun ja sit kauhean kierteen.
 
Mari
Sairaalassa laittoivat lapsen puhaltamaan pitkällä pillillä vesilasiin kuplia. Se kai synnytti keuhkoihin sellaisen alipaineen että helpotti sitä yskää. Ainakin öisin siitä oli apua.
 
Tämä on kuin meidän 8 v poika.Yskinyt viime marraskuusta ja nyt odotellaan PHKS:n keuhkopolille aikaa astma ja allergiakokeisiin. Tehtiin kotimittaukset ja siinä avaavalla lääkkeellä ei ollut apua.Tai sitten ei osannut ottaa sitä oikein.Terveysasemalla hoitajan kanssa tehdyssä spirometriassa sai myös lääkkeenoton jälkeen mielettömän yskänpuuskan ja räkä irtosi kunnolla.Nyt syötän käsikauppa-allergialääkkeitä,ja ne auttaa.Lisäksi ostin jotain nenäsuihketta allergiselle. Mua pelottaa että astma on puhjennut jostain huoneilman epäpuhtauksista,esim kotona tai koulussa(sitä epäilen enemmän,koska kotona ei muut oireile,koulussa taas opella vähän väliä ääni pois ja saikulla tai flunssassa)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos RIP. Pitää kokeilla noita kotikonsteja ensin. Jos joku helpottais ees vähän. Itellä vaan pelko että ei lääkäri ota tosissaan tuota. Kun ei kunnolla oo niitä kohtauksia tai ei osaa ite sanoa että ahdistaa.
Miksi et voi mennä heti lääkäriin?
Mitä ne siellä tekee? Poika yskii (kuten yskiny jo monta kk). Hengitys ei vingu eikä muutakaan astmakohtauksen oireita ole. Ja se että jos ei edes yski kun sinne tk:hon menee niin enpä oikein tiedä kannattaako.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
Sairaalassa laittoivat lapsen puhaltamaan pitkällä pillillä vesilasiin kuplia. Se kai synnytti keuhkoihin sellaisen alipaineen että helpotti sitä yskää. Ainakin öisin siitä oli apua.
Tämän neuvon mekin saatiin hoitajalta kun käytiin siellä spirometriassa. Ei vaan oo niitä pillejä. Oon vasta illemmalla menossa kauppaan..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos RIP. Pitää kokeilla noita kotikonsteja ensin. Jos joku helpottais ees vähän. Itellä vaan pelko että ei lääkäri ota tosissaan tuota. Kun ei kunnolla oo niitä kohtauksia tai ei osaa ite sanoa että ahdistaa.
Miksi et voi mennä heti lääkäriin?
Mitä ne siellä tekee? Poika yskii (kuten yskiny jo monta kk). Hengitys ei vingu eikä muutakaan astmakohtauksen oireita ole. Ja se että jos ei edes yski kun sinne tk:hon menee niin enpä oikein tiedä kannattaako.
No sinähän kirjoitit että tukehtumispisteessä on???
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulle tuli mieleen, että mun miehellä on etenkin aamuisin ollut tuota lima-yskä-oksettamis ongelmaa, ja ratkaisuna oli maidon välttäminen. Se aiheutti sen liman kasautumisen sinne kurkkuun ja sit kauhean kierteen.
Pitääpä ottaa huomioon ettei yötä vasten juo ainakaan kovin paljoa maitoa. Normaali räkätaudissa oon tuon tajunnu ottaa huomioon mutta en nyt tässä tilanteessa.
 

Yhteistyössä