Mitä vaatteita vastasyntyneelle sairaalaan?

Help! Esikoinen syntyy heinäkuussa ja nyt mietinkin et millä vaatteilla vauva tuodaan sairaalasta? Pitääkö olla pitkät vaatteet, miten paksut? Ja yleensäkin kesällä vaatetuksesta, voiko vastasyntyneellä pitää lyhythihaista bodyä, pelkkää vaippaa? Vai tuleeko sille kylmä?

Sitten vielä...voiko auton ilmastointia pitää päällä kun vauva on autossa, vai onko "veto" haitallista vauvalle?

Kiitos paljon vastauksista jo etukäteen =)
 
tannn
no mun mielestä olis ihan hyvä jos olis vaikka pitkähihanen body, ja siihen päälle tyyliin joku huppari ja housut. housujen alla vois mahdollisesti olla myös sukkikset. mahassa vauvalla on lämmintä noin 38astetta et olis hyvä pikku hiljaa totuttaa vauvaa kylmempään ilmaan. kuullostaa hurjalta miten paljon vaatetta laittaa mut niin se vaan on, meillä tytöllä oli kun synty talvella ; pitkä hihanen body, sukkikset, h&m: plyysi huppari ja housut, villapuku ja toppahousut ja töppöset, ja tietty viel lakki päässä.

Meillä on nyt 5kk ikäinen tyttö enkä anna pitää ilmastointia päällä kun hetken aika vaan. Sitten jos on kuuma aikuisilla niin sitten vaan vaatetta pois. Mies sai flunssan kun ajeli töissä pari kuukautta ilmastointi päällä niin kuinka helposti se tulis vauvalle, en tiedä..

Toivottavasti oli jotakin neuvoa! Itse varmasti tiedät lapsen äitinä miten paljon vaatetta hän tarvii, meillä tyttö pärjää vähällä kun on niin vilkas aineen vaihdunta että hikoo hirveesti jos on paljon vaatetta.. :LOL:
Paljon onnea odotukseen ja esikoisen johdosta! :flower: =)
 
Kelistähän se paljon riippuu. Mulla oli la viikko sit ja jos syntyis tämmösenä harmaana päivänä niin kotiinlähtövaatteiks oon valinnut ohuet sukkahousut, pitkähihasen bodyn, housut, sukat ja hupparin. Jos taasen on aurinkoista, niin sukkahousut ja huppari jää laukkuun. Ja tietysti hattu päähän. Sit käsiin aattelin jotkut ohuet lapaset, kun vastasyntyneen kädet menee kylmiksi helposti. Aina näitä pukeutumisasioita miettii vaikka mulle on neljäs tulossa :D Mut eipä vauva paleltumaan kerkeä, kun ei oo matka eikä mikään sairaalan ovelta autolle.

Kyllä sitä ilmastointia kannattaa käyttää kesähelteellä, et olis semmonen normaali sisälämpötila, ei mitään älyn viileetä.

Kipeeks, eli esim. flunssa/nuha ei voi ilmastointilaitteesta tulla, siihen kun tarttee aina bakteerin tai viruksen.
 
Ilmastointi ei sinänsä aiheuta flunssaa, mutta se heikentää vastustuskykyä, jolloin mahdolliset pöpöt pääsevät jylläämään helpommin. Esikoinen sai ensimmäisen korvatulehduksensa 9 kk:n iässä pahimmilla helteillä, kun ilmastointi oli kovalla. Sen jälkeen on ainakin puhallustehoa koitettu pitää aika pienellä ja korvien päälle tulevat ohuet lakit päässä (jos sen ikäisen saa sellaista pitämään).
 
Itse otan bodyn, potkarit, sukat, myssyn ja tumput käsiin. Ja sitten semmosen ulkopuvun, kun laskettu aika on 15.9 niin voi olla aika vilpoista ulkona jo :D Pienintä kokoa mitä kaapista löytyy 50cm. Viimeksi nekin oli valtavan kokoiset, kun tyttö oli syntyessään 46cm :D
 
Mummojen hyvä nyrkkisääntö: laita vauvalle yksi kerros enemmän vaatteita kuin mitä itselläsi on!
Mun mielestä hyvä ja helppo muistaa. Ja jos ei ole aivan varma niin voihan sitä ottaa jonkun peiton tai äippälaatikon makuupussin mukaan niin saa vauvaa lämpöisemmäksi.
Näitä on hyvä kysellä muilta kun eivät paljoa neuvolassa kerro (ainakaan meillä aikoinaan).
 

Yhteistyössä