mitä valmennuksessa ei kerrottu?

Omaha
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.11.2006 klo 20:54 hipsis kirjoitti:
vaikka siitä suolen tyhjennysestä, kun ei ensikertalainen voi tietää että kakka saattaa tulla synnytyksessä.
Vaikka kuinka tyhjentäis suolen, niin ei se ihan kokonaan tyhjene, ja jos on pitkä synnytys (ja joskus muutenkin), niin kyllä se kakka ehtii sieltä tyrkylle valua, eli ei oikeastaan ole yhtään täysin varmaa menetelmää estää sitä kakan tuloa.

Ja kätilöllekin voi olla mukavampi korjata pois se pökäle, kuin vesiperäruiskeen jäljiltä liejukakat.
 
Sunset
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.11.2006 klo 23:49 jos ahistaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2006 klo 17:28 Hanna kirjoitti:
Joku kakan tuleminen synnytyksen yhteydessä... Onko se nyt niin kamalan tärkeää tietää etukäteen, eikö riitä että kätilöt kertovat esim. paikan päällä sen olevan ihan yleistä? Tärkeintä ois keskittyä oleelliseen, eli vauvan ulos saamiseen onnistuneesti.
ja hävettää plussaamisesta asti se että tuleeko se kakka siihen pöydälle muiden siivottavaksi, niin minusta se kannattaa kertoa valmennuksessa.

-alapään karvojen ajelu

-osastolla kohdun painaminen ja housuihin kurkkiminen

-ensimmäinen kakalla käynti alatiesynnytyksen jälkeen, kuinka pelottava kokemus on ja että kannattaa syödä luumuja tms mahaa löysyttävää heti synnytyksen jälkeen!
Ei se kakalla käynti ole herkkua sekstionkaan jölkeen, kyllä siinä vääntäessä tikit ruskaa ja sattuu aika kivasti.

Ja alapään karvojahan ajellaan vain tarpeen mukaan, ja synnärille voi mennä juuri sellaisella karvoituksella kuin normaalistikin elelee.

Jos kakka, karvat ja kurkkiminen on pahimpia asioita mitä synnytyksessä kokee, niin sehän on sitten ollut ihan pelkkää nautintoa.... :LOL:
 
Mii04
Meikalaisen valmennuksessa Suomessa onneksi valtyttiin kalvosulkeisilta, mutta imelahko video synnytyksesta katsottiin ja vahvasti sen "aitoutta" kylla epailin. Sektiosta ei puhuttu mitaan eika muita vakaviakaan aiheita sivuttu. Hyvana koin, etta synnytyksesta puhuttaessa oli paikalla kertomassa tulevasta myos elamanmyonteinen asiansa osaava katilo. Toisella valmennuskerralla oli hienoa myos saada kuulla seka ensisynnyttajan etta hanen miehensa kertomaa synnytyksesta ja elamasta pienen nyytin kanssa kaiken jalkeen.

Muutin raskauteni loppusuoralla tanne jenkkeihin ja kavimme valmennuksen myos taalla. Taalla se jakautui sairaalassa tutustumiskaynnin lisaksi myos kahteen osioon. Ensimmalla kerralla puhuttiin lahinna teoreettisesti minne, milloin, miten, mita tapahtuu, mita mukaan jne Aika on aina rajallista, mutta tuleville aideille jaettiin alussa "tietopaketit" kera kynien joissa yleisien juttujen lisaksi oli myos aroista aiheista asiaankuuluvaa tietoa, yhteystietoja, mainoksiakin ja mika yllatti myos testamentin tekoon liittyva artikkeli. Kansiot kaytiin myos sanallisesti lavitse ja aiheista keskusteltiin yleisesti.

Toinen valmennuskerta liittyikin sitten enemman kaytantoon. Siella nukeille vaihdettiin vaippaa (annettiin vinkkeja myos poikalapsien vaipan vaihtoon ;)), kylvetettiin, kapaloitiin, royhtaytettiin jne. (Se oli muuten ihanaa katsella vieresta kuinka oma kulta tsemppasi nukkensa kanssa :heart: ). Lisaksi ohjaajalla oli kuvasarjaa joissa naytettiin mm. milta nayttaa lapsen kallo imukuppisynnytyksen jalkeen, erilaisia ihomuutoksia, napanuorasta ja sen eri vaiheista, oikeastaan sopivasti kaikkea maan ja taivaan valilta. "Luennoitsijalla" itsellaan oli nelja lasta ja han osasi ujuttaa mukavasti keventavia esimerkkeja elavasta elamasta sopiviin valeihin ilman etta kuulijat olisivat kuormittuneet toisen muisteloista. Lisaksi taalla jarjestetaan maksullisia kursseja mm. imetyksesta ja lapsen ensiavusta.

p.s. Naiden valmennuskurssien ja nyt toisen pikkuisen odottelun myota eri ultrissa kayneena olen tormannyt siihen, etta jokaisen sairaalan naisten vessakopeissa on jarjestelmallisesti esitteita vakivallasta ja hyvaksikaytosta tarvittavine yhteystietoineen. Hakellyttavaahan se on, mutta "hyva idea" jos noin voi vakavassa aiheessa sanoa. Mahtaako siella Suomessa olla samoin... en ole ainakaan aikaisemmin moista huomannut....
 

Ei se kakalla käynti ole herkkua sekstionkaan jölkeen, kyllä siinä vääntäessä tikit ruskaa ja sattuu aika kivasti.


Tämä tuli koettua. Pelkää kovasti sen haavan puolesta ja vatsa kovalla, koska leikkauspäivänä ei saanut ylös nousta, ja ravinto nestemäistä...Eli nyt toiseen sektioon mennessä aion kotona edellisenä iltana peräruiskeella avittaa "varmuuden vuoksi" ja otan toisen mukaan ja heti ylösnousupäivänä otan...Ohjeistin muitakin sektioon menijöitä että rohkeasti vaan mukaan vatsaa pehmentävää ja sairaalassa leikkauksen jälkeen kannattaa kysyä.

Sektion jälkeen myös virtsaaminen oli 2 kk ajan todella kivuliasta jos rakko täyttyi ilman että tuli tunnetta tarpeesta. Sitten vaiva onneksi helpottui.
 
Minä olen synnyttänyt kolme lasta ja minulla on ollut niin sanotusti kolme aivan täysin erilaista synnytysta. ensimmäisestä olen käynyt synnytysvalmennuksessa ja olin silloin todella nuori 17V:. uupumaan jäi tällöin synnytyksestä monta asiaa, koska minusta tuntui silloin, että tosiaan olen nuori ja minus katsotaan erilailla, kun taas näitä muita äitejä ja siksi toivoisin,että nuoriakin opastetaan ja otetaan heidät asiakseen. Myöskin tällöin jäi pyytämättä ensimmäisessä synnytyksessä kipulääkkeitä, koska en osannut tarpeeksi vaatia ja siksi minulle jäi toseen lapseen suuri pelko etten saa silloinkaan mitään.
 
jos ahistaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.11.2006 klo 19:26 Sunset kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.11.2006 klo 23:49 jos ahistaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2006 klo 17:28 Hanna kirjoitti:
Joku kakan tuleminen synnytyksen yhteydessä... Onko se nyt niin kamalan tärkeää tietää etukäteen, eikö riitä että kätilöt kertovat esim. paikan päällä sen olevan ihan yleistä? Tärkeintä ois keskittyä oleelliseen, eli vauvan ulos saamiseen onnistuneesti.
ja hävettää plussaamisesta asti se että tuleeko se kakka siihen pöydälle muiden siivottavaksi, niin minusta se kannattaa kertoa valmennuksessa.

-alapään karvojen ajelu

-osastolla kohdun painaminen ja housuihin kurkkiminen

-ensimmäinen kakalla käynti alatiesynnytyksen jälkeen, kuinka pelottava kokemus on ja että kannattaa syödä luumuja tms mahaa löysyttävää heti synnytyksen jälkeen!
Ei se kakalla käynti ole herkkua sekstionkaan jölkeen, kyllä siinä vääntäessä tikit ruskaa ja sattuu aika kivasti.

Ja alapään karvojahan ajellaan vain tarpeen mukaan, ja synnärille voi mennä juuri sellaisella karvoituksella kuin normaalistikin elelee.

Jos kakka, karvat ja kurkkiminen on pahimpia asioita mitä synnytyksessä kokee, niin sehän on sitten ollut ihan pelkkää nautintoa.... :LOL:

olisko mun pitäny tehdä lista kaikista asioista jotka tuli mieleen liittyen synnytykseen?? :headwall:
luin ensin ketjun läpi ja minusta näytti siltä että noita asioita ei ollu kukaan muu vielä maininnut. ja todellakin, minulle se karvojen ajelu olisi tullut yllätyksenä jos en olis joltain sattumalta kuullut että kyseisessä sairaalassa se on rutiini toimenpide. mistä lie johtuu että se minusta tuntui epämiellyttävältä asialta. vaikka niinhän se silti on että kyllä sitä raskauden aikana silti tottuu siihen että jatkuvasti saa olla reidet levällään jonkun vieraan edessä ettei siinä enää paljon karvat ja kurkkiminen tunnu.

minusta se kohdun painaminen kävi tosi kipeää :'( ja yllätyksenä tuli sekin.
 

Nyt synnytyksen jälkeen voin mainita, että synnytyksen jälkeiset kivut ja hoito jäi uupumaan valmennuksesta. Miltä tuntuu synnytyksen jälkeen.

- epidruaali puudutti peräsuolen viikos, joten mulla vessassa asiointi ei ollut ongelma, vaan se, että asiat olivat jo housussa, ennen kuin tajusinkaan

- tästä johtuen julkinen piereskely aivan kamalaa

- kaikista kivuista pitää mainita ja ISOIN KIRJAIMIN, koska muuten jäät ilman kivunlievitystä ja hoitoa

- ylimääräisestä puutumisesta PITÄÄ mainita, koska silloin puudutus on jossain erittäin väärässä paikassa. Itse odottelen edelleen, milloin saan tunnon takaisin varpaisiin

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.11.2006 klo 11:23 sama kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2006 klo 18:07 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.11.2006 klo 22:58 ihmettelevä kirjoitti:
Sitä mä vaan ihmettelen, että raskaana olevilla on yli puoli vuotta aikaa kysellä näitä asioita terveydenhoitajilta tai kätilöiltä, ja vielä pevan jälkeenkin moni ehtii omaa terkkaansa näkemään ennen synnytystä, niin miksi ette kysele? Ymmärsin monista vastauksista, että mainitsemanne asiat tulivat täysin puun takaa yllätyksinä, en siis tarkoita niitä. Mutta esim. kuollen synnyttäminen, teholle joutuminen ja muut asiat, jotka tiedetään olevan mahdollisia, kysykää jos askarruttaa! Ei se terkkakaan voi kaikille kaikkea selittää, eikä myöskään tietää mistää juuri sinä haluat tietää, jos et itse avaa suutasi.
Anteeksi vaan, mutta miten ihmeessä sitä osaa kaikkea kysyä??? Eihän sitä mitään neuvoloita ja valmennuksia tarvittaisi, jos kaikilla olisi kysymykset tiedossa -> sen kuin vain googleen ja muualle surffaamaan. Ei sitä ole tullut mieleenkään kysyä näitä tässäkin ketjussa esiintyneitä asioita. Jos ei tiedä, ei voi kysyä... itsestään selvyyksiä toki on, mutta ei todellakaan kaikki. Miten joku teholle joutuminen voisi askarruttaa, jos se ei tulisi edes mieleen...? Tämä ketju on erinomainen kyllä herättämään niitä kysymyksiä - ja toisaalta valottamaan asioita ilman kysymyksiä. Kiitokset kaikille vastauksista :flower:
"Ymmärsin monista vastauksista, että mainitsemanne asiat tulivat täysin puun takaa yllätyksinä, en siis tarkoita niitä."
kaikista yksinkertaisimmatkin kysymykset saattavat unohtua siinä hässäkässä ja hämmennyksessä.
 
imetyksestä
Ei kerrottu että imetyksen lopettaminen on vaikeeta ja että vauva tuskin nukkuu kokonaisia öitä puolivuotiaana! Ei myöskää kerrottu että imetettävä vauva hyvin tod.näkösesti alkaa hylkimää pulloa.

Itessää synnytyksestä ei kerrottu että kätilöt summuut jättää iteksee sinne huoneesee kärsimään supistuksista ja miettimää et mitäs täs nyt sitte tapahtuu... tuntu vähä hölmöltä olla möllötellä... sit ku tuntu et nyt se vauva tulee ni piippasin kätilön kellolla paikan päälle. Ja siinä sitä sit alettii vaa ponnistelee ihan yht äkkiä..en edes kerenny tajuumaa et nyt se finaali alko jo ja 20min päästä poika oli pihalla...
 

Yhteistyössä