Mitä voin tehdä jos jollain on facebookissa kuvia, joihin ei ole lupaa

luulispoistuvan
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Etkö voisi suoraa pyytää poistamaan niitä?
Olen pyytänyt useamman kerran, ei poista.
Hääh! Miksei voi edes rajata kuvaa? :(
Kai siellä joku kohta "report this.." jotain tollasta.
Siihe sit enkuks selität et on sun lapses kuvassa ilman lupaa :)
 
Kyseessä on mun mielenterveysongelmainen siskoni. Ja on todella ikävä juttu, haluaisin ne pojan kuvat pois sieltä. Niissä on vain mun pojan kuva, kun on meillä aikoinaan käydessään ne kuvannut. Silloin luvalla, mutta ei ollut lupaa laittaa niitä FB.n
 
Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
Mutta mitä säännöt sanoo? Yleensä kun oikeudet kuvaan on kuvaajalla, joten näin ollen kuvat saa olla siellä. Ellei sit facebookin säännöt kiellä niitä laittamasta sinne?
Tää onki sit mielenkiintonen asia.

Jos mun laps on jonkun kaverinsa synttäreillä ja siellä otetaan kuvia niin meinaatko että hän joka kuvia on ottanu saa levittää mun alaikäsen lapsen kuvia sit mihin haluaa.

En kyllä ihan heti totakaan usko.
 
Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
Mutta mitä säännöt sanoo? Yleensä kun oikeudet kuvaan on kuvaajalla, joten näin ollen kuvat saa olla siellä. Ellei sit facebookin säännöt kiellä niitä laittamasta sinne?
Julkisissa paikoissa saa kuvata luvatta ja kuvaaja omistaa kuvat. Yksityispaikoissa ei, mutta tosiaan lupahan oli saatu silloin. Aikas visaista. Mutta kyllä ainakin hyvään tapaan kuuluu kysyä silloin julkaisulupa. Mutta siitähän nyt ei ole kysymys.

* Pitääkö siis sanoa, että yksityiskäyttöön saa kuvata kaverilla, mutta ei julkaistavaksi...*
 
Totta tuokin Borkku. Mä luulen, että otan yhteyttä sinne ylläpitoon. Jos ne sieltä vastais sitten miten on. Siinähän pitää vakuuttaa, että on oikeus kuviin, kun niitä sinne lataa... mutta sitten siellä ilmianna kohdas ei ole mitään sellasta missä vois ilmasta, että tällä henkilöllä ei ole lupaa laittaa kuvaa nettiin.
 
en usko
En usko ettei mitään voi tehdä! Ilmotusta vaan niin kuvat poistetaan, johan ois naurettavaa että toisten lasten kuvia vois käyttää miten vaan!!! Kyllä täytyy olla vanhempien lupa!!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
Mutta mitä säännöt sanoo? Yleensä kun oikeudet kuvaan on kuvaajalla, joten näin ollen kuvat saa olla siellä. Ellei sit facebookin säännöt kiellä niitä laittamasta sinne?
Tää onki sit mielenkiintonen asia.

Jos mun laps on jonkun kaverinsa synttäreillä ja siellä otetaan kuvia niin meinaatko että hän joka kuvia on ottanu saa levittää mun alaikäsen lapsen kuvia sit mihin haluaa.

En kyllä ihan heti totakaan usko.
Niinkuin joku tuossa jo sanoi, yksityistilaisuuksissa kuvaaminen on kielletty ilman lupaa. Silloinhan luonnollisesti kuvien levittäminenkin on kiellettyä. Jos taas lupa kuvaamiseen on annettu, kaippa se silloin on niin, että käyttöoikeus kuviin on kuvaajalla ja voi niitä vaikka nettiin sit laittaa..?
 
Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
Mutta mitä säännöt sanoo? Yleensä kun oikeudet kuvaan on kuvaajalla, joten näin ollen kuvat saa olla siellä. Ellei sit facebookin säännöt kiellä niitä laittamasta sinne?
Tää onki sit mielenkiintonen asia.

Jos mun laps on jonkun kaverinsa synttäreillä ja siellä otetaan kuvia niin meinaatko että hän joka kuvia on ottanu saa levittää mun alaikäsen lapsen kuvia sit mihin haluaa.

En kyllä ihan heti totakaan usko.
Niinkuin joku tuossa jo sanoi, yksityistilaisuuksissa kuvaaminen on kielletty ilman lupaa. Silloinhan luonnollisesti kuvien levittäminenkin on kiellettyä. Jos taas lupa kuvaamiseen on annettu, kaippa se silloin on niin, että käyttöoikeus kuviin on kuvaajalla ja voi niitä vaikka nettiin sit laittaa..?
No jos esim menette valokuvaamoon ja kuvaaja ottaa teidän lapsestanne kuvan. Sen kuvan valokuvaaja saa laittaa facebookkiin, firmansa mainokseen, jne. Ihan ilman eri lupaa. Luvanhan te annoitte jo silloin kun sainoitte, että "tarttetaan kuva piltistä". Pitää erikseen sopia että kuvaajalla ei ole oikeuksia kuviin.

Eli jos silloin kuvaa ottaessa on kysytty lupa, niin ongelmaa vissiin ei ole. Paitti jos erikseen kiellettiin joku käyttötapa.
 
iita-mari
mult o jok"ikinen kysyny luvan ku mun lasteni kuvia julkassu(jopa mun äiti)ja jos ei olis ni kyl kuvat ois lähteny alta aika yksikön(ihan periaatteestaki)!!tee vaa ylläpidolle ilmotus!
 
Facebook Help kertoo seuraavaa:

If you don't want the photo to be shown at all, please talk to the person who posted it. They should be respectful enough to remove unwanted photos. Unfortunately, Facebook CANNOT make people remove photos that do not violate our Terms of Use.
 

Yhteistyössä