Mitä ymmärrätte kihlauksella?

Pientä galluppia siis:
Ihmiset ymmärtävät kihlauksella nykyään varsin eri asioita. Mitä kihlaus sinulle merkitsee?

Minun mielestäni kihlaus on lupaus mennä naimisiin. Toisin sanoen ihmiset ovat kihloissa, jos he ovat sopineet menevänsä naimisiin keskenään, olipa sormuksia sormissa tai ei. Mielestäni kihlauksen yhteydessä on myös hyvä sopia naimisiinmenon aikataulusta. Minä avioiduin puolisoni kanssa puolisen vuotta kihlauksen jälkeen.
 
perinteisesti
Sama juttu. Mielestäni on hullua, kun nykyisin toiset menevät ensin kihloihin ja kosinta tulee sitten joskus myöhemmin.

Itse menin naimisiin noin vuosi kihlauksen jälkeen, mutta aikataulusta sovittiin kihlautuessa.
 
Feeniks
Nauroin itseni tärviölle kun kuulin että voidaan kysyä" tuuksä mun kans kihloihin" :LOL:

Kun kositaan ja pyydetään vaimoksi/mieheksi, mun mielestä automaattisesti kuuluu keskustella avioitumisen aikatalusta. jos ei päivää valita niin vuosi ja vuodenaika..
 
Hanskin mamma harmaa
me mentiin naimisiin reilu puoli vuotta kihlauksen jälkeen... ja meidän kohdalla kihlaus tarkoitti sitä, että sovittiin hääpäivä... mitään ulkoisia kihlauksen merkkejä meillä ei ollut vaan yhteinen sopimus....
 
mulle kihlaus merkitsee juuri sitä, että luvataan mennä toisen kanssa naimisiin. Mieheni ei ole samaa mieltä. Olemme olleet muutaman kk:n kihloissa, johon suostuin uskoen että joskus avioidumme. Mutta ei, mies sanoi vasta kihlauksen jälkeen, ettei hänellä ole siihen mitään tarvetta. Nyt vain toivon että hän joskus muuttaa mielensä, mutta voinko ottaa sen vakavasti jos muuttaa? Miten voin ajatella että hän oikeasti haluaakin mennä naimisiin?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.12.2006 klo 08:20 vieras kirjoitti:
Minä taas olen ollut kihloissa 13 vuotta ja naimisiin en edes halua. Minulle kihlaus on lupaus yhdessäolosta ei se mitään avioliittoa tarvitse! Lapsia on ja yhteistä omaisuutta mieheni kanssa.

Minä olen naimisissa mutta olen samaa mieltä kanssasi.
Minulle ei itseasiassa kumpikaan ei ole sen merkityksellisempi juttu.
En vaatinut miestä vihille kihlasormuksen saatuani vaan hän oli se osapuoli kelle tärkeämpää oli vihille mennä.
Minulle olisi riittänyt vaikka vain yhdessä olo.
 
aviovaimo
itse kun olin 20v mennyt jo kaksi kertaa kihloihin ja ei päästy alttarille asti niin kolmas kerta toden sainoi. tein selväkis, että kihlautuminen tarkoittaa sitten sitä että samalla määrätään hääpäivä myös ja näin kävi. Minulla on ystäviä, jotka ovat kihloissa ja eivät edes asu saman kanton alla miehen kanssa.

Itse ole niin vanhanaikainen ja suvaitsematon, että tykkään olla virallisesti naimisissa ja yhteen muutettiin heti kun oltiin kihloihin menty. Nyt ikää vajaa 30v

Kaikkihan ei näin halua, mutta ei se sormus sormessa sido vielä mihinkään.
 
archie
Itsekkin ajattelen et kun mennään kihloihin niin se on tavallaan lupaus siitä naimisiinmenosta. Ts. en oikein ymmärrä näitä 15-16 kesäisiä teinejä jotka "menevät kihloihin" kuukauden tuttavuuden perusteella ja sit erotaan ja taas uuden kanssa mennään kihloihin jne... Itse en ole kihloissa vaikka avoliitossa asustelenkin.


 
Että näin
Kosinta ja kihlaus



Tämän päivän kaava pariutumisasioissa on yleensä seuraavanlainen: tavataan, rakastutaan, muutetaan yhteen, mennään kihloihin ja solmitaan avioliitto. Tähän ei enää useinkaan kuulu miehen (tai naisen) suorittama kosinta vaan avioitumaan päädytään yhteisen pohdinnan jälkeen. Tämä on aiheuttanut sen, että jotkut morsiamet ovat jääneet kaipaamaan "oikeaa kosintaa". Mikäli miehestä tuntuu, että sellainen voisi olla paikallaan, asia on helppo hoitaa: romanttisia ruusuja, polvistuminen ja "tulisitko vaimokseni" tuskin pilaavat yhteisen tulevaisuuden alkua. (Mikäli mies ei itse oivalla neidon kaipaavan perinteistä kosintaa, neito voi vallan hyvin siitä hänelle vihjaista joko suoraan tai luotettavan ystävän välityksellä.)

Nykyään eivät enää sulhaset käy pyytämässä perheen päältä - tulevalta apeltaan - tyttären kättä (lupaa avioitumiseen) vaan avioon aikovat sopivat asioista keskenään. Jonkinlainen uusromantiikan herääminen lienee kuitenkin meneillään, sillä moni mies on yllättänyt niin tulevan vaimonsa kuin appivanhempansakin tällä kohteliaalla eleellä. Mikään välttämättömyys tämä ei tietenkään ole, mutta sopivassa tilanteessa suoritettu tiedustelu tulevan apen suhtautumisesta asioiden saamaan käänteeseen voi jättää mukavat muistot kummallekin osapuolelle.

Kihlaus on kahden ihmisen keskenään tekemä sopimus avioitumisesta. Tämän vuoksi ei ole mahdollista mennä naimisiin ilman kihlausta, vaikkei kihlasormuksia hankittaisikaan tai kihlajaisia vietettäisi. Yleensä kuitenkin kihlasormukset hankitaan ja tarjotaan kihlajaiskahvit lähimmille. Tapana on hankkia sormus sekä naiselle että miehelle vasemman käden nimettömään, mutta kukaan ei estä hankkimasta sormusta vain naiselle. Ja kuten sanottu: kihlaus on lupaus eikä sormus. Kihlauksesta kuten avioitumisestakin voi ilmoittaa sanomalehdessä.

Kihlajaiskahvit voivat tarjota niin sulhasen kuin morsiamenkin vanhemmat eikä mikään estä kihlautuneita järjestämästä kahvitusta itse. Jokainen pari voi itse miettiä, tarjoaako kihlajaisväelle kuohuvaa ja kahvit kakun kera vai peräti päivällisen. Tilaisuuteen kutsutaan lähimmät sukulaiset ja myös tulevien häiden kaaso ja bestman voivat kuulua seurueeseen. Kihlajaiset ovat oivallinen tilaisuus morsiamen isälle puheenpidon harjoitteluun ennen varsinaista koitosta - häitä. Lahjaksi tuodaan kukkia ja lähimmät voivat antaa myös muita lahjoja. Monet järjestävät lisäksi vauhdikkaat juhlat ystäväpiirille. Sormukset on yleensä pujotettu sormiin jo ennen kihlajaisia, mutta tästä voidaan tehdä myös juhlien kohokohta.
 

Mulla 13 v. kihlaus takana, 4 lasta ja yhteinen asunto, mut naimisiin ei olla vieläkään menty.Menisin kyllä jos mies kosis, mutta eihän se mitään muuttais.Minusta kihlaus on sen merkki, et on todella vakavissaan suhteessa ja haluaa jakaa elämänsä kihlattunsa kanssa. Sitä en tosiaan jaksa ymmärtää, kun on pareja jotka kiiruhtaa kihloihin parin kuukauden seurustelun jäkeen.Ensin pitäs tutustua toiseen ihan kunnolla.
 
mielestäni
kihlaus on turha lupaus avioliitosta tai saati että oltas yhdessä loppuelämä. monella se lupaus tai avioliitto kaatuu ekaan vastamäkeen / kriisiin.
kihlaus/ avioliitto on tänäpäivänä turha instituutti. varsinkin kun katsoo avioerotilastoja. ja jotku ei todellakaan pääse kihlausta pidemmälle siis avikseen vaikka niin hehkutetaan että tämä on lupaus mennä avioon...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.12.2006 klo 17:46 mielestäni kirjoitti:
kihlaus on turha lupaus avioliitosta tai saati että oltas yhdessä loppuelämä. monella se lupaus tai avioliitto kaatuu ekaan vastamäkeen / kriisiin.
kihlaus/ avioliitto on tänäpäivänä turha instituutti. varsinkin kun katsoo avioerotilastoja. ja jotku ei todellakaan pääse kihlausta pidemmälle siis avikseen vaikka niin hehkutetaan että tämä on lupaus mennä avioon...
Toki jos sillä asenteella ollaan että eihän tää kauan kestä,ja saahan tän ukon vaihdettua,niin mikään ei kestä.Ei olla valmiita tekemään töitä sen suhteen eteen ja muutenki nykymeno on niin kertakäyttö-kamaa
 
Reilumpaa
..olla joko avoliitossa tai sitten avioliitossa :) . Kihlaus on ollut ennen nimenomaan avioliiton esivaihe. Mihin sitä sitten muuten tarvitaan? Avoliitossa ollaan edelleenkin juridisesti vain kämppäkavereita.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.12.2006 klo 18:10 archie kirjoitti:
Itsekkin ajattelen et kun mennään kihloihin niin se on tavallaan lupaus siitä naimisiinmenosta. Ts. en oikein ymmärrä näitä 15-16 kesäisiä teinejä jotka "menevät kihloihin" kuukauden tuttavuuden perusteella ja sit erotaan ja taas uuden kanssa mennään kihloihin jne... Itse en ole kihloissa vaikka avoliitossa asustelenkin.
Eipäs yleistetä. Täällä on yksi joka on menny 16 vuotiaana kihloihin ja nyt naimisissa yli viisvuotta ja yhteistä elämää takana kaikkiaan 15 vuotta. Ei sitä aina tiedä kuinka vakavalla pohjalla se teinirakkaus on. En mäkään sitä käsitä että joka suhteessa mennään heti kihloihin.
 
Pilkkukuume
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.12.2006 klo 09:27 Lissu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.12.2006 klo 18:10 archie kirjoitti:
Itsekkin ajattelen et kun mennään kihloihin niin se on tavallaan lupaus siitä naimisiinmenosta. Ts. en oikein ymmärrä näitä 15-16 kesäisiä teinejä jotka "menevät kihloihin" kuukauden tuttavuuden perusteella ja sit erotaan ja taas uuden kanssa mennään kihloihin jne... Itse en ole kihloissa vaikka avoliitossa asustelenkin.
Eipäs yleistetä. Täällä on yksi joka on menny 16 vuotiaana kihloihin ja nyt naimisissa yli viisvuotta ja yhteistä elämää takana kaikkiaan 15 vuotta. Ei sitä aina tiedä kuinka vakavalla pohjalla se teinirakkaus on. En mäkään sitä käsitä että joka suhteessa mennään heti kihloihin.
Ei ole kukaan yleistänytkään. Lueppas uudestaan ja ajatuksen kanssa.
 
anu
Me olimme olleet 7v. yhdessä, kun mies kosi ja siis myöntävän vastauksen saatuaan kihlauduimme. Siitä puoli vuotta menimme naimisiin.

Minä myös ihmettelen miten ensin voidaan olla kihloissa ja sitten odotellaan kosintaa...


:heart: :heart:
 
alabama
Juu on se merkki naimisiinmenosta.Me menimme 1½ vuotta kihlauksen jälkeen naimisiin.Oltaisiin menty aiemminkin mutta kun oli taloudellisia ongelmia eikä asuttu viä yhdessä vasta kun 2kk ennen häitä.
 

Yhteistyössä