Mitäs laki sanoikaan palkanmaksun myöhästymisestä?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hetkinen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hetkinen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hetkinen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:
Onko paljonkin myöhässä? Miksi? Ihan vaan mielenkiinnosta.
Yleensä on tilillä palkanmaksua seuraavana päivänä.. ja ihan vaan siksi kun tulee eri pankista.. nyt kun siitä on huomauteltu, niin on muutaman kerran ollut palkanmaksupäivänä jo tilillä.. tällöin toinen työntekijä saa aina palkkansa päivää aiemmin.. mutta nyt oli toisella työntekijällä eilen tilillä rahat ja meillä ei vieläkään.. |O onneksi ei ole mikään hengenhätä rahojen kanssa, mutta veetuttaa tää silti..
Vaihda samaan pankkiin kuin työnantaja niin ei veetuta.

Ihme niuhoja suomalaiset duunarit :D

Sillä ei ole paskankaan väliä missä pankissa on.
Jos tilipäivä esim 15 päivä,silloin oltava tilillä rahat ,on pankki mikä hyvänsä.
Työnantajan pitää pistää rahat liikkeelle tarpeeksi ajoissa jotta
raha on palkkapäivänä tilillä.
Eikä työntekijän vaihtaa pankki missä työnantajalla on.
Haloo !!
Taidat olla vähän tyhmä !
Tyhmä mutta en siltikään duunari :D
Olet tyhmääkin tyhmempi
Sittenhän mä olisin duunari :D
 
Onko
Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Alkuperäinen kirjoittaja Onko:
Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Alkuperäinen kirjoittaja Onko:
Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Alkuperäinen kirjoittaja Voi hyvää päivää:
Kyllä on ihmisellä ongelmat, jos v*tuttaa se, että toinen saa palkkansa päivää aiemmin! Samalla vaivalla, kun tätä pohdit, olisit jo vaihtanut pankkia.
No eihän mua se vituta kun toinen työntekijä saa palkan päivää aiemmin.. vaan se kun palkka ei ole tilillä palkanmaksupäivänä vaikka näin on sovittu..
PalkanMAKSUpäivä on käsittääkseni päivä, jolloin työnantaja on laskenut palkat ja maksaa ne. Pienillä firmoilla ei ole joka pankissa tilejä, niinkuin isoilla, josta aiheutuu tämä ero eri pankkiin maksettujen palkkojen eri päivinä perillä näkyminen. Mikä päivä teillä on tilikatko, eli se päivä, mihin asti nuo 15. päivä maksettavat palkat on laskettu?
10.päivä..
Eli pidät itsestäänselvyytenä, että työnantaja ehtii päivässä laskea palkat ja toimittaa ne maksupalveluun, että palkka olisi perillä teidän eri pankin tilillä 15. päivä? Minusta tuo on hyvin noin pieneltä yritykseltä, että saa kuudessa päivässä palkan perille. Kun se 4 päivää voi todella mennä pahimmillaan pankeista riippuen.
No olishan se työnantaja voinut laittaa työsopimukseen palkkapäiväksi sitten vaikka 20.päivän, jos ei ehdi päivässä laskea yhden/kahden työntekijän palkkaa..

Mutta joo.. kiitos metsänpeitto noista linkeistä.. niistä selvisi se mitä halusinkin tietää.. enkä mä ole menossa miehen työpaikalle räyhäämään päivän myöhässä olevasta tilistä ja siihen liittyvästä noin euron viivästyskorosta.. |O kunhan nyt vaan mielenkiinnosta kyselin tällaista..
Tässä se taas nähdään, että työnantajathan eivät ole ihmisiä, vaan koneita, jotka aina ja kaikissa olosuhteissa pystyvät mihin vaan ja milloin vaan. Onkos miehesi kysynyt, tarkoittaako sopimuksen palkanmaksupäivä päivää, jona palkat maksetaan, vai päivää, jona palkat ovat varmasti tileillä? Itse taidan tästä lähtien varulta laittaa työsopimuksiin palkanmaksupäiväksi kymmenennen päivän, kun tähän asti olen aina maksanut viimeistään 4. päivä, eikä kukaan ole koskaan väittänyt palkkansa olevan myöhässä, jos on ollut eri pankissa vasta päivän-kaksi myöhemmin. En ole edes ajatellut, että joku kokisi asian noin.
 
Meimi
Täällä näyttää olevan kaikenlaista erilaista käsitystä palkanmaksusta, joten annan omankin mielipiteeni. Luulen vielä olevani oikeassa =).

Jos palkat laitetaan maksuun pankkiyhteysohjelmalla "palkkana" tai viedään pankkiin maksettavaksi "palkkana", palkanmaksulista tms tulee toimittaa maksettavaksi vähintään 2 päivää ennen maksupäivää. Pankki sitten vie rahat maksajan tililtä 2 päivää ennen maksupäivää ja huolehtii, että rahat on saajillaan juuri sinä "palkanmaksupäivänä", oli tili sitten missä pankissa tahansa.
Näin sen pitäisi toimia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Onko:
Tässä se taas nähdään, että työnantajathan eivät ole ihmisiä, vaan koneita, jotka aina ja kaikissa olosuhteissa pystyvät mihin vaan ja milloin vaan. Onkos miehesi kysynyt, tarkoittaako sopimuksen palkanmaksupäivä päivää, jona palkat maksetaan, vai päivää, jona palkat ovat varmasti tileillä? Itse taidan tästä lähtien varulta laittaa työsopimuksiin palkanmaksupäiväksi kymmenennen päivän, kun tähän asti olen aina maksanut viimeistään 4. päivä, eikä kukaan ole koskaan väittänyt palkkansa olevan myöhässä, jos on ollut eri pankissa vasta päivän-kaksi myöhemmin. En ole edes ajatellut, että joku kokisi asian noin.
Työsopimuksessa puhutaan palkkapäivästä, joten eikö se silloin ole se päivä jolloin rahojen kuuluu olla tilillä.. ja kun tuosta on sanottu työnantajalle niin hänkin on ollut sitä mieltä että rahojen kuuluu olla tilillä 15.päivä..

Ja suosittelen sinua palkanmaksajana olemaan tarkka noiden päivien kanssa.. niistä voi tulla enemmänkin sanomista..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Meimi:
Täällä näyttää olevan kaikenlaista erilaista käsitystä palkanmaksusta, joten annan omankin mielipiteeni. Luulen vielä olevani oikeassa =).

Jos palkat laitetaan maksuun pankkiyhteysohjelmalla "palkkana" tai viedään pankkiin maksettavaksi "palkkana", palkanmaksulista tms tulee toimittaa maksettavaksi vähintään 2 päivää ennen maksupäivää. Pankki sitten vie rahat maksajan tililtä 2 päivää ennen maksupäivää ja huolehtii, että rahat on saajillaan juuri sinä "palkanmaksupäivänä", oli tili sitten missä pankissa tahansa.
Näin sen pitäisi toimia.
Näinhän se menee ainakin kaikissa isommissa firmoissa.. tuo miehen työnantaja maksaa palkat itse ihan tilisiirtona, joten siksi tässä on tällainen "ongelma"..
 
nii vissii..
Kylläpä olen isossakin firmassa nähnyt jo sen ihmeen että palkka jätetään maksamatta tai osa siitä jätetään maksamatta..Tänään piti olla palkan tilillä. (joka toinen viikko maksupäivä) niin kappas ei ollutkaan palkkalaskemaan merkittynä päivänä tilillä. Niinkuin aina ennen tähän mennessä...Ja ongelmat alkoivatkin vasta tämän kuun aikana ja tätä sattunut monelle työntekijälle, eikä vaan miehelleni...Mulle kyllä sanottu että meillä palkkalaskelmaan merkitty palkanmaksupäivä on se päivä jona rahat ovat tilillä ja nostettavissa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Kuuluuko siihen sellainenkin, jos palkanmaksupäivä on 15. ja palkka on tilillä 16.päivä? Miehellä on todella usein näin.. tänään tosin ei vieläkään ole palkkaa näkynyt..
mun pomo oli sitä mieltä et palkanmaksupäivä meinaa sitä milloin hän laittaa palkat maksuun. mun nostettua meteli, palkanmaksupäiväksi tuli ylimääräisessä yhtiönkokouksessa 10.s päivä jolloin hän edelleen maksaa muille samassa pankissa oleville palkat 7s päivä ja mä saan sitten kun osuuspankista tulee nordeaan.... kätevää eikö?
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:
Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Eikö toi nyt tarkoita, että jokaiselta myöhästyneeltä päivältä tulis saada viivästyskorkolain mukaista korkoa?
Joo, palkkasaatavien suhteen viivästyskorko alkaa juosta heti kun saatavat on myöhässä. Laitoin tuohon ton toisenkin linkin, missä näkee tämän hetkisen viivästyskoron suuruuden.
Kiitos!

Kuuluuko siihen sellainenkin, jos palkanmaksupäivä on 15. ja palkka on tilillä 16.päivä? Miehellä on todella usein näin.. tänään tosin ei vieläkään ole palkkaa näkynyt..
Miksi noin käy niin kannattaa selvittää. Maksavatko oikeasti vasta 16 päivä. Periaatteessa juu pätee, mutta kannattaako tuosta alkaa meteliä nostamaan?
Tuskin nostetaan mitään meteliä.. yksityisyrittäjä kuitenkin kyseessä ja firmassa vaan kaksi työntekijää.. mutta mua näin henk.kohtasesti ottaa päähän ja haluan vaan selvittää asioita..
Mulla sama tilanne työnantajana. Samassa pankissa asiakkaina olevat saavat palkan tilillensä jopa neljä päivää aiemmin.
Meillä laitetaan eripankin asiakkaina olevien palkat kahta päivää ennen maksuun, jotta kaikilla on saman päivänä palkka tilillä, ei se nyt niin vaativaa ole.
 
Jepa
Kyllä se palkka pitää olla työntekijän tilillä silloin kun työsopimukseen on kirjattu. Usein isommissa firmoissa palkat siirretään pankkiin hyvissä ajoin aineistona eikä suorana tilisiirtona. Pankki huolehtii, että työntekijöillä on rahat tilillä palkanmaksupäivänä (eli sinä päivänä minkä yritys on pankkiaineistoon merkinnyt palkanmaksupäiväksi) kello 00:01 pankista riippumatta. Jos taas maksetaan tavallisena tilisiirtona, tulisi työnantajan huolehtia että palkka on ajoissa työntekijän tilillä. Se pitää olla nostettavissa keskiyöllä.
 
Pia
Jos palkat voidaan maksaa kuinka työnantaja tykkää niin miten sinä voit esim. laittaa laskuja suoraveloitukseen jos palkanmaksupäivä on milloin mikäkin. Meidän perhe on ainakin niin köyhä ettei seuravana palkkapäivänä enää ole kun senttejä tilillä. Olen sitten ollut missä tahansa työssä niin kyllä palkka on aina ollut tilillä maksupäivänä.
 
hohho
Eli palkan pitää olla tilillä sovittuna päivänä viimeistään pankkien auettua. mikäli palkka jostain syystä useamman päivän on myöhässä on palkansaaja oikeutettu saamaan kuluneiden päivien "odottelu palkan" eli täyden palkan jokaisesta kalenteripäivästä jotka rahoja odotellessa menee HUOM enintään 6 kalenteripäivää.
 
"Tumppi"
Ei tunnu olevan osaamisella väliä...ihan sama titä tekee ja miten tekee niin aina valitetaan...(valitettiin), ainakaan pälkäneläiseeen metsäalan yritykseen ei kannata töihin mennä jos aikoo palkkansa saada. hallilla toiminta mitä on ja työ olot silkkaa PASKAAA...itsellä kuukauden liksat 3vk nytten myöhäs ja työnantajaan ei yhteyttä saaa...oikeusavun kautta sitten...
onneks opiskellu juridiikikkaa yms aikonaan!

eli muistakaa kunnon työsoppari, palkkakuitit talteeen tiliotteeet yms jos tulee "paskaa niskaan"
 
"vieras"
Jos palkanmaksu myöhästyy, niin työsopimuksen voi sanoa irti ilman irtisanomisaikaa. Pakko ei ole, mutta halutessaan saa lähteä heti :)

Ja sitten tosta korosta. Kokrkolain mukainen viivästyskorko taitaa olla nykyään 9,5% ja jos palkkasaatava on vaikkapa 1500 euroa, niin vuotuinen korko olisi 142,50 euroa ja kun se jaetaan päivillä, niin yhden päivän viivästyskorko on huikeat 0,39 euroa. Näin ollen viikon myöhässä olevalle palkalle voi vaatia melkein 3 euroa korkoa...
 
[QUOTE="vieras";23833069]

Ja sitten tosta korosta. Kokrkolain mukainen viivästyskorko taitaa olla nykyään 9,5% ja jos palkkasaatava on vaikkapa 1500 euroa, niin vuotuinen korko olisi 142,50 euroa ja kun se jaetaan päivillä, niin yhden päivän viivästyskorko on huikeat 0,39 euroa. Näin ollen viikon myöhässä olevalle palkalle voi vaatia melkein 3 euroa korkoa...[/QUOTE]
Nyt on tainnut tulla joko minulle tai vieraalle ymmärrysvirhe, miltä ajalta tuo korko peritään.
Tai sitten mun pitää mennä pankkiin ilmoittaan et oon maksanu asuntolainan korkoja kuukaudessa vuoden verran!
 
"vieras"
Nyt on tainnut tulla joko minulle tai vieraalle ymmärrysvirhe, miltä ajalta tuo korko peritään.
Tai sitten mun pitää mennä pankkiin ilmoittaan et oon maksanu asuntolainan korkoja kuukaudessa vuoden verran!
Viivästyskorko peritään viivästysajalta. Jos on joku maksu viikon myöhässä, niin viivästyskorkoa maksetaan viikon ajalta.

Asuntolainalla ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä - paitsi että korot lasketaan samalla tavalla. Jos on 50000 asuntolainaa ja korko on 2,5%, niin vuodessa korot on 1250 euroa eli päivää kohden 3,42 euroa.
 
Työntekijät kunniaan
Se kertoo myös siitä, että työntekijät eivät tee kannattavaa työtä ja hinnoittelevat oman työnsä ulos. Sellainen firma, joka pystyy myymään palvelunsa/tuotteensa kannattavalla hinnalla ja työntekijät ovat tuottavia. pystyy myös maksamaan palkat ja muut velvoitteet. Matematiikkaa on monenlaista. Todellista ja punaisten lasien takaa katsottua.
Ei kai nyt ole työntekijän syy että Yrittäjä hinnoittelee esim. palvelun pilkkahintaan ja sitten ei ole varaa maksaa edes minimipalkkaa. Jos ei osaa hinnoitella niin ei pitäisi toimia yrittäjänäkään! Osaamattomat yrittäjät vääristävät markkinat :(
 
Palkkamaisteti
Järjestelmissä käytetään ns. SALA palkkaa millä määritetään koska palkka on työntekijä tilillä. Esim jos nyt haluaisin työntekijälleni huomiseksi palkan niin n. Klo 17 mennessä pitäisi ilmoittaa huomiseksi maksettava palkka. Ja pankilla ei väliä.
 
vierailijia 1976
mulla olis sellainen kysymys samasta aiheesta vissii kummiski ... työnantajani ei ole antanut minulle yhtään tilinauha lähetti vaan sähköpostiin silloin kun mä menin pois sieltä paljonko mulla on saatavana ja sit sinne kans mitä se on perinnyt palkasta asunto, auton käyttö ja nippu märkää kipsilevyä , ja tunteja oli ottanut pois ja sitten sen summan kirjoiti mitä mulla olis saada hänelta mikä oli kyllä vähään ... Mutta kun siitäkin on jo kuukausi ja rahoja ei ole tullut tililleni ... 19 päivä edellinen kuukausi hommat loppui siellä ja tänään on kans 19 päivä
 
vierailija
mulla olis sellainen kysymys samasta aiheesta vissii kummiski ... työnantajani ei ole antanut minulle yhtään tilinauha lähetti vaan sähköpostiin silloin kun mä menin pois sieltä paljonko mulla on saatavana ja sit sinne kans mitä se on perinnyt palkasta asunto, auton käyttö ja nippu märkää kipsilevyä , ja tunteja oli ottanut pois ja sitten sen summan kirjoiti mitä mulla olis saada hänelta mikä oli kyllä vähään ... Mutta kun siitäkin on jo kuukausi ja rahoja ei ole tullut tililleni ... 19 päivä edellinen kuukausi hommat loppui siellä ja tänään on kans 19 päivä
Ota yhteys ainakin ELY-KESKUKSEEN ja myös liittoon, jos olet älynnyt liittyä. Sitä ennen olisi toki hyvä vetää hetki henkeä ja laatia sellainen kuvaus tapahtumista, jonka ymmärtää ulkopuolinenkin. Selvää on ettei noin pitäisi mennä ja mahdolliset tunaroinnit työajalla (märkä kipsilevy?) menee kyllä ihan työnantajan vakuutukseen, eikä duunarin piikkiin. Toki voisit vapaaehtoisesti ne maksaa, jos omaatuntoa kolkuttaa ja haluaisit jatkaa samassa paikassa. Tässä tilanteessa itse pistäisin jo firman piikkiin.
 

Yhteistyössä